Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia zwierząt

Sylabus przedmiotu Biologiczne podstawy uprawy roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologiczne podstawy uprawy roślin
Specjalność Biologia roślin
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>, Stanisław Pużyński <Stanislaw.Puzynski@zut.edu.pl>, Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 20 1,20,41zaliczenie
wykładyW4 15 0,80,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu botaniki, fizjologii roślin, biologii gleby

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu biologicznych podstaw uprawy roślin, w tym zapoznanie studentów z biologią najważniejszych gatunków roślin rolniczych uprawianych w Polsce, wpływie warunków agroekologicznych na wielkość i zmienność uzyskiwanych plonów. Przedstawienie studentom wpływu sposobu gospodarowania na jakość otrzymanego surowca (w rolnictwie konwencjonalnym , ekologicznym i integrowanym)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków zbóż, Charakterystyka botaniczno-biologiczna zbóż i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu8
T-A-2Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków roślin strączkowych. Charakterystyka botaniczno-biologiczna gatunków i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu2
T-A-3Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków roślin motylkowych drobnonasiennych. Charakterystyka botaniczno-biologiczna gatunków i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu2
T-A-4Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków roślin okopowych bulwiastych. Charakterystyka botaniczno-biologiczna gatunków i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu2
T-A-5Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków roślin okopowych korzeniowych. Charakterystyka botaniczno-biologiczna gatunków i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu2
T-A-6Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków roślin oleistych. Charakterystyka botaniczno-biologiczna gatunków i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu2
T-A-7Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków roślin włóknistych. Charakterystyka botaniczno-biologiczna gatunków i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu1
T-A-8Zaliczenie treści programowych ćwiczeń w formie pisemnej1
20
wykłady
T-W-1Funkcje rolnictwa w XXI w. oraz współczesne systemy rolnictwa (założenia i uwarunkowania)2
T-W-2Rodzaje i szczególne cechy produkcji roślinnej. Siedlisko roślin uprawy polowej oraz wpływ czynników siedliska na wielkość i jakość plonów, prawa związane z oddziaływaniem czynników siedliska2
T-W-3Współczesne technologie uprawy roli i ich wpływ na wielkość i jakość plonu. Rola płodozmianu we współczesnym rolnictwie z uwzględnieniem systemów rolnictwa2
T-W-4Bioróżnorodność siedliska a problemy zachwaszczenia, szkodliwość gospodarcza roślin niepożądanych, sposoby ograniczenia zachwaszczenia2
T-W-5Wzrost i rozwój roślin. Produktywność, produkcyjność, plenność i plon. Dynamika gromadzenia biomasy i składników organicznych przez rośliny uprawne. Kształtowanie plonu, fizjologiczne czynniki produktywności roślin2
T-W-6Biologiczne, agrotechniczne i gospodarcze właściwości zbóż. Wpływ warunków agrotechnicznych (uprawa roli, nawożenie organiczne i mineralne, termin siewu, pielęgnacja, termin i technika zbioru) i właściwości odmian na jakość plonów roślin zbożowych2
T-W-7Biologiczne, agrotechniczne i gospodarcze właściwości roślin strączkowych i motylkowych drobnonasiennych. Wpływ warunków agroekologicznych i -technicznych oraz właściwości odmian na jakość plonu2
T-W-8Zaliczenie wykładów w formie pisemnej1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych20
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych10
A-A-3Studiowanie piśmiennictwa6
36
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści programowych wykładów4
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem projektora i komputera
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-D7_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe pojęcia związane z biologicznymi podstawami uprawy roślin (z zakresu systemów gospodarowania, siedliska, płodozmianów, technologii uprawy roli i roślin, charakterystyki biologicznej podstawowych gatunków roślin rolniczych). Student wskazuje związki i zależności pomiędzy czynnikami agroekologicznymi a wielkością i jakością plonu. Potrafi rozpoznawać i charakteryzować podstawowe gatunki roślin.
BL_2A_W06P2A_W01, P2A_W03, P2A_W07C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-A-7, T-A-3, T-A-6, T-A-4, T-A-2, T-A-1M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-D7_U01
W zakresie umiejętności student dobiera gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych, stosuje zasady poprawnej agrotechniki w różnych systemach uprawy
BL_2A_U05, BL_2A_U12P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-A-5, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-6, T-W-4, T-A-7, T-W-7, T-A-3, T-W-6M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-D7_K01
Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07C-1T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-A-5, T-A-3, T-A-6, T-W-5, T-A-2, T-W-7, T-A-4, T-A-1, T-W-2, T-A-7M-3, M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-D7_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe pojęcia związane z biologicznymi podstawami uprawy roślin (z zakresu systemów gospodarowania, siedliska, płodozmianów, technologii uprawy roli i roślin, charakterystyki biologicznej podstawowych gatunków roślin rolniczych). Student wskazuje związki i zależności pomiędzy czynnikami agroekologicznymi a wielkością i jakością plonu. Potrafi rozpoznawać i charakteryzować podstawowe gatunki roślin.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć podanych na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych
3,0Student zna niektóre podstawowe pojęcia, poprawne definiuje niektóre z nich
3,5Student zna podstawowe pojęcia, lecz nie w pełni wykazuje zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać podstawowe gatunki roślin rolniczych
4,0Student zna podstawowe pojęcia i potrafi w analityczny sposób je porównać, potrafi rozpoznać większość omawianych gatunków roślin rolniczych
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie podane na wykładach pojęcia i potrafi wskazać zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać wszystkie gatunki roślin rolniczych
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie podane pojęcia, wskazać zależności pomiędzy nimi oraz podać uzasadnienie wyboru, potrafi rozpoznać wszystkie gatunki roślin rolniczych i wskazać główne różnice w agrotechnice

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-D7_U01
W zakresie umiejętności student dobiera gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych, stosuje zasady poprawnej agrotechniki w różnych systemach uprawy
2,0Student nie potrafi dobrać gatunków roślin rolniczych do warunków siedliskowych
3,0Student potrafi dobrać niektóre gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych
3,5Student potrafi dobrać niektóre gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych i zna schemat technologii uprawy
4,0Student potrafi dobrać gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych i zna zasady poprawnej agrotechniki wybranych gatunków
4,5Student potrafi dobrać gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych i zna zasady poprawnej agrotechniki większości poznanych gatunków
5,0Student potrafi dobrać gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych i zna zasady poprawnej agrotechniki wszystkich poznanych gatunków

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-D7_K01
Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych
2,0Student nie wykazuje zrozumienia podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych
3,0Student wykazuje zrozumienia niektórych z podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych
3,5Student wykazuje zrozumienia większości podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych
4,0Student wykazuje zrozumienia podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych i zna podstawy agrotechniki
4,5Student wykazuje zrozumienia podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych i zna agrotechnikę głównych gatunków roślin rolniczych
5,0Student wykazuje zrozumienia podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych i zna agrotechnikę większości gatunków roślin i jej wpływ na wielkość i jakość plonu

Literatura podstawowa

  1. Dzienia S., Romek B., Wrzesińska E., Agroekologiczne podstawy produkcji roślinnej, AR Szczecin, Szczecin, 1999
  2. Jasińska Z., Kotecki A. (red.), Szczegółowa uprawa roślin, AR Wrocław, Wrocław, 2003
  3. Chotkowski J., Rynki i technologie produkcji roślin uprawnych, Wieś Jutra, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Chotkowski J., Produkcja ziemniaków. Technologia - Ekonomia - Marketing., IHAR, Radzików, 1997
  2. Budzyński W., Kotecki A., Tys J., Adamiak E., Mrówczyński M., Korbas M., Truszkowski W., Heimnann S., Broniarz J., Teraz rzepak, Teraz olej. Tom: III. Technologia produkcji surowca. Część II. Od diagnozy przezimowania do zbioru (forma ozima), od wyboru odmiany do zbioru (forma jara)., Wydawca PSPO, Warszawa, 2010
  3. Podsiadło C., Bury M., Technologie uprawy ważniejszych roślin polowych, AR Szczecin, Szczecin, 2005, Agrotechnika roślin uprawnych. Praca zbiorowa pod red. S. Karczmarczyka

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków zbóż, Charakterystyka botaniczno-biologiczna zbóż i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu8
T-A-2Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków roślin strączkowych. Charakterystyka botaniczno-biologiczna gatunków i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu2
T-A-3Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków roślin motylkowych drobnonasiennych. Charakterystyka botaniczno-biologiczna gatunków i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu2
T-A-4Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków roślin okopowych bulwiastych. Charakterystyka botaniczno-biologiczna gatunków i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu2
T-A-5Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków roślin okopowych korzeniowych. Charakterystyka botaniczno-biologiczna gatunków i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu2
T-A-6Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków roślin oleistych. Charakterystyka botaniczno-biologiczna gatunków i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu2
T-A-7Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków roślin włóknistych. Charakterystyka botaniczno-biologiczna gatunków i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu1
T-A-8Zaliczenie treści programowych ćwiczeń w formie pisemnej1
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Funkcje rolnictwa w XXI w. oraz współczesne systemy rolnictwa (założenia i uwarunkowania)2
T-W-2Rodzaje i szczególne cechy produkcji roślinnej. Siedlisko roślin uprawy polowej oraz wpływ czynników siedliska na wielkość i jakość plonów, prawa związane z oddziaływaniem czynników siedliska2
T-W-3Współczesne technologie uprawy roli i ich wpływ na wielkość i jakość plonu. Rola płodozmianu we współczesnym rolnictwie z uwzględnieniem systemów rolnictwa2
T-W-4Bioróżnorodność siedliska a problemy zachwaszczenia, szkodliwość gospodarcza roślin niepożądanych, sposoby ograniczenia zachwaszczenia2
T-W-5Wzrost i rozwój roślin. Produktywność, produkcyjność, plenność i plon. Dynamika gromadzenia biomasy i składników organicznych przez rośliny uprawne. Kształtowanie plonu, fizjologiczne czynniki produktywności roślin2
T-W-6Biologiczne, agrotechniczne i gospodarcze właściwości zbóż. Wpływ warunków agrotechnicznych (uprawa roli, nawożenie organiczne i mineralne, termin siewu, pielęgnacja, termin i technika zbioru) i właściwości odmian na jakość plonów roślin zbożowych2
T-W-7Biologiczne, agrotechniczne i gospodarcze właściwości roślin strączkowych i motylkowych drobnonasiennych. Wpływ warunków agroekologicznych i -technicznych oraz właściwości odmian na jakość plonu2
T-W-8Zaliczenie wykładów w formie pisemnej1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych20
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych10
A-A-3Studiowanie piśmiennictwa6
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści programowych wykładów4
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-D7_W01W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe pojęcia związane z biologicznymi podstawami uprawy roślin (z zakresu systemów gospodarowania, siedliska, płodozmianów, technologii uprawy roli i roślin, charakterystyki biologicznej podstawowych gatunków roślin rolniczych). Student wskazuje związki i zależności pomiędzy czynnikami agroekologicznymi a wielkością i jakością plonu. Potrafi rozpoznawać i charakteryzować podstawowe gatunki roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę na temat czynników biotycznych i abiotycznych wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą oraz na jakość surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu biologicznych podstaw uprawy roślin, w tym zapoznanie studentów z biologią najważniejszych gatunków roślin rolniczych uprawianych w Polsce, wpływie warunków agroekologicznych na wielkość i zmienność uzyskiwanych plonów. Przedstawienie studentom wpływu sposobu gospodarowania na jakość otrzymanego surowca (w rolnictwie konwencjonalnym , ekologicznym i integrowanym)
Treści programoweT-W-1Funkcje rolnictwa w XXI w. oraz współczesne systemy rolnictwa (założenia i uwarunkowania)
T-W-3Współczesne technologie uprawy roli i ich wpływ na wielkość i jakość plonu. Rola płodozmianu we współczesnym rolnictwie z uwzględnieniem systemów rolnictwa
T-W-4Bioróżnorodność siedliska a problemy zachwaszczenia, szkodliwość gospodarcza roślin niepożądanych, sposoby ograniczenia zachwaszczenia
T-W-5Wzrost i rozwój roślin. Produktywność, produkcyjność, plenność i plon. Dynamika gromadzenia biomasy i składników organicznych przez rośliny uprawne. Kształtowanie plonu, fizjologiczne czynniki produktywności roślin
T-W-2Rodzaje i szczególne cechy produkcji roślinnej. Siedlisko roślin uprawy polowej oraz wpływ czynników siedliska na wielkość i jakość plonów, prawa związane z oddziaływaniem czynników siedliska
T-W-7Biologiczne, agrotechniczne i gospodarcze właściwości roślin strączkowych i motylkowych drobnonasiennych. Wpływ warunków agroekologicznych i -technicznych oraz właściwości odmian na jakość plonu
T-W-6Biologiczne, agrotechniczne i gospodarcze właściwości zbóż. Wpływ warunków agrotechnicznych (uprawa roli, nawożenie organiczne i mineralne, termin siewu, pielęgnacja, termin i technika zbioru) i właściwości odmian na jakość plonów roślin zbożowych
T-A-7Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków roślin włóknistych. Charakterystyka botaniczno-biologiczna gatunków i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu
T-A-3Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków roślin motylkowych drobnonasiennych. Charakterystyka botaniczno-biologiczna gatunków i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu
T-A-6Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków roślin oleistych. Charakterystyka botaniczno-biologiczna gatunków i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu
T-A-4Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków roślin okopowych bulwiastych. Charakterystyka botaniczno-biologiczna gatunków i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu
T-A-2Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków roślin strączkowych. Charakterystyka botaniczno-biologiczna gatunków i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu
T-A-1Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków zbóż, Charakterystyka botaniczno-biologiczna zbóż i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem projektora i komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć podanych na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych
3,0Student zna niektóre podstawowe pojęcia, poprawne definiuje niektóre z nich
3,5Student zna podstawowe pojęcia, lecz nie w pełni wykazuje zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać podstawowe gatunki roślin rolniczych
4,0Student zna podstawowe pojęcia i potrafi w analityczny sposób je porównać, potrafi rozpoznać większość omawianych gatunków roślin rolniczych
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie podane na wykładach pojęcia i potrafi wskazać zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać wszystkie gatunki roślin rolniczych
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie podane pojęcia, wskazać zależności pomiędzy nimi oraz podać uzasadnienie wyboru, potrafi rozpoznać wszystkie gatunki roślin rolniczych i wskazać główne różnice w agrotechnice
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-D7_U01W zakresie umiejętności student dobiera gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych, stosuje zasady poprawnej agrotechniki w różnych systemach uprawy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U05wykorzystuje wiedzę dotyczącą czynników wpływających na produkcję żywności; przeprowadza analizę substancji niepożądanych w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, wykorzystuje rośliny i zwierzęta w biotechnologii, bioindykacji środowiska;
BL_2A_U12rozumie procesy ekologiczne z udziałem roślinności i środowiska ich występowania, wykorzystuje prawa przyrody w technologiach produkcji, określa wymagania jakościowe dla roślin, analizuje strukturę i funkcję organizmu w zależności od poziomu jego organizacji i warunków bytowania;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu biologicznych podstaw uprawy roślin, w tym zapoznanie studentów z biologią najważniejszych gatunków roślin rolniczych uprawianych w Polsce, wpływie warunków agroekologicznych na wielkość i zmienność uzyskiwanych plonów. Przedstawienie studentom wpływu sposobu gospodarowania na jakość otrzymanego surowca (w rolnictwie konwencjonalnym , ekologicznym i integrowanym)
Treści programoweT-W-2Rodzaje i szczególne cechy produkcji roślinnej. Siedlisko roślin uprawy polowej oraz wpływ czynników siedliska na wielkość i jakość plonów, prawa związane z oddziaływaniem czynników siedliska
T-W-5Wzrost i rozwój roślin. Produktywność, produkcyjność, plenność i plon. Dynamika gromadzenia biomasy i składników organicznych przez rośliny uprawne. Kształtowanie plonu, fizjologiczne czynniki produktywności roślin
T-W-3Współczesne technologie uprawy roli i ich wpływ na wielkość i jakość plonu. Rola płodozmianu we współczesnym rolnictwie z uwzględnieniem systemów rolnictwa
T-A-5Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków roślin okopowych korzeniowych. Charakterystyka botaniczno-biologiczna gatunków i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu
T-A-4Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków roślin okopowych bulwiastych. Charakterystyka botaniczno-biologiczna gatunków i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu
T-A-2Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków roślin strączkowych. Charakterystyka botaniczno-biologiczna gatunków i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu
T-A-1Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków zbóż, Charakterystyka botaniczno-biologiczna zbóż i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu
T-A-6Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków roślin oleistych. Charakterystyka botaniczno-biologiczna gatunków i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu
T-W-4Bioróżnorodność siedliska a problemy zachwaszczenia, szkodliwość gospodarcza roślin niepożądanych, sposoby ograniczenia zachwaszczenia
T-A-7Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków roślin włóknistych. Charakterystyka botaniczno-biologiczna gatunków i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu
T-W-7Biologiczne, agrotechniczne i gospodarcze właściwości roślin strączkowych i motylkowych drobnonasiennych. Wpływ warunków agroekologicznych i -technicznych oraz właściwości odmian na jakość plonu
T-A-3Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków roślin motylkowych drobnonasiennych. Charakterystyka botaniczno-biologiczna gatunków i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu
T-W-6Biologiczne, agrotechniczne i gospodarcze właściwości zbóż. Wpływ warunków agrotechnicznych (uprawa roli, nawożenie organiczne i mineralne, termin siewu, pielęgnacja, termin i technika zbioru) i właściwości odmian na jakość plonów roślin zbożowych
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem projektora i komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać gatunków roślin rolniczych do warunków siedliskowych
3,0Student potrafi dobrać niektóre gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych
3,5Student potrafi dobrać niektóre gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych i zna schemat technologii uprawy
4,0Student potrafi dobrać gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych i zna zasady poprawnej agrotechniki wybranych gatunków
4,5Student potrafi dobrać gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych i zna zasady poprawnej agrotechniki większości poznanych gatunków
5,0Student potrafi dobrać gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych i zna zasady poprawnej agrotechniki wszystkich poznanych gatunków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-D7_K01Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu biologicznych podstaw uprawy roślin, w tym zapoznanie studentów z biologią najważniejszych gatunków roślin rolniczych uprawianych w Polsce, wpływie warunków agroekologicznych na wielkość i zmienność uzyskiwanych plonów. Przedstawienie studentom wpływu sposobu gospodarowania na jakość otrzymanego surowca (w rolnictwie konwencjonalnym , ekologicznym i integrowanym)
Treści programoweT-W-6Biologiczne, agrotechniczne i gospodarcze właściwości zbóż. Wpływ warunków agrotechnicznych (uprawa roli, nawożenie organiczne i mineralne, termin siewu, pielęgnacja, termin i technika zbioru) i właściwości odmian na jakość plonów roślin zbożowych
T-W-4Bioróżnorodność siedliska a problemy zachwaszczenia, szkodliwość gospodarcza roślin niepożądanych, sposoby ograniczenia zachwaszczenia
T-W-3Współczesne technologie uprawy roli i ich wpływ na wielkość i jakość plonu. Rola płodozmianu we współczesnym rolnictwie z uwzględnieniem systemów rolnictwa
T-A-5Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków roślin okopowych korzeniowych. Charakterystyka botaniczno-biologiczna gatunków i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu
T-A-3Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków roślin motylkowych drobnonasiennych. Charakterystyka botaniczno-biologiczna gatunków i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu
T-A-6Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków roślin oleistych. Charakterystyka botaniczno-biologiczna gatunków i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu
T-W-5Wzrost i rozwój roślin. Produktywność, produkcyjność, plenność i plon. Dynamika gromadzenia biomasy i składników organicznych przez rośliny uprawne. Kształtowanie plonu, fizjologiczne czynniki produktywności roślin
T-A-2Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków roślin strączkowych. Charakterystyka botaniczno-biologiczna gatunków i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu
T-W-7Biologiczne, agrotechniczne i gospodarcze właściwości roślin strączkowych i motylkowych drobnonasiennych. Wpływ warunków agroekologicznych i -technicznych oraz właściwości odmian na jakość plonu
T-A-4Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków roślin okopowych bulwiastych. Charakterystyka botaniczno-biologiczna gatunków i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu
T-A-1Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków zbóż, Charakterystyka botaniczno-biologiczna zbóż i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu
T-W-2Rodzaje i szczególne cechy produkcji roślinnej. Siedlisko roślin uprawy polowej oraz wpływ czynników siedliska na wielkość i jakość plonów, prawa związane z oddziaływaniem czynników siedliska
T-A-7Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków roślin włóknistych. Charakterystyka botaniczno-biologiczna gatunków i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem projektora i komputera
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zrozumienia podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych
3,0Student wykazuje zrozumienia niektórych z podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych
3,5Student wykazuje zrozumienia większości podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych
4,0Student wykazuje zrozumienia podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych i zna podstawy agrotechniki
4,5Student wykazuje zrozumienia podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych i zna agrotechnikę głównych gatunków roślin rolniczych
5,0Student wykazuje zrozumienia podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych i zna agrotechnikę większości gatunków roślin i jej wpływ na wielkość i jakość plonu