Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia zwierząt

Sylabus przedmiotu Renaturyzacja zbiorników wodnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Renaturyzacja zbiorników wodnych
Specjalność Biologia wód
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Korzelecka-Orkisz <Agata.Korzelecka-Orkisz@zut.edu.pl>, Jacek Kubiak <Jacek.Kubiak@zut.edu.pl>, Sylwia Machula <Sylwia.Machula@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości hydrologii, hydrobiologii i biologii ryb

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z najnowsze osiągnięciami metod niwelowania skutków antropopresji w zbiornikach wodnych, wyznaczania naturalnych miejsc rozrodu ryb oraz sposobów wspierania naturalnych siedlisk ryb i organizmów wodnych poprzez poprzez renaturyzację cieków i jezior

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zapoznanie się z budową i funkcjonowaniem nowoczesnej przepławki dla ryb.2
T-A-2Budowle hydrotechniczne i skutki ich oddziaływania na środowisko naturalne.3
T-A-3Ocena zmiany biotopu wodnego w środowisku rzecznym po wybudowaniu progu piętrzącego wodę na podstawie badań bonitacyjnych2
T-A-4Nowoczesne metody udrażniania cieków.2
T-A-5Bariery elektryczne dla ryb.2
T-A-6Opracowanie koncepcji przebudowy uregulowanych koryt rzecznych w celu ochrony przeciwpowodziowej przy jednoczesnym zachowaniu biologicznych zespołów roślinnych i zwierzęcych.2
T-A-7Niwelowanie skutków antropopresji w zbiornikach jeziornych z ograniczonym litoralem.2
15
wykłady
T-W-1Pojęcia dotyczące biotopu wodnego, naturyzacji i renaturyzacji. Cele przywracania naturalnego biegu rzek i jezior.2
T-W-2Przemiany w środowisku wodnym powstałe na skutek zabudowy hydrotechnicznej i regulacji koryt rzecznych.2
T-W-3Przywracanie starorzeczy.2
T-W-4Metody udrażniania cieków w celu zachowania biologicznej drożności rzek.2
T-W-5Przepławki dla ryb.3
T-W-6Budowa naturalnych tarlisk.2
T-W-7Podstawy prawne w ochronie siedlisk wodnych.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowanie się do zajęć5
A-A-2uczestnictwo w zajęciach15
A-A-3Udział w konsultacjach5
A-A-4Studiowanie piśmiennictwa5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Udział w konsutacjach5
A-W-3Przygotowanie prezentacji4
A-W-4Studiowanie pismiennictwa4
A-W-5Pisemne zaloczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, film, pokaz, terenowe wizje lokalne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę", ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O3.2_W01
Student będzie miał wiedzę na temat zmian zachodzących w biocenozach wodnych spowodowanych zmianami powstałymi na skutek budowli jazów pietrzących, regulacji brzegów, a także będzie wiedział jak niweloć skutki nieprzemyślanych regulacjirzek i potoków
BL_2A_W09P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-5M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O3.2_U01
Student będzie umiał ocenić skutki oddziaływania budowli hydrotechnicznych na środowisko wodne oraz opracować koncepcje przebudowy uregulowanych koryt rzecznych
BL_2A_U10P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-1M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O3.2_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
BL_2A_K02, BL_2A_K05P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K07, P2A_K08C-1T-A-3, T-W-3, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-W-4, T-A-1, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-A-7, T-A-5M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O3.2_W01
Student będzie miał wiedzę na temat zmian zachodzących w biocenozach wodnych spowodowanych zmianami powstałymi na skutek budowli jazów pietrzących, regulacji brzegów, a także będzie wiedział jak niweloć skutki nieprzemyślanych regulacjirzek i potoków
2,0Student nie rozumie pojęć związanych z biotopem wodny, naturyzacją i renaturyzacją, nie zna metody udrażniania cieków.
3,0Student rozumie pojęcia związane z biotopem wodny, naturyzacją i renaturyzacją, zna metody udrażniania cieków.
3,5Student rozumie pojęcia związane z biotopem wodny, naturyzacją i renaturyzacją, zna budowę i mechanizm funkcjonowania przepławek, zna metody udrażniania cieków.
4,0Student rozumie pojęcia związane z biotopem wodny, naturyzacją i renaturyzacją, zna budowę i mechanizm funkcjonowania przepławek, zna metody udrażniania cieków chociaż nie ma wiedzy na temat budowy naturalnych tarlisk dla ryb litofilnych i minogów, ma wiedzę na temat zmian zachodzących w biocenozach wodnych spowodowanych zmianami powstałymi na skutek budowli jazów pietrzących, regulacji brzegów.
4,5Student rozumie pojęcia związane z biotopem wodny, naturyzacją i renaturyzacją, zna budowę i mechanizm funkcjonowania przepławek, zna metody udrażniania cieków oraz budowe naturalnych tarlisk dla ryb litofilnych i minogów, ma wiedzę na temat zmian zachodzących w biocenozach wodnych spowodowanych zmianami powstałymi na skutek budowli jazów pietrzących, regulacji brzegów.
5,0Student rozumie pojęcia związane z biotopem wodny, naturyzacją i renaturyzacją, zna budowę i mechanizm funkcjonowania przepławek, zna metody udrażniania cieków oraz budowe naturalnych tarlisk dla ryb litofilnych i minogów, ma wiedzę na temat zmian zachodzących w biocenozach wodnych spowodowanych zmianami powstałymi na skutek budowli jazów pietrzących, regulacji brzegów, a także wie jak niweloć skutki nieprzemyślanych regulacjirzek i potoków.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O3.2_U01
Student będzie umiał ocenić skutki oddziaływania budowli hydrotechnicznych na środowisko wodne oraz opracować koncepcje przebudowy uregulowanych koryt rzecznych
2,0Student nie będzie potrafił ocenic skutków działania budowli hydrotechnicznych,
3,0Student będzie potrafił ocenić niektóre skutki oddziaływania budowli hydrotechnicznych na środowisko wodne .
3,5Student będzie potrafił ocenić skutki oddziaływania budowli hydrotechnicznych na środowisko wodne.
4,0Student będzie potrafił ocenić skutki oddziaływania budowli hydrotechnicznych na środowisko wodne oraz zaproponować koncepcje przebudowy uregulowanych koryt rzecznych
4,5Student będzie potrafił ocenić skutki oddziaływania budowli hydrotechnicznych na środowisko wodne oraz opracować koncepcje przebudowy uregulowanych koryt rzecznych
5,0Student będzie potrafił ocenić skutki oddziaływania budowli hydrotechnicznych na środowisko wodne oraz opracować koncepcje przebudowy uregulowanych koryt rzecznych, wykonać projek sztucznych tarlisk dla ryb litofilnych oraz krześlisk dla ryb jeziorowych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O3.2_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole

Literatura podstawowa

  1. Szczerbowski J.A., Rybactwo śródlądowe, IRŚ, Olsztyn, 2008
  2. Red. A. Wołosa, Rybactwo, wędkarstwo, ekorozwój, Wyd. IRS, Olsztyn, 2006
  3. red. B. Zdanowski, M. Kamiński, A. Martyniak, Funkcjonowanie i ochrona ekosystemów wodnych na obszarach chronionych, Wyd. IRS, Olsztyn, 1999
  4. Red. I. Jasser, S. Robak, B. Zdanowski, Ochrona i rekultywacja wód Wielkich Jezior Mazurskich narzędziem rozwoju naukowego, gospodarczego, społecznego i kulturowego regionu -, Wyd. IRS, Olsztyn, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Red. A. Wołos, Wybrane aspekty gospodarki rybacko-wędkarskiej w warunkach procesu eutrofizacji., Wyd. IRS, Olsztyn, 2001
  2. Red. A. Wołos, B. Nedoszytko, Jeziora Raduńskie. Antropogeniczne przemiany i kierunki ochrony, Wyd. IRS, Olsztyn, 2006
  3. Red. W. Białokoz, Ł. Chybowski, Jeziora Puszczy Boreckiej – stan ekosystemów i kierunki ochrony, Wyd. IRS, Olsztyn, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zapoznanie się z budową i funkcjonowaniem nowoczesnej przepławki dla ryb.2
T-A-2Budowle hydrotechniczne i skutki ich oddziaływania na środowisko naturalne.3
T-A-3Ocena zmiany biotopu wodnego w środowisku rzecznym po wybudowaniu progu piętrzącego wodę na podstawie badań bonitacyjnych2
T-A-4Nowoczesne metody udrażniania cieków.2
T-A-5Bariery elektryczne dla ryb.2
T-A-6Opracowanie koncepcji przebudowy uregulowanych koryt rzecznych w celu ochrony przeciwpowodziowej przy jednoczesnym zachowaniu biologicznych zespołów roślinnych i zwierzęcych.2
T-A-7Niwelowanie skutków antropopresji w zbiornikach jeziornych z ograniczonym litoralem.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia dotyczące biotopu wodnego, naturyzacji i renaturyzacji. Cele przywracania naturalnego biegu rzek i jezior.2
T-W-2Przemiany w środowisku wodnym powstałe na skutek zabudowy hydrotechnicznej i regulacji koryt rzecznych.2
T-W-3Przywracanie starorzeczy.2
T-W-4Metody udrażniania cieków w celu zachowania biologicznej drożności rzek.2
T-W-5Przepławki dla ryb.3
T-W-6Budowa naturalnych tarlisk.2
T-W-7Podstawy prawne w ochronie siedlisk wodnych.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowanie się do zajęć5
A-A-2uczestnictwo w zajęciach15
A-A-3Udział w konsultacjach5
A-A-4Studiowanie piśmiennictwa5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Udział w konsutacjach5
A-W-3Przygotowanie prezentacji4
A-W-4Studiowanie pismiennictwa4
A-W-5Pisemne zaloczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O3.2_W01Student będzie miał wiedzę na temat zmian zachodzących w biocenozach wodnych spowodowanych zmianami powstałymi na skutek budowli jazów pietrzących, regulacji brzegów, a także będzie wiedział jak niweloć skutki nieprzemyślanych regulacjirzek i potoków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W09zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z najnowsze osiągnięciami metod niwelowania skutków antropopresji w zbiornikach wodnych, wyznaczania naturalnych miejsc rozrodu ryb oraz sposobów wspierania naturalnych siedlisk ryb i organizmów wodnych poprzez poprzez renaturyzację cieków i jezior
Treści programoweT-W-3Przywracanie starorzeczy.
T-W-1Pojęcia dotyczące biotopu wodnego, naturyzacji i renaturyzacji. Cele przywracania naturalnego biegu rzek i jezior.
T-W-2Przemiany w środowisku wodnym powstałe na skutek zabudowy hydrotechnicznej i regulacji koryt rzecznych.
T-W-6Budowa naturalnych tarlisk.
T-W-7Podstawy prawne w ochronie siedlisk wodnych.
T-W-4Metody udrażniania cieków w celu zachowania biologicznej drożności rzek.
T-W-5Przepławki dla ryb.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, film, pokaz, terenowe wizje lokalne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium
S-1Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę", ocena aktywnosci studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie pojęć związanych z biotopem wodny, naturyzacją i renaturyzacją, nie zna metody udrażniania cieków.
3,0Student rozumie pojęcia związane z biotopem wodny, naturyzacją i renaturyzacją, zna metody udrażniania cieków.
3,5Student rozumie pojęcia związane z biotopem wodny, naturyzacją i renaturyzacją, zna budowę i mechanizm funkcjonowania przepławek, zna metody udrażniania cieków.
4,0Student rozumie pojęcia związane z biotopem wodny, naturyzacją i renaturyzacją, zna budowę i mechanizm funkcjonowania przepławek, zna metody udrażniania cieków chociaż nie ma wiedzy na temat budowy naturalnych tarlisk dla ryb litofilnych i minogów, ma wiedzę na temat zmian zachodzących w biocenozach wodnych spowodowanych zmianami powstałymi na skutek budowli jazów pietrzących, regulacji brzegów.
4,5Student rozumie pojęcia związane z biotopem wodny, naturyzacją i renaturyzacją, zna budowę i mechanizm funkcjonowania przepławek, zna metody udrażniania cieków oraz budowe naturalnych tarlisk dla ryb litofilnych i minogów, ma wiedzę na temat zmian zachodzących w biocenozach wodnych spowodowanych zmianami powstałymi na skutek budowli jazów pietrzących, regulacji brzegów.
5,0Student rozumie pojęcia związane z biotopem wodny, naturyzacją i renaturyzacją, zna budowę i mechanizm funkcjonowania przepławek, zna metody udrażniania cieków oraz budowe naturalnych tarlisk dla ryb litofilnych i minogów, ma wiedzę na temat zmian zachodzących w biocenozach wodnych spowodowanych zmianami powstałymi na skutek budowli jazów pietrzących, regulacji brzegów, a także wie jak niweloć skutki nieprzemyślanych regulacjirzek i potoków.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O3.2_U01Student będzie umiał ocenić skutki oddziaływania budowli hydrotechnicznych na środowisko wodne oraz opracować koncepcje przebudowy uregulowanych koryt rzecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z najnowsze osiągnięciami metod niwelowania skutków antropopresji w zbiornikach wodnych, wyznaczania naturalnych miejsc rozrodu ryb oraz sposobów wspierania naturalnych siedlisk ryb i organizmów wodnych poprzez poprzez renaturyzację cieków i jezior
Treści programoweT-A-4Nowoczesne metody udrażniania cieków.
T-A-2Budowle hydrotechniczne i skutki ich oddziaływania na środowisko naturalne.
T-A-3Ocena zmiany biotopu wodnego w środowisku rzecznym po wybudowaniu progu piętrzącego wodę na podstawie badań bonitacyjnych
T-A-1Zapoznanie się z budową i funkcjonowaniem nowoczesnej przepławki dla ryb.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, film, pokaz, terenowe wizje lokalne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie będzie potrafił ocenic skutków działania budowli hydrotechnicznych,
3,0Student będzie potrafił ocenić niektóre skutki oddziaływania budowli hydrotechnicznych na środowisko wodne .
3,5Student będzie potrafił ocenić skutki oddziaływania budowli hydrotechnicznych na środowisko wodne.
4,0Student będzie potrafił ocenić skutki oddziaływania budowli hydrotechnicznych na środowisko wodne oraz zaproponować koncepcje przebudowy uregulowanych koryt rzecznych
4,5Student będzie potrafił ocenić skutki oddziaływania budowli hydrotechnicznych na środowisko wodne oraz opracować koncepcje przebudowy uregulowanych koryt rzecznych
5,0Student będzie potrafił ocenić skutki oddziaływania budowli hydrotechnicznych na środowisko wodne oraz opracować koncepcje przebudowy uregulowanych koryt rzecznych, wykonać projek sztucznych tarlisk dla ryb litofilnych oraz krześlisk dla ryb jeziorowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O3.2_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
BL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z najnowsze osiągnięciami metod niwelowania skutków antropopresji w zbiornikach wodnych, wyznaczania naturalnych miejsc rozrodu ryb oraz sposobów wspierania naturalnych siedlisk ryb i organizmów wodnych poprzez poprzez renaturyzację cieków i jezior
Treści programoweT-A-3Ocena zmiany biotopu wodnego w środowisku rzecznym po wybudowaniu progu piętrzącego wodę na podstawie badań bonitacyjnych
T-W-3Przywracanie starorzeczy.
T-A-2Budowle hydrotechniczne i skutki ich oddziaływania na środowisko naturalne.
T-A-4Nowoczesne metody udrażniania cieków.
T-A-6Opracowanie koncepcji przebudowy uregulowanych koryt rzecznych w celu ochrony przeciwpowodziowej przy jednoczesnym zachowaniu biologicznych zespołów roślinnych i zwierzęcych.
T-W-4Metody udrażniania cieków w celu zachowania biologicznej drożności rzek.
T-A-1Zapoznanie się z budową i funkcjonowaniem nowoczesnej przepławki dla ryb.
T-W-5Przepławki dla ryb.
T-W-6Budowa naturalnych tarlisk.
T-W-1Pojęcia dotyczące biotopu wodnego, naturyzacji i renaturyzacji. Cele przywracania naturalnego biegu rzek i jezior.
T-W-2Przemiany w środowisku wodnym powstałe na skutek zabudowy hydrotechnicznej i regulacji koryt rzecznych.
T-W-7Podstawy prawne w ochronie siedlisk wodnych.
T-A-7Niwelowanie skutków antropopresji w zbiornikach jeziornych z ograniczonym litoralem.
T-A-5Bariery elektryczne dla ryb.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, film, pokaz, terenowe wizje lokalne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium
S-1Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę", ocena aktywnosci studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole