Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia zwierząt
Sylabus przedmiotu Metody biologicznej ochrony wód:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody biologicznej ochrony wód | ||
Specjalność | Biologia zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eugenia Jacyno <eugenia.jacyno@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu ochrony środowiska, hydrobiologii, mikrobiologii, chemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z prawem wodnym i wskaźnikami zanieczyszczenia wód, czynnikami degradacji wód i ich klasyfikacją, metodami zapobiegania oraz usuwania skażeń środowiska wodnego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zależności troficzne w zbiorniku wodnym. | 2 |
T-A-2 | Rodzaje i podział zbiorników wodnych. | 2 |
T-A-3 | Zastosowanie monitoringu wód w aspekcie ich ochrony. | 2 |
T-A-4 | Mikroorganizmy i rośliny wykorzystywane w procesie oczyszczania ścieków. | 4 |
T-A-5 | Niekonwencjonalne metody oczyszczania ścieków. | 4 |
T-A-6 | Zaliczenie ćwiczeń. | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Ocena stopnia eutrofizacji wód płynących i stojących na przykładach. | 4 |
T-L-2 | Ocena skażenia wód pestycydami. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie wody w przyrodzie i gospodarce, zasoby światowe i rodzaje wód, charakterystyka wskaźników jakości wód. | 2 |
T-W-2 | Prawo wodne. Klasyfikacja wód powierzchniowych i podziemnych oraz wymagania dla wody przeznaczonej do bezpośredniego spożycia. | 3 |
T-W-3 | Rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód | 3 |
T-W-4 | Skutki zanieczyszczania wód ( zagrożenia dla ludzi i organizmów wodnych), eutrofizacja wód. Procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne zachodzące w trakcie samooczyszczania zbiorników i cieków wodnych. | 3 |
T-W-5 | Biologiczne metody zapobieganie zanieczyszczaniu wód. Biologiczne metody oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych i sterowanych. | 5 |
T-W-6 | Biologiczne metody zapobiegania skażeniom wód metalami ciężkimi i związkami ropopochodnymi. | 4 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach i zaliczenie. | 15 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Przyswojenie wiedzy niezbędnej do przeprowadzenia i zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych. | 9 |
9 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | Przyswojenie treści wykładów do zaliczenia. | 15 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład i wyjaśnienie treści programowych |
M-2 | Pokaz multimedialny. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej. |
S-2 | Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O6.1_W01 Zna i opisuje rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód oraz zna biologiczne metody zapobiegania tym zanieczyszczeniom. | BL_2A_W03, BL_2A_W04 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07 | C-1 | T-W-1, T-L-1, T-W-2, T-L-2, T-W-5, T-W-6, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-W-4, T-W-3, T-A-4 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O6.1_U01 Student ocenia zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń oraz dobiera metody biologicznej ochrony wód. | BL_2A_U13 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U06 | C-1 | T-A-3, T-A-2, T-W-2, T-W-1, T-A-4, T-W-6, T-A-5, T-L-2, T-W-4, T-L-1, T-W-3, T-A-1, T-W-5 | M-3, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O6.1_K01 Ma świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi i potrafi im przeciwdziałać. | BL_2A_K07 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06 | C-1 | T-W-4, T-L-2, T-A-5, T-L-1, T-A-1, T-W-3, T-W-5, T-A-2, T-W-6, T-A-6, T-A-4, T-A-3 | M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O6.1_W01 Zna i opisuje rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód oraz zna biologiczne metody zapobiegania tym zanieczyszczeniom. | 2,0 | Nie zna i nie potrafi opisać rodzajów i źródeł zanieczyszczeń wód oraz nie zna biologicznych metod zapobiegania tym zanieczyszczeniom. |
3,0 | Zna i opisuje w stopniu dostatecznym rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód, ale nie zna biologicznych metod zapobiegania tym zanieczyszczeniom. | |
3,5 | Zna i opisuje w stopniu dostatecznym rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód oraz zna w stopniu dostatecznym biologiczne metody zapobiegania tym zanieczyszczeniom. | |
4,0 | Dobrze zna i opisuje rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód oraz dobrze zna biologiczne metody zapobiegania tym zanieczyszczeniom. | |
4,5 | Dobrze zna i opisuje rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód oraz dobrze zna biologiczne metody zapobiegania tym zanieczyszczeniom i aktywnie uczestniczy w dyskusji. | |
5,0 | Bardzo dobrze zna i opisuje rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód oraz bardzo dobrze zna biologiczne metody zapobiegania tym zanieczyszczeniom i aktywnie uczestniczy w dyskusji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O6.1_U01 Student ocenia zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń oraz dobiera metody biologicznej ochrony wód. | 2,0 | Student nie potrafi ocenić zagrożeń dla środowiska wodnego wynikających z zanieczyszczeń oraz dobierać metod biologicznej ochrony wód. |
3,0 | Student ocenia w dostatecznym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń ale nie potrafi dobierać biologicznych metod ochrony wód. | |
3,5 | Student ocenia w dostatecznym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń i potrafi w dostatecznym stopniu dobierać biologiczne metody ochrony wód. | |
4,0 | Student ocenia w dobrym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń i potrafi w dostatecznym stopniu dobierać biologiczne metody ochrony wód. | |
4,5 | Student ocenia w dobrym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń i potrafi w dobrym stopniu dobierać biologiczne metody ochrony wód. | |
5,0 | Student ocenia w bardzo dobrym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń i potrafi umiejętnie dobierać biologiczne metody ochrony wód. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O6.1_K01 Ma świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi i potrafi im przeciwdziałać. | 2,0 | Nie ma świadomości zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi. |
3,0 | Ma słabą świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi. | |
3,5 | Ma umiarkowaną świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi. | |
4,0 | Ma dobrą świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi. | |
4,5 | Ma dobrą świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi i potrafi im przeciwdziałać | |
5,0 | Ma bardzo dobrą świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi i potrafi im przeciwdziałać |
Literatura podstawowa
- Klimiuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2004
- Allan J. D., Ekologia wód płynących, PWN, Warszawa, 1998
- Nawrocki J., Uzdatnianie wody cz. I i II, PWN, Warszawa, 2010
- Kajak Z., Eutrofizacja jezior, PWN, Warszawa, 1995
- Kowal A.L., Świderska – Bróż M., Oczyszczanie wody, PWN, Warszawa, 2003