Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia zwierząt

Sylabus przedmiotu Gospodarka rybacka na wodach otwartych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka rybacka na wodach otwartych
Specjalność Biologia wód
Jednostka prowadząca Zakład Gospodarki Rybackiej
Nauczyciel odpowiedzialny Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 20 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 20 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość hydrochemii, hydrobiologii, struktury troficznej wód, anatomii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu eksploatacji rybackiej jezior Rozwinięcie zdolności połowu ryb i organizmów wodnych Rozwinięcie wiedzy na temat chemii wody i układów biocenotycznych Wyrobienie umiejętności prowadzenia bonitacji rybackich, zarybień

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Badania morfologiczne jezior i hydrologiczne rzek i potoków4
T-A-2Oceny zdolnosci biogenicznej potoków i rzek. Zarybianie potoków o rzek, Gatunki zarybiane. Możliwosc wsiedlania różnych form materiału zarybieniowego4
T-A-3Warunki środowiskowe jezior i wód przybtrzeżnych Bałtyku. Ocena możliwosci zarybieniowych. Przezywalność materiałuzarybieniowego3
T-A-4Metody połowu ryb. Rodzaje narzedzi połowu. Stosowanie narzędzi połowu. Eksploatacja i intensyfikacja gospodarki rybackiej5
T-A-5Rybackie typy jezior. Krainy rybne w rzekach. Elementy prawne w gospodarce rybackiej. Oszacowanie strat rybackich w jeziorach i rzekach.4
20
wykłady
T-W-1Rzeki, dorzecza i zlewiska w Polsce. Jeziora i zbiorniki zaporowe, budowa, cechy charakterystyczne, geneza powstania4
T-W-2Biologia ważniejszych gatunków ryb, eksploataowych gospodarczo6
T-W-3Narzedzia połowu i ich zastosowanie. Eksploatacj jezior i rzek5
T-W-4Zarybianie wód otwartych,metody okreslania gatunków i form materiału zarybieniowego. Ocena przeżywalności i ilości wsiedlanego materiału zarybieniowego5
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Opracowanie konspektów10
30
wykłady
A-W-1uczetnictwo w wykladach20
A-W-2studiowanie literatury10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z prezentacją multimedialną Praca w grupach Metoda projektów Rozwiązywanie zadań

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: SPrawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny wiedzy i praktycznych umiejętności

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O6.1_W01
Student ma odpowiednią wiedzę aby objaśniać zmiany w strukturze zasobów ryb, wskazywać gatunki zwierząt stanowiące bazę pokarmową ryb. Znajomość morfometrii jezior i rzek.
BL_2A_W02, BL_2A_W03, BL_2A_W04P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-1T-A-1, T-W-2, T-W-1M-1S-2
BL_2A_BLW-S-O6.1_W02
Student ma odpowiednią wiedzę aby prowadzić eksploatację rybacką jezio i rzek
BL_2A_W17, BL_2A_W07, BL_2A_W13, BL_2A_W03, BL_2A_W01P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-1T-W-3, T-A-2, T-W-4M-1S-2, S-1
BL_2A_BLW-S-O6.1_W03
Student ma odpowiednią wiedzę aby planować gospodarkę rybacką, określać normy zarybieniowe
BL_2A_W06, BL_2A_W01, BL_2A_W13P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W07C-1T-A-3, T-A-5, T-A-4M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O6.1_U01
Student potrafi przeprowadzić własnoręcznie połowy ryb.
BL_2A_U01, BL_2A_U03P2A_U06, P2A_U07C-1T-W-3, T-A-4M-1S-2
BL_2A_BLW-S-O6.1_U02
Student potrafi przeprowadzić bonitacje rybackie i zarybianie rzek, potoków i jezior
BL_2A_U05, BL_2A_U10, BL_2A_U13P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-W-4, T-A-2M-1S-2, S-1
BL_2A_BLW-S-O6.1_U03
Student potrafi, przeprowadzić badania biologiczno - populacyjne ryb, w celu planowania gospodarki rybackiej
BL_2A_U10, BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-A-3, T-A-5, T-W-2M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O6.1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Świadome postrzeganie relacji pomiędzy eksploatowanymi gatunkami ryb
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07C-1T-W-2, T-A-5, T-W-3, T-A-3M-1S-2
BL_2A_BLW-S-O6.1_K02
W wyniku przeprowadzonych zajęc student nabędzie następujace postawy: dbałość o środowisko wodne Ochrona ryb zagrożonych
BL_2A_K04, BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06C-1T-W-4, T-A-3, T-W-2M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O6.1_W01
Student ma odpowiednią wiedzę aby objaśniać zmiany w strukturze zasobów ryb, wskazywać gatunki zwierząt stanowiące bazę pokarmową ryb. Znajomość morfometrii jezior i rzek.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.
BL_2A_BLW-S-O6.1_W02
Student ma odpowiednią wiedzę aby prowadzić eksploatację rybacką jezio i rzek
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.
BL_2A_BLW-S-O6.1_W03
Student ma odpowiednią wiedzę aby planować gospodarkę rybacką, określać normy zarybieniowe
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O6.1_U01
Student potrafi przeprowadzić własnoręcznie połowy ryb.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.
BL_2A_BLW-S-O6.1_U02
Student potrafi przeprowadzić bonitacje rybackie i zarybianie rzek, potoków i jezior
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.
BL_2A_BLW-S-O6.1_U03
Student potrafi, przeprowadzić badania biologiczno - populacyjne ryb, w celu planowania gospodarki rybackiej
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O6.1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Świadome postrzeganie relacji pomiędzy eksploatowanymi gatunkami ryb
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.
BL_2A_BLW-S-O6.1_K02
W wyniku przeprowadzonych zajęc student nabędzie następujace postawy: dbałość o środowisko wodne Ochrona ryb zagrożonych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.

Literatura podstawowa

  1. Filipiak J., Raczynski M, Jeziora zachodniopomorskie Zarys faktografii, Wyd AR Szczecin, 2000
  2. Filipiak J., Sadowski J., Trzebiatowski R, Gospodarka rybacka na wodach otwartych, Wyd. AR Szczecin, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Szczerbowski J.A., Rybactwo Środlądowe, Wyd. IRS. Olsztyn, 1993

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Badania morfologiczne jezior i hydrologiczne rzek i potoków4
T-A-2Oceny zdolnosci biogenicznej potoków i rzek. Zarybianie potoków o rzek, Gatunki zarybiane. Możliwosc wsiedlania różnych form materiału zarybieniowego4
T-A-3Warunki środowiskowe jezior i wód przybtrzeżnych Bałtyku. Ocena możliwosci zarybieniowych. Przezywalność materiałuzarybieniowego3
T-A-4Metody połowu ryb. Rodzaje narzedzi połowu. Stosowanie narzędzi połowu. Eksploatacja i intensyfikacja gospodarki rybackiej5
T-A-5Rybackie typy jezior. Krainy rybne w rzekach. Elementy prawne w gospodarce rybackiej. Oszacowanie strat rybackich w jeziorach i rzekach.4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rzeki, dorzecza i zlewiska w Polsce. Jeziora i zbiorniki zaporowe, budowa, cechy charakterystyczne, geneza powstania4
T-W-2Biologia ważniejszych gatunków ryb, eksploataowych gospodarczo6
T-W-3Narzedzia połowu i ich zastosowanie. Eksploatacj jezior i rzek5
T-W-4Zarybianie wód otwartych,metody okreslania gatunków i form materiału zarybieniowego. Ocena przeżywalności i ilości wsiedlanego materiału zarybieniowego5
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Opracowanie konspektów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczetnictwo w wykladach20
A-W-2studiowanie literatury10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O6.1_W01Student ma odpowiednią wiedzę aby objaśniać zmiany w strukturze zasobów ryb, wskazywać gatunki zwierząt stanowiące bazę pokarmową ryb. Znajomość morfometrii jezior i rzek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W02ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat morfologii, fizjologii, anatomii i ekologii pasożytów
BL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W04opisuje zjawiska i procesy fizyczne oraz chemiczne związane z przemianami zanieczyszczeń w atmosferze hydrosferze, geosferze i biosferze
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu eksploatacji rybackiej jezior Rozwinięcie zdolności połowu ryb i organizmów wodnych Rozwinięcie wiedzy na temat chemii wody i układów biocenotycznych Wyrobienie umiejętności prowadzenia bonitacji rybackich, zarybień
Treści programoweT-A-1Badania morfologiczne jezior i hydrologiczne rzek i potoków
T-W-2Biologia ważniejszych gatunków ryb, eksploataowych gospodarczo
T-W-1Rzeki, dorzecza i zlewiska w Polsce. Jeziora i zbiorniki zaporowe, budowa, cechy charakterystyczne, geneza powstania
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacją multimedialną Praca w grupach Metoda projektów Rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny wiedzy i praktycznych umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O6.1_W02Student ma odpowiednią wiedzę aby prowadzić eksploatację rybacką jezio i rzek
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W17ma zaawansowana wiedzę w zakresie ekologii organizmów Metazoa
BL_2A_W07ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę na temat planowanych i skoordynowanych czynności mających na celu racjonalne gospodarowanie organizmami żywymi w oparciu o zasady ekonomii i ochrony przyrody
BL_2A_W13ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę o chowie i hodowli zwierząt amatorskich i towarzyszących oraz ma podstawową wiedzę o zasadach gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących
BL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu eksploatacji rybackiej jezior Rozwinięcie zdolności połowu ryb i organizmów wodnych Rozwinięcie wiedzy na temat chemii wody i układów biocenotycznych Wyrobienie umiejętności prowadzenia bonitacji rybackich, zarybień
Treści programoweT-W-3Narzedzia połowu i ich zastosowanie. Eksploatacj jezior i rzek
T-A-2Oceny zdolnosci biogenicznej potoków i rzek. Zarybianie potoków o rzek, Gatunki zarybiane. Możliwosc wsiedlania różnych form materiału zarybieniowego
T-W-4Zarybianie wód otwartych,metody okreslania gatunków i form materiału zarybieniowego. Ocena przeżywalności i ilości wsiedlanego materiału zarybieniowego
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacją multimedialną Praca w grupach Metoda projektów Rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny wiedzy i praktycznych umiejętności
S-1Ocena formująca: SPrawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O6.1_W03Student ma odpowiednią wiedzę aby planować gospodarkę rybacką, określać normy zarybieniowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę na temat czynników biotycznych i abiotycznych wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą oraz na jakość surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
BL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
BL_2A_W13ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę o chowie i hodowli zwierząt amatorskich i towarzyszących oraz ma podstawową wiedzę o zasadach gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu eksploatacji rybackiej jezior Rozwinięcie zdolności połowu ryb i organizmów wodnych Rozwinięcie wiedzy na temat chemii wody i układów biocenotycznych Wyrobienie umiejętności prowadzenia bonitacji rybackich, zarybień
Treści programoweT-A-3Warunki środowiskowe jezior i wód przybtrzeżnych Bałtyku. Ocena możliwosci zarybieniowych. Przezywalność materiałuzarybieniowego
T-A-5Rybackie typy jezior. Krainy rybne w rzekach. Elementy prawne w gospodarce rybackiej. Oszacowanie strat rybackich w jeziorach i rzekach.
T-A-4Metody połowu ryb. Rodzaje narzedzi połowu. Stosowanie narzędzi połowu. Eksploatacja i intensyfikacja gospodarki rybackiej
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacją multimedialną Praca w grupach Metoda projektów Rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: SPrawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny wiedzy i praktycznych umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O6.1_U01Student potrafi przeprowadzić własnoręcznie połowy ryb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U01potrafi stosować normy etyczne w pracy zawodowej biologa, potrafi postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalająca na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie, dostrzega i wykorzystuje aspekty społeczne w pracy biologa;
BL_2A_U03wykorzystuje wiedzę dotyczącą chowu i hodowli zwierząt oraz zasad gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących, dba o dobrostan zwierząt, kształtuje umiejętności wykorzystywania wybranych metod terapeutycznych w zakresie animaloterapii;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu eksploatacji rybackiej jezior Rozwinięcie zdolności połowu ryb i organizmów wodnych Rozwinięcie wiedzy na temat chemii wody i układów biocenotycznych Wyrobienie umiejętności prowadzenia bonitacji rybackich, zarybień
Treści programoweT-W-3Narzedzia połowu i ich zastosowanie. Eksploatacj jezior i rzek
T-A-4Metody połowu ryb. Rodzaje narzedzi połowu. Stosowanie narzędzi połowu. Eksploatacja i intensyfikacja gospodarki rybackiej
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacją multimedialną Praca w grupach Metoda projektów Rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny wiedzy i praktycznych umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O6.1_U02Student potrafi przeprowadzić bonitacje rybackie i zarybianie rzek, potoków i jezior
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U05wykorzystuje wiedzę dotyczącą czynników wpływających na produkcję żywności; przeprowadza analizę substancji niepożądanych w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, wykorzystuje rośliny i zwierzęta w biotechnologii, bioindykacji środowiska;
BL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
BL_2A_U13interpretuje zagrożenia spowodowanych działalnością człowieka (przemysłem, urbanizacją, rolnictwem); wykorzystuje wiedzę ekologiczną w ocenie stanu środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu eksploatacji rybackiej jezior Rozwinięcie zdolności połowu ryb i organizmów wodnych Rozwinięcie wiedzy na temat chemii wody i układów biocenotycznych Wyrobienie umiejętności prowadzenia bonitacji rybackich, zarybień
Treści programoweT-W-4Zarybianie wód otwartych,metody okreslania gatunków i form materiału zarybieniowego. Ocena przeżywalności i ilości wsiedlanego materiału zarybieniowego
T-A-2Oceny zdolnosci biogenicznej potoków i rzek. Zarybianie potoków o rzek, Gatunki zarybiane. Możliwosc wsiedlania różnych form materiału zarybieniowego
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacją multimedialną Praca w grupach Metoda projektów Rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny wiedzy i praktycznych umiejętności
S-1Ocena formująca: SPrawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O6.1_U03Student potrafi, przeprowadzić badania biologiczno - populacyjne ryb, w celu planowania gospodarki rybackiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
BL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu eksploatacji rybackiej jezior Rozwinięcie zdolności połowu ryb i organizmów wodnych Rozwinięcie wiedzy na temat chemii wody i układów biocenotycznych Wyrobienie umiejętności prowadzenia bonitacji rybackich, zarybień
Treści programoweT-A-3Warunki środowiskowe jezior i wód przybtrzeżnych Bałtyku. Ocena możliwosci zarybieniowych. Przezywalność materiałuzarybieniowego
T-A-5Rybackie typy jezior. Krainy rybne w rzekach. Elementy prawne w gospodarce rybackiej. Oszacowanie strat rybackich w jeziorach i rzekach.
T-W-2Biologia ważniejszych gatunków ryb, eksploataowych gospodarczo
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacją multimedialną Praca w grupach Metoda projektów Rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: SPrawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny wiedzy i praktycznych umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O6.1_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Świadome postrzeganie relacji pomiędzy eksploatowanymi gatunkami ryb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu eksploatacji rybackiej jezior Rozwinięcie zdolności połowu ryb i organizmów wodnych Rozwinięcie wiedzy na temat chemii wody i układów biocenotycznych Wyrobienie umiejętności prowadzenia bonitacji rybackich, zarybień
Treści programoweT-W-2Biologia ważniejszych gatunków ryb, eksploataowych gospodarczo
T-A-5Rybackie typy jezior. Krainy rybne w rzekach. Elementy prawne w gospodarce rybackiej. Oszacowanie strat rybackich w jeziorach i rzekach.
T-W-3Narzedzia połowu i ich zastosowanie. Eksploatacj jezior i rzek
T-A-3Warunki środowiskowe jezior i wód przybtrzeżnych Bałtyku. Ocena możliwosci zarybieniowych. Przezywalność materiałuzarybieniowego
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacją multimedialną Praca w grupach Metoda projektów Rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny wiedzy i praktycznych umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O6.1_K02W wyniku przeprowadzonych zajęc student nabędzie następujace postawy: dbałość o środowisko wodne Ochrona ryb zagrożonych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K04rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z pracą badawczą, zawodową i uczciwością intelektualną; postępuje zgodnie z zasadami etycznymi i prawnymi
BL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu eksploatacji rybackiej jezior Rozwinięcie zdolności połowu ryb i organizmów wodnych Rozwinięcie wiedzy na temat chemii wody i układów biocenotycznych Wyrobienie umiejętności prowadzenia bonitacji rybackich, zarybień
Treści programoweT-W-4Zarybianie wód otwartych,metody okreslania gatunków i form materiału zarybieniowego. Ocena przeżywalności i ilości wsiedlanego materiału zarybieniowego
T-A-3Warunki środowiskowe jezior i wód przybtrzeżnych Bałtyku. Ocena możliwosci zarybieniowych. Przezywalność materiałuzarybieniowego
T-W-2Biologia ważniejszych gatunków ryb, eksploataowych gospodarczo
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacją multimedialną Praca w grupach Metoda projektów Rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny wiedzy i praktycznych umiejętności
S-1Ocena formująca: SPrawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.