Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia zwierząt

Sylabus przedmiotu Diagnostyka środowiska na podstawie szaty roślinnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka środowiska na podstawie szaty roślinnej
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Korchak <Magdalena.Korchak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień i terminów z zakresu botaniki i ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Fitoindykacja w ocenie stanu środowiska - metody badawcze i ich zastosowanie.2
T-A-2Flora wybranego obszaru jako wskaźnik stanu środowiska.4
T-A-3Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.7
T-A-4Wskaźniki krajobrazowe w ocenie stopnia przekształcenia środowiska.2
15
wykłady
T-W-1Szata roślinna jako wskaźnik procesów zachodzących w środowisku. Znaczenie i zastosowanie ocen stanu środowiska (Ochrona przyrody, planowanie przestrzenne).2
T-W-2Bioindykacja - klasyfikacja metod.2
T-W-3Bioróżnorodność jako wskaźnik stanu środowiska. Ocena środowiska na podstawie flory i zbiorowisk roślinnych.8
T-W-4Monitoring przyrodniczy jako metoda długofalowego dianozowania i pognozowania procesów w środowisku.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Pisanie sprawozdań z audytoriów8
A-A-3Przygotowanie prezentacji na zadany temat.7
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu, czytanie literatury przedmiotowej11
A-W-3Pisemne zaliczenie4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
M-3ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemna praca zaliczeniowa
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-3Ocena formująca: Ocena referatu na zadany temat.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O6.2_W01
Zna metody stosowane w fitomonitoringu środowiska.
BL_2A_W09P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O6.2_U01
Umie zastosować wybrane metody fitoindykacji w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
BL_2A_U10P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-W-2M-2, M-3S-3, S-2
BL_2A_BLM-S-O6.2_U02
Umie rozpoznać wybrane gatunki oraz fitocenozy wskaźnikowe.
BL_2A_U10P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-A-1, T-A-2M-1, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O6.2_K01
Jest świadomy roli szaty roślinnej jako wskaźnika stanu i kierunków przekształceń środowiska.
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07C-1T-A-3, T-W-3, T-A-4, T-A-2, T-W-1, T-A-1M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O6.2_W01
Zna metody stosowane w fitomonitoringu środowiska.
2,0uzyska najwyżej 20 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O6.2_U01
Umie zastosować wybrane metody fitoindykacji w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
3,5przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, prawidłowo odpowie na jedno z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
4,0przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, prawidłowo odpowie na dwa z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
4,5przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w niemal wyczerpujący sposób omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, prawidłowo odpowie na trzy pytania dotyczące przedstawionego zagadnienia
5,0przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób pełny i wyczerpujący omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, prawidłowo odpowie na trzy pytania dotyczące przedstawionego zagadnienia
BL_2A_BLM-S-O6.2_U02
Umie rozpoznać wybrane gatunki oraz fitocenozy wskaźnikowe.
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0przedstawi pełną charakterystykę biocenotyczną 1 gatunku charakterystycznego dla siedliska
3,5przedstawi pełną charakterystykę biocenotyczną 2 gatunków charakterystycznych dla różnych typów siedlisk
4,0przedstawi pełną charakterystykę biocenotyczną 3 gatunków charakterystycznych dla różnych typów siedlisk
4,5przedstawi pełną charakterystykę biocenotyczną 4 gatunków charakterystycznych dla różnych typów siedlisk
5,0przedstawi pełną charakterystykę biocenotyczną 5 gatunków charakterystycznych dla różnych typów siedlisk

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O6.2_K01
Jest świadomy roli szaty roślinnej jako wskaźnika stanu i kierunków przekształceń środowiska.
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
3,5przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, prawidłowo odpowie na jedno z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
4,0przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, prawidłowo odpowie na dwa z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
4,5przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w niemal wyczerpujący sposób omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, prawidłowo odpowie na trzy pytania dotyczące przedstawionego zagadnienia
5,0przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób pełny i wyczerpujący omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, prawidłowo odpowie na trzy pytania dotyczące przedstawionego zagadnienia

Literatura podstawowa

  1. Matuszkiewicz W., Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski, PWN, Warszawa, 2007
  2. Roo-Zielińska E., Solon J., Degórski M., Ocena stanu i przekształceń środowiska przyrodniczego na podstawie wskaźników geobotanicznych, krajobrazowych i glebowych, PAN, Inst. Geogr. i Przestrz. Zagosp., 2007, Monografie 9
  3. Zimny H., Ekologiczna ocena stanu środowiska. Bioindykacja i biomonitoring, Wyd. Grzegorczyk, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Kaźmierczakowa R., Zarzycki K., Polska Czerwona Księga Roślin. Paprotniki i rośliny kwiatowe, Inst. Bot. PAN, Kraków, 2001
  2. Zarzycki K, Trzcińska-Tacik H., Różański W., Szeląg Z., Wołek J., Korzeniak U., Ekologiczne liczby wskaźnikowe roślin naczyniowych Polski, Inst. Bot. PAN, Kraków, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Fitoindykacja w ocenie stanu środowiska - metody badawcze i ich zastosowanie.2
T-A-2Flora wybranego obszaru jako wskaźnik stanu środowiska.4
T-A-3Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.7
T-A-4Wskaźniki krajobrazowe w ocenie stopnia przekształcenia środowiska.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Szata roślinna jako wskaźnik procesów zachodzących w środowisku. Znaczenie i zastosowanie ocen stanu środowiska (Ochrona przyrody, planowanie przestrzenne).2
T-W-2Bioindykacja - klasyfikacja metod.2
T-W-3Bioróżnorodność jako wskaźnik stanu środowiska. Ocena środowiska na podstawie flory i zbiorowisk roślinnych.8
T-W-4Monitoring przyrodniczy jako metoda długofalowego dianozowania i pognozowania procesów w środowisku.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Pisanie sprawozdań z audytoriów8
A-A-3Przygotowanie prezentacji na zadany temat.7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu, czytanie literatury przedmiotowej11
A-W-3Pisemne zaliczenie4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O6.2_W01Zna metody stosowane w fitomonitoringu środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W09zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
Treści programoweT-W-2Bioindykacja - klasyfikacja metod.
T-W-3Bioróżnorodność jako wskaźnik stanu środowiska. Ocena środowiska na podstawie flory i zbiorowisk roślinnych.
T-W-4Monitoring przyrodniczy jako metoda długofalowego dianozowania i pognozowania procesów w środowisku.
T-A-1Fitoindykacja w ocenie stanu środowiska - metody badawcze i ich zastosowanie.
T-W-1Szata roślinna jako wskaźnik procesów zachodzących w środowisku. Znaczenie i zastosowanie ocen stanu środowiska (Ochrona przyrody, planowanie przestrzenne).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemna praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyska najwyżej 20 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O6.2_U01Umie zastosować wybrane metody fitoindykacji w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
Treści programoweT-A-1Fitoindykacja w ocenie stanu środowiska - metody badawcze i ich zastosowanie.
T-A-3Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.
T-A-4Wskaźniki krajobrazowe w ocenie stopnia przekształcenia środowiska.
T-A-2Flora wybranego obszaru jako wskaźnik stanu środowiska.
T-W-2Bioindykacja - klasyfikacja metod.
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
M-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena referatu na zadany temat.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
3,5przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, prawidłowo odpowie na jedno z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
4,0przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, prawidłowo odpowie na dwa z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
4,5przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w niemal wyczerpujący sposób omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, prawidłowo odpowie na trzy pytania dotyczące przedstawionego zagadnienia
5,0przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób pełny i wyczerpujący omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, prawidłowo odpowie na trzy pytania dotyczące przedstawionego zagadnienia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O6.2_U02Umie rozpoznać wybrane gatunki oraz fitocenozy wskaźnikowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
Treści programoweT-A-1Fitoindykacja w ocenie stanu środowiska - metody badawcze i ich zastosowanie.
T-A-2Flora wybranego obszaru jako wskaźnik stanu środowiska.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-3Ocena formująca: Ocena referatu na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0przedstawi pełną charakterystykę biocenotyczną 1 gatunku charakterystycznego dla siedliska
3,5przedstawi pełną charakterystykę biocenotyczną 2 gatunków charakterystycznych dla różnych typów siedlisk
4,0przedstawi pełną charakterystykę biocenotyczną 3 gatunków charakterystycznych dla różnych typów siedlisk
4,5przedstawi pełną charakterystykę biocenotyczną 4 gatunków charakterystycznych dla różnych typów siedlisk
5,0przedstawi pełną charakterystykę biocenotyczną 5 gatunków charakterystycznych dla różnych typów siedlisk
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O6.2_K01Jest świadomy roli szaty roślinnej jako wskaźnika stanu i kierunków przekształceń środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
Treści programoweT-A-3Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.
T-W-3Bioróżnorodność jako wskaźnik stanu środowiska. Ocena środowiska na podstawie flory i zbiorowisk roślinnych.
T-A-4Wskaźniki krajobrazowe w ocenie stopnia przekształcenia środowiska.
T-A-2Flora wybranego obszaru jako wskaźnik stanu środowiska.
T-W-1Szata roślinna jako wskaźnik procesów zachodzących w środowisku. Znaczenie i zastosowanie ocen stanu środowiska (Ochrona przyrody, planowanie przestrzenne).
T-A-1Fitoindykacja w ocenie stanu środowiska - metody badawcze i ich zastosowanie.
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena referatu na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
3,5przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, prawidłowo odpowie na jedno z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
4,0przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, prawidłowo odpowie na dwa z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
4,5przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w niemal wyczerpujący sposób omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, prawidłowo odpowie na trzy pytania dotyczące przedstawionego zagadnienia
5,0przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób pełny i wyczerpujący omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, prawidłowo odpowie na trzy pytania dotyczące przedstawionego zagadnienia