Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia wód

Sylabus przedmiotu Systematyka wodnych roślin ozdobnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systematyka wodnych roślin ozdobnych
Specjalność Biologia wód
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>, Maria Wolska <Maria.Wolska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw biologii, szczególnie hydrobotaniki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z różnorodnością gatunków roślin akwariowych
C-2Zapoznanie studentów z zasadami doboru roślin w ogrodach wodnych
C-3Zapoznaie studentów z zasadami przygotowania i prowadzenia prezentacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Cladophoraceae, Characeae, Hypnaceae, Ricciaceae i Azollaceae2
T-A-2Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Alismataceae, Araceae i Nymphaeaceae1
T-A-3Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Acanthaceae , Amarantacea, Aponogetonaoceae, Callitrichaceae i Ceratophyllaceae2
T-A-4Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Brassicaceae, Cyperaceae, Elatinaceae i Gentianaceae2
T-A-5Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Hydrocharitaceae, Halorrhagaceae, Lentibulariaceae i Lythraceae2
T-A-6Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Gnathostenetroidoidea, Pteridaceae, Pontederiaceae, Potamogetonaceae, Primulaceae i Ranunculaceae2
T-A-7Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Scrophulariaceae, Apiaceae, Amaryllidaceae, Asteracea i Juncaceae2
T-A-8Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Lobeliaceae, Monoselaniaceae, Euphorbiaceae, Lamiaceae i Halorgaceae1
T-A-9Sprawdzian pisemny z zakresu materiału ćw. 1-81
15
wykłady
T-W-1Przypomnienie podstawowych pojęć i zasad nazewnictwa oraz systematyki roślin; Cechy wyróżniające rośliny ozdobne.2
T-W-2Cechy ozdobnych glonów, wątrobowców i paproci wykorzystanych w akwariach i oczkach wodnych2
T-W-3Części ozdobne roślin jednoliściennych i dwuliściennych wykorzystanych w akwariach i oczkach wodnych2
T-W-4Przegląd elodeidów, isoetidów, nymfeidów i roślin pleustonowych wykorzystanych w akwariach i oczkach wodnych. Rośliny szuwarowe w oczkach wodnych2
T-W-5Sposoby rozmnażania wybranych wodnych roślin ozdobnych.2
T-W-6Zasady doboru gatunków roślin ozdobnych w akwariach i oczkach wodnych3
T-W-7Interakcje międzygatunkowe w akwarium, wykorzystanie oddziaływań allelopatycznych w zachowaniu równowagi biologicznej w akwariach i oczkach wodnych. Wpływ roślin na funkcjonowanie akwarium. Rośliny oczyszczające wodę (usuwanie substancji toksycznych i oczyszczanie wody przez rośliny).2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie prezentacji7
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia8
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne - metoda podająca z wykorzystaniem środków multimedialnych połączona z metodami problemowymi i aktywizujacycmi (dyskusja dydaktyczna) metoda problemowa (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia audytoryjne - metoda eksponująca pokazy filmów i materiałów biologicznych, projektowanie kompozycji wodnych roslin ozdobnych w akwarium i oczkach wodnych
M-3Ćwiczenia audytoryjne - pokazy przygotowaneych prezentacji i dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aprobata pracy na zajęciach na podstawie praktycznej identyfikacji roślin akwariowych z wykorzystaniem kluczy i atlasów
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji i dyskusja z jej zakresu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i test z zakresu tematyki wykłądów i ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja wodnych roślin ozdobnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O2.3_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma szczegółową wiedzę w zakresie nazywania, rozpoznawania i charakteryzowania ozdobnych roślin wodnych
BL_2A_W17, BL_2A_W14, BL_2A_W10P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06C-1, C-2, C-3T-A-1, T-W-3, T-W-4, T-A-7, T-A-5, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-A-2, T-A-8, T-W-7, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-W-1M-2, M-3, M-1S-1, S-4, S-3
BL_2A_BLW-S-O2.3_W02
Student potrafi dobierać rośliny w akwarium i oczkach wodnych, wskazywać ich prefencje siedliskowe oraz objaśniać zasady pielęgnacji tych roślin
BL_2A_W09, BL_2A_W17P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05C-2, C-1, C-3T-W-6, T-A-8, T-A-6, T-A-7, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-7, T-A-4M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O2.3_U01
Student posiada umiejętność wykorzystania wiedzy o ozdobnych roślinach wodnych do projektowania ogrodu roślinnego w akwarium oraz w oczkach wodnych
BL_2A_U10, BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-3, C-2, C-1T-A-5, T-A-8, T-A-1, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-A-6, T-A-2, T-A-7, T-W-5, T-A-3, T-W-3, T-W-1, T-A-4, T-W-4M-1, M-3, M-2S-1
BL_2A_BLW-S-O2.3_U02
Student posiada umiejętnośc przygotowania i przedstawienia prezentacji
BL_2A_U10, BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-3T-A-7, T-A-6, T-W-5, T-A-4, T-A-1, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-A-2, T-W-4, T-A-3, T-W-6, T-A-5, T-A-8M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O2.3_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student świadomie i kreatywnie ukształtuje postawę umożliwiajacą polepszenie estetyki życia
BL_2A_K02, BL_2A_K03P2A_K01, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K07C-2, C-3, C-1T-W-7, T-A-2, T-A-7, T-W-3, T-A-8, T-W-2, T-A-6, T-A-4, T-A-5, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-3M-3, M-2, M-1S-2, S-1, S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O2.3_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma szczegółową wiedzę w zakresie nazywania, rozpoznawania i charakteryzowania ozdobnych roślin wodnych
2,0Student nie potrafi nazwać, rozpoznać ani scharakteryzować żadnego gatunku wodnej rośliny ozdobnej, z poszczególnych grup systematycznych
3,0Student potrafi nazwać w języku polskim oraz rozpoznać pojedyncze gatunki wodnych roślin ozdobnych, z poszczególnych grup systematycznych
3,5Student potrafi nazwać w języku polskim oraz rozpoznać i scharakteryzować pojedyncze gatunki wodnych roślin ozdobnych, z poszczególnych grup systematycznych
4,0Student potrafi nazwać w języku polskim oraz rozpoznać i scharakteryzować po kilku przedsatwicieli gatunków wodnych roślin ozdobnych, z poszczególnych grup systematycznych
4,5Student potrafi nazwać (w języku polskim i łacińskim) oraz rozpoznać i scharakteryzować po kilku przedsatwicieli gatunków wodnych roślin ozdobnych, z poszczególnych grup systematycznych
5,0Student potrafi nazwać (w języku polskim i łacińskim) oraz rozpoznać i scharakteryzować większość przedsatwicieli gatunków wodnych roślin ozdobnych, z poszczególnych grup systematycznych
BL_2A_BLW-S-O2.3_W02
Student potrafi dobierać rośliny w akwarium i oczkach wodnych, wskazywać ich prefencje siedliskowe oraz objaśniać zasady pielęgnacji tych roślin
2,0Student nie zna zasad doboru roślin w akwariach i oczkach wodnych, nie potrafi też wymienić i omówić preferencji siedliskowych tych roślin, nie zna zasad ich pielęgnacji
3,0Student zna bardzo ogólnikowo zasady doboru roślin w akwariach i oczkach wodnych, zna podstawowe reguły pielęgnacji i ochrony tych roślin, nie potrafi jednak podać żadnych konkteretnych przykładów, które potwierdzałyby ich słuszność
3,5Student zna szczegółowe zasady doboru roślin w akwariach i oczkach wodnych, zna indywidualne zasady pielęgnacji i ochrony poszczególnych gatunków roślin, wylicza jedynie pojedyncze przykłady tych roślin, stosując w nazewnictwie nomenklature w języku polskim
4,0Student zna szczegółowe zasady doboru roślin w akwariach i oczkach wodnych, zna indywidualne zasady pielęgnacji i ochrony pojedynczych (wybranych przez siebie) gatunków roślin, w nazewnictwie stosuje nomenklaturę w języku polskim i łacinskim
4,5Student zna szczegółowe zasady doboru roślin w akwariach i oczkach wodnych, zna indywidualne zasady pielęgnacji i ochrony dowolnych (podanych przez prowadzącego), gatunków roślin, w nazewnictwie stosuje nomenklaturę w języku polskim i łacińskim
5,0Student znając szczegółowe zasady doboru roślin w akwariach i oczkach wodnych oraz zasady ich pielęgnacji i ochrony, projektuje akwarium roślinne lub ogrody wodne w oczkach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O2.3_U01
Student posiada umiejętność wykorzystania wiedzy o ozdobnych roślinach wodnych do projektowania ogrodu roślinnego w akwarium oraz w oczkach wodnych
2,0Student nie potrafi przygotować projektu ani ogrodu akwariowego ani oczka wodnego
3,0Student przygotowuje bardzo prosty projekt ogrodu akwariowego i oczka wodnego, w oparciu o kilka gatunków zapoznanych roślin, nie zna teoretycznych i praktycznych zasad doboru roślin
3,5Student przygotowuje bardzo prosty projekt ogrodu akwariowego i oczka wodnego, w oparciu o kilka gatunków zapoznanych roślin, zna jedynie teoretyczne zasady doboru roślin
4,0Student przygotowuje bardzo prosty projekt ogrodu akwariowego i oczka wodnego, w oparciu o kilka gatunków zapoznanych roślin, zna zarówno teoretyczne jak i praktyczne zasady doboru roślin
4,5Student przygotowuje bardziej rozbudowany projekt ogrodu akwariowego i oczka wodnego, w oparciu o kilkanaście gatunków zapoznanych roślin, zna zarówno teoretyczne jak i praktyczne zasady doboru roślin
5,0Student przygotowuje bardziej rozbudowany projekt ogrodu akwariowego i oczka wodnego, w oparciu o kilkanaście gatunków zapoznanych roślin, zna zarówno teoretyczne jak i praktyczne zasady doboru roślin, potrafi analizować i weryfikować zasadność przygotowanego projektu
BL_2A_BLW-S-O2.3_U02
Student posiada umiejętnośc przygotowania i przedstawienia prezentacji
2,0Student nie przygotował prezentacji, nie wyszukał i nie korzytał z niezbednych do jej przygotowania materiałów źródłowych
3,0Student przygotował prezentacje bardzo chaotyczną, nieuporzadkowaną i źle zaplanowaną, w jej referoeaniu student posługuje sie jedynie wiernym "odczytywaniem
3,5Student przygotował uporządkowaną, logicznie zaplanowaną i opracowana preznetację, w oparciu o właściwie wykorzystany materiał źródłowy, w jej referowaniu student posługuje sie nadal bietrnym czytaniem, bez własnych komentarzy
4,0Student przygował uporządkowaną, logicznie zaplanowaną i opracowaną prezentację, w oparciu o właściwie wykorzystany materiał źródłowy, w jej referowaniu student posługuje się, choć w mniejszym stopniu, czytaniem, ale także preznentuje i rozwija własną ocenę
4,5Student przygował uporządkowaną, logicznie zaplanowaną i opracowaną prezentację, w oparciu o właściwie wykorzystany materiał źródłowy, w jej referowaniu student swobodnie preznentuje i rozwija własną ocenę
5,0Student przygował uporządkowaną, logicznie zaplanowaną i opracowaną prezentację, w oparciu o właściwie wykorzystany materiał źródłowy, w jej referowaniu student swobodnie preznentuje i rozwija własną ocenę, potrafi komentować jej treść, a także prowadzić dyskusję ze słuchaczami

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O2.3_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student świadomie i kreatywnie ukształtuje postawę umożliwiajacą polepszenie estetyki życia
2,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student nie ma świadomości w kreatywnym kształtowaniu postawy umożliwiającej polepszenie estetyki życia poprzez rozwój hobby akwarystycznego
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość w kreatywnym kształtowaniu postawy umożliwiającej polepszenie estetyki życia poprzez rozwój hobby akwarystycznego

Literatura podstawowa

  1. Kornobis S., Podwodny ogród. Dobór i uprawa roślin w akwarium., Wyd. Medix Plus, 1996
  2. Frey H., Akwarium słodkowodne, Wyd. Sport i Turystyka, Warszawa, 1990
  3. Walstad D., Rośliny w akwarium. Ekologia roślin wodnych dla akwarystów, Oriol, Kórnik, 2007
  4. Bogusławska M., Wilkaniec A., Ogród wodny, Wyd. Działkowiec, Warszawa, 2003, ISBN 83-918529-6-2

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Cladophoraceae, Characeae, Hypnaceae, Ricciaceae i Azollaceae2
T-A-2Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Alismataceae, Araceae i Nymphaeaceae1
T-A-3Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Acanthaceae , Amarantacea, Aponogetonaoceae, Callitrichaceae i Ceratophyllaceae2
T-A-4Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Brassicaceae, Cyperaceae, Elatinaceae i Gentianaceae2
T-A-5Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Hydrocharitaceae, Halorrhagaceae, Lentibulariaceae i Lythraceae2
T-A-6Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Gnathostenetroidoidea, Pteridaceae, Pontederiaceae, Potamogetonaceae, Primulaceae i Ranunculaceae2
T-A-7Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Scrophulariaceae, Apiaceae, Amaryllidaceae, Asteracea i Juncaceae2
T-A-8Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Lobeliaceae, Monoselaniaceae, Euphorbiaceae, Lamiaceae i Halorgaceae1
T-A-9Sprawdzian pisemny z zakresu materiału ćw. 1-81
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przypomnienie podstawowych pojęć i zasad nazewnictwa oraz systematyki roślin; Cechy wyróżniające rośliny ozdobne.2
T-W-2Cechy ozdobnych glonów, wątrobowców i paproci wykorzystanych w akwariach i oczkach wodnych2
T-W-3Części ozdobne roślin jednoliściennych i dwuliściennych wykorzystanych w akwariach i oczkach wodnych2
T-W-4Przegląd elodeidów, isoetidów, nymfeidów i roślin pleustonowych wykorzystanych w akwariach i oczkach wodnych. Rośliny szuwarowe w oczkach wodnych2
T-W-5Sposoby rozmnażania wybranych wodnych roślin ozdobnych.2
T-W-6Zasady doboru gatunków roślin ozdobnych w akwariach i oczkach wodnych3
T-W-7Interakcje międzygatunkowe w akwarium, wykorzystanie oddziaływań allelopatycznych w zachowaniu równowagi biologicznej w akwariach i oczkach wodnych. Wpływ roślin na funkcjonowanie akwarium. Rośliny oczyszczające wodę (usuwanie substancji toksycznych i oczyszczanie wody przez rośliny).2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie prezentacji7
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O2.3_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma szczegółową wiedzę w zakresie nazywania, rozpoznawania i charakteryzowania ozdobnych roślin wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W17ma zaawansowana wiedzę w zakresie ekologii organizmów Metazoa
BL_2A_W14ma zaawansowaną wiedzę w zakresie życia i behawioru organizmów żywych w środowisku przyrodniczym z uwzględnieniem warunków biotycznych i abiotycznych
BL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością gatunków roślin akwariowych
C-2Zapoznanie studentów z zasadami doboru roślin w ogrodach wodnych
C-3Zapoznaie studentów z zasadami przygotowania i prowadzenia prezentacji
Treści programoweT-A-1Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Cladophoraceae, Characeae, Hypnaceae, Ricciaceae i Azollaceae
T-W-3Części ozdobne roślin jednoliściennych i dwuliściennych wykorzystanych w akwariach i oczkach wodnych
T-W-4Przegląd elodeidów, isoetidów, nymfeidów i roślin pleustonowych wykorzystanych w akwariach i oczkach wodnych. Rośliny szuwarowe w oczkach wodnych
T-A-7Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Scrophulariaceae, Apiaceae, Amaryllidaceae, Asteracea i Juncaceae
T-A-5Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Hydrocharitaceae, Halorrhagaceae, Lentibulariaceae i Lythraceae
T-W-2Cechy ozdobnych glonów, wątrobowców i paproci wykorzystanych w akwariach i oczkach wodnych
T-W-5Sposoby rozmnażania wybranych wodnych roślin ozdobnych.
T-W-6Zasady doboru gatunków roślin ozdobnych w akwariach i oczkach wodnych
T-A-2Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Alismataceae, Araceae i Nymphaeaceae
T-A-8Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Lobeliaceae, Monoselaniaceae, Euphorbiaceae, Lamiaceae i Halorgaceae
T-W-7Interakcje międzygatunkowe w akwarium, wykorzystanie oddziaływań allelopatycznych w zachowaniu równowagi biologicznej w akwariach i oczkach wodnych. Wpływ roślin na funkcjonowanie akwarium. Rośliny oczyszczające wodę (usuwanie substancji toksycznych i oczyszczanie wody przez rośliny).
T-A-3Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Acanthaceae , Amarantacea, Aponogetonaoceae, Callitrichaceae i Ceratophyllaceae
T-A-4Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Brassicaceae, Cyperaceae, Elatinaceae i Gentianaceae
T-A-6Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Gnathostenetroidoidea, Pteridaceae, Pontederiaceae, Potamogetonaceae, Primulaceae i Ranunculaceae
T-W-1Przypomnienie podstawowych pojęć i zasad nazewnictwa oraz systematyki roślin; Cechy wyróżniające rośliny ozdobne.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne - metoda eksponująca pokazy filmów i materiałów biologicznych, projektowanie kompozycji wodnych roslin ozdobnych w akwarium i oczkach wodnych
M-3Ćwiczenia audytoryjne - pokazy przygotowaneych prezentacji i dyskusja dydaktyczna
M-1Wykłady informacyjne - metoda podająca z wykorzystaniem środków multimedialnych połączona z metodami problemowymi i aktywizujacycmi (dyskusja dydaktyczna) metoda problemowa (dyskusja dydaktyczna)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aprobata pracy na zajęciach na podstawie praktycznej identyfikacji roślin akwariowych z wykorzystaniem kluczy i atlasów
S-4Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja wodnych roślin ozdobnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i test z zakresu tematyki wykłądów i ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi nazwać, rozpoznać ani scharakteryzować żadnego gatunku wodnej rośliny ozdobnej, z poszczególnych grup systematycznych
3,0Student potrafi nazwać w języku polskim oraz rozpoznać pojedyncze gatunki wodnych roślin ozdobnych, z poszczególnych grup systematycznych
3,5Student potrafi nazwać w języku polskim oraz rozpoznać i scharakteryzować pojedyncze gatunki wodnych roślin ozdobnych, z poszczególnych grup systematycznych
4,0Student potrafi nazwać w języku polskim oraz rozpoznać i scharakteryzować po kilku przedsatwicieli gatunków wodnych roślin ozdobnych, z poszczególnych grup systematycznych
4,5Student potrafi nazwać (w języku polskim i łacińskim) oraz rozpoznać i scharakteryzować po kilku przedsatwicieli gatunków wodnych roślin ozdobnych, z poszczególnych grup systematycznych
5,0Student potrafi nazwać (w języku polskim i łacińskim) oraz rozpoznać i scharakteryzować większość przedsatwicieli gatunków wodnych roślin ozdobnych, z poszczególnych grup systematycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O2.3_W02Student potrafi dobierać rośliny w akwarium i oczkach wodnych, wskazywać ich prefencje siedliskowe oraz objaśniać zasady pielęgnacji tych roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W09zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka
BL_2A_W17ma zaawansowana wiedzę w zakresie ekologii organizmów Metazoa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami doboru roślin w ogrodach wodnych
C-1Zapoznanie studentów z różnorodnością gatunków roślin akwariowych
C-3Zapoznaie studentów z zasadami przygotowania i prowadzenia prezentacji
Treści programoweT-W-6Zasady doboru gatunków roślin ozdobnych w akwariach i oczkach wodnych
T-A-8Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Lobeliaceae, Monoselaniaceae, Euphorbiaceae, Lamiaceae i Halorgaceae
T-A-6Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Gnathostenetroidoidea, Pteridaceae, Pontederiaceae, Potamogetonaceae, Primulaceae i Ranunculaceae
T-A-7Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Scrophulariaceae, Apiaceae, Amaryllidaceae, Asteracea i Juncaceae
T-A-5Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Hydrocharitaceae, Halorrhagaceae, Lentibulariaceae i Lythraceae
T-A-1Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Cladophoraceae, Characeae, Hypnaceae, Ricciaceae i Azollaceae
T-A-3Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Acanthaceae , Amarantacea, Aponogetonaoceae, Callitrichaceae i Ceratophyllaceae
T-A-2Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Alismataceae, Araceae i Nymphaeaceae
T-W-7Interakcje międzygatunkowe w akwarium, wykorzystanie oddziaływań allelopatycznych w zachowaniu równowagi biologicznej w akwariach i oczkach wodnych. Wpływ roślin na funkcjonowanie akwarium. Rośliny oczyszczające wodę (usuwanie substancji toksycznych i oczyszczanie wody przez rośliny).
T-A-4Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Brassicaceae, Cyperaceae, Elatinaceae i Gentianaceae
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne - metoda podająca z wykorzystaniem środków multimedialnych połączona z metodami problemowymi i aktywizujacycmi (dyskusja dydaktyczna) metoda problemowa (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia audytoryjne - metoda eksponująca pokazy filmów i materiałów biologicznych, projektowanie kompozycji wodnych roslin ozdobnych w akwarium i oczkach wodnych
M-3Ćwiczenia audytoryjne - pokazy przygotowaneych prezentacji i dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji i dyskusja z jej zakresu
S-1Ocena formująca: Aprobata pracy na zajęciach na podstawie praktycznej identyfikacji roślin akwariowych z wykorzystaniem kluczy i atlasów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i test z zakresu tematyki wykłądów i ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja wodnych roślin ozdobnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad doboru roślin w akwariach i oczkach wodnych, nie potrafi też wymienić i omówić preferencji siedliskowych tych roślin, nie zna zasad ich pielęgnacji
3,0Student zna bardzo ogólnikowo zasady doboru roślin w akwariach i oczkach wodnych, zna podstawowe reguły pielęgnacji i ochrony tych roślin, nie potrafi jednak podać żadnych konkteretnych przykładów, które potwierdzałyby ich słuszność
3,5Student zna szczegółowe zasady doboru roślin w akwariach i oczkach wodnych, zna indywidualne zasady pielęgnacji i ochrony poszczególnych gatunków roślin, wylicza jedynie pojedyncze przykłady tych roślin, stosując w nazewnictwie nomenklature w języku polskim
4,0Student zna szczegółowe zasady doboru roślin w akwariach i oczkach wodnych, zna indywidualne zasady pielęgnacji i ochrony pojedynczych (wybranych przez siebie) gatunków roślin, w nazewnictwie stosuje nomenklaturę w języku polskim i łacinskim
4,5Student zna szczegółowe zasady doboru roślin w akwariach i oczkach wodnych, zna indywidualne zasady pielęgnacji i ochrony dowolnych (podanych przez prowadzącego), gatunków roślin, w nazewnictwie stosuje nomenklaturę w języku polskim i łacińskim
5,0Student znając szczegółowe zasady doboru roślin w akwariach i oczkach wodnych oraz zasady ich pielęgnacji i ochrony, projektuje akwarium roślinne lub ogrody wodne w oczkach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O2.3_U01Student posiada umiejętność wykorzystania wiedzy o ozdobnych roślinach wodnych do projektowania ogrodu roślinnego w akwarium oraz w oczkach wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
BL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-3Zapoznaie studentów z zasadami przygotowania i prowadzenia prezentacji
C-2Zapoznanie studentów z zasadami doboru roślin w ogrodach wodnych
C-1Zapoznanie studentów z różnorodnością gatunków roślin akwariowych
Treści programoweT-A-5Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Hydrocharitaceae, Halorrhagaceae, Lentibulariaceae i Lythraceae
T-A-8Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Lobeliaceae, Monoselaniaceae, Euphorbiaceae, Lamiaceae i Halorgaceae
T-A-1Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Cladophoraceae, Characeae, Hypnaceae, Ricciaceae i Azollaceae
T-W-7Interakcje międzygatunkowe w akwarium, wykorzystanie oddziaływań allelopatycznych w zachowaniu równowagi biologicznej w akwariach i oczkach wodnych. Wpływ roślin na funkcjonowanie akwarium. Rośliny oczyszczające wodę (usuwanie substancji toksycznych i oczyszczanie wody przez rośliny).
T-W-6Zasady doboru gatunków roślin ozdobnych w akwariach i oczkach wodnych
T-W-2Cechy ozdobnych glonów, wątrobowców i paproci wykorzystanych w akwariach i oczkach wodnych
T-A-6Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Gnathostenetroidoidea, Pteridaceae, Pontederiaceae, Potamogetonaceae, Primulaceae i Ranunculaceae
T-A-2Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Alismataceae, Araceae i Nymphaeaceae
T-A-7Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Scrophulariaceae, Apiaceae, Amaryllidaceae, Asteracea i Juncaceae
T-W-5Sposoby rozmnażania wybranych wodnych roślin ozdobnych.
T-A-3Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Acanthaceae , Amarantacea, Aponogetonaoceae, Callitrichaceae i Ceratophyllaceae
T-W-3Części ozdobne roślin jednoliściennych i dwuliściennych wykorzystanych w akwariach i oczkach wodnych
T-W-1Przypomnienie podstawowych pojęć i zasad nazewnictwa oraz systematyki roślin; Cechy wyróżniające rośliny ozdobne.
T-A-4Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Brassicaceae, Cyperaceae, Elatinaceae i Gentianaceae
T-W-4Przegląd elodeidów, isoetidów, nymfeidów i roślin pleustonowych wykorzystanych w akwariach i oczkach wodnych. Rośliny szuwarowe w oczkach wodnych
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne - metoda podająca z wykorzystaniem środków multimedialnych połączona z metodami problemowymi i aktywizujacycmi (dyskusja dydaktyczna) metoda problemowa (dyskusja dydaktyczna)
M-3Ćwiczenia audytoryjne - pokazy przygotowaneych prezentacji i dyskusja dydaktyczna
M-2Ćwiczenia audytoryjne - metoda eksponująca pokazy filmów i materiałów biologicznych, projektowanie kompozycji wodnych roslin ozdobnych w akwarium i oczkach wodnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aprobata pracy na zajęciach na podstawie praktycznej identyfikacji roślin akwariowych z wykorzystaniem kluczy i atlasów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przygotować projektu ani ogrodu akwariowego ani oczka wodnego
3,0Student przygotowuje bardzo prosty projekt ogrodu akwariowego i oczka wodnego, w oparciu o kilka gatunków zapoznanych roślin, nie zna teoretycznych i praktycznych zasad doboru roślin
3,5Student przygotowuje bardzo prosty projekt ogrodu akwariowego i oczka wodnego, w oparciu o kilka gatunków zapoznanych roślin, zna jedynie teoretyczne zasady doboru roślin
4,0Student przygotowuje bardzo prosty projekt ogrodu akwariowego i oczka wodnego, w oparciu o kilka gatunków zapoznanych roślin, zna zarówno teoretyczne jak i praktyczne zasady doboru roślin
4,5Student przygotowuje bardziej rozbudowany projekt ogrodu akwariowego i oczka wodnego, w oparciu o kilkanaście gatunków zapoznanych roślin, zna zarówno teoretyczne jak i praktyczne zasady doboru roślin
5,0Student przygotowuje bardziej rozbudowany projekt ogrodu akwariowego i oczka wodnego, w oparciu o kilkanaście gatunków zapoznanych roślin, zna zarówno teoretyczne jak i praktyczne zasady doboru roślin, potrafi analizować i weryfikować zasadność przygotowanego projektu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O2.3_U02Student posiada umiejętnośc przygotowania i przedstawienia prezentacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
BL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-3Zapoznaie studentów z zasadami przygotowania i prowadzenia prezentacji
Treści programoweT-A-7Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Scrophulariaceae, Apiaceae, Amaryllidaceae, Asteracea i Juncaceae
T-A-6Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Gnathostenetroidoidea, Pteridaceae, Pontederiaceae, Potamogetonaceae, Primulaceae i Ranunculaceae
T-W-5Sposoby rozmnażania wybranych wodnych roślin ozdobnych.
T-A-4Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Brassicaceae, Cyperaceae, Elatinaceae i Gentianaceae
T-A-1Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Cladophoraceae, Characeae, Hypnaceae, Ricciaceae i Azollaceae
T-W-7Interakcje międzygatunkowe w akwarium, wykorzystanie oddziaływań allelopatycznych w zachowaniu równowagi biologicznej w akwariach i oczkach wodnych. Wpływ roślin na funkcjonowanie akwarium. Rośliny oczyszczające wodę (usuwanie substancji toksycznych i oczyszczanie wody przez rośliny).
T-W-2Cechy ozdobnych glonów, wątrobowców i paproci wykorzystanych w akwariach i oczkach wodnych
T-W-3Części ozdobne roślin jednoliściennych i dwuliściennych wykorzystanych w akwariach i oczkach wodnych
T-A-2Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Alismataceae, Araceae i Nymphaeaceae
T-W-4Przegląd elodeidów, isoetidów, nymfeidów i roślin pleustonowych wykorzystanych w akwariach i oczkach wodnych. Rośliny szuwarowe w oczkach wodnych
T-A-3Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Acanthaceae , Amarantacea, Aponogetonaoceae, Callitrichaceae i Ceratophyllaceae
T-W-6Zasady doboru gatunków roślin ozdobnych w akwariach i oczkach wodnych
T-A-5Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Hydrocharitaceae, Halorrhagaceae, Lentibulariaceae i Lythraceae
T-A-8Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Lobeliaceae, Monoselaniaceae, Euphorbiaceae, Lamiaceae i Halorgaceae
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia audytoryjne - pokazy przygotowaneych prezentacji i dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji i dyskusja z jej zakresu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przygotował prezentacji, nie wyszukał i nie korzytał z niezbednych do jej przygotowania materiałów źródłowych
3,0Student przygotował prezentacje bardzo chaotyczną, nieuporzadkowaną i źle zaplanowaną, w jej referoeaniu student posługuje sie jedynie wiernym "odczytywaniem
3,5Student przygotował uporządkowaną, logicznie zaplanowaną i opracowana preznetację, w oparciu o właściwie wykorzystany materiał źródłowy, w jej referowaniu student posługuje sie nadal bietrnym czytaniem, bez własnych komentarzy
4,0Student przygował uporządkowaną, logicznie zaplanowaną i opracowaną prezentację, w oparciu o właściwie wykorzystany materiał źródłowy, w jej referowaniu student posługuje się, choć w mniejszym stopniu, czytaniem, ale także preznentuje i rozwija własną ocenę
4,5Student przygował uporządkowaną, logicznie zaplanowaną i opracowaną prezentację, w oparciu o właściwie wykorzystany materiał źródłowy, w jej referowaniu student swobodnie preznentuje i rozwija własną ocenę
5,0Student przygował uporządkowaną, logicznie zaplanowaną i opracowaną prezentację, w oparciu o właściwie wykorzystany materiał źródłowy, w jej referowaniu student swobodnie preznentuje i rozwija własną ocenę, potrafi komentować jej treść, a także prowadzić dyskusję ze słuchaczami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O2.3_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student świadomie i kreatywnie ukształtuje postawę umożliwiajacą polepszenie estetyki życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
BL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami doboru roślin w ogrodach wodnych
C-3Zapoznaie studentów z zasadami przygotowania i prowadzenia prezentacji
C-1Zapoznanie studentów z różnorodnością gatunków roślin akwariowych
Treści programoweT-W-7Interakcje międzygatunkowe w akwarium, wykorzystanie oddziaływań allelopatycznych w zachowaniu równowagi biologicznej w akwariach i oczkach wodnych. Wpływ roślin na funkcjonowanie akwarium. Rośliny oczyszczające wodę (usuwanie substancji toksycznych i oczyszczanie wody przez rośliny).
T-A-2Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Alismataceae, Araceae i Nymphaeaceae
T-A-7Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Scrophulariaceae, Apiaceae, Amaryllidaceae, Asteracea i Juncaceae
T-W-3Części ozdobne roślin jednoliściennych i dwuliściennych wykorzystanych w akwariach i oczkach wodnych
T-A-8Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Lobeliaceae, Monoselaniaceae, Euphorbiaceae, Lamiaceae i Halorgaceae
T-W-2Cechy ozdobnych glonów, wątrobowców i paproci wykorzystanych w akwariach i oczkach wodnych
T-A-6Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Gnathostenetroidoidea, Pteridaceae, Pontederiaceae, Potamogetonaceae, Primulaceae i Ranunculaceae
T-A-4Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Brassicaceae, Cyperaceae, Elatinaceae i Gentianaceae
T-A-5Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Hydrocharitaceae, Halorrhagaceae, Lentibulariaceae i Lythraceae
T-W-4Przegląd elodeidów, isoetidów, nymfeidów i roślin pleustonowych wykorzystanych w akwariach i oczkach wodnych. Rośliny szuwarowe w oczkach wodnych
T-W-5Sposoby rozmnażania wybranych wodnych roślin ozdobnych.
T-W-6Zasady doboru gatunków roślin ozdobnych w akwariach i oczkach wodnych
T-A-1Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Cladophoraceae, Characeae, Hypnaceae, Ricciaceae i Azollaceae
T-A-3Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Acanthaceae , Amarantacea, Aponogetonaoceae, Callitrichaceae i Ceratophyllaceae
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia audytoryjne - pokazy przygotowaneych prezentacji i dyskusja dydaktyczna
M-2Ćwiczenia audytoryjne - metoda eksponująca pokazy filmów i materiałów biologicznych, projektowanie kompozycji wodnych roslin ozdobnych w akwarium i oczkach wodnych
M-1Wykłady informacyjne - metoda podająca z wykorzystaniem środków multimedialnych połączona z metodami problemowymi i aktywizujacycmi (dyskusja dydaktyczna) metoda problemowa (dyskusja dydaktyczna)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji i dyskusja z jej zakresu
S-1Ocena formująca: Aprobata pracy na zajęciach na podstawie praktycznej identyfikacji roślin akwariowych z wykorzystaniem kluczy i atlasów
S-4Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja wodnych roślin ozdobnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i test z zakresu tematyki wykłądów i ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student nie ma świadomości w kreatywnym kształtowaniu postawy umożliwiającej polepszenie estetyki życia poprzez rozwój hobby akwarystycznego
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość w kreatywnym kształtowaniu postawy umożliwiającej polepszenie estetyki życia poprzez rozwój hobby akwarystycznego