Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia zwierząt

Sylabus przedmiotu Entomologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Entomologia
Specjalność Biologia zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl>, Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 0,80,29zaliczenie
laboratoriaL3 25 1,00,29zaliczenie
wykładyW3 15 1,20,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zoologia bezkręgowców, botanika,

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studenów z systematyką, budową morfologiczną i anatomiczną owadów
C-2poznanie wybranych rzedów owadów
C-3uzmysłowienie znaczenia owadów w środowisku
C-4zapoznanie z budową morgologiczą , anatomiczną i rozwojem owadów
C-5przedstawienie wybranych rzędów owadów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Uklad nerwowy i narządy zmysłów: organizacja ośrodkowego ukłdu nerwowego, narządy zmysłów.2
T-A-2Charakterystyka ukladu endokrynnego2
T-A-3Termoregulacja: strategie termoregulcyjne, ekto i endotermia, termogeneza poprzedzajaca lot i w czasie lotu, kontrola temperatury ciał, termoregulacja socjalna2
T-A-4Metody zbierania,hodowli i preparowania owadów2
T-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
T-A-6Zajecia organizacyjne i wprowadzajace do przedmiotu1
10
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne1
T-L-2Budowa morfologiczna owada.2
T-L-3Zróżnicowanie budowy morfologicznej owadów: apartu gębowego, skrzydeł, odnóży2
T-L-4Biologia rozwoju owadów: rozwój zarodkowy,: rozwój pozazarodkowy prosty (ametabolia): przeobrażenie nuiezupelne( hemimetabola); przeobrażenie zupełne ( holometabola) z i bez diapauzą.4
T-L-5Rozpoznawaniw wybranych rzędów owadów2
T-L-6Poznanie wybranych gatunków z rzędu Hymenoptera4
T-L-7Poznanie wybranych gatunków z rzędu Lepidoptera2
T-L-8Poznanie wybranych owadów z rzędu Diptera2
T-L-9Poznanie wybranych gatunków owadów z rzędu Coleoptera2
T-L-10Porozumiewanie się owadów2
T-L-11Zaliczenie ćwiczeń2
25
wykłady
T-W-1Rys chistoryczny rozwoju entomologii.Pochodzenie, ewolucja i rozprzestrzenianie się owadów.2
T-W-2Pokrywa ciała i jej funkcje2
T-W-3Oddychanie owadów2
T-W-4Układ krążenia i zwiazane z nim tkanki2
T-W-5Budowa i funkcje układu pokarmowego2
T-W-6Budowa i funkcje układu wydalniczego2
T-W-7Układ rozrodczy2
T-W-8Pisemne zaliczenie z wykladów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2studiowanie literatury3
A-A-3przygotowanie do sprawdzianu10
A-A-4pisemny sprawdzian wiadomości1
24
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2przygotowanie do sprawdzianów4
A-L-3sprawdzian wiadomości1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do sprawdzianu15
A-W-3studiowanie literatury5
A-W-4pisemny sprawdzian wiadomości1
36

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informujący- prezentacja multimedialna
M-2filmy prezętujące rozwój i życie owadów , omawiające biologię przedstawiceli wybranych rzędów owadów
M-3ćwiczenia laboratoryjne - wykonywanie rusynków owadów i ich stadiów rozwojowych z opisem i objaśnieniami, sekcja owada, praca z kluczem do oznaczania owadów, praca indywidualna i w zespołach
M-4wyklad informacyjny z wykorzystaniem projektora i komputera
M-5filmy omawiajace budowe, rozwój i życie owadów
M-6ćwiczenia laboratoryjne ( obserwacja i rysowanie struktur budowy morfologicznej i anatomicznej owadów, sekcja owada, prca z kluczem)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: ocena poprawności i staranności wykonania rysunków i zadań
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykladów
S-5Ocena formująca: poprawność i staranność wykonania rysunków i zadań
S-6Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-D3_W01
omawia budowę morgologiczną i anatomiczną owadów
BL_2A_W11P2A_W04, P2A_W05
BL_2A_BLZ-S-D3_W02
zna biologię rozwoju owadów
C-4M-5, M-4S-3, S-5
BL_2A_BLZ-S-D3_W03
zna budowę marofologiczną i anatomiczną owadów
BL_2A_W17P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05C-4M-4, M-5, M-6S-5, S-6, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-D3_U01
rozpznaje przedstawicieli omawianych rzędów owadów
BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06
BL_2A_BLZ-S-D3_U02
ma umiejętność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
BL_2A_BLZ-S-D3_U03
rozpoznaje przedstawicieli omawianych rzędów owadów
BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-5M-6S-5, S-3
BL_2A_BLZ-S-D3_U04
ma uniejętność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
C-4M-6S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-D3_K01
rozumie znaczenie owadów w środowisku
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07
BL_2A_BLZ-S-D3_K02
ma umiejętność pracy w grupie
BL_2A_K05P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K08
BL_2A_BLZ-S-D3_K03
ma umiejetność pracy w grupie
BL_2A_K05P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K08

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-D3_W02
zna biologię rozwoju owadów
2,0nie zna biologii rozwoju owadów
3,0podstawowa znajomość biologii rozwoju owadów
3,5zadawalajaca znajomośc biologii rozwoju owadów
4,0dobra znajomość biologii rozwoju owadów
4,5ponad dobra znajomośc biologii rozowoju owadów
5,0pełna znajomość biologii rozowoju owadów
BL_2A_BLZ-S-D3_W03
zna budowę marofologiczną i anatomiczną owadów
2,0brak zanjomości budowy morfologicznej i antomiczej owadów
3,0słaba znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
3,5zadawalająca znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
4,0dobra znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
4,5ponad dobra znajomośc budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
5,0pełna znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-D3_U03
rozpoznaje przedstawicieli omawianych rzędów owadów
2,0nie rozopznaje przedstawicieli owadów omawianych rzędów
3,0rozpoznaje przedstawicieli owadów z omawianych rzędów w zakresie podstawowym
3,5rozpoznaje przedstawicieli owadów omawionych rzędów w zakresie zadawalajacym
4,0rozpoznaje przedstawicieli owadów z omawianych rzędów w zakresie dobrym
4,5rozpoznaje przedstawicieli owadów z omawianych rzędów w zakresie ponad dobrym
5,0rozpoznaje bardzo dobrze przedstawicieli owadów z omawianych rzedów
BL_2A_BLZ-S-D3_U04
ma uniejętność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
2,0brak umiejętności posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
3,0podstawowa umiejetność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
3,5zadowalająca umiejętność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
4,0dobra umiejetność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
4,5ponad dobra umiejetność posługiania się kluczem do oznaczania owadów
5,0bardzo dobra umiejetność posługiwania się kluczem do oznaczania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-D3_K01
rozumie znaczenie owadów w środowisku
2,0nie rozumie znaczenia owadów w środowisku
3,0dostatecznie rozumie znaczenie owadów w środowiski
3,5zadawalająco rozumie znaczenie owadów w srodowiski
4,0dobrze rozunie znaczenie owadów w środowisku
4,5ponad dobrze rozumie znaczenie owadów w środowisku
5,0pełne zrozumieni znaczenia owadów w środowisku
BL_2A_BLZ-S-D3_K03
ma umiejetność pracy w grupie
2,0brak umiejetności pracy w grupie
3,0dostateczna umejętność pracy w grupie
3,5zadawalająca umiejętność pracy w grupie
4,0dobra umiejętność pracy w grupie
4,5ponad dobra uniejętność pracy w grupie, wykazuje inicjatywę w działaniu
5,0bardzo dobra umejętność pracy w grupie, wykazuje inicjatywę, kieruje pracą grupy

Literatura podstawowa

  1. Wilkaniec B., Entomologia stosowana, Wydawnictwo AR Poznań, Poznań, 2002, 1
  2. Wilkaniec Z. (red), Owady użytkowe materiały do ćwiczeń, AR Poznań, Poznań, 2002, 1
  3. Banaszak J., Przeglad systematyczny owadów, Wydawnictwo Uczelniane WSP Bydgoszcz 1994, Bydgoszcz, 1994, 1

Literatura dodatkowa

  1. Zaćwielichowski., Fudalewicz-Niemczuk W., BieleninI., Entomologia ogólna, AR Kraków, Kraków, 2011, 1
  2. Kozłowski M., Owady polski, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2008, 1
  3. Schmit-Nielsen K., Fizjologia zwierzat adaptacja do środwiska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Uklad nerwowy i narządy zmysłów: organizacja ośrodkowego ukłdu nerwowego, narządy zmysłów.2
T-A-2Charakterystyka ukladu endokrynnego2
T-A-3Termoregulacja: strategie termoregulcyjne, ekto i endotermia, termogeneza poprzedzajaca lot i w czasie lotu, kontrola temperatury ciał, termoregulacja socjalna2
T-A-4Metody zbierania,hodowli i preparowania owadów2
T-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
T-A-6Zajecia organizacyjne i wprowadzajace do przedmiotu1
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne1
T-L-2Budowa morfologiczna owada.2
T-L-3Zróżnicowanie budowy morfologicznej owadów: apartu gębowego, skrzydeł, odnóży2
T-L-4Biologia rozwoju owadów: rozwój zarodkowy,: rozwój pozazarodkowy prosty (ametabolia): przeobrażenie nuiezupelne( hemimetabola); przeobrażenie zupełne ( holometabola) z i bez diapauzą.4
T-L-5Rozpoznawaniw wybranych rzędów owadów2
T-L-6Poznanie wybranych gatunków z rzędu Hymenoptera4
T-L-7Poznanie wybranych gatunków z rzędu Lepidoptera2
T-L-8Poznanie wybranych owadów z rzędu Diptera2
T-L-9Poznanie wybranych gatunków owadów z rzędu Coleoptera2
T-L-10Porozumiewanie się owadów2
T-L-11Zaliczenie ćwiczeń2
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rys chistoryczny rozwoju entomologii.Pochodzenie, ewolucja i rozprzestrzenianie się owadów.2
T-W-2Pokrywa ciała i jej funkcje2
T-W-3Oddychanie owadów2
T-W-4Układ krążenia i zwiazane z nim tkanki2
T-W-5Budowa i funkcje układu pokarmowego2
T-W-6Budowa i funkcje układu wydalniczego2
T-W-7Układ rozrodczy2
T-W-8Pisemne zaliczenie z wykladów1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2studiowanie literatury3
A-A-3przygotowanie do sprawdzianu10
A-A-4pisemny sprawdzian wiadomości1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2przygotowanie do sprawdzianów4
A-L-3sprawdzian wiadomości1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do sprawdzianu15
A-W-3studiowanie literatury5
A-W-4pisemny sprawdzian wiadomości1
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-D3_W01omawia budowę morgologiczną i anatomiczną owadów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W11ma ogólną w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania, morfologii i anatomii oraz aberracji wybranych narządów i układów organizmów żywych oraz procesów życiowych na różnych etapach rozwoju organizmu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-D3_W02zna biologię rozwoju owadów
Cel przedmiotuC-4zapoznanie z budową morgologiczą , anatomiczną i rozwojem owadów
Metody nauczaniaM-5filmy omawiajace budowe, rozwój i życie owadów
M-4wyklad informacyjny z wykorzystaniem projektora i komputera
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena formująca: poprawność i staranność wykonania rysunków i zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna biologii rozwoju owadów
3,0podstawowa znajomość biologii rozwoju owadów
3,5zadawalajaca znajomośc biologii rozwoju owadów
4,0dobra znajomość biologii rozwoju owadów
4,5ponad dobra znajomośc biologii rozowoju owadów
5,0pełna znajomość biologii rozowoju owadów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-D3_W03zna budowę marofologiczną i anatomiczną owadów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W17ma zaawansowana wiedzę w zakresie ekologii organizmów Metazoa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-4zapoznanie z budową morgologiczą , anatomiczną i rozwojem owadów
Metody nauczaniaM-4wyklad informacyjny z wykorzystaniem projektora i komputera
M-5filmy omawiajace budowe, rozwój i życie owadów
M-6ćwiczenia laboratoryjne ( obserwacja i rysowanie struktur budowy morfologicznej i anatomicznej owadów, sekcja owada, prca z kluczem)
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: poprawność i staranność wykonania rysunków i zadań
S-6Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak zanjomości budowy morfologicznej i antomiczej owadów
3,0słaba znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
3,5zadawalająca znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
4,0dobra znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
4,5ponad dobra znajomośc budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
5,0pełna znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-D3_U01rozpznaje przedstawicieli omawianych rzędów owadów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-D3_U02ma umiejętność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-D3_U03rozpoznaje przedstawicieli omawianych rzędów owadów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-5przedstawienie wybranych rzędów owadów
Metody nauczaniaM-6ćwiczenia laboratoryjne ( obserwacja i rysowanie struktur budowy morfologicznej i anatomicznej owadów, sekcja owada, prca z kluczem)
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: poprawność i staranność wykonania rysunków i zadań
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozopznaje przedstawicieli owadów omawianych rzędów
3,0rozpoznaje przedstawicieli owadów z omawianych rzędów w zakresie podstawowym
3,5rozpoznaje przedstawicieli owadów omawionych rzędów w zakresie zadawalajacym
4,0rozpoznaje przedstawicieli owadów z omawianych rzędów w zakresie dobrym
4,5rozpoznaje przedstawicieli owadów z omawianych rzędów w zakresie ponad dobrym
5,0rozpoznaje bardzo dobrze przedstawicieli owadów z omawianych rzedów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-D3_U04ma uniejętność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
Cel przedmiotuC-4zapoznanie z budową morgologiczą , anatomiczną i rozwojem owadów
Metody nauczaniaM-6ćwiczenia laboratoryjne ( obserwacja i rysowanie struktur budowy morfologicznej i anatomicznej owadów, sekcja owada, prca z kluczem)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętności posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
3,0podstawowa umiejetność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
3,5zadowalająca umiejętność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
4,0dobra umiejetność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
4,5ponad dobra umiejetność posługiania się kluczem do oznaczania owadów
5,0bardzo dobra umiejetność posługiwania się kluczem do oznaczania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-D3_K01rozumie znaczenie owadów w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozumie znaczenia owadów w środowisku
3,0dostatecznie rozumie znaczenie owadów w środowiski
3,5zadawalająco rozumie znaczenie owadów w srodowiski
4,0dobrze rozunie znaczenie owadów w środowisku
4,5ponad dobrze rozumie znaczenie owadów w środowisku
5,0pełne zrozumieni znaczenia owadów w środowisku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-D3_K02ma umiejętność pracy w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-D3_K03ma umiejetność pracy w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejetności pracy w grupie
3,0dostateczna umejętność pracy w grupie
3,5zadawalająca umiejętność pracy w grupie
4,0dobra umiejętność pracy w grupie
4,5ponad dobra uniejętność pracy w grupie, wykazuje inicjatywę w działaniu
5,0bardzo dobra umejętność pracy w grupie, wykazuje inicjatywę, kieruje pracą grupy