Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia roślin
Sylabus przedmiotu Diagnostyka seminologiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Diagnostyka seminologiczna | ||
Specjalność | Biologia molekularna i podstawy analityki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstwową wiedzę z zakresu fizjologii, biologii rozwoju oraz biotechnologicznych metod stosowanych w rozrodzie |
W-2 | Student powinien powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu technik mikroskopowych oraz umiejętność obsługi mikroskopu optycznego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wybranymi aspektami etiologii zaburzeń czynności i funkcji męskiego układu rozrodczego oraz metodami diagnostyki andrologicznej ze szczególnym uwzględnieniem klasycznych i nowoczesnych technik oceny nasienia. |
C-2 | Kształtowanie u studentów umiejętności pracy w zespole oraz doskonalenie wykonywania czynności laboratoryjnych. |
C-3 | Zapoznanie studentów ze znaczeniem andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany w diagnostyce nasienia. Podstawowe parametry oceny nasienia. Ocena koncentracji plemników w komorze Bürkera. | 2 |
T-L-2 | Subiektywna i automatyczna (CASA) ocena ruchliwości plemników. | 2 |
T-L-3 | Ocena żywotności plemników: test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne (SYBR-14/PI). | 2 |
T-L-4 | Ocena morfologii plemników. Metody barwienia i oceny (technika negatywowa, barwienie Papanicolaou). | 2 |
T-L-5 | Testy funkcjonalne plemników - HOST, testy z sondami mitochondrialnymi (JC-1). | 2 |
T-L-6 | Testy biochemiczne nasienia - określanie aktywności AspAT. | 2 |
T-L-7 | Przygotowanie nasienia do technik wspomaganego rozrodu (płukanie nasienia; filtrowanie w gradiencie (Percollu); kapacytacja; ocena hiperaktywacji plemników). | 2 |
T-L-8 | Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozwój morfologiczny oraz hormonalna kontrola różnicowania i funkcjonowania męskiego układu rozrodczego. Molekularne podstawy syntezy, transportu i mechanizmów działania androgenów w układzie rozrodczym. | 2 |
T-W-2 | Etologia niepłodności męskiej - wady wrodzone i nabyte narządów płciowych. Wpływ wad narządów rozrodczych na właściwości nasienia. | 4 |
T-W-3 | Środowiskowe uwarunkowania zaburzeń czynności męskich narządów rozrodczych i ich wpływ na płodność. | 2 |
T-W-4 | Badanie nasienia. Kryteria i wytyczne diagnostyki nasienia mężczyzn. | 4 |
T-W-5 | Wybrane aspekty leczenia zaburzeń płodności: przygotowanie i wykorzystanie nasienia w technikach wspomaganego rozrodu. | 2 |
T-W-6 | Zaliczenie wykładów w formie pisemnej | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych | 7 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 7 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych. |
M-2 | Opis i wyjaśnienie. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna i metoda przypadków. |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych oceny wybranych parametrów jakości nasienia; praca indywidualna i grupowa). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć laboratoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O3.6_W01 Student wymienia i tłumaczy podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych oraz ogólnie opisuje wybrane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych | BL_2A_W10, BL_2A_W05 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06 | C-1, C-3 | T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-2 |
BL_2A_BLM-S-O3.6_W02 Student charakteryzuje i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki seminologicznej oraz zna aktualne kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn | BL_2A_W03, BL_2A_W05, BL_2A_W15, BL_2A_W11 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07 | C-3, C-1 | T-L-4, T-L-6, T-W-4, T-L-7, T-L-5, T-L-2, T-L-1, T-L-3 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O3.6_U01 Student właściwie dobiera i definiuje procedury laboratoryjne do diagnostyki integralności i funkcji struktur plemnika | BL_2A_U06 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | C-1, C-2, C-3 | T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-7 | M-3, M-4, M-2 | S-3, S-1 |
BL_2A_BLM-S-O3.6_U02 Student interpretuje wyniki rutynowego badania nasienia | BL_2A_U06 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | C-1, C-3 | T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-1, T-L-2 | M-3, M-2, M-4 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O3.6_K01 Student ma świadomość znaczenia andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych | BL_2A_K02, BL_2A_K01, BL_2A_K07 | P2A_K01, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06, P2A_K07 | C-1, C-3 | T-L-6, T-L-7, T-L-4, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-L-1, T-W-5, T-W-3, T-L-5, T-L-2, T-L-3 | M-3, M-1, M-4, M-2 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O3.6_W01 Student wymienia i tłumaczy podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych oraz ogólnie opisuje wybrane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych | 2,0 | Student nie potrafi wymienić i opisać podstawowych przyczyn zaburzeń funkcji płciowych i poznanych chorób związanych z męską niepłodnością |
3,0 | Student wymienia podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych i niektóre poznane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych; nie potrafi wytłumaczyć wpływu czynników zaburzających funkcje płciowe | |
3,5 | Student wymienia podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych i niektóre poznane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych; tłumaczy wpływ niektórych czynników zaburzających funkcje płciowe | |
4,0 | Student wymienia podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych i ogólnie charakteryzuje większość poznanych jednostek chorobowych męskich narządów rozrodczych; tłumaczy wpływ większości czynników zaburzających funkcje płciowe | |
4,5 | Student wymienia podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych i charakteryzuje większość poznanych jednostek chorobowych męskich narządów rozrodczych; tłumaczy wpływ większości czynników zaburzających funkcje płciowe | |
5,0 | Student wymienia podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych i szczegółowo charakteryzuje poznane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych; wnikliwie wyjaśnia wpływ czynników zaburzających funkcje płciowe | |
BL_2A_BLM-S-O3.6_W02 Student charakteryzuje i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki seminologicznej oraz zna aktualne kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn | 2,0 | Student nie zna podstawowych metod stosowanych w diagnostyce seminologicznej oraz kryteriów i wytycznych oceny nasienia mężczyzn |
3,0 | Student wymienia podstawowe metody stosowane do oceny nasienia, nie potrafi jednak opisać ich znaczenia diagnostycznego; zna niektóre aktualne kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn | |
3,5 | Student wymienia podstawowe metody stosowane do oceny nasienia oraz potrafi opisać znaczenie diagnostyczne niektórych z nich; zna niektóre aktualne kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn | |
4,0 | Student wymienia podstawowe metody stosowane do oceny nasienia oraz potrafi opisać znaczenie diagnostyczne większości z nich; zna większość aktualnych kryteriów i wytycznych oceny nasienia mężczyzn | |
4,5 | Student wnikliwie charakteryzuje i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki seminologicznej oraz zna większość aktualnych kryteriów i wytycznych oceny nasienia mężczyzn | |
5,0 | Student wnikliwie charakteryzuje i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki seminologicznej oraz zna aktualne kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O3.6_U01 Student właściwie dobiera i definiuje procedury laboratoryjne do diagnostyki integralności i funkcji struktur plemnika | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować, ani właściwie dobrać żadnej metody laboratoryjnej do diagnostyki poszczególnych struktur plemnika |
3,0 | Student poprawnie dobiera procedury laboratoryjne do rutynowej diagnostyki tylko niektórych struktur plemnika | |
3,5 | Student poprawnie dobiera procedury laboratoryjne do rutynowej diagnostyki większości struktur plemnika | |
4,0 | Student właściwie dobiera procedury laboratoryjne do rutynowej diagnostyki wszystkich struktur plemnika wskazując precyzyjność niektórych dobranych metod | |
4,5 | Student właściwie dobiera procedury do kompleksowej diagnostyki poszczególnych struktur plemnika wskazując precyzyjność większości dobranych metod | |
5,0 | Student właściwie dobiera procedury do kompleksowej diagnostyki poszczególnych struktur plemnika wskazując precyzyjność wszystkich dobranych metod | |
BL_2A_BLM-S-O3.6_U02 Student interpretuje wyniki rutynowego badania nasienia | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszym zakresie zinterpretować wyników rutynowego badania nasienia |
3,0 | Student samodzielnie interpretuje wyniki niektórych poznanych metod rutynowego badania nasienia, nie potrafi ich jednak odnieść do klinicznych jednostek chorobowych męskiego układu rozrodczego | |
3,5 | Student samodzielnie interpretuje wyniki niektórych poznanych metod rutynowego badania nasienia i właściwie odnosi je do klinicznych jednostek chorobowych męskiego układu rozrodczego | |
4,0 | Student samodzielnie interpretuje wyniki większości poznanych metod rutynowego badania nasienia, ma jednak trudności we właściwym odniesieniu ich do klinicznych jednostek chorobowych męskiego układu rozrodczego | |
4,5 | Student samodzielnie interpretuje wyniki większości poznanych metod rutynowego badania nasienia i właściwie odnosi je do klinicznych jednostek chorobowych męskiego układu rozrodczego | |
5,0 | Student samodzielnie interpretuje wyniki wszystkich poznanych metod rutynowego badania nasienia i właściwie odnosi je do klinicznych jednostek chorobowych męskiego układu rozrodczego |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O3.6_K01 Student ma świadomość znaczenia andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych | 2,0 | Student nie ma świadomości znaczenia andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych |
3,0 | Student ma świadomość znaczenia andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kurpisz M., Semczuk M. (red.), Andrologia, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006
- Wierzbowski S. (red.), Andrologia, Wydawnictwo Platan, Kraków, 1999
Literatura dodatkowa
- Kurpisz M. (red.), Molekularne podstawy rozrodczości człowieka i innych ssaków, Termedia Wydawnictwo Medyczne, Poznań, 2002
- World Health Organization, 2010, WHO laboratory manual for the Examination and processing of human semen 5th edn., Cambridge University Press, Cambridge, 2010
- Silva P.F.N., Gadella B.M., Detection of damage in mammalian sperm cells., Theriogenology 65, 958-978, 2006