Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki

Sylabus przedmiotu Genetyka rozwoju i embriologia roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genetyka rozwoju i embriologia roślin
Specjalność Biologia roślin
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 5 0,30,29zaliczenie
laboratoriaL4 5 0,20,29zaliczenie
wykładyW4 10 0,50,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawową wiedzę z zakresu botaniki, genetyki, fizjologii roślin, biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi mechanizmami molekularnymi embriogenezy oraz formowania się poszczególnych organów roślin podczas ich rozwoju.
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących wybranych zagadnień.
C-3Doskonalenie umiejętności mikroskopowych podczas obserwacji wybranych rodzajów tkanek.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Mechanizmy samoniezgodności oraz męskiej sterylności jako czynniki regulujące procesy zapylenia i zapłodnienia2
T-A-2Mechanizmy molekularne odpowiedzialne za formowanie się, wzrost i wzór budowy liści.2
T-A-3Sprawdzian zaliczeniowy w formie pisemnej1
5
laboratoria
T-L-1Mikroskopowa ocena płodności pyłku przy wykorzystaniu barwienia płynem Lugola oraz acetokarminem. Porównanie wyników.2
T-L-2Mikroskopowa ocena zarodków i tkanek spichrzowych w nasieniu. Morfologia i identyfikacja żywych komórek błękitem Evansa (obserwacja w binokularze), identyfikacja materiałów zapasowych za pomocą płynu Lugola.3
5
wykłady
T-W-1Mikrosporogeneza, makrosporogeneza2
T-W-2Genetyczna kontrola procesu zapłodnienia i formowania się zarodka oraz bielma2
T-W-3Mechanizmy sterujące rozwojem siewki. Mutanty rozwojowe oraz mutanty związane z percepcją światła2
T-W-4Molekularne mechanizmy rozwoju merystemu wzrostu pędu i korzenia2
T-W-5Genetyczna kontrola formowania się kwiatów oraz mechanizmy regulacji kwitnienia2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2przygotowanie sie do zajęć i studiowanie tematyki zajęć1
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia w formie pisemnej3
9
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Przygotowanie się do zajęć1
6
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia pisemnego3
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe, prezentacje multimedialne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem mikroskopu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sposobu wygłoszenia i zawartych treści prezentacji multimedialnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonania zadania mikroskopowego, opisu wyników i ich interpretacji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O7.3_W01
W zakresie wiedzy student defininiuje podstawowe procesy embriogeniczne oraz charakteryzuje molekularne mechanizmy kontroli kolejnych etapów rozwoju roślin.
BL_2A_W07, BL_2A_W17P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O7.3_U01
W ramach umiejetności student powinien wskazać i umieć powiązać w ciąg przyczynowo skutkowy najważniejsze składowe mechanizmów rozwoju rośliny od utworzenia organów rozmnażania generatywnego, aż po w pełni ukształtowany organizm.
BL_2A_U10, BL_2A_U11P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1, C-2T-A-2, T-A-1M-1, M-2S-2, S-1
BL_2A_BLR-S-O7.3_U02
Doskonalenie użycia technik mikroskopowych, przygotowywania preparatów biologicznych oraz opisu wykonanych obserwacji
BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06C-3T-L-1, T-L-2M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O7.3_K01
W wynku przeprowadzonych zajęć student nabędzie nastepujące postawy: kreatywność wyrażana poszukiwaniem dodatkowych źródłeł wiedzy, świadomość powiązań i zrozumienie dla procesów życiowych.
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07C-3, C-2T-L-1, T-L-2M-3, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O7.3_W01
W zakresie wiedzy student defininiuje podstawowe procesy embriogeniczne oraz charakteryzuje molekularne mechanizmy kontroli kolejnych etapów rozwoju roślin.
2,0Student nie umie wymienić podstawowych mechanizmów embriogenetycznych oraz zaprezentować podstawowych mechanizmów kontroli formowania się kolejnych organów roślin.
3,0Student umie wymienić i krótko scharakteryzować podstawowe mechanizmy embriogenetyczne oraz zaprezentować podstawowe mechanizmy kontroli formowania się kolejnych organów roślin.
3,5Student umie wymienić i krótko scharakteryzować podstawowe mechanizmy embriogenetyczne oraz zaprezentować i krótko scharakteryzować podstawowe mechanizmy kontroli formowania się kolejnych organów roślin.
4,0Student umie wymienić i dobrze scharakteryzować podstawowe mechanizmy embriogenetyczne oraz zaprezentować omawiane mechanizmy kontroli formowania się kolejnych organów roślin.
4,5Student umie wymienić i bardzo dobrze scharakteryzować podstawowe mechanizmy embriogenetyczne oraz opisać omawiane mechanizmy kontroli formowania się kolejnych organów roślin.
5,0Student umie wymienić i w stopniu znakomitym scharakteryzować podstawowe mechanizmy embriogenetyczne oraz opisać omawiane mechanizmy kontroli, w tym wskazać poszczególne geny i ich produkty ujawniające się podczas formowania się kolejnych organów roślin.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O7.3_U01
W ramach umiejetności student powinien wskazać i umieć powiązać w ciąg przyczynowo skutkowy najważniejsze składowe mechanizmów rozwoju rośliny od utworzenia organów rozmnażania generatywnego, aż po w pełni ukształtowany organizm.
2,0Student nie umie powiązać w ciąg zdarzeń mechanizmów rozwojowych.
3,0Student umie powiązać w ciąg zdarzeń mechanizmy rozwojowe w stopniu zadowalającym z licznymi niedociągnięciami.
3,5Student umie powiązać w ciąg zdarzeń mechanizmy rozwojowe w stopniu zadowalającym z pewnymi niedociągnięciami.
4,0Student umie powiązać w ciąg zdarzeń mechanizmy rozwojowe w stopniu dobrym.
4,5Student umie powiązać w ciąg zdarzeń mechanizmy rozwojowe w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student umie powiązać w ciąg zdarzeń mechanizmy rozwojowe w stopniu znakomitym.
BL_2A_BLR-S-O7.3_U02
Doskonalenie użycia technik mikroskopowych, przygotowywania preparatów biologicznych oraz opisu wykonanych obserwacji
2,0Student nie umie wykorzystywać technik mikroskopowych do rozwiązywania zadań.
3,0Student umie wykorzystywać techniki mikroskopowe do rozwiązywania zadań z licznymi niedoskonałościami.
3,5Student umie wykorzystywać techniki mikroskopowe do rozwiązywania zadań z nielicznymi niedoskonałościami.
4,0Student umie dobrze wykorzystywać techniki mikroskopowe do rozwiązywania zadań.
4,5Student umie bardzo dobrze wykorzystywać techniki mikroskopowe do rozwiązywania zadań.
5,0Student umie wykorzystywać techniki mikroskopowe do rozwiązywania zadań w stopniu znakomitym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O7.3_K01
W wynku przeprowadzonych zajęć student nabędzie nastepujące postawy: kreatywność wyrażana poszukiwaniem dodatkowych źródłeł wiedzy, świadomość powiązań i zrozumienie dla procesów życiowych.
2,0Niedostateczne kompetencje.
3,0Kompetencje dostateczne ze znaczącymi niedociągnięciami.
3,5Kompetencje dostateczne z niedociągnięciami.
4,0Kompetencje dobre
4,5Kompetencje bardzo dobre.
5,0Kompetencje znakomite.

Literatura podstawowa

  1. Tywman R.M., Krótkie wykłady Biologia Rozwoju, PWN, Warszawa, 2005, 2
  2. Bednarska E., Zarys embriologii roślin okrytonasiennych, Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Mechanizmy samoniezgodności oraz męskiej sterylności jako czynniki regulujące procesy zapylenia i zapłodnienia2
T-A-2Mechanizmy molekularne odpowiedzialne za formowanie się, wzrost i wzór budowy liści.2
T-A-3Sprawdzian zaliczeniowy w formie pisemnej1
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Mikroskopowa ocena płodności pyłku przy wykorzystaniu barwienia płynem Lugola oraz acetokarminem. Porównanie wyników.2
T-L-2Mikroskopowa ocena zarodków i tkanek spichrzowych w nasieniu. Morfologia i identyfikacja żywych komórek błękitem Evansa (obserwacja w binokularze), identyfikacja materiałów zapasowych za pomocą płynu Lugola.3
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Mikrosporogeneza, makrosporogeneza2
T-W-2Genetyczna kontrola procesu zapłodnienia i formowania się zarodka oraz bielma2
T-W-3Mechanizmy sterujące rozwojem siewki. Mutanty rozwojowe oraz mutanty związane z percepcją światła2
T-W-4Molekularne mechanizmy rozwoju merystemu wzrostu pędu i korzenia2
T-W-5Genetyczna kontrola formowania się kwiatów oraz mechanizmy regulacji kwitnienia2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2przygotowanie sie do zajęć i studiowanie tematyki zajęć1
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia w formie pisemnej3
9
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Przygotowanie się do zajęć1
6
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia pisemnego3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O7.3_W01W zakresie wiedzy student defininiuje podstawowe procesy embriogeniczne oraz charakteryzuje molekularne mechanizmy kontroli kolejnych etapów rozwoju roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W07ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę na temat planowanych i skoordynowanych czynności mających na celu racjonalne gospodarowanie organizmami żywymi w oparciu o zasady ekonomii i ochrony przyrody
BL_2A_W17ma zaawansowana wiedzę w zakresie ekologii organizmów Metazoa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi mechanizmami molekularnymi embriogenezy oraz formowania się poszczególnych organów roślin podczas ich rozwoju.
Treści programoweT-W-4Molekularne mechanizmy rozwoju merystemu wzrostu pędu i korzenia
T-W-1Mikrosporogeneza, makrosporogeneza
T-W-2Genetyczna kontrola procesu zapłodnienia i formowania się zarodka oraz bielma
T-W-3Mechanizmy sterujące rozwojem siewki. Mutanty rozwojowe oraz mutanty związane z percepcją światła
T-W-5Genetyczna kontrola formowania się kwiatów oraz mechanizmy regulacji kwitnienia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wymienić podstawowych mechanizmów embriogenetycznych oraz zaprezentować podstawowych mechanizmów kontroli formowania się kolejnych organów roślin.
3,0Student umie wymienić i krótko scharakteryzować podstawowe mechanizmy embriogenetyczne oraz zaprezentować podstawowe mechanizmy kontroli formowania się kolejnych organów roślin.
3,5Student umie wymienić i krótko scharakteryzować podstawowe mechanizmy embriogenetyczne oraz zaprezentować i krótko scharakteryzować podstawowe mechanizmy kontroli formowania się kolejnych organów roślin.
4,0Student umie wymienić i dobrze scharakteryzować podstawowe mechanizmy embriogenetyczne oraz zaprezentować omawiane mechanizmy kontroli formowania się kolejnych organów roślin.
4,5Student umie wymienić i bardzo dobrze scharakteryzować podstawowe mechanizmy embriogenetyczne oraz opisać omawiane mechanizmy kontroli formowania się kolejnych organów roślin.
5,0Student umie wymienić i w stopniu znakomitym scharakteryzować podstawowe mechanizmy embriogenetyczne oraz opisać omawiane mechanizmy kontroli, w tym wskazać poszczególne geny i ich produkty ujawniające się podczas formowania się kolejnych organów roślin.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O7.3_U01W ramach umiejetności student powinien wskazać i umieć powiązać w ciąg przyczynowo skutkowy najważniejsze składowe mechanizmów rozwoju rośliny od utworzenia organów rozmnażania generatywnego, aż po w pełni ukształtowany organizm.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
BL_2A_U11wykorzystuje wiedzę z zakresu budowy i funkcji biologicznych białek, kwasów nukleinowych, węglowodanów, lipidów oraz hormonów i witamin; rozumie główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmów regulacji metabolizmu, rozumie mechanizmy działania hormonów i ich rolę w organizmie;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi mechanizmami molekularnymi embriogenezy oraz formowania się poszczególnych organów roślin podczas ich rozwoju.
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących wybranych zagadnień.
Treści programoweT-A-2Mechanizmy molekularne odpowiedzialne za formowanie się, wzrost i wzór budowy liści.
T-A-1Mechanizmy samoniezgodności oraz męskiej sterylności jako czynniki regulujące procesy zapylenia i zapłodnienia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe, prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena sposobu wygłoszenia i zawartych treści prezentacji multimedialnych
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie powiązać w ciąg zdarzeń mechanizmów rozwojowych.
3,0Student umie powiązać w ciąg zdarzeń mechanizmy rozwojowe w stopniu zadowalającym z licznymi niedociągnięciami.
3,5Student umie powiązać w ciąg zdarzeń mechanizmy rozwojowe w stopniu zadowalającym z pewnymi niedociągnięciami.
4,0Student umie powiązać w ciąg zdarzeń mechanizmy rozwojowe w stopniu dobrym.
4,5Student umie powiązać w ciąg zdarzeń mechanizmy rozwojowe w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student umie powiązać w ciąg zdarzeń mechanizmy rozwojowe w stopniu znakomitym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O7.3_U02Doskonalenie użycia technik mikroskopowych, przygotowywania preparatów biologicznych oraz opisu wykonanych obserwacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-3Doskonalenie umiejętności mikroskopowych podczas obserwacji wybranych rodzajów tkanek.
Treści programoweT-L-1Mikroskopowa ocena płodności pyłku przy wykorzystaniu barwienia płynem Lugola oraz acetokarminem. Porównanie wyników.
T-L-2Mikroskopowa ocena zarodków i tkanek spichrzowych w nasieniu. Morfologia i identyfikacja żywych komórek błękitem Evansa (obserwacja w binokularze), identyfikacja materiałów zapasowych za pomocą płynu Lugola.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem mikroskopu
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonania zadania mikroskopowego, opisu wyników i ich interpretacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystywać technik mikroskopowych do rozwiązywania zadań.
3,0Student umie wykorzystywać techniki mikroskopowe do rozwiązywania zadań z licznymi niedoskonałościami.
3,5Student umie wykorzystywać techniki mikroskopowe do rozwiązywania zadań z nielicznymi niedoskonałościami.
4,0Student umie dobrze wykorzystywać techniki mikroskopowe do rozwiązywania zadań.
4,5Student umie bardzo dobrze wykorzystywać techniki mikroskopowe do rozwiązywania zadań.
5,0Student umie wykorzystywać techniki mikroskopowe do rozwiązywania zadań w stopniu znakomitym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O7.3_K01W wynku przeprowadzonych zajęć student nabędzie nastepujące postawy: kreatywność wyrażana poszukiwaniem dodatkowych źródłeł wiedzy, świadomość powiązań i zrozumienie dla procesów życiowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-3Doskonalenie umiejętności mikroskopowych podczas obserwacji wybranych rodzajów tkanek.
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących wybranych zagadnień.
Treści programoweT-L-1Mikroskopowa ocena płodności pyłku przy wykorzystaniu barwienia płynem Lugola oraz acetokarminem. Porównanie wyników.
T-L-2Mikroskopowa ocena zarodków i tkanek spichrzowych w nasieniu. Morfologia i identyfikacja żywych komórek błękitem Evansa (obserwacja w binokularze), identyfikacja materiałów zapasowych za pomocą płynu Lugola.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem mikroskopu
M-2Ćwiczenia przedmiotowe, prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonania zadania mikroskopowego, opisu wyników i ich interpretacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczne kompetencje.
3,0Kompetencje dostateczne ze znaczącymi niedociągnięciami.
3,5Kompetencje dostateczne z niedociągnięciami.
4,0Kompetencje dobre
4,5Kompetencje bardzo dobre.
5,0Kompetencje znakomite.