Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia zwierząt
Sylabus przedmiotu Bioinżynieria rozrodu ryb ozdobnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bioinżynieria rozrodu ryb ozdobnych | ||
Specjalność | Biologia wód | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agata Korzelecka-Orkisz <Agata.Korzelecka-Orkisz@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości anatomii, rozrodu i embriologii ryb, hydrobiologii, fizjologii i biologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie technik rozrodu ryb ozdobnych (akwariowych) oraz nabycie przez niego umiejetności przeprowadzenia tarła wybranych gatunków ryb |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zapoznanie się z profesjonalną wylęgarnią ryb. Metody obiegu wody, aparaty do inkubacji ikry. Przygotowanie wody (właściwości i skład w zależności od wymogów poszczególnych gatunków ryb ozdobnych, przygotowanie wody, cyrkulacja wody, pierwiastki śladowe, pH, natlenienie, twardość wody). Kontrola jakości wody. | 4 |
T-A-2 | Tarło – zachowania rozrodcze, tarliska, hormonalna regulacja zachowania tarłowego różnych gatunków ryb ozdobnych. | 4 |
T-A-3 | Zabiegi pielęgnacyjne przy zarodkach i larwach. Podchów wylęgu – właściwe warunki środowiskowe (temperatura, oświetlenie), karmienie, | 4 |
T-A-4 | Produkcja różnej wielkości pokarmu żywego dla wylęgu i narybku | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Tarlaki – pozyskiwanie, przewożenie, przetrzymywanie tarlaków, płodność, dymorfizm płciowy, stymulacje hormonalne, dobór par tarłowych. | 2 |
T-W-2 | Morfofizjologiczne podłoże dojrzewania płciowego – mózg, przysadka mózgowa, jajniki, jądra. | 2 |
T-W-3 | Płodność. Endokrynologia dojrzewania płciowego u ryb oraz sterowanie rozrodem. Czynniki fizyko–chemiczne i ich wpływ na przystępowanie ryb do tarła oraz jakość uzyskiwanej ikry. Gonady – wpływ czynników środowiska na rozwój gonad (światło, temperatura, pokarm), gynogeneza, androgeneza, poliploidalność. | 3 |
T-W-4 | Biotechnika rozrodu – tarło, zachowania rozrodcze, tarliska, hormonalna regulacja zachowania tarłowego. Usypianie ryb. | 3 |
T-W-5 | Rozwój embrionalny różnych gatunków jajorodnych, okresy krytyczne w rozwoju zarodkowym, wylęg – budowa ciała larw różnych gatunków ryb ozdobnych, zachowania osobnicze, okresy krytyczne w rozwoju larwalnych. Rozród ryb żyworodnych – zapłodnienie, rozwój embrionalny, "poród". | 3 |
T-W-6 | Podchów wylęgu. Produkcja różnej wielkości pokarmu żywego dla wylęgu i narybku. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 4 |
A-A-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 6 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 4 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 6 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład, dyskusja, „burza mózgów”, pokaz filmu przyblizajacego zachowanie się ryb akwariowych różnych gatunków podczas tarła |
M-2 | Ćwiczenia praktyczne (sposoby pozyskiwania, przewożenia, przetrzymywania tarlaków, ocena ich gotowości tarłowej, stymulacje hormonalne, dobór par tarłowych, zapewnienie odpowiednich warunków środowiskowych parom rodzicielskim oraz ich potomstwu, zabiegi pielęgnacyjne przy zarodkach i larwach) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest ustne zaprezentowanie zagadnienia z dziedziny przedmiotu (tematy wyznacza prowadzący) oraz samodzielne przeprowadzenie oceny jakości gamet i kontrolowanego rozrodu ryb w Pracowni Akwarystyki |
S-2 | Ocena formująca: "Wejściówki" na których sprawdzana jest wiedza wymagana do przeprowadzenia doświadczenia, ocena poprawności pobrania gamet podczas tarła, ocena poprawności przeprowadzenia analizy jakości gamet i przebiegu rozwoju zarodkowego. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O2.4_W01 Student będzie posiadał wiedzę na temat obchodzenia się z tarlakami, stymulowania ich w celu uzyskania produktów płciowych, endokrynologii dojrzewania płciowego u ryb oraz sterowanie rozrodem. Student uzyska również wiedzę zachowań rozrodczych ryb róznych gatunków, stymulujacego, bądź hamującego wpływu czynników środiskowych oraz biotechnik rozrodu | BL_2A_W10 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06 | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O2.4_U01 Student będzie umiał przygotować wodę o prarametrach odpowiednich dla poszczególnych gatunków, doprowadzić ryby do tarła, zastosować regulacje hormonalną u tarlaków, wykonać zabiegi pielegnacyjne przy zarodkach i larwach | BL_2A_U10, BL_2A_U03 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1 | T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-A-3 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O2.4_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | BL_2A_K02, BL_2A_K05 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K07, P2A_K08 | C-1 | T-W-4, T-A-4, T-W-2, T-A-2, T-A-1, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-A-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O2.4_W01 Student będzie posiadał wiedzę na temat obchodzenia się z tarlakami, stymulowania ich w celu uzyskania produktów płciowych, endokrynologii dojrzewania płciowego u ryb oraz sterowanie rozrodem. Student uzyska również wiedzę zachowań rozrodczych ryb róznych gatunków, stymulujacego, bądź hamującego wpływu czynników środiskowych oraz biotechnik rozrodu | 2,0 | Student nie ma wiedzy na temat rozrodu ryb |
3,0 | Student ma wiedzę na temat zachowań rozrodczych ryb różnych gatunków, | |
3,5 | Student ma wiedzę na temat obchodzenia się z tarlakami, stymulowania ich w celu uzyskania produktów płciowych, zachowań rozrodczych ryb różnych gatunków, stymulujacego, bądź hamującego wpływu czynników środiskowych | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat obchodzenia się z tarlakami, stymulowania ich w celu uzyskania produktów płciowych, zachowań rozrodczych ryb różnych gatunków, stymulujacego, bądź hamującego wpływu czynników środiskowych oraz biotechnik rozrodu | |
4,5 | Student ma wiedzę na temat obchodzenia się z tarlakami, stymulowania ich w celu uzyskania produktów płciowych oraz sterowanie rozrodem, zachowań rozrodczych ryb różnych gatunków, stymulujacego, bądź hamującego wpływu czynników środiskowych oraz biotechnik rozrodu | |
5,0 | Student ma wiedzę na temat obchodzenia się z tarlakami, stymulowania ich w celu uzyskania produktów płciowych, endokrynologii dojrzewania płciowego u ryb oraz sterowanie rozrodem, zachowań rozrodczych ryb różnych gatunków, stymulujacego, bądź hamującego wpływu czynników środiskowych oraz biotechnik rozrodu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O2.4_U01 Student będzie umiał przygotować wodę o prarametrach odpowiednich dla poszczególnych gatunków, doprowadzić ryby do tarła, zastosować regulacje hormonalną u tarlaków, wykonać zabiegi pielegnacyjne przy zarodkach i larwach | 2,0 | Student nie umie przeprowadzić rozrodu ryb akwariowych |
3,0 | Student będzie umiał przygotować wodę o prarametrach odpowiednich dla poszczególnych gatunków | |
3,5 | Student będzie umiał przygotować wodę o prarametrach odpowiednich dla poszczególnych gatunków, wykonać zabiegi pielegnacyjne przy zarodkach i larwach | |
4,0 | Student będzie umiał przygotować wodę o prarametrach odpowiednich dla poszczególnych gatunków, doprowadzić ryby do tarła, wykonać zabiegi pielegnacyjne przy zarodkach i larwach | |
4,5 | Student będzie umiał przygotować wodę o prarametrach odpowiednich dla poszczególnych gatunków, doprowadzić ryby do tarła, wykonać zabiegi pielegnacyjne przy zarodkach i larwach, wyhodować pokarm żywy dla larw i narybku | |
5,0 | Student będzie umiał przygotować wodę o prarametrach odpowiednich dla poszczególnych gatunków, doprowadzić ryby do tarła, zastosować regulacje hormonalną u tarlaków, wykonać zabiegi pielegnacyjne przy zarodkach i larwach, wyhodować pokarm żywy dla larw i narybku |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O2.4_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | 2,0 | Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki |
3,0 | Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
3,5 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
4,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
4,5 | Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
5,0 | Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole |
Literatura podstawowa
- Bieniarz K., P. Epler, Rozród ryb., Akademia Rolnicza, Kraków, 1991
- M. Bailey, N. Dakin, Akwarystyka poradnik, Galaktyka, Łódź, 2000
- P. Beck, Rośliny akwariowe, Multico, Warszawa, 2001
- K. Teisseyre, Słodkowodne akwarium ozdobne, OWH, Warszawa, 2002
- S. Kronobis, Jak założyć i pielęgnować akwarium, Multum, Poznań, 2001
Literatura dodatkowa
- A. Sieniawski, Ryby żyworodne w akwarium, Ergos, Warszawa, 2001
- Gay J., Akwarium doskonałe, Bellona, Warszawa, 2006