Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia zwierząt
Sylabus przedmiotu Malakologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Malakologia | ||
Specjalność | Biologia wód | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>, Maria Wolska <Maria.Wolska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw biologii, zwłaszcza z zakresu zoologii bezkręgowców i ekologii zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z różnorodnością gatunków mięczaków występujących w ekosystemach słodkowodnych i morskich i możliwością ich wykorzystania w gospodarce |
C-2 | Zapoznanie studentów z różnorodnością przystosowań anatomicznych, morfologicznych i fizjologicznych mięczaków do życia w wodach słodkich i morskich |
C-3 | Zapoznanie studentów z zasadami przygotowania i prowadzenia prezentacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Charakterystyka ogólna typu Mollusca. Gastropoda (brzuchonogi) cz. 1 Charakterystyka gromady Gastropoda: budowa zewnętrzna, wewnętrzna, biologia i rozwój mięczaków z podgromad Prosobranchia (przodoskrzelne), Opistobranchia (tyłoskrzelne) oraz Pulmonata (płucodyszne). Budowa muszli w podgromadach Gastropoda. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Prosobranchia (przodoskrzelne): Patella sp. – czaszołek, Haliotis tuberculata – ucho morskie, Theodoxus fluviatilis – rozdepka rzeczna, Cypraea sp. – porcelanki, Murex pecten, Conus sp. – stożek, Buccinum undatum – trąbik, Charonia rubicunda, Viviparus viviparus -żyworódka, Bithynia tentaculata - zgrzebka pospolita, Hydrobia sp. – wodożytka, Oliva foxi – oliwki. Zróżnicowanie przedstawicieli Opistobranchia (tyłoskrzelne): Aplysia sp. - zając morski, Clione limacina | 3 |
T-A-2 | Zróżnicowanie przedstawicieli Pulmonata (płucodyszne): Lymnea stagnalis -błotniarka stawowa, Radix auricularia -błotniarka uszata, Planorbarius corneus – zatoczek rogowy. | 1 |
T-A-3 | Bivalvia (Lamellibranchia) (małże) cz. 1. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Protobranchia: Yoldia sp. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Filibranchia – nitkoskrzelne: Arca noae – Arka Noego, Mytilus edulis – omułek jadalny, Pecten maximus – przegrzebek wielki, Ostrea edulis – ostryga jadalna, Litophaga litophaga – kamiennik, Pinctada (Pteria) margaritifera - perłopław | 3 |
T-A-4 | Bivalvia (Lamellibranchia) cz. 2. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Eulamellibranchia – blaszkoskrzelne właściwe: rozróżnianie gatunków rodzaju Unio (skójka), Anodonta (szczeżuja), Dreissena (racicznica); Margaritifera margaritifera- perłoródka rzeczna, Macoma baltica – rogowiec bałtycki, Tridacna gigas – przydacznia olbrzymia, Mya arenaria – małgiew piaskołaz, Teredo navalis - świdrak okrętowy. | 3 |
T-A-5 | Cephalopoda (głowonogi).Wyróżniające cechy anatomiczne, fizjologiczne i rozwojowe w poszczególnych podgromadach głowonogów. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Tetrabranchiata (łodziki): Nautilius pompilius. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Dibranchiata (dwuskrzelne): Octopus vulgaris – ośmiornica pospolita, Argonauta argo – żeglarek, Sepia officinalis – mątwa zwyczajna, Loligo vulgaris – kalmar | 3 |
T-A-6 | Larwy Bivalvia: trochofora, veliger, glochidium różnych gatunków małży. | 1 |
T-A-7 | Sprawdzian z zakresu ćwiczeń | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólna charakterystyka i budowa mięczaków (Mollusca). Cechy i systematyka brzuchonogów (ślimaków) – Gastropoda . | 2 |
T-W-2 | Ogólna charakterystyka małży – Bivalvia (Lamellibranchia). Odżywianie się małży, znaczenie tego procesu w ekosystemach wodnych. | 2 |
T-W-3 | Głowonogi (Cephalopoda) – budowa i biologia, porównanie głowonogów czteroskrzelnych (Tetrabranchia) i dwuskrzelnych (Dibranchia). Sposoby poruszania się i odżywiania. | 2 |
T-W-4 | Kalmary (Teuthoidea), mątwy (Sepioidea), ośmiornice (Octopoda) – budowa, biologia, przedstawiciele, znaczenie. | 2 |
T-W-5 | Technologie hodowli różnych grup ślimaków i małży | 3 |
T-W-6 | Wykorzystane mięczaków jako surowca spożywczego, wartości odżywcze mięczaków | 2 |
T-W-7 | Zagrożenia i ochrona mięczaków w świecie i Polsce | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnicwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 9 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady: metody podające wzbogacone metodami problemowymi i konwersatoryjnymi stanowiącymi podstawę dyskusji dydaktycznej |
M-2 | Ćwiczenia: metody aktywizujące, eksponujące (filmy, materiał biologiczny) oraz praktyczne (pokazy i omówianie eksponatów biologicznych), prezentacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: wejściówka -student zalicza pisemnie lub ustnie materiał teoretyczny, który przygotował w domu |
S-2 | Ocena formująca: ocena prezentacji i dyskusja z jej zakresu |
S-3 | Ocena formująca: aprobata pracy na ćwiczeniach na podstawie zaliczenia rysunków i stosownych opisów obiektów biologicznych |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne i test z zakresu tematyki wykładów i ćwiczeń audytoryjnych |
S-5 | Ocena podsumowująca: praktyczna identyfikacja krajowych przedstawicieli Mollusca |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-O2.2_W01 Student ma wiedzę w zakresie rozpoznawania, nazywania i charakteryzowania różnorodności gatunkowej zwierząt w typie Mollusca | BL_2A_W14, BL_2A_W10, BL_2A_W17 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06 | C-1, C-2 | T-A-3, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-W-3, T-W-4, T-A-4, T-A-5 | M-2, M-1 | S-5 |
BL_2A_BLW-S-O2.2_W02 Student wymienia, rozróżnia i charakteryzuje przystosowania anatomiczne, morfologiczne i fizjologiczne bezkręgowców z różnych gromad Mollusca do życia w środowisku wodnym | BL_2A_W17, BL_2A_W10, BL_2A_W14 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06 | C-3, C-2 | T-A-4, T-A-1, T-W-4, T-A-3, T-W-3, T-W-1, T-A-2, T-W-2, T-A-5 | M-2, M-1 | S-1, S-3, S-5, S-2, S-4 |
BL_2A_BLW-S-O2.2_W03 Student rozpoznaje i nazywa gatunki mięczaków wodnych występujacych w Polsce i na świecie, objaśnia różnice między nimi, tłumaczy znaczenie i wskazuje na zagrożenia poszczególnych grup mięczaków w ekosystemach wodnych oraz wskazuje możliwości wykorzystania tych organizmów w gospodarce | BL_2A_W14, BL_2A_W17, BL_2A_W10 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06 | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-5, T-A-5, T-W-1, T-A-4, T-W-7, T-A-3, T-A-6, T-A-2, T-W-4, T-W-6, T-A-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-5, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O2.2_U01 Student posiada umiejętności analizowania cech charakteryzujących gromady i rzędy zwierząt z typu Mollusca oraz łączyć te cechy z funkcją tych bezkręgowców w ekosystemach wodnych | BL_2A_U10, BL_2A_U14 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-4, T-A-4, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-A-5, T-A-1, T-A-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1, S-5, S-3, S-4 |
BL_2A_BLW-S-O2.2_U02 Student posiada umiejetność weryfikowania cech morfologiczno-anatomicznych Mollusca pod kątem ich adaptacji do życia w różnych ekosystemach wodnych | BL_2A_U10, BL_2A_U14 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-3, C-2, C-1 | T-A-5, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-A-4, T-A-3, T-W-4, T-A-2, T-W-5 | M-2, M-1 | S-2, S-1, S-4, S-3 |
BL_2A_BLW-S-O2.2_U03 Student posiada umiejętność łączenia budowy anatomiczno-morfologicznej oraz fizjologii Mollusca z funkcją jaką pełnią w ekosystemach wodnych oraz możliwościami wykorzsytania w gospodarce człowieka | BL_2A_U10, BL_2A_U14 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1, C-2 | T-A-6, T-A-3, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-W-2, T-A-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-3, S-1, S-4, S-2, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-O2.2_K01 Student nabywa kompetencje związane ze świadomą, kreatywną obserwacją i identyfikacją bioróżnorodności w środowisku wodnym | BL_2A_K02, BL_2A_K08, BL_2A_K01, BL_2A_K05, BL_2A_K03, BL_2A_K06 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07, P2A_K08 | C-1 | T-A-2, T-W-5, T-W-7, T-A-3, T-A-6, T-W-6, T-W-1, T-A-4, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-W-2, T-A-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-O2.2_W01 Student ma wiedzę w zakresie rozpoznawania, nazywania i charakteryzowania różnorodności gatunkowej zwierząt w typie Mollusca | 2,0 | Student nie potrafi nazwać i rozpoznać i scharakteryzować zwierząt w typie Mollusca ani wskazać cech różnicujących poszczególne gromady tych zwierząt |
3,0 | Student wskazuje i nazywa podstawowe cechy anatomiczne i fizjologiczne dotyczące mięczaków, nazywa poszczególne gromady mięczaków jedynie w języku polskim, nie wskazuje i nie rozpoznaje przedstawicieli poszczególnych gromad | |
3,5 | Student wskazuje i nazywa podstawowe cechy anatomiczne i fizjologiczne dotyczące mięczaków, nazywa poszczególne gromady i rzędy mięczaków, charakteryzuje je, wymienia jedynie pojedynczych przedstawicieli (jedynie w języku polskim) jednak ich nie rozpoznaje | |
4,0 | Student wskazuje i nazywa podstawowe cechy anatomiczne i fizjologiczne dotyczące mięczaków, nazywa poszczególne gromady i rzędy mięczaków, charakteryzuje je, wymienia tylko pojedynczych przedstawicieli (jedynie w języku polskim), każdej z wymienionych grup systematycznych oraz rozpoznaje je | |
4,5 | Student wskazuje i nazywa podstawowe cechy anatomiczne i fizjologiczne dotyczące mięczaków, nazywa poszczególne gromady i rzędy mięczaków, charakteryzuje je, wymienia tylko pojedynczych przedstawicieli (zarówno w języku polskim jak i łacińskim), każdej z wymienionych grup systematycznych oraz rozpoznaje je | |
5,0 | Student wskazuje i nazywa podstawowe cechy anatomiczne i fizjologiczne dotyczące mięczaków, nazywa poszczególne gromady i rzędy mięczaków, charakteryzuje je, wymienia licznych przedstawicieli (zarówno w języku polskim jak i łacińskim), każdej z wymienionych grup systematycznych, rozpoznaje je i różnicuje zależnie od miejsca i trybu życia | |
BL_2A_BLW-S-O2.2_W02 Student wymienia, rozróżnia i charakteryzuje przystosowania anatomiczne, morfologiczne i fizjologiczne bezkręgowców z różnych gromad Mollusca do życia w środowisku wodnym | 2,0 | Student nie potrafi wymienić, rozróżnić i scharakteryzować żadnego z przystosowań anatomicznych, morfologicznych i fizjologicznych Mollusca do życia w środowisku wodnym |
3,0 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować jedynie przystosowania morfologiczne Mollusca do życia w środowisku wodnym, nie wskazuje jednak przykładów gatunków, posiadających takie przystosowania w poszczególnych gromadach i rzędach mięczaków | |
3,5 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować przystosowania morfologiczne, anatomiczne i fizjologiczne Mollusca do życia w środowisku wodnym, nie wskazuje jednak przykładów gatunków, posiadających takie przystosowania w poszczególnych gromadach i rzędach mięczaków | |
4,0 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować przystosowania morfologiczne, anatomiczne i fizjologiczne Mollusca do życia w środowisku wodnym, wskazuje pojedyncze przykłady gatunków tych bezkręgowców (nazywa je tylko w języku polskim), posiadających takie przystosowania w poszczególnych gromadach i rzędach mięczaków | |
4,5 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować przystosowania morfologiczne, anatomiczne i fizjologiczne Mollusca do życia w środowisku wodnym, wskazuje pojedyncze przykłady gatunków tych bezkręgowców (nazywa je zarówno w języku polskim jak i łacińskim), posiadających takie przystosowania w poszczególnych gromadach i rzędach mięczaków | |
5,0 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować przystosowania morfologiczne, anatomiczne i fizjologiczne Mollusca do życia w środowisku wodnym, wskazuje liczne przykłady gatunków tych bezkręgowców (nazywa je zarówno w języku polskim jak i łacińskim), posiadających takie przystosowania w poszczególnych gromadach i rzędach | |
BL_2A_BLW-S-O2.2_W03 Student rozpoznaje i nazywa gatunki mięczaków wodnych występujacych w Polsce i na świecie, objaśnia różnice między nimi, tłumaczy znaczenie i wskazuje na zagrożenia poszczególnych grup mięczaków w ekosystemach wodnych oraz wskazuje możliwości wykorzystania tych organizmów w gospodarce | 2,0 | Student nie rozpoznaje i nie nazywa żadnego z gatunków mięczaków występujących w Polsce i na świecie, nie potrafi wyjaśnić znaczenia poszczególnych grup Mollusca w ekosystemach oraz nie zna możliwości ich wykorzsytania w gospodarce |
3,0 | Student jedynie potrafi wymienić i nazywać (jedynie w języku polskim), ale nie rozpoznaje żadnego z gatunków mięczaków występujących w Polsce i na świecie, nie potrafi wytłumaczyć i scharakteryzować znaczenia poszczególnych grup Mollusca w ekosystemach, potrafi wymienić możliwości ich wykorzsytania w gospodarce | |
3,5 | Student potrafi wymienić i nazywać (jedynie w języku polskim) oraz rozpoznawać pojedyncze gatunki charakteryzujące gromady i rzędy mięczaków występujących w Polsce i na świecie, nie potrafi wytłumaczyć i scharakteryzować znaczenia poszczególnych grup Mollusca w ekosystemach, potrafi wymienić możliwości ich wykorzsytania w gospodarce | |
4,0 | Student potrafi wymienić i nazywać (w języku polskim i łacińskim) oraz rozpoznawać pojedyncze gatunki charakteryzujące gromady i rzędy mięczaków występujących w Polsce i na świecie, potrafi wytłumaczyć i scharakteryzować znaczenia poszczególnych grup Mollusca w ekosystemach, potrafi wymienić możliwości ich wykorzsytania w gospodarce | |
4,5 | Student potrafi wymienić i nazywać (w języku polskim i łacińskim) oraz rozpoznawać liczne gatunki charakteryzujące gromady i rzędy mięczaków występujących w Polsce i na świecie, potrafi wytłumaczyć i scharakteryzować znaczenia poszczególnych grup Mollusca w ekosystemach, potrafi wymienić możliwości ich wykorzsytania w gospodarce | |
5,0 | Student potrafi wymienić i nazywać (w języku polskim i łacińskim) oraz rozpoznawać liczne gatunki charakteryzujące gromady i rzędy mięczaków występujących w Polsce i na świecie, wskazać na cechy podobne i różnicujące, potrafi wytłumaczyć i scharakteryzować znaczenia poszczególnych grup Mollusca w ekosystemach, potrafi wymienić możliwości ich wykorzsytania w gospodarce, wskazując na technologię hodowli poszczególnych gatunków |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O2.2_U01 Student posiada umiejętności analizowania cech charakteryzujących gromady i rzędy zwierząt z typu Mollusca oraz łączyć te cechy z funkcją tych bezkręgowców w ekosystemach wodnych | 2,0 | Student nie wyszukuje i nie ocenia cech różnicujących zwierzęta w typie Mollusca, nie łączy tych cech z rolą tych bezkręgowców w ekosystemach wodnych, nie posługuje się i nie wykorzystuje żadnych przykładów |
3,0 | Student wyszukuje i ocenia cechy różnicujące zwierzęta w typie Mollusca, jednak nie łączy tych cech z rolą tych bezkręgowców w ekosystemach wodnych, nie posługuje się i nie wykorzystuje żadnych przykładów | |
3,5 | Student wyszukuje i ocenia cechy różnicujące zwierzęta w typie Mollusca, łączy te cechy z rolą tych bezkręgowców w ekosystemach wodnych, posługuje pojedynczymi przykładami gatunków reprezentatywnych, nazywając je tylko w języku polskim | |
4,0 | Student wyszukuje i ocenia cechy różnicujące zwierzęta w typie Mollusca, łączy te cechy z rolą tych bezkręgowców w ekosystemach wodnych, posługuje pojedynczymi przykładami gatunków reprezentatywnych, nazywając je zarówno w języku polskim jak i łacińskim | |
4,5 | Student wyszukuje i ocenia cechy różnicujące zwierzęta w typie Mollusca, łączy te cechy z rolą tych bezkręgowców w ekosystemach wodnych, posługuje licznymi przykładami gatunków reprezentatywnych, nazywając je zarówno w języku polskim jak i łacińskim | |
5,0 | Student wyszukuje i ocenia cechy różnicujące zwierzęta w typie Mollusca, łączy te cechy z rolą tych bezkręgowców w ekosystemach wodnych, posługuje licznymi przykładami gatunków reprezentatywnych, nazywając je zarówno w języku polskim jak i łacińskim, ocenia zagrożenia i proponuje kierunki ochrony tych zwierząt | |
BL_2A_BLW-S-O2.2_U02 Student posiada umiejetność weryfikowania cech morfologiczno-anatomicznych Mollusca pod kątem ich adaptacji do życia w różnych ekosystemach wodnych | 2,0 | Student nie potrafi przeanalizować i ocenić żadnego z przystosowań anatomicznych, morfologicznych i fizjologicznych zwierząt w typie Mollusca do życia w środowisku wodnym |
3,0 | Student potrafi przeanalizować i ocenić ważniejsze z przystosowań anatomicznych, morfologicznych i fizjologicznych zwierząt w typie Mollusca do życia w środowisku wodnym, nie posługuje się jednak przykładami gatunków posiadających takie przystosowania | |
3,5 | Student potrafi przeanalizować i ocenić ważniejsze z przystosowań anatomicznych, morfologicznych i fizjologicznych zwierząt w typie Mollusca do życia w środowisku wodnym, łączy je z pojedynczymi przykładami gatunków posiadającymi takie przystosowania, w nomenklaturze wykorzystuje nazwy zwierząt jedynie w języku polskim | |
4,0 | Student potrafi przeanalizować i ocenić większość z przystosowań anatomicznych, morfologicznych i fizjologicznych zwierząt w typie Mollusca do życia w środowisku wodnym, łączy je z pojedynczymi przykładami gatunków posiadającymi takie przystosowania, w nomenklaturze wykorzystuje nazwy zwierząt zarówno w języku polskim jak i łacińskim | |
4,5 | Student potrafi przeanalizować i ocenić większość z przystosowań anatomicznych, morfologicznych i fizjologicznych zwierząt w typie Mollusca do życia w środowisku wodnym, łączy je z licznymi przykładami gatunków posiadającymi takie przystosowania, w nomenklaturze wykorzystuje nazwy zwierząt zarówno w języku polskim jak i łacińskim | |
5,0 | Student potrafi przeanalizować i ocenić większość z przystosowań anatomicznych, morfologicznych i fizjologicznych zwierząt w typie Mollusca do życia w środowisku wodnym, łączy je z licznymi przykładami gatunków posiadającymi takie przystosowania, w nomenklaturze wykorzystuje nazwy zwierząt zarówno w języku polskim jak i łacińskim, potrafi dobrać te gatunki w środowisku wód słodkich i morskich | |
BL_2A_BLW-S-O2.2_U03 Student posiada umiejętność łączenia budowy anatomiczno-morfologicznej oraz fizjologii Mollusca z funkcją jaką pełnią w ekosystemach wodnych oraz możliwościami wykorzsytania w gospodarce człowieka | 2,0 | Student nie łączy i nie analizuje cech budowy anatomicznej, morfologicznej i fizjologicznej zwierząt w typie Mollusca z ich funkcją w ekosystemach wodnych oraz możliwościami wykorzytstania przez człowieka |
3,0 | Student łączy i analizuje cechy budowy anatomicznej, morfologicznej i fizjologicznej zwierząt w typie Mollusca z ich funkcją w ekosystemach wodnych oraz możliwościami wykorzytstania przez człowieka, w ocenie nie posługuje się przykładami gatunków | |
3,5 | Student łączy i analizuje cechy budowy anatomicznej, morfologicznej i fizjologicznej zwierząt w typie Mollusca z ich funkcją w ekosystemach wodnych oraz możliwościami wykorzytstania przez człowieka, w ocenie posługuje się pojedynczymi przykładami gatunków nazywanymi w języku polskim | |
4,0 | Student łączy i analizuje cechy budowy anatomicznej, morfologicznej i fizjologicznej zwierząt w typie Mollusca z ich funkcją w ekosystemach wodnych oraz możliwościami wykorzytstania przez człowieka, w ocenie posługuje się pojedynczymi przykładami gatunków nazywanymi w języku polskim i łacińskim | |
4,5 | Student łączy i analizuje cechy budowy anatomicznej, morfologicznej i fizjologicznej zwierząt w typie Mollusca z ich funkcją w ekosystemach wodnych oraz możliwościami wykorzytstania przez człowieka, w ocenie posługuje się licznymi przykładami gatunków nazywanymi w języku polskim i łacińskim | |
5,0 | Student łączy i analizuje cechy budowy anatomicznej, morfologicznej i fizjologicznej zwierząt w typie Mollusca z ich funkcją w ekosystemach wodnych oraz możliwościami wykorzytstania przez człowieka, w ocenie posługuje się licznymi przykładami gatunków nazywanymi w języku polskim i łacińskim, weryfikuje i porządkuje istotność poszczególnych przystosowań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-O2.2_K01 Student nabywa kompetencje związane ze świadomą, kreatywną obserwacją i identyfikacją bioróżnorodności w środowisku wodnym | 2,0 | Student nie ma kompetencji związanych ze świadomą, kreatywną obserwacją i identyfikacją bioróżnorodności w środowisku wodnym, nie widzi potrzeby popularyzowania tej wiedzy |
3,0 | ||
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student ma kompetencje związane ze świadomą, kreatywną obserwacją i identyfikacją bioróżnorodności w środowisku wodnym oraz świadomość aktywnego popularyzowania tej wiedzy w społeczeństwie |
Literatura podstawowa
- Jura C., Bezkregowce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1996, ISBN83-01-12043-6
- Urbański J., Krajowe ślimaki i małże: klucz do oznaczania wszystkich gatunków dotąd w Polsce wykrytych, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa, 1957
- Wolska–Neja B., Piasecki W., Mazurkiewicz –Zapałowicz K., Wolska M., Hydrozoologia. Cz. I: Bezkręgowce. Przewodnik do ćwiczeń., Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Szczecin, 2006
- Mikulski S., Biologia wód śródlądowych., PWN., Warszawa., 1982
Literatura dodatkowa
- Strzelec M., Ślimaki (Gastropoda) antropogenicznych środowisk wodnych Wyżyny Śląskiej, Uniwersytet Śląski, 1993
- Dance S. P., Muszle, Wydawnictwo Wiedza i Życie, Warszawa, 1998, ISBN 83-7184-921-4
- Wąsowski R., Przewodnik Muszle., MULTICO, Warszawa, 2000