Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia zwierząt
Sylabus przedmiotu Metody diagnostyczne stanu fizjologicznego roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody diagnostyczne stanu fizjologicznego roślin | ||
Specjalność | Biologia molekularna i podstawy analityki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu ogólnej fizjologi roślin, biochemii i fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nauczenie studentów charakteryzowania kondycji fizjologicznej (stanu fizjologicznego) roślin w warunkach oddziaływania różnych bodźców abiotycznych. |
C-2 | Nabycie umiejętności doboru i wykorzystania odpowiednich metod, w tym wskaźników fizjologicznych, do oceny aktywności fizjologicznej roślin w zróżnicowanych warunkach środowiskowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wskaźniki stanu uwodnienia rośliny (RWC - relative water content; WSD - water saturation deficyt). Współczynnik wykorzystania wody w produkcji biomasy (WUE). | 4 |
T-A-2 | Ocena sprawności aparatu fotosyntetycznego za pomocą pomiaru fluorescencji chlorofilu a oraz parametry opisujące to zjawisko. | 4 |
T-A-3 | Oznaczanie zawrtości barwników asymilacyjnych i indeksu zazielenienia liści (SPAD) w zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Wykorzystanie testu chlorofilowego w ocenie stanu odżywienia rośliny. | 3 |
T-A-4 | Kultury wodne roślin z niedoborami pokarmowymi (diagnostyka chorób fizjologicznych). | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bilans wodny rośliny. Potencjał wody w roślinie. Pobieranie i przepływ wody w roślinie. | 4 |
T-W-2 | Aktywność fotosyntetyczna roślin C3, C4 i CAM. Zjawisko fluorescencji chlorofilu w ocenie stanu zdrowotności roślin | 4 |
T-W-3 | Rola fizjologiczna niezbędnych makro i mikroskładników. Objawy niedoboru lub nadmiaru składników pokarmowych u roślin | 6 |
T-W-4 | Metody i wskaźniki fizjologiczne wykorzystywane w ocenie kondycji fizjologicznej roślin | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | przygotowanie do zajęć audytoryjnych | 6 |
A-A-3 | Opracowanie zadań otwartych związanych z ćwiczeniami audytoryjnymi | 4 |
A-A-4 | Przygotowanie się do kolokwium | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie pracy opisowej na wybrany temat | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Opis |
M-4 | pokaz kultur wodnych |
M-5 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań zamkniętych związanych z tematyką wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O6.3_W01 Rozumie znaczenie procesów fizjologicznych zachodzących na różnych poziomach organizacji komórki i rośliny w jej funkcjonowaniu | BL_2A_W01 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O6.3_U01 Diagnozuje stan fizjologiczny roślin w różnych warunkach stresowych | BL_2A_U12 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-1 | M-4, M-1 | S-2 |
BL_2A_BLM-S-O6.3_U02 Dobiera odpowiednie metody (wskaźniki) pomiarowe do oceny stanu fizjologicznego roślin | BL_2A_U06 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | C-2 | T-A-3, T-W-4, T-A-2, T-A-1 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O6.3_K01 ma świadomość dbania o środowisko naturalne wykorzystując nabytą wiedzę i umiejętności | BL_2A_K07 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06 | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-1, T-A-4, T-A-1 | M-5, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O6.3_W01 Rozumie znaczenie procesów fizjologicznych zachodzących na różnych poziomach organizacji komórki i rośliny w jej funkcjonowaniu | 2,0 | nie rozumie znaczenia procesów fizjologicznych w funkcjonowaniu roślin |
3,0 | rozumie znaczenie tylko niektórych procesów fizjologicznych w funkcjonowaniu roślin | |
3,5 | rozumie znaczenie większości procesów fizjologicznych w funkcjonowaniu roślin | |
4,0 | rozumie nie tylko znaczenie procesów fizjologicznych w funkcjonowaniu roślin, ale też potrafi porównać ważność tych procesów | |
4,5 | rozumie nie tylko znaczenie procesów fizjologicznych w funkcjonowaniu roślin, ale też potrafi porównać ważność tych procesów i konsekwencje obniżenia aktywności tych procesów | |
5,0 | doskonale rozumie znaczenie procesów fizjologicznych w funkcjonowaniu roślin, oraz przyczyny i konsekwencje obniżenia aktywności tych procesów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O6.3_U01 Diagnozuje stan fizjologiczny roślin w różnych warunkach stresowych | 2,0 | nie umie zdiagnozować stanu fizjologicznego roślin w różnych warunkach stresowych |
3,0 | umie zdiagnozować stan fizjologiczny roślin w wyniku oddziaływania podstawowych czynnków stresowych | |
3,5 | umie zdiagnozować stan fizjologiczny roślin w różnych warunkach oraz analizować go | |
4,0 | umie zdiagnozować stan fizjologiczny roślin w różnych warunkach oraz analizować go i porównywać | |
4,5 | umie efektywnie diagnozować stan fizjologiczny, opisywać go i porównywać oraz znać przyczyny | |
5,0 | umie efektywnie diagnozować stan fizjologiczny roślin, opisywać go, porównywać oraz znać i wyjaśniać przyczyny takiego stanu | |
BL_2A_BLM-S-O6.3_U02 Dobiera odpowiednie metody (wskaźniki) pomiarowe do oceny stanu fizjologicznego roślin | 2,0 | |
3,0 | Umiejętnie dobiera odpowiednie metody i wskaźniki fizjologiczne do oceny stanu fizjologicznego roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O6.3_K01 ma świadomość dbania o środowisko naturalne wykorzystując nabytą wiedzę i umiejętności | 2,0 | nie ma świadomości dbania o środowisko naturalne |
3,0 | ma świadomość dbania o środowisko naturalne | |
3,5 | ma świadomość dbania o środowisko naturalne i dzieli się nią z innymi | |
4,0 | ma świadomość dbania o środowisko naturalne i dzieli się nią z innymi, dyskutuje na ten temat z innymi | |
4,5 | ma świadomość dbania o środowisko naturalne, dzieli się nią z innymi, dyskutuje o tym z innymi ,ale przedstawia też argumenty | |
5,0 | ma świadomość dbania o środowisko naturalne, dyskutuje na ten temat z innymi, potrafi przedstawiać i analizować różne argumenty |
Literatura podstawowa
- Kozłowska M., Fizjologia roślin od teorii do nauk stosowanych, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Poznań, 2007
Literatura dodatkowa
- Grzesiuk S., Koczowska I., Górecki R, Fizjologiczne podstawy odporności roślin na choroby, Wydawnictwo ART, Warszawa, 1999
- Bergman W, Atlas objawów niedoboru lub nadmiaru składników pokarmowych u roślin uprawnych, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1977