Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia zwierząt

Sylabus przedmiotu Biologia zagrożonych organizmów wodnych i ich ochrona:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologia zagrożonych organizmów wodnych i ich ochrona
Specjalność Biologia wód
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Korzelecka-Orkisz <Agata.Korzelecka-Orkisz@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 20 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 20 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza biologiczna z zakresu biologii, anatomii i fizjologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z biologią zagrożonych gatunków organizmów wodnych ze zwróceniem szczególnej uwagi na znaczenie praktyczne, etyczne i estetyczne.
C-2Uświadomienie studentom istoty i celu różnorodności i stabilności ekosystemów wodnych w skład których wchodzą zagrozone gatunki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Biologia gatunków związanych z woda zanikłych lub prawdopodobnie zanikłych w Polsce EXP – jesiotr zachodni, historia zabiegów restytucyjnych.2
T-A-2Biologia gatunków skrajnie zagrożonych w Polsce CR – głowacica, łosoś.2
T-A-3Biologia gatunków bardzo wysokiego ryzyka, silnie zagrożonych EN – koza złotawa, strzebla błotna, troć jeziorowa.2
T-A-4Biologia gatunków wodnych należących go grupy wysokiego ryzyka, narażonych na wyginięcie – minóg rzeczny, piekielnica.2
T-A-5Biologia gatunków gatunków należących do grupy niższego ryzyka, ale bliskie zagrożenia – kiełb białopłetwy, kiełb Kesslera, minóg strumieniowy, minóg ukraiński, piskorz, różankanie oraz zagrożonych wyginięciem, ale wpisanych do Czerwonej Księgi LC – morświn6
T-A-6Biologia zagrożonych wodnych bezkręgowców – stawonogi – pływak szerokobrzeżek, żylenica, łątka zielona, iglica mała), mieczaki (szczeżuja spłaszczona, gałeczka żeberkowana, skójka gruboskorupowa, skójka perłorodna), pierścienice (pijawka lekarska)6
20
wykłady
T-W-1Gatunki zagrożone i chronione w Polsce i na świecie – rośliny, zwierzęta – ochrona gatunkowa i środowiskowa.4
T-W-2Wpływ korzystnych i niekorzystnych czynników środowiskowych na stadia młodocianne i dorosłe organizmów wodnych.2
T-W-3Wpływ antropopresji na organizmy wodne.2
T-W-4Wpływ gatunków inwazyjnych (roślin i zwierząt) na rodzimą florę i faunę.2
T-W-5Restytucja ryb i raków ze szczególnym uwzględnieniem ryb łososiowatych i reofilnych.3
T-W-6Zastosowanie kriokonserwacji do ochrony zagrozonych gatunków.2
T-W-7Zabiegi renaturyzacyjne w rzekach i jeziorach.3
T-W-8Zooplankton jako element łańcucha troficznego.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udzial w zajęciach20
A-A-2Udział w konsultacjach4
A-A-3Zapoznanie sie z literatura przedmiotu3
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych3
30
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach20
A-W-2Udział w konsultacjach3
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu3
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz (asysta przy rozmnażaniu w pracowni Katedry wybranych, zagrożonych wyginięciem, gatunków ryb)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę" ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O6.3_W02
Student ma wiedzę na temat biologii wybranych, zagrożonych gatunków bezkręgowców i kręgowców wodnych oraz umie scharakteryzować przyczyny które doprowadziły do zmniejszenia liczebności danych populacji, a także wie w jaki sposób próbuje się przeciwdziałać tym niekorzystnym zjawiskom
BL_2A_W07, BL_2A_W14, BL_2A_W17P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05C-2, C-1T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-A-2, T-A-4, T-W-6, T-W-2, T-A-3, T-A-5, T-W-8, T-A-6, T-A-1, T-W-1, T-W-4M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O6.3_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwac sie specjalistyczna terminologia dotyczacą biologii gatunku i jego ochrony w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumieć literaturę z powyższego zakresu badań
BL_2A_U10, BL_2A_U13, BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-A-2, T-A-6, T-W-5, T-W-6, T-A-3, T-A-5, T-W-7, T-A-1, T-A-4, T-W-1M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O6.3_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06C-1, C-2T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-A-1, T-A-4, T-W-4, T-A-3, T-W-6, T-A-5, T-A-2, T-A-6, T-W-2, T-W-8M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O6.3_W02
Student ma wiedzę na temat biologii wybranych, zagrożonych gatunków bezkręgowców i kręgowców wodnych oraz umie scharakteryzować przyczyny które doprowadziły do zmniejszenia liczebności danych populacji, a także wie w jaki sposób próbuje się przeciwdziałać tym niekorzystnym zjawiskom
2,0Student nic nie wie na temat biologii i sposobów ochrony zagrożonych gatunków organizmów wodnych
3,0Student ma wiedzę na temat biologii wybranych, zagrożonych gatunków minogów, raków, ryb.
3,5Student ma wiedzę na temat biologii wybranych, zagrożonych gatunków stawonogów, mieczaków, pierścienic, minogów, raków, ryb.
4,0Student ma wiedzę na temat biologii wybranych, zagrożonych gatunków stawonogów, mieczaków, pierścienic, minogów, raków, ryb oraz umie scharakteryzować przyczyny które doprowadziły do zmniejszenia liczebności danych populacji.
4,5Student ma wiedzę na temat biologii wybranych, zagrożonych gatunków stawonogów, mieczaków, pierścienic, minogów, raków, ryb oraz umie scharakteryzować przyczyny które doprowadziły do zmniejszenia liczebności danych populacji, a także zna niektóre sposoby przeciwdziałnia tym niekorzystnym zjawiskom.
5,0Student ma wiedzę na temat biologii wybranych, zagrożonych gatunków stawonogów, mieczaków, pierścienic, minogów, raków, ryb oraz umie scharakteryzować przyczyny które doprowadziły do zmniejszenia liczebności danych populacji, a także wie w jaki sposób próbuje się przeciwdziałać tym niekorzystnym zjawiskom (renaturyzacja, restytucja, zarybienia, ochrona gatunkowa, ochrona środowiskowa)

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O6.3_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwac sie specjalistyczna terminologia dotyczacą biologii gatunku i jego ochrony w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumieć literaturę z powyższego zakresu badań
2,0Student nie potrafi posługiwać sie dotyczacą biologii gatunku i jego ochrony
3,0Student zna podstawowe zwroty dotyczące biologii gatunku i jego ochrony
3,5Student zna podstawowe zwroty dotyczące biologii gatunku i jego ochrony i umie je prawidłowo zastosować w praktyce
4,0Student rozumie wiekszość specjalistycznej terminologii dotyczacej biologii gatunku i jego ochrony oraz rozumie podstawową literaturę z powyższego zakresu badań
4,5Student umieć posługiwac sie specjalistyczna terminologia dotyczacą biologii gatunku i jego ochrony w języku polskim w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z powyższego zakresu badań.
5,0Student umieć posługiwac sie specjalistyczna terminologia dotyczacą biologii gatunku i jego ochrony zarówno w jezyku polskim jak i j. łaciński w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z powyższego zakresu badań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O6.3_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole

Literatura podstawowa

  1. Jankun M., Furgała-selezniow G., Woźniak M., Wiśniewska A.M. (red.), Ocena i ochrona bioróżnorodnosci wód, Agencja Wydawnicza "Argi" SC R. Błaszak, Wrocław, 2011
  2. Jankun M., Furgała-selezniow G., Woźniak M., Wiśniewska A.M. (red.), Gospodarowanie ichtiofauną w warunkach zróźnicowanego środowiska wodnego, Agencja Wydawnicza "Argi" SC R. Błaszak, Wrocław, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Biologia gatunków związanych z woda zanikłych lub prawdopodobnie zanikłych w Polsce EXP – jesiotr zachodni, historia zabiegów restytucyjnych.2
T-A-2Biologia gatunków skrajnie zagrożonych w Polsce CR – głowacica, łosoś.2
T-A-3Biologia gatunków bardzo wysokiego ryzyka, silnie zagrożonych EN – koza złotawa, strzebla błotna, troć jeziorowa.2
T-A-4Biologia gatunków wodnych należących go grupy wysokiego ryzyka, narażonych na wyginięcie – minóg rzeczny, piekielnica.2
T-A-5Biologia gatunków gatunków należących do grupy niższego ryzyka, ale bliskie zagrożenia – kiełb białopłetwy, kiełb Kesslera, minóg strumieniowy, minóg ukraiński, piskorz, różankanie oraz zagrożonych wyginięciem, ale wpisanych do Czerwonej Księgi LC – morświn6
T-A-6Biologia zagrożonych wodnych bezkręgowców – stawonogi – pływak szerokobrzeżek, żylenica, łątka zielona, iglica mała), mieczaki (szczeżuja spłaszczona, gałeczka żeberkowana, skójka gruboskorupowa, skójka perłorodna), pierścienice (pijawka lekarska)6
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Gatunki zagrożone i chronione w Polsce i na świecie – rośliny, zwierzęta – ochrona gatunkowa i środowiskowa.4
T-W-2Wpływ korzystnych i niekorzystnych czynników środowiskowych na stadia młodocianne i dorosłe organizmów wodnych.2
T-W-3Wpływ antropopresji na organizmy wodne.2
T-W-4Wpływ gatunków inwazyjnych (roślin i zwierząt) na rodzimą florę i faunę.2
T-W-5Restytucja ryb i raków ze szczególnym uwzględnieniem ryb łososiowatych i reofilnych.3
T-W-6Zastosowanie kriokonserwacji do ochrony zagrozonych gatunków.2
T-W-7Zabiegi renaturyzacyjne w rzekach i jeziorach.3
T-W-8Zooplankton jako element łańcucha troficznego.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udzial w zajęciach20
A-A-2Udział w konsultacjach4
A-A-3Zapoznanie sie z literatura przedmiotu3
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach20
A-W-2Udział w konsultacjach3
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu3
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O6.3_W02Student ma wiedzę na temat biologii wybranych, zagrożonych gatunków bezkręgowców i kręgowców wodnych oraz umie scharakteryzować przyczyny które doprowadziły do zmniejszenia liczebności danych populacji, a także wie w jaki sposób próbuje się przeciwdziałać tym niekorzystnym zjawiskom
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W07ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę na temat planowanych i skoordynowanych czynności mających na celu racjonalne gospodarowanie organizmami żywymi w oparciu o zasady ekonomii i ochrony przyrody
BL_2A_W14ma zaawansowaną wiedzę w zakresie życia i behawioru organizmów żywych w środowisku przyrodniczym z uwzględnieniem warunków biotycznych i abiotycznych
BL_2A_W17ma zaawansowana wiedzę w zakresie ekologii organizmów Metazoa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-2Uświadomienie studentom istoty i celu różnorodności i stabilności ekosystemów wodnych w skład których wchodzą zagrozone gatunki.
C-1Zapoznanie studentów z biologią zagrożonych gatunków organizmów wodnych ze zwróceniem szczególnej uwagi na znaczenie praktyczne, etyczne i estetyczne.
Treści programoweT-W-7Zabiegi renaturyzacyjne w rzekach i jeziorach.
T-W-5Restytucja ryb i raków ze szczególnym uwzględnieniem ryb łososiowatych i reofilnych.
T-W-3Wpływ antropopresji na organizmy wodne.
T-A-2Biologia gatunków skrajnie zagrożonych w Polsce CR – głowacica, łosoś.
T-A-4Biologia gatunków wodnych należących go grupy wysokiego ryzyka, narażonych na wyginięcie – minóg rzeczny, piekielnica.
T-W-6Zastosowanie kriokonserwacji do ochrony zagrozonych gatunków.
T-W-2Wpływ korzystnych i niekorzystnych czynników środowiskowych na stadia młodocianne i dorosłe organizmów wodnych.
T-A-3Biologia gatunków bardzo wysokiego ryzyka, silnie zagrożonych EN – koza złotawa, strzebla błotna, troć jeziorowa.
T-A-5Biologia gatunków gatunków należących do grupy niższego ryzyka, ale bliskie zagrożenia – kiełb białopłetwy, kiełb Kesslera, minóg strumieniowy, minóg ukraiński, piskorz, różankanie oraz zagrożonych wyginięciem, ale wpisanych do Czerwonej Księgi LC – morświn
T-W-8Zooplankton jako element łańcucha troficznego.
T-A-6Biologia zagrożonych wodnych bezkręgowców – stawonogi – pływak szerokobrzeżek, żylenica, łątka zielona, iglica mała), mieczaki (szczeżuja spłaszczona, gałeczka żeberkowana, skójka gruboskorupowa, skójka perłorodna), pierścienice (pijawka lekarska)
T-A-1Biologia gatunków związanych z woda zanikłych lub prawdopodobnie zanikłych w Polsce EXP – jesiotr zachodni, historia zabiegów restytucyjnych.
T-W-1Gatunki zagrożone i chronione w Polsce i na świecie – rośliny, zwierzęta – ochrona gatunkowa i środowiskowa.
T-W-4Wpływ gatunków inwazyjnych (roślin i zwierząt) na rodzimą florę i faunę.
Metody nauczaniaM-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz (asysta przy rozmnażaniu w pracowni Katedry wybranych, zagrożonych wyginięciem, gatunków ryb)
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium
S-1Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę" ocena aktywnosci studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nic nie wie na temat biologii i sposobów ochrony zagrożonych gatunków organizmów wodnych
3,0Student ma wiedzę na temat biologii wybranych, zagrożonych gatunków minogów, raków, ryb.
3,5Student ma wiedzę na temat biologii wybranych, zagrożonych gatunków stawonogów, mieczaków, pierścienic, minogów, raków, ryb.
4,0Student ma wiedzę na temat biologii wybranych, zagrożonych gatunków stawonogów, mieczaków, pierścienic, minogów, raków, ryb oraz umie scharakteryzować przyczyny które doprowadziły do zmniejszenia liczebności danych populacji.
4,5Student ma wiedzę na temat biologii wybranych, zagrożonych gatunków stawonogów, mieczaków, pierścienic, minogów, raków, ryb oraz umie scharakteryzować przyczyny które doprowadziły do zmniejszenia liczebności danych populacji, a także zna niektóre sposoby przeciwdziałnia tym niekorzystnym zjawiskom.
5,0Student ma wiedzę na temat biologii wybranych, zagrożonych gatunków stawonogów, mieczaków, pierścienic, minogów, raków, ryb oraz umie scharakteryzować przyczyny które doprowadziły do zmniejszenia liczebności danych populacji, a także wie w jaki sposób próbuje się przeciwdziałać tym niekorzystnym zjawiskom (renaturyzacja, restytucja, zarybienia, ochrona gatunkowa, ochrona środowiskowa)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O6.3_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwac sie specjalistyczna terminologia dotyczacą biologii gatunku i jego ochrony w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumieć literaturę z powyższego zakresu badań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
BL_2A_U13interpretuje zagrożenia spowodowanych działalnością człowieka (przemysłem, urbanizacją, rolnictwem); wykorzystuje wiedzę ekologiczną w ocenie stanu środowiska;
BL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z biologią zagrożonych gatunków organizmów wodnych ze zwróceniem szczególnej uwagi na znaczenie praktyczne, etyczne i estetyczne.
Treści programoweT-A-2Biologia gatunków skrajnie zagrożonych w Polsce CR – głowacica, łosoś.
T-A-6Biologia zagrożonych wodnych bezkręgowców – stawonogi – pływak szerokobrzeżek, żylenica, łątka zielona, iglica mała), mieczaki (szczeżuja spłaszczona, gałeczka żeberkowana, skójka gruboskorupowa, skójka perłorodna), pierścienice (pijawka lekarska)
T-W-5Restytucja ryb i raków ze szczególnym uwzględnieniem ryb łososiowatych i reofilnych.
T-W-6Zastosowanie kriokonserwacji do ochrony zagrozonych gatunków.
T-A-3Biologia gatunków bardzo wysokiego ryzyka, silnie zagrożonych EN – koza złotawa, strzebla błotna, troć jeziorowa.
T-A-5Biologia gatunków gatunków należących do grupy niższego ryzyka, ale bliskie zagrożenia – kiełb białopłetwy, kiełb Kesslera, minóg strumieniowy, minóg ukraiński, piskorz, różankanie oraz zagrożonych wyginięciem, ale wpisanych do Czerwonej Księgi LC – morświn
T-W-7Zabiegi renaturyzacyjne w rzekach i jeziorach.
T-A-1Biologia gatunków związanych z woda zanikłych lub prawdopodobnie zanikłych w Polsce EXP – jesiotr zachodni, historia zabiegów restytucyjnych.
T-A-4Biologia gatunków wodnych należących go grupy wysokiego ryzyka, narażonych na wyginięcie – minóg rzeczny, piekielnica.
T-W-1Gatunki zagrożone i chronione w Polsce i na świecie – rośliny, zwierzęta – ochrona gatunkowa i środowiskowa.
Metody nauczaniaM-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz (asysta przy rozmnażaniu w pracowni Katedry wybranych, zagrożonych wyginięciem, gatunków ryb)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę" ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać sie dotyczacą biologii gatunku i jego ochrony
3,0Student zna podstawowe zwroty dotyczące biologii gatunku i jego ochrony
3,5Student zna podstawowe zwroty dotyczące biologii gatunku i jego ochrony i umie je prawidłowo zastosować w praktyce
4,0Student rozumie wiekszość specjalistycznej terminologii dotyczacej biologii gatunku i jego ochrony oraz rozumie podstawową literaturę z powyższego zakresu badań
4,5Student umieć posługiwac sie specjalistyczna terminologia dotyczacą biologii gatunku i jego ochrony w języku polskim w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z powyższego zakresu badań.
5,0Student umieć posługiwac sie specjalistyczna terminologia dotyczacą biologii gatunku i jego ochrony zarówno w jezyku polskim jak i j. łaciński w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z powyższego zakresu badań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O6.3_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z biologią zagrożonych gatunków organizmów wodnych ze zwróceniem szczególnej uwagi na znaczenie praktyczne, etyczne i estetyczne.
C-2Uświadomienie studentom istoty i celu różnorodności i stabilności ekosystemów wodnych w skład których wchodzą zagrozone gatunki.
Treści programoweT-W-7Zabiegi renaturyzacyjne w rzekach i jeziorach.
T-W-5Restytucja ryb i raków ze szczególnym uwzględnieniem ryb łososiowatych i reofilnych.
T-W-1Gatunki zagrożone i chronione w Polsce i na świecie – rośliny, zwierzęta – ochrona gatunkowa i środowiskowa.
T-W-3Wpływ antropopresji na organizmy wodne.
T-A-1Biologia gatunków związanych z woda zanikłych lub prawdopodobnie zanikłych w Polsce EXP – jesiotr zachodni, historia zabiegów restytucyjnych.
T-A-4Biologia gatunków wodnych należących go grupy wysokiego ryzyka, narażonych na wyginięcie – minóg rzeczny, piekielnica.
T-W-4Wpływ gatunków inwazyjnych (roślin i zwierząt) na rodzimą florę i faunę.
T-A-3Biologia gatunków bardzo wysokiego ryzyka, silnie zagrożonych EN – koza złotawa, strzebla błotna, troć jeziorowa.
T-W-6Zastosowanie kriokonserwacji do ochrony zagrozonych gatunków.
T-A-5Biologia gatunków gatunków należących do grupy niższego ryzyka, ale bliskie zagrożenia – kiełb białopłetwy, kiełb Kesslera, minóg strumieniowy, minóg ukraiński, piskorz, różankanie oraz zagrożonych wyginięciem, ale wpisanych do Czerwonej Księgi LC – morświn
T-A-2Biologia gatunków skrajnie zagrożonych w Polsce CR – głowacica, łosoś.
T-A-6Biologia zagrożonych wodnych bezkręgowców – stawonogi – pływak szerokobrzeżek, żylenica, łątka zielona, iglica mała), mieczaki (szczeżuja spłaszczona, gałeczka żeberkowana, skójka gruboskorupowa, skójka perłorodna), pierścienice (pijawka lekarska)
T-W-2Wpływ korzystnych i niekorzystnych czynników środowiskowych na stadia młodocianne i dorosłe organizmów wodnych.
T-W-8Zooplankton jako element łańcucha troficznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz (asysta przy rozmnażaniu w pracowni Katedry wybranych, zagrożonych wyginięciem, gatunków ryb)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium
S-1Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę" ocena aktywnosci studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole