Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia zwierząt

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia środowiskowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia środowiskowa
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 7 0,50,41zaliczenie
wykładyW4 8 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze środowiskami bytowania mikrooganizmów (gleba, woda, powietrze).
C-2Charakterystyka grup drobnoustrojów typowych dla gleby, wody, powietrza oraz funkcji jakie pełnią w tych środowiskach.
C-3Zapoznanie z praktycznymi sposobami wykorzystania mikrorganizmów w biotechnologii, ochronie środowiska i w rolnictwie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody określania liczebności mikroorganizmów glebowych. Wskaźniki biologicznej aktywności gleb.2
T-A-2Aktywność enzymatyczna drobnoustrojów glebowych.2
T-A-3Charakterystyka najważniejszych grup mikroorganizmów wodnych oraz sposoby określania ich liczebności1
T-A-4Metody oceny mikrobiologicznej czystości powietrza.2
7
wykłady
T-W-1Charakterystyka środowiska glebowego jako środowiska życia mikroorganizmów (układ trójfazowy). Glebowa materia organiczna i proces humifikacji. Obieg pierwiastków. Mikroorganizmy a żyzność gleby.2
T-W-2Charakterystyka środowiska wodnego - drobnoustroje wodne i ich rozmieszczenie. Procesy samooczyszczania wód. Drobnoustroje wskaźnikowe.2
T-W-3Powietrze jako środowisko bytowania mikroorganizmów. Charakterystyka bioaerozolu. Czystość mikrobiologiczna powietrza z uwzględnieniem metod oceny, norm i specyficznych grup drobnoustrojów wskaźnikowych.2
T-W-4Możliwości wykorzystania mikroorganizmów w praktyce - biologiczna remediacja gleb skażonych, kompostowanie odpadów, bionawożenie, biologiczna ochrona roślin.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2przygotowanie do zajęć audytoryjnych5
A-A-3przygotowanie się do kolokwium3
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach8
A-W-2studiowanie podanej literatury3
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów4
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1multimedialny wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: odpowiedzi ustne
S-3Ocena podsumowująca: test

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O7.8_W01
Student powinien scharakteryzować właściwości gleby, wody i powietrza jako środowisk bytowania mikroorganizmów.
BL_2A_W01P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1, M-3, M-2S-3, S-2, S-1
BL_2A_BLM-S-O7.8_W02
Student powinien opisać grupy mikroorganimów charakterystyczne dla każdego z poznanych środowisk, z uwzględnienim organizmów wskaźnikowych.
BL_2A_W14, BL_2A_W03P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-2T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-1M-1, M-3, M-2S-1, S-2, S-3
BL_2A_BLM-S-O7.8_W03
Student powinien wskazać znaczenie mikrobiologii środowiskowej w ochronie środowiska, biotechnologii i w rolnictwie.
BL_2A_W01, BL_2A_W03, BL_2A_W09P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-3T-W-4M-3, M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O7.8_U01
Student powinien swobodnie posługiwać się pojęciami naukowymi związanymi z mikrobiologią środowiskową i samodzielnie aktualizować wiedzę w tym zakresie.
BL_2A_U02P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06, P2A_U08, P2A_U11C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2M-3, M-2, M-1S-3, S-1, S-2
BL_2A_BLM-S-O7.8_U02
Student potrafi dobierać metody oceny liczebności i aktywności mikroorganizmów w poszczególnych środowiskach ich bytowania oraz analizować i interpretować wyniki.
BL_2A_U06, BL_2A_U10P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-2T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4M-2, M-1, M-3S-2, S-1, S-3
BL_2A_BLM-S-O7.8_U03
Student powinien umieć określać rolę mikroorganizmów w biotechnologii, ochronie środowiska i w rolnictwie.
BL_2A_U13P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U06C-3T-W-4M-1, M-3, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O7.8_K01
Student ma świadomość bioróżnorodności i jej znaczenia w przyrodzie.
BL_2A_K05, BL_2A_K01P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K07, P2A_K08C-1, C-2T-W-1, T-A-3, T-W-3, T-W-2M-2, M-1, M-3S-2, S-3, S-1
BL_2A_BLM-S-O7.8_K02
Student ma świadomość potrzeby poszukiwania nowych sposobów wykorzystywania mikroorganizmów w praktyce.
BL_2A_K02, BL_2A_K03P2A_K01, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K07C-3T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-W-4M-2, M-1, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O7.8_W01
Student powinien scharakteryzować właściwości gleby, wody i powietrza jako środowisk bytowania mikroorganizmów.
2,0Znajomość 20% materiału
3,0Znajomość 40% materiału
3,5Znajomość 50% materiału
4,0Znajomość 60% materiału
4,5Znajomość 80% materiału
5,0Znajomość 100% materiału
BL_2A_BLM-S-O7.8_W02
Student powinien opisać grupy mikroorganimów charakterystyczne dla każdego z poznanych środowisk, z uwzględnienim organizmów wskaźnikowych.
2,0Znajomość 20% materiału
3,0Znajomość 40% materiału
3,5Znajomość 50% materiału
4,0Znajomość 60% materiału
4,5Znajomość 80% materiału
5,0Znajomość 100% materiału
BL_2A_BLM-S-O7.8_W03
Student powinien wskazać znaczenie mikrobiologii środowiskowej w ochronie środowiska, biotechnologii i w rolnictwie.
2,0Znajomość 20% materiału
3,0Znajomość 40% materiału
3,5Znajomość 50% materiału
4,0Znajomość 60% materiału
4,5Znajomość 80% materiału
5,0Znajomość 100% materiału

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O7.8_U01
Student powinien swobodnie posługiwać się pojęciami naukowymi związanymi z mikrobiologią środowiskową i samodzielnie aktualizować wiedzę w tym zakresie.
2,0Znajomość 20% materiału
3,0Znajomość 40% materiału
3,5Znajomość 50% materiału
4,0Znajomość 60% materiału
4,5Znajomość 80% materiału
5,0Znajomość 100% materiału
BL_2A_BLM-S-O7.8_U02
Student potrafi dobierać metody oceny liczebności i aktywności mikroorganizmów w poszczególnych środowiskach ich bytowania oraz analizować i interpretować wyniki.
2,0Znajomość 20% materiału
3,0Znajomość 40% materiału
3,5Znajomość 50% materiału
4,0Znajomość 60% materiału
4,5Znajomość 80% materiału
5,0Znajomość 100% materiału
BL_2A_BLM-S-O7.8_U03
Student powinien umieć określać rolę mikroorganizmów w biotechnologii, ochronie środowiska i w rolnictwie.
2,0Znajomość 20% materiału
3,0Znajomość 40% materiału
3,5Znajomość 50% materiału
4,0Znajomość 60% materiału
4,5Znajomość 80% materiału
5,0Znajomość 100% materiału

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O7.8_K01
Student ma świadomość bioróżnorodności i jej znaczenia w przyrodzie.
2,0Student nie ma świadomości istnienia bioróżnorodności i jej znaczenia w przyrodzie.
3,0Student ma niewielką świadomość istnienia bioróżnorodności i jej znaczenia w przyrodzie.
3,5Student ma średnią świadomość istnienia bioróżnorodności i jej znaczenia w przyrodzie.
4,0Student ma dość dobrą świadomość istnienia bioróżnorodności i jej znaczenia w przyrodzie.
4,5Student ma dobrą świadomość istnienia bioróżnorodności i jej znaczenia w przyrodzie.
5,0Student ma pełną świadomość istnienia bioróżnorodności i jej znaczenia w przyrodzie.
BL_2A_BLM-S-O7.8_K02
Student ma świadomość potrzeby poszukiwania nowych sposobów wykorzystywania mikroorganizmów w praktyce.
2,0Student nie ma świadomości potrzeby poszukiwania nowych sposobów wykorzystywania mikroorganizmów w praktyce.
3,0Student ma niewielką świadomość potrzeby poszukiwania nowych sposobów wykorzystywania mikroorganizmów w praktyce.
3,5Student ma średnią świadomość potrzeby poszukiwania nowych sposobów wykorzystywania mikroorganizmów w praktyce.
4,0Student ma dość dobrą świadomość potrzeby poszukiwania nowych sposobów wykorzystywania mikroorganizmów w praktyce.
4,5Student ma dobrą świadomość potrzeby poszukiwania nowych sposobów wykorzystywania mikroorganizmów w praktyce.
5,0Student ma świadomość potrzeby poszukiwania nowych sposobów wykorzystywania mikroorganizmów w praktyce.

Literatura podstawowa

  1. Paul E.A., Clark F.E., Mikrobiologia i biochemia gleb, Wyd. UMCS, Lublin, 2000
  2. Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z., Mikrobiologia techniczna, t. 1. Mikroorganizmy i środowiska ich występowania, PWN, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody określania liczebności mikroorganizmów glebowych. Wskaźniki biologicznej aktywności gleb.2
T-A-2Aktywność enzymatyczna drobnoustrojów glebowych.2
T-A-3Charakterystyka najważniejszych grup mikroorganizmów wodnych oraz sposoby określania ich liczebności1
T-A-4Metody oceny mikrobiologicznej czystości powietrza.2
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka środowiska glebowego jako środowiska życia mikroorganizmów (układ trójfazowy). Glebowa materia organiczna i proces humifikacji. Obieg pierwiastków. Mikroorganizmy a żyzność gleby.2
T-W-2Charakterystyka środowiska wodnego - drobnoustroje wodne i ich rozmieszczenie. Procesy samooczyszczania wód. Drobnoustroje wskaźnikowe.2
T-W-3Powietrze jako środowisko bytowania mikroorganizmów. Charakterystyka bioaerozolu. Czystość mikrobiologiczna powietrza z uwzględnieniem metod oceny, norm i specyficznych grup drobnoustrojów wskaźnikowych.2
T-W-4Możliwości wykorzystania mikroorganizmów w praktyce - biologiczna remediacja gleb skażonych, kompostowanie odpadów, bionawożenie, biologiczna ochrona roślin.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2przygotowanie do zajęć audytoryjnych5
A-A-3przygotowanie się do kolokwium3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach8
A-W-2studiowanie podanej literatury3
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów4
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O7.8_W01Student powinien scharakteryzować właściwości gleby, wody i powietrza jako środowisk bytowania mikroorganizmów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze środowiskami bytowania mikrooganizmów (gleba, woda, powietrze).
Treści programoweT-W-3Powietrze jako środowisko bytowania mikroorganizmów. Charakterystyka bioaerozolu. Czystość mikrobiologiczna powietrza z uwzględnieniem metod oceny, norm i specyficznych grup drobnoustrojów wskaźnikowych.
T-W-2Charakterystyka środowiska wodnego - drobnoustroje wodne i ich rozmieszczenie. Procesy samooczyszczania wód. Drobnoustroje wskaźnikowe.
T-W-1Charakterystyka środowiska glebowego jako środowiska życia mikroorganizmów (układ trójfazowy). Glebowa materia organiczna i proces humifikacji. Obieg pierwiastków. Mikroorganizmy a żyzność gleby.
Metody nauczaniaM-1multimedialny wykład informacyjny
M-3pokaz
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test
S-2Ocena formująca: odpowiedzi ustne
S-1Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Znajomość 20% materiału
3,0Znajomość 40% materiału
3,5Znajomość 50% materiału
4,0Znajomość 60% materiału
4,5Znajomość 80% materiału
5,0Znajomość 100% materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O7.8_W02Student powinien opisać grupy mikroorganimów charakterystyczne dla każdego z poznanych środowisk, z uwzględnienim organizmów wskaźnikowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W14ma zaawansowaną wiedzę w zakresie życia i behawioru organizmów żywych w środowisku przyrodniczym z uwzględnieniem warunków biotycznych i abiotycznych
BL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Charakterystyka grup drobnoustrojów typowych dla gleby, wody, powietrza oraz funkcji jakie pełnią w tych środowiskach.
Treści programoweT-A-4Metody oceny mikrobiologicznej czystości powietrza.
T-A-2Aktywność enzymatyczna drobnoustrojów glebowych.
T-A-3Charakterystyka najważniejszych grup mikroorganizmów wodnych oraz sposoby określania ich liczebności
T-A-1Metody określania liczebności mikroorganizmów glebowych. Wskaźniki biologicznej aktywności gleb.
Metody nauczaniaM-1multimedialny wykład informacyjny
M-3pokaz
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: odpowiedzi ustne
S-3Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Znajomość 20% materiału
3,0Znajomość 40% materiału
3,5Znajomość 50% materiału
4,0Znajomość 60% materiału
4,5Znajomość 80% materiału
5,0Znajomość 100% materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O7.8_W03Student powinien wskazać znaczenie mikrobiologii środowiskowej w ochronie środowiska, biotechnologii i w rolnictwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
BL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W09zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z praktycznymi sposobami wykorzystania mikrorganizmów w biotechnologii, ochronie środowiska i w rolnictwie.
Treści programoweT-W-4Możliwości wykorzystania mikroorganizmów w praktyce - biologiczna remediacja gleb skażonych, kompostowanie odpadów, bionawożenie, biologiczna ochrona roślin.
Metody nauczaniaM-3pokaz
M-2dyskusja dydaktyczna
M-1multimedialny wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: odpowiedzi ustne
S-1Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Znajomość 20% materiału
3,0Znajomość 40% materiału
3,5Znajomość 50% materiału
4,0Znajomość 60% materiału
4,5Znajomość 80% materiału
5,0Znajomość 100% materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O7.8_U01Student powinien swobodnie posługiwać się pojęciami naukowymi związanymi z mikrobiologią środowiskową i samodzielnie aktualizować wiedzę w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U02rozumie filozoficzne uwarunkowania wiedzy przyrodniczej, posługuje się argumentacją teoretyczną (filozoficzną);
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U08wykazuje umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w zakresie prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej
P2A_U11samodzielnie planuje własną karierę zawodową lub naukową
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze środowiskami bytowania mikrooganizmów (gleba, woda, powietrze).
Treści programoweT-W-1Charakterystyka środowiska glebowego jako środowiska życia mikroorganizmów (układ trójfazowy). Glebowa materia organiczna i proces humifikacji. Obieg pierwiastków. Mikroorganizmy a żyzność gleby.
T-W-3Powietrze jako środowisko bytowania mikroorganizmów. Charakterystyka bioaerozolu. Czystość mikrobiologiczna powietrza z uwzględnieniem metod oceny, norm i specyficznych grup drobnoustrojów wskaźnikowych.
T-W-2Charakterystyka środowiska wodnego - drobnoustroje wodne i ich rozmieszczenie. Procesy samooczyszczania wód. Drobnoustroje wskaźnikowe.
Metody nauczaniaM-3pokaz
M-2dyskusja dydaktyczna
M-1multimedialny wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test
S-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: odpowiedzi ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Znajomość 20% materiału
3,0Znajomość 40% materiału
3,5Znajomość 50% materiału
4,0Znajomość 60% materiału
4,5Znajomość 80% materiału
5,0Znajomość 100% materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O7.8_U02Student potrafi dobierać metody oceny liczebności i aktywności mikroorganizmów w poszczególnych środowiskach ich bytowania oraz analizować i interpretować wyniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
BL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Charakterystyka grup drobnoustrojów typowych dla gleby, wody, powietrza oraz funkcji jakie pełnią w tych środowiskach.
Treści programoweT-A-2Aktywność enzymatyczna drobnoustrojów glebowych.
T-A-1Metody określania liczebności mikroorganizmów glebowych. Wskaźniki biologicznej aktywności gleb.
T-A-3Charakterystyka najważniejszych grup mikroorganizmów wodnych oraz sposoby określania ich liczebności
T-A-4Metody oceny mikrobiologicznej czystości powietrza.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-1multimedialny wykład informacyjny
M-3pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: odpowiedzi ustne
S-1Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Znajomość 20% materiału
3,0Znajomość 40% materiału
3,5Znajomość 50% materiału
4,0Znajomość 60% materiału
4,5Znajomość 80% materiału
5,0Znajomość 100% materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O7.8_U03Student powinien umieć określać rolę mikroorganizmów w biotechnologii, ochronie środowiska i w rolnictwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U13interpretuje zagrożenia spowodowanych działalnością człowieka (przemysłem, urbanizacją, rolnictwem); wykorzystuje wiedzę ekologiczną w ocenie stanu środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z praktycznymi sposobami wykorzystania mikrorganizmów w biotechnologii, ochronie środowiska i w rolnictwie.
Treści programoweT-W-4Możliwości wykorzystania mikroorganizmów w praktyce - biologiczna remediacja gleb skażonych, kompostowanie odpadów, bionawożenie, biologiczna ochrona roślin.
Metody nauczaniaM-1multimedialny wykład informacyjny
M-3pokaz
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: test
S-2Ocena formująca: odpowiedzi ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Znajomość 20% materiału
3,0Znajomość 40% materiału
3,5Znajomość 50% materiału
4,0Znajomość 60% materiału
4,5Znajomość 80% materiału
5,0Znajomość 100% materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O7.8_K01Student ma świadomość bioróżnorodności i jej znaczenia w przyrodzie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
BL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze środowiskami bytowania mikrooganizmów (gleba, woda, powietrze).
C-2Charakterystyka grup drobnoustrojów typowych dla gleby, wody, powietrza oraz funkcji jakie pełnią w tych środowiskach.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka środowiska glebowego jako środowiska życia mikroorganizmów (układ trójfazowy). Glebowa materia organiczna i proces humifikacji. Obieg pierwiastków. Mikroorganizmy a żyzność gleby.
T-A-3Charakterystyka najważniejszych grup mikroorganizmów wodnych oraz sposoby określania ich liczebności
T-W-3Powietrze jako środowisko bytowania mikroorganizmów. Charakterystyka bioaerozolu. Czystość mikrobiologiczna powietrza z uwzględnieniem metod oceny, norm i specyficznych grup drobnoustrojów wskaźnikowych.
T-W-2Charakterystyka środowiska wodnego - drobnoustroje wodne i ich rozmieszczenie. Procesy samooczyszczania wód. Drobnoustroje wskaźnikowe.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-1multimedialny wykład informacyjny
M-3pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: odpowiedzi ustne
S-3Ocena podsumowująca: test
S-1Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości istnienia bioróżnorodności i jej znaczenia w przyrodzie.
3,0Student ma niewielką świadomość istnienia bioróżnorodności i jej znaczenia w przyrodzie.
3,5Student ma średnią świadomość istnienia bioróżnorodności i jej znaczenia w przyrodzie.
4,0Student ma dość dobrą świadomość istnienia bioróżnorodności i jej znaczenia w przyrodzie.
4,5Student ma dobrą świadomość istnienia bioróżnorodności i jej znaczenia w przyrodzie.
5,0Student ma pełną świadomość istnienia bioróżnorodności i jej znaczenia w przyrodzie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O7.8_K02Student ma świadomość potrzeby poszukiwania nowych sposobów wykorzystywania mikroorganizmów w praktyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
BL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z praktycznymi sposobami wykorzystania mikrorganizmów w biotechnologii, ochronie środowiska i w rolnictwie.
Treści programoweT-A-2Aktywność enzymatyczna drobnoustrojów glebowych.
T-A-1Metody określania liczebności mikroorganizmów glebowych. Wskaźniki biologicznej aktywności gleb.
T-A-4Metody oceny mikrobiologicznej czystości powietrza.
T-W-4Możliwości wykorzystania mikroorganizmów w praktyce - biologiczna remediacja gleb skażonych, kompostowanie odpadów, bionawożenie, biologiczna ochrona roślin.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-1multimedialny wykład informacyjny
M-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: odpowiedzi ustne
S-3Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości potrzeby poszukiwania nowych sposobów wykorzystywania mikroorganizmów w praktyce.
3,0Student ma niewielką świadomość potrzeby poszukiwania nowych sposobów wykorzystywania mikroorganizmów w praktyce.
3,5Student ma średnią świadomość potrzeby poszukiwania nowych sposobów wykorzystywania mikroorganizmów w praktyce.
4,0Student ma dość dobrą świadomość potrzeby poszukiwania nowych sposobów wykorzystywania mikroorganizmów w praktyce.
4,5Student ma dobrą świadomość potrzeby poszukiwania nowych sposobów wykorzystywania mikroorganizmów w praktyce.
5,0Student ma świadomość potrzeby poszukiwania nowych sposobów wykorzystywania mikroorganizmów w praktyce.