Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia wód
Sylabus przedmiotu Biologia estuariów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologia estuariów | ||
Specjalność | Biologia wód | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka-Praxmajer <Joanna.Rokicka-Praxmajer@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biologii, zoologii kręgowców i bezkręgowców, fizyki, podstaw analizy statystycznej, ekologii ogólnej, ekologii morza |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z fukncjonoiwaniem charakterystycznych ekosystemów przejściowych jakimi są estuaria |
C-2 | Skutki antropogenne w estuariach - sedymentacjia metali ciężkich i zanieczyszczeń komunalnych, wielokobszarowych i przemysłowych |
C-3 | Inwazja gatunków obcych etc.- rola degradacyjna transportu morskiego i śródlądowego oraz działalności komercyjnej rybactwa i akwakultur |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady estuariów w Polsce i na świecie | 3 |
T-A-2 | Hydrobionty estuariów - tolerancja ekologiczna (eurybionty) | 4 |
T-A-3 | Sedymenty jako charakterystyczne środowisko abiotyczne fauny i flory bentonicznej estuaryjnej | 3 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Szacowanie zagęszczenia i biomasy wybranych hydrobiontów estuariowych | 5 |
T-L-2 | Analiza granulometryczna osadów - środowiska życia pelonu | 5 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Określenie pojęcia estuarium. Klasyfikacje estuariów. | 1 |
T-W-2 | Klasyfikacja estuariów w oparciu o stratyfikację zasoleniową wód | 1 |
T-W-3 | Klasyfikacja przestrzenna i ekologiczna estuariów | 1 |
T-W-4 | Produkcja pierwotna w wodach estuariowych, pierwiastki biogenne i ich zachowanie | 2 |
T-W-5 | Bioróżnorodność estuariów. Hydrobionty - plankton, bentos i nekton | 2 |
T-W-6 | Ichtiofauna jako bioindykator zmian jakości środowiska estuariowego | 1 |
T-W-7 | Rola makrofitów w litoralu i infralitoralu estuarium | 1 |
T-W-8 | Antropogenne wykorzystanie estuariów | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie do kollokwium | 6 |
A-A-3 | Konsultacje i przygotowanie do ćwiczeń | 2 |
A-A-4 | Studiowanie literatury przedmiotu | 3 |
21 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Opracowanie wyników w laboratorium | 8 |
18 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie prezentacji na podstawie literatury | 6 |
A-W-3 | Konsultacje i przygotowanie do zaliczenia | 5 |
21 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem multimediów |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem stosownej aparatury |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Weryfikacja frekwencji na wykładach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzanie i ocena wiedzy z wykładów |
S-3 | Ocena formująca: Weryfikacja frekwencji na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-4 | Ocena formująca: Weryfikacja frekwencji na ćwiczeniach laboratoryjnych |
S-5 | Ocena podsumowująca: Weryfikacja wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-6 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych - ocena wykonanego zadania |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O4.3_W01 Opisuje funkcjonowanie ekotonu wód słodkich i słonych jako charakterystycznego ekosystemu estuaryjnego | BL_2A_W04, BL_2A_W10, BL_2A_W14 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06 | C-1 | T-A-2, T-W-4, T-W-5, T-A-3, T-L-2, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-L-1 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-5, S-6, S-2, S-4, S-3 |
BL_2A_BLW-S-O4.3_W02 Identyfikuje pozytywne i negatywne skutki antropopresji w estauariach | BL_2A_W09, BL_2A_W14 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-3, C-2 | T-W-5, T-W-8, T-A-1, T-W-3, T-A-2 | M-3, M-1, M-2 | S-4, S-1, S-3, S-5, S-2, S-6 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O4.3_U01 Potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę środowiska osadowego | BL_2A_U06 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | C-2 | T-A-3, T-L-2 | M-3, M-1, M-2 | S-4, S-6, S-3, S-2, S-1, S-5 |
BL_2A_BLW-S-O4.3_U02 Potrafi oszacować zagęszczenie i biomasę wybranych hydrobiontów wód estuaryjnych | BL_2A_U12 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1 | T-L-1, T-A-2, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2, S-6, S-3, S-5, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O4.3_K01 Ma świadomość zagrożeń środowisk estuariowych wynikających z napływu gatunków obcych | BL_2A_K01 | P2A_K04, P2A_K07 | C-3 | T-W-5, T-W-8 | M-3, M-2, M-1 | S-6, S-4, S-5, S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O4.3_W01 Opisuje funkcjonowanie ekotonu wód słodkich i słonych jako charakterystycznego ekosystemu estuaryjnego | 2,0 | Nie zna pojęcia ekotonu w odniesieniu do środowiska wodnego |
3,0 | Potrafi objaśnić różnice abiotyczne między wodami słodkimi a słonymi | |
3,5 | Potrafi objaśnić różnice abiotyczne i biotyczne między wodami słodkimi a słonymi | |
4,0 | Potrafi objaśnić różnice biotyczne między wodami słodkimi, słonawymi a słonymi | |
4,5 | Potrafi objaśnić różnice abiotyczne i biotyczne między wodami słodkimi, słonawymi a słonymi | |
5,0 | Tłumaczy funkcjonowanie ekosystemu estuaryjnego | |
BL_2A_BLW-S-O4.3_W02 Identyfikuje pozytywne i negatywne skutki antropopresji w estauariach | 2,0 | Nie zna skutków antropopresji w środowisku |
3,0 | Wymienia podstawowe efekty antropopresji w środowisku wodnym | |
3,5 | Opisuje pozytywne i negatyne skutki antroporesji w śrdowisku wodnym | |
4,0 | Wskazuje pozytywne skutki antroporesji w śrdowisku wód morskich i estuaryjnych | |
4,5 | Wskazuje pozytywne i negatyne skutki antroporesji w śrdowisku wód morskich i estuaryjnych | |
5,0 | Identyfikuje pozytywne i negatyne skutki antroporesji w śrdowisku wód morskich i estuaryjnych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O4.3_U01 Potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę środowiska osadowego | 2,0 | Nie potrafi wymienić właściwości fizycznych i chemicznych osadów dennych |
3,0 | Zna właściwości fizyczne i chemiczne osadów dennych, ale nie potrafii przeprowadzić samodzielnie analizy granulometrycznej | |
3,5 | Zna właściwości fizyczne i chemiczne osadów dennych, potrafii z pomocą prowadzącego przeprowadzić analizę granulometryczną | |
4,0 | Potrafii przeprowadzić samodzielnie analizę granulometryczną i zinterpretować uzyskane wyniki | |
4,5 | Potrafii przeprowadzić samodzielnie analizę granulometryczną | |
5,0 | Potrafii przeprowadzić samodzielnie analizę granulometryczną i zinterpretować uzyskane wyniki | |
BL_2A_BLW-S-O4.3_U02 Potrafi oszacować zagęszczenie i biomasę wybranych hydrobiontów wód estuaryjnych | 2,0 | Nie zna żadnych wskaźników biocenotycznych |
3,0 | Zna wybrane wskaźniki biocenotyczne | |
3,5 | Zna wybrane wskaźniki biocenotyczne i potrafi nietóre z nich obliczyć | |
4,0 | Zna wybrane wskaźniki biocenotyczne i potrafi je obliczyć | |
4,5 | Potrafi obliczyć i zinterpretować niektóre zadane wskaźniki biocenotycznePo | |
5,0 | Potrafi obliczyć i zinterpretować wszystkie zadane wskaźniki biocenotyczne |
Literatura podstawowa
- Radawana S., Ekotony słodkowodne. Struktura, rodzaje i funkcjonowanie, Wydawnictwo UMCS, Lublin, 1998
- Chojnacki Juliusz C., Podstawy ekologii wód, Wydawnictwo AR, Szczecin, 1999
- Duxbury A.C. Duxbury A.B., Sverdrup K.A., Oceany świata, Wyd. Nauk PWN, Warszawa, 2002
- Odum E.P., Podstaway ekologii, PWRiL, Warszawa, 1982
Literatura dodatkowa
- Lampert W., Sommer U., Ekologia wód śródlądowych, Wyd. Naukowe PWN, 1996
- Krebs C.J., Ekologia. eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności., Wyd. PWN, Warszawa, 1996
- Chojnacki J.C., Raczyńska M., Leksykon przyrodniczo-ekologiczny, Wyd. AR, Szczecin, 2006