Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia wód
Sylabus przedmiotu Epidemiologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Epidemiologia | ||
Specjalność | Biologia zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu mikrobiologii i immunologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami epidemiologicznymi zachodzącymi w populacji, a także przedstawienie wybranych chorób zakaźnych o dużym znaczeniu epidemiologicznym oraz sposobów monitorowania, zwalczania i przeciwdziałania ich rozprzestrzenianiu się. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody i narzędzia epidemiologii analitycznej. Testy diagnostyczne wykorzystywane w dochodzeniu epidemiologicznym. | 4 |
T-A-2 | Monitorowanie i nadzór nad zdrowiem populacji, metody zbierania danych epidemiologicznych. Analiza przykładowych danych epidemiologicznych. | 4 |
T-A-3 | Epidemiologia wybranych chorób bakteryjnych: wąglik, tężec, listerioza i borelioza. | 2 |
T-A-4 | Wirusy i ich wpływ na populacje. | 2 |
T-A-5 | Epidemiologia grypy. Molekularne podłoże patogenności wirusów. | 2 |
T-A-6 | Epidemiologia gorączek krwotocznych. | 2 |
T-A-7 | Epiemiologia zakażeń HIV/AIDS - możliwości zastosowania nowych terapii. Zakażenia odzwierzęce w AIDS. | 2 |
T-A-8 | Epidemiologia encefalopatii gąbczastych. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Czynniki warunkujące rozwój chorób zakaźnych. | 3 |
T-W-2 | Dynamika rozwoju chorób zakaźnych. | 3 |
T-W-3 | Lista i uwarunkowania prawne dotyczące patogenów o dużym znaczeniu epidemiologicznym. | 2 |
T-W-4 | Postępowanie przeciwepidemiczne. Immunoprofilaktyka. | 2 |
T-W-5 | Patogeny odzwierzęce – nowe i powracające. | 2 |
T-W-6 | Zakaźne zatrucia pokarmowe. | 2 |
T-W-7 | Zakażenia wywoływane przez enterokrwotoczne szczepy E. coli. | 2 |
T-W-8 | Występowanie i charakterystyka riketsjoz. | 1 |
T-W-9 | Dermatofitozy i parazytozy. | 3 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych. | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia zajęć. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 20 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów. | 4 |
A-W-4 | Pisemne zaliczenie wykładów. | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Dyskusja dydaktyczna |
M-2 | Opis i wyjaśnienie |
M-3 | Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O7.1_W01 Student potrafi charakteryzować aktualne zagrożenia epidemiologiczne i opisywać czynniki warunkujące wystąpienie choroby. | BL_2A_W08 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-A-4, T-A-3, T-W-1, T-W-8, T-W-2, T-A-7, T-A-8, T-W-9, T-A-6, T-W-6, T-W-7, T-A-5, T-W-5, T-A-2 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O7.1_U01 Student potrafi zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki. | BL_2A_U08, BL_2A_U10 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1 | T-A-1, T-W-4, T-A-4, T-W-2, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O7.1_K01 W zakresie kompetencji student jest zdolny do organizacji badań, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami. | BL_2A_K05 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K08 | C-1 | T-W-3, T-A-2, T-A-1 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O7.1_W01 Student potrafi charakteryzować aktualne zagrożenia epidemiologiczne i opisywać czynniki warunkujące wystąpienie choroby. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić aktualnych zagrożeń epidemiologicznych i opisywać czynniki warunkujące wystąpienie choroby; nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć. |
3,0 | Student posiada wiedzę z zakresu aktualnych zagrożeń epidemiologicznych i opisywania czynników warunkujących wystąpienie choroby; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student objaśnia aktualne zagrożenia epidemiologiczne i opisuje czynniki warunkujące wystąpienie choroby w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
4,0 | Student szczegółowo objaśnia aktualne zagrożenia epidemiologiczne i opisuje czynniki warunkujące wystąpienie choroby; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student wyczerpująco objaśnia aktualne zagrożenia epidemiologiczne i opisuje czynniki warunkujące wystąpienie choroby; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat aktualnych zagrożeń epidemiologicznych i opisywania czynników warunkujących wystąpienie choroby; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O7.1_U01 Student potrafi zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki. | 2,0 | Student nie potrafi zweryfikować skuteczności leczenia i profilaktyki. |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki. | |
3,5 | Student potrafi na średnim poziomie zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki. | |
4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki. | |
4,5 | Student potrafi dobrze zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki. | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O7.1_K01 W zakresie kompetencji student jest zdolny do organizacji badań, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami. | 2,0 | Student nie jest zdolny do organizacji badań, nie wykazuje zdolności współpracy z innymi osobami. |
3,0 | Student jest zdolny do organizacji badań, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student jest zdolny i w pełni kompetentny w zakresie organizacji badań, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami. |
Literatura podstawowa
- Brzeziński Z., Epidemiologia kliniczna, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1997
- Jabłoński L., Epidemiologia. Podręcznik dla lekarzy i studentów., Wyd. Folium, Lublin, 1999
- Januszkiewicz J., Zarys kliniki chorób zakaźnych, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1994
- Tomaszewski J. J., Diagnostyka laboratoryjna, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1993
Literatura dodatkowa
- Boroń-Kaczmarska A., Furowicz A. J., Choroby odzwierzęce przenoszone drogą pokarmową, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1999
- Zaremba M. L., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1997
- Larski Z., Truszczyński M., Zarys mikrobiologii weterynaryjnej, Wydaw. ART, Olsztyn, 1992
- Markiewicz Z., Kwiatkowski Z. A., Bakterie, antybiotyki, lekooporność, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2001