Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia zwierząt

Sylabus przedmiotu Paleobiologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Paleobiologia
Specjalność Biologia wód
Jednostka prowadząca Zakład Gospodarki Rybackiej
Nauczyciel odpowiedzialny Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW3 20 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość analiz filogenetycznych, znajomość rozpoznawania gatunków roślin i zwierzat, botanika, limnologia, anatomia zwierzat, zarys historii ewolucji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z formami życia na ziemi ich ewolucji, organizmów wymarłych, odkrycia paleobiologii, definicje, zmiany w świecie roślin i zwierząt na tle zmian środowiskowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zapoznanie się z wybranymi grupami kopalnych organizmów, analizowanych pod kątem ich morfologii funkcjonalnej, paleoekologii, stratygrafii oraz trendów ewolucyjnych: Homonidy i inne naczelne Pozostałe ssaki3
T-A-2Dinozaury, pterozauty, ptaki, płazy, gady3
T-A-3Ryby kostnoszkieletowe Ryby chrzęstnoszkieletowe Pozostałe ryby Pozostałe strunowce Bezkręgowce4
10
laboratoria
T-L-1Analiza tofonomiczna2
T-L-2Geochronologia2
T-L-3Rozpoznawanie sklamieniałości wybranych gatunków płazów, gadów, ptaków, ssaków, bezkręgowców5
T-L-4Rozpoznawanie sklamieniałości wybranych gatunków roślin Rozpoznawanie sklamieniałości ichtiozaurów Rozpoznawanie sklamieniałości ryb pancernych Rozpoznawanie sklamieniałości innych gatunków ryb4
T-L-5Ocena wieku skamieniałości Fauna ediakarańska Komputerowe metody analiz statystycznych w paleontologii2
15
wykłady
T-W-1Definicja i znaczenie paleobiologii. Początki życia na ziemi4
T-W-2Najstarsze formy zwierzęce Najstarsze formy roślinne4
T-W-3Odkrycia paleobiologii Paleoekologia4
T-W-4Wielkie kryzysy wymierania w historii świata organicznego.4
T-W-5Przegląd systematyczny grup taksonomicznych wymarłych bezkręgowców, kręgowców i roślin4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Opracowanie konspektów10
A-A-3opracowanie wyników badań10
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie konspektów15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Studiowanie literatury10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z prezentacja multimedialną Praca w terenie Praca metodą projektów badawczych Praca grupowa Rozwiaqzywanie zadań badawczych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Dyskusja i ocena konspektów i sprawdzianów
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny wiedzy i praktyczny umiejętnosci

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-C11_W01
Student ma odpowiednia wiedzę aby definiować pojęcia z zakresu paleobiologii, objaśniać zmiany w strukturze świata roślin i zwierząt w danym okresie
BL_2A_W12, BL_2A_W01, BL_2A_W09P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W07C-1T-W-3, T-L-5, T-L-2, T-W-1M-1S-2
BL_2A_BLW-S-C11_W02
Student potrafi tłumaczyć i posumowywać historię powstawania i wymierania gatunków, wskazywać i nazywać gatunki zwierząt i roślin wymarłych
BL_2A_W01, BL_2A_W09P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-2, T-A-3, T-A-1, T-W-4, T-W-5, T-A-2M-1S-1, S-2
BL_2A_BLW-S-C11_W03
Student potrafi odróżniać gatunki zwierząt i rślin wymarłych oraz określić powiazania filogenetyczne do gatunków obecnie występujacych
BL_2A_W01, BL_2A_W10, BL_2A_W12P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-1T-A-1, T-L-3, T-L-4, T-A-3, T-A-2, T-L-2, T-L-1M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-C11_U01
Student potrafi określić przynależnosć gatunkową lub rodzajową zwierzat i roślin wymarłych
BL_2A_U02, BL_2A_U15, BL_2A_U06, BL_2A_U01P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U05, P2A_U06, P2A_U07, P2A_U08, P2A_U09, P2A_U10, P2A_U11C-1T-A-2, T-A-1, T-W-5, T-W-3, T-A-3M-1S-2, S-1
BL_2A_BLW-S-C11_U02
tudent potrafi analizować historię i ewolucję poszczególnych gatunkow roślin i zwierzat, prowadzić i organizować poszukiwania skamielin
BL_2A_U02, BL_2A_U09, BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U05, P2A_U06, P2A_U08, P2A_U11C-1T-L-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-L-2M-1S-2, S-1
BL_2A_BLW-S-C11_U03
Potrafi przeprowadzić analizę tofonomiczną
BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06C-1T-L-3, T-L-1, T-L-4M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-C11_K01
W wyniku prowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Zdolnośc do określenia przynależnosci gatunkowej skamieliny oraz jej wieku
BL_2A_K07, BL_2A_K02, BL_2A_K05, BL_2A_K03P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07, P2A_K08C-1T-A-1, T-L-4, T-W-5, T-L-3, T-W-3, T-A-2, T-A-3M-1S-1, S-2
BL_2A_BLW-S-C11_K02
Świadome postrzeganie relacji pomiedzy obcnie występujacymi gatunkami flory i fauny i gatunkami które zamieszkiwały ten teren w poprzednich wiekach
BL_2A_K01, BL_2A_K04, BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06, P2A_K07C-1T-L-4, T-A-3, T-L-3, T-A-2, T-L-5, T-A-1, T-W-2M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-C11_W01
Student ma odpowiednia wiedzę aby definiować pojęcia z zakresu paleobiologii, objaśniać zmiany w strukturze świata roślin i zwierząt w danym okresie
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentowac wyników swoich badan
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejetnosci ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejetnosci ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale równiez dokonuje ich analizy. Potrafi równiez prowadzic dyskusje o osiagnietych wynikach
4,5Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach oraz oszacowac błedy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach, a takze proponowac modyfikacje w układzie pomiarowym.
BL_2A_BLW-S-C11_W02
Student potrafi tłumaczyć i posumowywać historię powstawania i wymierania gatunków, wskazywać i nazywać gatunki zwierząt i roślin wymarłych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentowac wyników swoich badan
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejetnosci ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejetnosci ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale równiez dokonuje ich analizy. Potrafi równiez prowadzic dyskusje o osiagnietych wynikach
4,5Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach oraz oszacowac błedy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach, a takze proponowac modyfikacje w układzie pomiarowym.
BL_2A_BLW-S-C11_W03
Student potrafi odróżniać gatunki zwierząt i rślin wymarłych oraz określić powiazania filogenetyczne do gatunków obecnie występujacych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentowac wyników swoich badan
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejetnosci ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejetnosci ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale równiez dokonuje ich analizy. Potrafi równiez prowadzic dyskusje o osiagnietych wynikach
4,5Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach oraz oszacowac błedy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach, a takze proponowac modyfikacje w układzie pomiarowym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-C11_U01
Student potrafi określić przynależnosć gatunkową lub rodzajową zwierzat i roślin wymarłych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentowac wyników swoich badan
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejetnosci ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejetnosci ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale równiez dokonuje ich analizy. Potrafi równiez prowadzic dyskusje o osiagnietych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach oraz oszacowac błedy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach, a takze proponowac modyfikacje w układzie pomiarowym.
BL_2A_BLW-S-C11_U02
tudent potrafi analizować historię i ewolucję poszczególnych gatunkow roślin i zwierzat, prowadzić i organizować poszukiwania skamielin
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentowac wyników swoich badan
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejetnosci ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejetnosci ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale równiez dokonuje ich analizy. Potrafi równiez prowadzic dyskusje o osiagnietych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach oraz oszacowac błedy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach, a takze proponowac modyfikacje w układzie pomiarowym.
BL_2A_BLW-S-C11_U03
Potrafi przeprowadzić analizę tofonomiczną
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentowac wyników swoich badan
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejetnosci ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejetnosci ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale równiez dokonuje ich analizy. Potrafi równiez prowadzic dyskusje o osiagnietych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach oraz oszacowac błedy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach, a takze proponowac modyfikacje w układzie pomiarowym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-C11_K01
W wyniku prowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Zdolnośc do określenia przynależnosci gatunkowej skamieliny oraz jej wieku
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentowac wyników swoich badan.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejetnosci ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki z umiejetnosci ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale równiez dokonuje ich analizy. Potrafi równiez prowadzic dyskusje o osiagnietych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach oraz oszacowac błedy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach, a takze proponowac modyfikacje w układzie pomiarowym
BL_2A_BLW-S-C11_K02
Świadome postrzeganie relacji pomiedzy obcnie występujacymi gatunkami flory i fauny i gatunkami które zamieszkiwały ten teren w poprzednich wiekach
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentowac wyników swoich badan.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejetnosci ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki z umiejetnosci ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale równiez dokonuje ich analizy. Potrafi równiez prowadzic dyskusje o osiagnietych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach oraz oszacowac błedy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach, a takze proponowac modyfikacje w układzie pomiarowym

Literatura podstawowa

  1. Brenchley, P.J. & Harper D.A.T, Palaeoecology: Ecosystems, environments and evolution, Chapman & Hall; London, London, 1998
  2. Clarkson, Invertebrate Palaeontology and Evolution, Hapman and Hall, London, 1986
  3. Dzik J., Dzieje życia na Ziemi, PWN, Warszawa, 2003
  4. Hammer, Ø. & Harper, D.A.T, Paleontological Data Analysis, Wiley-Blackwell, Oxford, 2005
  5. Raupp D. M. & Stanley M. S, Podstawy paleontologii., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1984

Literatura dodatkowa

  1. Fortey R, Życie. Nieautoryzowana biografia, Wyd. Albatros, 1999
  2. Lehmann U & Hillmer, Bezkręgowce kopalne, Wyd. Geologiczne, 1987

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zapoznanie się z wybranymi grupami kopalnych organizmów, analizowanych pod kątem ich morfologii funkcjonalnej, paleoekologii, stratygrafii oraz trendów ewolucyjnych: Homonidy i inne naczelne Pozostałe ssaki3
T-A-2Dinozaury, pterozauty, ptaki, płazy, gady3
T-A-3Ryby kostnoszkieletowe Ryby chrzęstnoszkieletowe Pozostałe ryby Pozostałe strunowce Bezkręgowce4
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza tofonomiczna2
T-L-2Geochronologia2
T-L-3Rozpoznawanie sklamieniałości wybranych gatunków płazów, gadów, ptaków, ssaków, bezkręgowców5
T-L-4Rozpoznawanie sklamieniałości wybranych gatunków roślin Rozpoznawanie sklamieniałości ichtiozaurów Rozpoznawanie sklamieniałości ryb pancernych Rozpoznawanie sklamieniałości innych gatunków ryb4
T-L-5Ocena wieku skamieniałości Fauna ediakarańska Komputerowe metody analiz statystycznych w paleontologii2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja i znaczenie paleobiologii. Początki życia na ziemi4
T-W-2Najstarsze formy zwierzęce Najstarsze formy roślinne4
T-W-3Odkrycia paleobiologii Paleoekologia4
T-W-4Wielkie kryzysy wymierania w historii świata organicznego.4
T-W-5Przegląd systematyczny grup taksonomicznych wymarłych bezkręgowców, kręgowców i roślin4
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Opracowanie konspektów10
A-A-3opracowanie wyników badań10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie konspektów15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Studiowanie literatury10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-C11_W01Student ma odpowiednia wiedzę aby definiować pojęcia z zakresu paleobiologii, objaśniać zmiany w strukturze świata roślin i zwierząt w danym okresie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W12ma zaawansowaną wiedzę na w zakresie funkcjonowania, ewolucji i analizy, w tym bioinformatycznej, genów i genomów, dziedziczenia genowego i pozagenowego oraz odpowiedzi genomu na czynniki występujące w środowisku
BL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
BL_2A_W09zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z formami życia na ziemi ich ewolucji, organizmów wymarłych, odkrycia paleobiologii, definicje, zmiany w świecie roślin i zwierząt na tle zmian środowiskowych
Treści programoweT-W-3Odkrycia paleobiologii Paleoekologia
T-L-5Ocena wieku skamieniałości Fauna ediakarańska Komputerowe metody analiz statystycznych w paleontologii
T-L-2Geochronologia
T-W-1Definicja i znaczenie paleobiologii. Początki życia na ziemi
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacja multimedialną Praca w terenie Praca metodą projektów badawczych Praca grupowa Rozwiaqzywanie zadań badawczych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny wiedzy i praktyczny umiejętnosci
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentowac wyników swoich badan
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejetnosci ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejetnosci ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale równiez dokonuje ich analizy. Potrafi równiez prowadzic dyskusje o osiagnietych wynikach
4,5Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach oraz oszacowac błedy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach, a takze proponowac modyfikacje w układzie pomiarowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-C11_W02Student potrafi tłumaczyć i posumowywać historię powstawania i wymierania gatunków, wskazywać i nazywać gatunki zwierząt i roślin wymarłych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
BL_2A_W09zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z formami życia na ziemi ich ewolucji, organizmów wymarłych, odkrycia paleobiologii, definicje, zmiany w świecie roślin i zwierząt na tle zmian środowiskowych
Treści programoweT-W-2Najstarsze formy zwierzęce Najstarsze formy roślinne
T-A-3Ryby kostnoszkieletowe Ryby chrzęstnoszkieletowe Pozostałe ryby Pozostałe strunowce Bezkręgowce
T-A-1Zapoznanie się z wybranymi grupami kopalnych organizmów, analizowanych pod kątem ich morfologii funkcjonalnej, paleoekologii, stratygrafii oraz trendów ewolucyjnych: Homonidy i inne naczelne Pozostałe ssaki
T-W-4Wielkie kryzysy wymierania w historii świata organicznego.
T-W-5Przegląd systematyczny grup taksonomicznych wymarłych bezkręgowców, kręgowców i roślin
T-A-2Dinozaury, pterozauty, ptaki, płazy, gady
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacja multimedialną Praca w terenie Praca metodą projektów badawczych Praca grupowa Rozwiaqzywanie zadań badawczych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja i ocena konspektów i sprawdzianów
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny wiedzy i praktyczny umiejętnosci
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentowac wyników swoich badan
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejetnosci ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejetnosci ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale równiez dokonuje ich analizy. Potrafi równiez prowadzic dyskusje o osiagnietych wynikach
4,5Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach oraz oszacowac błedy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach, a takze proponowac modyfikacje w układzie pomiarowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-C11_W03Student potrafi odróżniać gatunki zwierząt i rślin wymarłych oraz określić powiazania filogenetyczne do gatunków obecnie występujacych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
BL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
BL_2A_W12ma zaawansowaną wiedzę na w zakresie funkcjonowania, ewolucji i analizy, w tym bioinformatycznej, genów i genomów, dziedziczenia genowego i pozagenowego oraz odpowiedzi genomu na czynniki występujące w środowisku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z formami życia na ziemi ich ewolucji, organizmów wymarłych, odkrycia paleobiologii, definicje, zmiany w świecie roślin i zwierząt na tle zmian środowiskowych
Treści programoweT-A-1Zapoznanie się z wybranymi grupami kopalnych organizmów, analizowanych pod kątem ich morfologii funkcjonalnej, paleoekologii, stratygrafii oraz trendów ewolucyjnych: Homonidy i inne naczelne Pozostałe ssaki
T-L-3Rozpoznawanie sklamieniałości wybranych gatunków płazów, gadów, ptaków, ssaków, bezkręgowców
T-L-4Rozpoznawanie sklamieniałości wybranych gatunków roślin Rozpoznawanie sklamieniałości ichtiozaurów Rozpoznawanie sklamieniałości ryb pancernych Rozpoznawanie sklamieniałości innych gatunków ryb
T-A-3Ryby kostnoszkieletowe Ryby chrzęstnoszkieletowe Pozostałe ryby Pozostałe strunowce Bezkręgowce
T-A-2Dinozaury, pterozauty, ptaki, płazy, gady
T-L-2Geochronologia
T-L-1Analiza tofonomiczna
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacja multimedialną Praca w terenie Praca metodą projektów badawczych Praca grupowa Rozwiaqzywanie zadań badawczych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny wiedzy i praktyczny umiejętnosci
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentowac wyników swoich badan
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejetnosci ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejetnosci ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale równiez dokonuje ich analizy. Potrafi równiez prowadzic dyskusje o osiagnietych wynikach
4,5Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach oraz oszacowac błedy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach, a takze proponowac modyfikacje w układzie pomiarowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-C11_U01Student potrafi określić przynależnosć gatunkową lub rodzajową zwierzat i roślin wymarłych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U02rozumie filozoficzne uwarunkowania wiedzy przyrodniczej, posługuje się argumentacją teoretyczną (filozoficzną);
BL_2A_U15student posiada umiejętność prawidłowego zastosowania specjalistycznej terminologii, a w pracy badawczej zastosować poznane metody, potrafi także przygotować projekt własnych badań naukowych prawidłowo dobierając piśmiennictwo;
BL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
BL_2A_U01potrafi stosować normy etyczne w pracy zawodowej biologa, potrafi postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalająca na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie, dostrzega i wykorzystuje aspekty społeczne w pracy biologa;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U05stosuje metody statystyczne oraz techniki i narzędzia informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych o charakterze specjalistycznym
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P2A_U08wykazuje umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w zakresie prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej
P2A_U09wykazuje umiejętność napisania pracy badawczej w języku polskim oraz krótkiego doniesienia naukowego w języku obcym na podstawie własnych badań naukowych
P2A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym dotyczących, zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U11samodzielnie planuje własną karierę zawodową lub naukową
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z formami życia na ziemi ich ewolucji, organizmów wymarłych, odkrycia paleobiologii, definicje, zmiany w świecie roślin i zwierząt na tle zmian środowiskowych
Treści programoweT-A-2Dinozaury, pterozauty, ptaki, płazy, gady
T-A-1Zapoznanie się z wybranymi grupami kopalnych organizmów, analizowanych pod kątem ich morfologii funkcjonalnej, paleoekologii, stratygrafii oraz trendów ewolucyjnych: Homonidy i inne naczelne Pozostałe ssaki
T-W-5Przegląd systematyczny grup taksonomicznych wymarłych bezkręgowców, kręgowców i roślin
T-W-3Odkrycia paleobiologii Paleoekologia
T-A-3Ryby kostnoszkieletowe Ryby chrzęstnoszkieletowe Pozostałe ryby Pozostałe strunowce Bezkręgowce
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacja multimedialną Praca w terenie Praca metodą projektów badawczych Praca grupowa Rozwiaqzywanie zadań badawczych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny wiedzy i praktyczny umiejętnosci
S-1Ocena formująca: Dyskusja i ocena konspektów i sprawdzianów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentowac wyników swoich badan
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejetnosci ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejetnosci ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale równiez dokonuje ich analizy. Potrafi równiez prowadzic dyskusje o osiagnietych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach oraz oszacowac błedy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach, a takze proponowac modyfikacje w układzie pomiarowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-C11_U02tudent potrafi analizować historię i ewolucję poszczególnych gatunkow roślin i zwierzat, prowadzić i organizować poszukiwania skamielin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U02rozumie filozoficzne uwarunkowania wiedzy przyrodniczej, posługuje się argumentacją teoretyczną (filozoficzną);
BL_2A_U09potrafi wykorzystać techniki molekularne stosowane w taksonomii roślin, zwierząt i ludzi, rozumie budowę i funkcje genomu organizmów eukariotycznych oraz procesy dziedziczenia, wykorzystuje metody biologii molekularnej;
BL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U05stosuje metody statystyczne oraz techniki i narzędzia informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych o charakterze specjalistycznym
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U08wykazuje umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w zakresie prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej
P2A_U11samodzielnie planuje własną karierę zawodową lub naukową
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z formami życia na ziemi ich ewolucji, organizmów wymarłych, odkrycia paleobiologii, definicje, zmiany w świecie roślin i zwierząt na tle zmian środowiskowych
Treści programoweT-L-5Ocena wieku skamieniałości Fauna ediakarańska Komputerowe metody analiz statystycznych w paleontologii
T-W-3Odkrycia paleobiologii Paleoekologia
T-W-4Wielkie kryzysy wymierania w historii świata organicznego.
T-W-2Najstarsze formy zwierzęce Najstarsze formy roślinne
T-L-2Geochronologia
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacja multimedialną Praca w terenie Praca metodą projektów badawczych Praca grupowa Rozwiaqzywanie zadań badawczych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny wiedzy i praktyczny umiejętnosci
S-1Ocena formująca: Dyskusja i ocena konspektów i sprawdzianów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentowac wyników swoich badan
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejetnosci ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejetnosci ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale równiez dokonuje ich analizy. Potrafi równiez prowadzic dyskusje o osiagnietych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach oraz oszacowac błedy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach, a takze proponowac modyfikacje w układzie pomiarowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-C11_U03Potrafi przeprowadzić analizę tofonomiczną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z formami życia na ziemi ich ewolucji, organizmów wymarłych, odkrycia paleobiologii, definicje, zmiany w świecie roślin i zwierząt na tle zmian środowiskowych
Treści programoweT-L-3Rozpoznawanie sklamieniałości wybranych gatunków płazów, gadów, ptaków, ssaków, bezkręgowców
T-L-1Analiza tofonomiczna
T-L-4Rozpoznawanie sklamieniałości wybranych gatunków roślin Rozpoznawanie sklamieniałości ichtiozaurów Rozpoznawanie sklamieniałości ryb pancernych Rozpoznawanie sklamieniałości innych gatunków ryb
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacja multimedialną Praca w terenie Praca metodą projektów badawczych Praca grupowa Rozwiaqzywanie zadań badawczych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja i ocena konspektów i sprawdzianów
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny wiedzy i praktyczny umiejętnosci
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentowac wyników swoich badan
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejetnosci ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejetnosci ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale równiez dokonuje ich analizy. Potrafi równiez prowadzic dyskusje o osiagnietych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach oraz oszacowac błedy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach, a takze proponowac modyfikacje w układzie pomiarowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-C11_K01W wyniku prowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Zdolnośc do określenia przynależnosci gatunkowej skamieliny oraz jej wieku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
BL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
BL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
BL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z formami życia na ziemi ich ewolucji, organizmów wymarłych, odkrycia paleobiologii, definicje, zmiany w świecie roślin i zwierząt na tle zmian środowiskowych
Treści programoweT-A-1Zapoznanie się z wybranymi grupami kopalnych organizmów, analizowanych pod kątem ich morfologii funkcjonalnej, paleoekologii, stratygrafii oraz trendów ewolucyjnych: Homonidy i inne naczelne Pozostałe ssaki
T-L-4Rozpoznawanie sklamieniałości wybranych gatunków roślin Rozpoznawanie sklamieniałości ichtiozaurów Rozpoznawanie sklamieniałości ryb pancernych Rozpoznawanie sklamieniałości innych gatunków ryb
T-W-5Przegląd systematyczny grup taksonomicznych wymarłych bezkręgowców, kręgowców i roślin
T-L-3Rozpoznawanie sklamieniałości wybranych gatunków płazów, gadów, ptaków, ssaków, bezkręgowców
T-W-3Odkrycia paleobiologii Paleoekologia
T-A-2Dinozaury, pterozauty, ptaki, płazy, gady
T-A-3Ryby kostnoszkieletowe Ryby chrzęstnoszkieletowe Pozostałe ryby Pozostałe strunowce Bezkręgowce
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacja multimedialną Praca w terenie Praca metodą projektów badawczych Praca grupowa Rozwiaqzywanie zadań badawczych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja i ocena konspektów i sprawdzianów
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny wiedzy i praktyczny umiejętnosci
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentowac wyników swoich badan.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejetnosci ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki z umiejetnosci ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale równiez dokonuje ich analizy. Potrafi równiez prowadzic dyskusje o osiagnietych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach oraz oszacowac błedy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach, a takze proponowac modyfikacje w układzie pomiarowym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-C11_K02Świadome postrzeganie relacji pomiedzy obcnie występujacymi gatunkami flory i fauny i gatunkami które zamieszkiwały ten teren w poprzednich wiekach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K04rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z pracą badawczą, zawodową i uczciwością intelektualną; postępuje zgodnie z zasadami etycznymi i prawnymi
BL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z formami życia na ziemi ich ewolucji, organizmów wymarłych, odkrycia paleobiologii, definicje, zmiany w świecie roślin i zwierząt na tle zmian środowiskowych
Treści programoweT-L-4Rozpoznawanie sklamieniałości wybranych gatunków roślin Rozpoznawanie sklamieniałości ichtiozaurów Rozpoznawanie sklamieniałości ryb pancernych Rozpoznawanie sklamieniałości innych gatunków ryb
T-A-3Ryby kostnoszkieletowe Ryby chrzęstnoszkieletowe Pozostałe ryby Pozostałe strunowce Bezkręgowce
T-L-3Rozpoznawanie sklamieniałości wybranych gatunków płazów, gadów, ptaków, ssaków, bezkręgowców
T-A-2Dinozaury, pterozauty, ptaki, płazy, gady
T-L-5Ocena wieku skamieniałości Fauna ediakarańska Komputerowe metody analiz statystycznych w paleontologii
T-A-1Zapoznanie się z wybranymi grupami kopalnych organizmów, analizowanych pod kątem ich morfologii funkcjonalnej, paleoekologii, stratygrafii oraz trendów ewolucyjnych: Homonidy i inne naczelne Pozostałe ssaki
T-W-2Najstarsze formy zwierzęce Najstarsze formy roślinne
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacja multimedialną Praca w terenie Praca metodą projektów badawczych Praca grupowa Rozwiaqzywanie zadań badawczych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja i ocena konspektów i sprawdzianów
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny wiedzy i praktyczny umiejętnosci
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentowac wyników swoich badan.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejetnosci ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki z umiejetnosci ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale równiez dokonuje ich analizy. Potrafi równiez prowadzic dyskusje o osiagnietych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach oraz oszacowac błedy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach, a takze proponowac modyfikacje w układzie pomiarowym