Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia roślin
Sylabus przedmiotu Biologiczne metody gospodarowania w produkcji rolniczej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologiczne metody gospodarowania w produkcji rolniczej | ||
Specjalność | Biologia zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maria Kawęcka <Maria.Kawecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu ekologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z głównymi celami rolnictwa ekologicznego: produkcji żywności bez zastosowania wszelkiego rodzaju środków chemicznych oraz ochrony środowiska. W związku ze wzrostem zapotrzebowania na produkty ekologiczne oraz ze względu na ochronę środowiska istnieje potrzeba zapoznania studentów z tego typu rolnictwem, tak odmiennego od rolnictwa konwencjonalnego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przestawianie gospodarstwa na metody ekologiczne | 3 |
T-A-2 | Oznakowanie i etykietowanie produktów rolnictwa ekologicznego. Promocja biorolnictwa i produkty regionalne | 3 |
T-A-3 | Walory odżywcze produktów ekologicznych | 3 |
T-A-4 | Żywność ekologiczna w w opinii naukowców i konsumentów, motywy jej zakupu i konsumenci żywności ekologicznej | 2 |
T-A-5 | Upowszechnianie rolnictwa ekologicznego szczególnie na obszarach objętych ochroną | 3 |
T-A-6 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | W ramach ćwiczeń laboratoryjnych przewidziano wyjazd do gospodarstwach ekologicznego | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wybrane elementy równoważenia produkcji rolniczej | 3 |
T-W-2 | Różnice pomiędzy rolnictwem ekologicznym a konwencjonalnym. | 2 |
T-W-3 | Cele rolnictwa ekologicznego oraz korzyści wynikające z upowszechniania rolnictwa ekologicznego dla społeczeństwa i środowiska | 3 |
T-W-4 | Rolnictwo ekologiczne w Polsce i na świecie. Główne kierunki działań w zakresie wdrażania polityki ekologiczej na obszrach rolniczych w Polsce | 3 |
T-W-5 | Zasady uzyskiwania produktów roślinnych w gospodarstwach ekologicznych, ich ochrony, stosowanie biopreparatów | 3 |
T-W-6 | Zachowanie, znaczenie i ochrona naturalnych łąk i pastwisk. | 2 |
T-W-7 | Zasady uzyskiwania produktów zwierzęcych w gospdarstwach ekologicznych | 3 |
T-W-8 | Zaliczenie pisemne wykładów | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych | 3 |
A-A-3 | Przygotowanie do dyskusji | 2 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
24 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział studenta w ćwiczeniach | 5 |
A-L-2 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
6 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Film dydaktyczny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i cwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O6.2_W01 W zakresie wiedzy student objaśnia stopień zmian środowiska rolniczego w wyniku działalności człowieka, tłumaczy wykorzystanie roślin i zwierząt przez człowieka, definiuje podstawowe pojęcia związane z żywnością ekologiczną | BL_2A_W09 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O6.2_U01 Student ocenia podstawowe czynniki wpływające na stan środowiska rolniczego i produkcję żywności | BL_2A_U13, BL_2A_U05 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U06 | C-1 | T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-W-1, T-A-3 | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O6.2_K01 Student wykazuje zrozumienie czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności | BL_2A_K07 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06 | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-4 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O6.2_W01 W zakresie wiedzy student objaśnia stopień zmian środowiska rolniczego w wyniku działalności człowieka, tłumaczy wykorzystanie roślin i zwierząt przez człowieka, definiuje podstawowe pojęcia związane z żywnością ekologiczną | 2,0 | Student nie definiuje podstawowych zagadnień związanych z działalnością człowieka w kształtowaniu środowiska rolniczego |
3,0 | Student definuje tylko niektóre zagadnień związanych z działalnością człowieka w kształtowaniu środowiska rolniczego, nie potrafi ich wszystkich wytłumaczyć | |
3,5 | Student definiuje tylko niektóre zagadnienia związane z działalnością człowieka w kształtowaniu środowiska rolniczego, potrafi je prawidłowo tłumaczyć | |
4,0 | Student definiuje większość zagadnień związanych z działalnością człowieka w kształtowaniu środowiska rolniczego, nie wszystkie potrafi prawidłowo tłumaczyć | |
4,5 | Student definiuje wszystkie zagadnienia związane z działalnością człowieka w kształtowaniu środowiska rolniczego, potrafi większość prawidłowo tłumaczyć | |
5,0 | Student definiuje wszystkie zagadnienia związane z działalnością człowieka w kształtowaniu środowiska rolniczego, potrafi je wszystkie prawidłowo tłumaczyć |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O6.2_U01 Student ocenia podstawowe czynniki wpływające na stan środowiska rolniczego i produkcję żywności | 2,0 | Student nie potrafi logicznie ocenić czynników wpływających na stan środowiska i produkcję żywności |
3,0 | Student potrafi logicznie ocenić tylko niektóre czynniki wpływających na stan środowiska | |
3,5 | Student potrafi logicznie ocenić tylko niektóre czynniki wpływających na stan środowiska i produkcję żywności | |
4,0 | Student potrafi logicznie ocenić większość czynników wpływających na stan środowiska i produkcję żywności | |
4,5 | Student potrafi logicznie ocenić wszystkie czynniki wpływające na stan środowiska i produkcję żywności | |
5,0 | Student potrafi logicznie ocenić czynniki wpływające na stan środowiska i produkcję żywności oraz umiejętnie korzystać z dodatkowych materiałów |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O6.2_K01 Student wykazuje zrozumienie czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności | 2,0 | Student nie dba o pogłębianie świadomości |
3,0 | Student dba o pogłębianie świadomości w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student dba o pogłębianie świadomości | |
4,0 | Student dba o pogłębianie świadomości i jest otwarty na poszerzanie wiedzy | |
4,5 | Student dba o pogłębianie świadomości i jest otwarty na poszerzanie wiedzy świadomy relacji organizmów środowiska rolniczego | |
5,0 | Student dba o pogłębianie świadomości i jest otwarty na poszerzanie wiedzy świadomy relacji organizmów środowiska rolniczego, kreatywny |
Literatura podstawowa
- Kalinowska A., Ekologia - wybór przyszłości, Editions Spotkania, Warszawa, Chłodna 29, 1992, I
- Siebeneicher G.E. i in., Podręcznik rolnictwa ekologicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997
- Piekut K., Pawluśkiewicz B., Rolnicze podstawy kształtowania środowiska, SGGW, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Błaszczyńska B., Przekształcanie gospodarstwa konwencjonalnego na produkcję ekologiczną, Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego, Minikowo, 2007, I
- Denisowski A., Rolnictwo ekologiczne, ODR, Koszalin, 2001