Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka materiału roślinnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka materiału roślinnego
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień botanicznych w zakresie przedmiotu Botanika ogólna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie metod stosowanych w rozpoznawaniu materiału roślinnego o różnych stopniu rozkładu
C-2Rozpoznawanie szczątków roślinnych różnych grup systematycznych roślin

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wykonywanie i interpretacja preparatów mikroskopowych dotyczących budowy histologicznej i anatomicznej organów wegetatywnych różnych roślin nasiennych10
T-L-2Oznaczanie metariałów roślinnych w próbkach biologicznych - osady biogeniczne (próbki torfu)5
T-L-3Aanaliza kopalnych próbek drewna i produktów wykonanych z drewna5
T-L-4Analiza pyłkowa - rozpoznawanie ziaren pyłku roślinnego5
T-L-5Analiza suszu roślinnego5
30
wykłady
T-W-1Charakterystyczne składniki komórek roślinnych, klasyfikacja i układy funkcjonalne tkanek roślinnych3
T-W-2Cechy histologiczne i anatomiczne organów wegetatywnych różnych grup roślin2
T-W-3Anatomiczne przystosowania organów wegetatywnych do warunków siedliskowych1
T-W-4Budowa ziaren pyłku roślinnego1
T-W-5Cechy diagnostyczne roślin zarodnikowych1
T-W-6Podstawy metodyczne analiz botanicznych i diagnostyka materiału roślinnego w różnych próbach biologicznych (archeologicznych, torfowych, palinologicznych)2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do pisemnego zaliczenia8
A-W-3pisemne zaliczenie2
A-W-4przygotowanie pisemnej pracy opisowej10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: rozwiązywanie zadań zamkniętych związanych z temtyką ćwiczeń praktycznych
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-D6_W01
potrafi objaśnić mikroskopowy obraz budowy komórkowej i tkankowej wybranych organów roślinnych
BL_2A_W03P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07C-1, C-2T-L-1, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-2, M-1S-1
BL_2A_BLM-S-D6_W02
potrafi scharakteryzować materiał roślinny i rozpoznać jego pochodzenie we wskazanych próbkach biologicznych
BL_2A_W01, BL_2A_W03P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-2T-W-4, T-W-5, T-L-2, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-D6_U01
potrafi wykonać i zinterpretować preparat mikroskopowy z próbki biologicznej zawierającej materiał roślinny o różnym pochodzeniu i różnym stopniu rozkładu
BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06C-1, C-2T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-W-6, T-L-1, T-W-5, T-L-2M-3, M-2, M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-D6_K01
jest świadomy zróżnicowania budowy różnych roślin oraz rozumie potrzebę poszukiwania i poznawania nowych metod diagnostycznych w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_2A_K01, BL_2A_K03P2A_K01, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K07C-2, C-1T-L-5, T-W-2, T-L-1, T-L-3, T-W-1, T-W-5, T-L-4, T-W-6, T-L-2, T-W-4, T-W-3M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-D6_W01
potrafi objaśnić mikroskopowy obraz budowy komórkowej i tkankowej wybranych organów roślinnych
2,0student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0student uzyska 21-28 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5student uzyska 29-31pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0student uzyska 32-35 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5student uzyska 36-37 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0student uzyska 38-40 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
BL_2A_BLM-S-D6_W02
potrafi scharakteryzować materiał roślinny i rozpoznać jego pochodzenie we wskazanych próbkach biologicznych
2,0student nie potrafi rozpoznać i scharakteryzować materiału roślinnego w żadnej ze wskazanych próbek biologicznych
3,0student potrafi rozpoznać i scharakteryzować materiał roślinny w 1 wskazanej próbce biologicznej
3,5student potrafi rozpoznać i scharakteryzować materiał roślinny w 2 wskazanych próbkach biologicznych
4,0student potrafi rozpoznać i scharakteryzować materiał roślinny w 3 wskazanych próbkach biologicznych
4,5student potrafi rozpoznać i scharakteryzować materiał roślinny w 4 wskazanych próbkach biologicznych
5,0student potrafi rozpoznać i scharakteryzować materiał roślinny w 5 wskazanych próbkach biologicznych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-D6_U01
potrafi wykonać i zinterpretować preparat mikroskopowy z próbki biologicznej zawierającej materiał roślinny o różnym pochodzeniu i różnym stopniu rozkładu
2,0student nie potrafi wykonać i zinterpretować żadnego preparatu mikroskopowego z próbek biologicznych o różnym pochodzeniu
3,0student potrafi wykonać i zinterpretować 1 preparat mikroskopowy z próbek biologicznych o różnym pochodzeniu
3,5student potrafi wykonać i zinterpretować 2 preparaty mikroskopowe z próbek biologicznych o różnym pochodzeniu
4,0student potrafi wykonać i zinterpretować 3 preparaty mikroskopowe z próbek biologicznych o różnym pochodzeniu
4,5student potrafi wykonać i zinterpretować 4 preparaty mikroskopowe z próbek biologicznych o różnym pochodzeniu
5,0student potrafi wykonać i zinterpretować 5 preparatów mikroskopowych z próbek biologicznych o różnym pochodzeniu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-D6_K01
jest świadomy zróżnicowania budowy różnych roślin oraz rozumie potrzebę poszukiwania i poznawania nowych metod diagnostycznych w oparciu o różne naukowe źródła informacji
2,0student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0student uzyska 21-28 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5student uzyska 29-31 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0student uzyska 32-35 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5student uzyska 36-37 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0student uzyska 38-40 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.

Literatura podstawowa

  1. Malinowski Edmund, Anatomia roślin, PWN, Warszawa, 1978, II

Literatura dodatkowa

  1. Braun W. Leman A. Taubert H., Praktikum z anatomii roślin, PWN, Warszawa, 1975, I
  2. Hejnowicz Z., Anatomia i histogeneza roślin naczyniowych, PWN, Warszawa, 2002, II
  3. Jasnowska J. Jasnowski M. Radomski J. Friedrich S. Kowalski W., Botanika, Brassika, Szczecin, 2008, IV
  4. Lityńska-Zając M. Wasylikowa K., Przewodnik do badań archeobotanicznych, Sorus, Poznań, 2005, I
  5. Antkowiak L., Materiały do ćwiczeń z oznaczania drewna, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 1999
  6. Tobolski K., Przewodnik do oznaczania torfów i osadów jeziornych, PWN, Warszawa, 2000, I
  7. Weryszko-Chmielewska E. (red.), Aerobiologia, Wyd. Akademii Rolniczej w Lublinie, Lublin, 2000, I

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykonywanie i interpretacja preparatów mikroskopowych dotyczących budowy histologicznej i anatomicznej organów wegetatywnych różnych roślin nasiennych10
T-L-2Oznaczanie metariałów roślinnych w próbkach biologicznych - osady biogeniczne (próbki torfu)5
T-L-3Aanaliza kopalnych próbek drewna i produktów wykonanych z drewna5
T-L-4Analiza pyłkowa - rozpoznawanie ziaren pyłku roślinnego5
T-L-5Analiza suszu roślinnego5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyczne składniki komórek roślinnych, klasyfikacja i układy funkcjonalne tkanek roślinnych3
T-W-2Cechy histologiczne i anatomiczne organów wegetatywnych różnych grup roślin2
T-W-3Anatomiczne przystosowania organów wegetatywnych do warunków siedliskowych1
T-W-4Budowa ziaren pyłku roślinnego1
T-W-5Cechy diagnostyczne roślin zarodnikowych1
T-W-6Podstawy metodyczne analiz botanicznych i diagnostyka materiału roślinnego w różnych próbach biologicznych (archeologicznych, torfowych, palinologicznych)2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do pisemnego zaliczenia8
A-W-3pisemne zaliczenie2
A-W-4przygotowanie pisemnej pracy opisowej10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-D6_W01potrafi objaśnić mikroskopowy obraz budowy komórkowej i tkankowej wybranych organów roślinnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod stosowanych w rozpoznawaniu materiału roślinnego o różnych stopniu rozkładu
C-2Rozpoznawanie szczątków roślinnych różnych grup systematycznych roślin
Treści programoweT-L-1Wykonywanie i interpretacja preparatów mikroskopowych dotyczących budowy histologicznej i anatomicznej organów wegetatywnych różnych roślin nasiennych
T-W-1Charakterystyczne składniki komórek roślinnych, klasyfikacja i układy funkcjonalne tkanek roślinnych
T-W-3Anatomiczne przystosowania organów wegetatywnych do warunków siedliskowych
T-W-2Cechy histologiczne i anatomiczne organów wegetatywnych różnych grup roślin
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: rozwiązywanie zadań zamkniętych związanych z temtyką ćwiczeń praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0student uzyska 21-28 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5student uzyska 29-31pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0student uzyska 32-35 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5student uzyska 36-37 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0student uzyska 38-40 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-D6_W02potrafi scharakteryzować materiał roślinny i rozpoznać jego pochodzenie we wskazanych próbkach biologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
BL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Rozpoznawanie szczątków roślinnych różnych grup systematycznych roślin
Treści programoweT-W-4Budowa ziaren pyłku roślinnego
T-W-5Cechy diagnostyczne roślin zarodnikowych
T-L-2Oznaczanie metariałów roślinnych w próbkach biologicznych - osady biogeniczne (próbki torfu)
T-W-2Cechy histologiczne i anatomiczne organów wegetatywnych różnych grup roślin
T-W-1Charakterystyczne składniki komórek roślinnych, klasyfikacja i układy funkcjonalne tkanek roślinnych
T-W-3Anatomiczne przystosowania organów wegetatywnych do warunków siedliskowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi rozpoznać i scharakteryzować materiału roślinnego w żadnej ze wskazanych próbek biologicznych
3,0student potrafi rozpoznać i scharakteryzować materiał roślinny w 1 wskazanej próbce biologicznej
3,5student potrafi rozpoznać i scharakteryzować materiał roślinny w 2 wskazanych próbkach biologicznych
4,0student potrafi rozpoznać i scharakteryzować materiał roślinny w 3 wskazanych próbkach biologicznych
4,5student potrafi rozpoznać i scharakteryzować materiał roślinny w 4 wskazanych próbkach biologicznych
5,0student potrafi rozpoznać i scharakteryzować materiał roślinny w 5 wskazanych próbkach biologicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-D6_U01potrafi wykonać i zinterpretować preparat mikroskopowy z próbki biologicznej zawierającej materiał roślinny o różnym pochodzeniu i różnym stopniu rozkładu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod stosowanych w rozpoznawaniu materiału roślinnego o różnych stopniu rozkładu
C-2Rozpoznawanie szczątków roślinnych różnych grup systematycznych roślin
Treści programoweT-L-3Aanaliza kopalnych próbek drewna i produktów wykonanych z drewna
T-L-5Analiza suszu roślinnego
T-L-4Analiza pyłkowa - rozpoznawanie ziaren pyłku roślinnego
T-W-6Podstawy metodyczne analiz botanicznych i diagnostyka materiału roślinnego w różnych próbach biologicznych (archeologicznych, torfowych, palinologicznych)
T-L-1Wykonywanie i interpretacja preparatów mikroskopowych dotyczących budowy histologicznej i anatomicznej organów wegetatywnych różnych roślin nasiennych
T-W-5Cechy diagnostyczne roślin zarodnikowych
T-L-2Oznaczanie metariałów roślinnych w próbkach biologicznych - osady biogeniczne (próbki torfu)
Metody nauczaniaM-3pokaz
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wykonać i zinterpretować żadnego preparatu mikroskopowego z próbek biologicznych o różnym pochodzeniu
3,0student potrafi wykonać i zinterpretować 1 preparat mikroskopowy z próbek biologicznych o różnym pochodzeniu
3,5student potrafi wykonać i zinterpretować 2 preparaty mikroskopowe z próbek biologicznych o różnym pochodzeniu
4,0student potrafi wykonać i zinterpretować 3 preparaty mikroskopowe z próbek biologicznych o różnym pochodzeniu
4,5student potrafi wykonać i zinterpretować 4 preparaty mikroskopowe z próbek biologicznych o różnym pochodzeniu
5,0student potrafi wykonać i zinterpretować 5 preparatów mikroskopowych z próbek biologicznych o różnym pochodzeniu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-D6_K01jest świadomy zróżnicowania budowy różnych roślin oraz rozumie potrzebę poszukiwania i poznawania nowych metod diagnostycznych w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-2Rozpoznawanie szczątków roślinnych różnych grup systematycznych roślin
C-1Poznanie metod stosowanych w rozpoznawaniu materiału roślinnego o różnych stopniu rozkładu
Treści programoweT-L-5Analiza suszu roślinnego
T-W-2Cechy histologiczne i anatomiczne organów wegetatywnych różnych grup roślin
T-L-1Wykonywanie i interpretacja preparatów mikroskopowych dotyczących budowy histologicznej i anatomicznej organów wegetatywnych różnych roślin nasiennych
T-L-3Aanaliza kopalnych próbek drewna i produktów wykonanych z drewna
T-W-1Charakterystyczne składniki komórek roślinnych, klasyfikacja i układy funkcjonalne tkanek roślinnych
T-W-5Cechy diagnostyczne roślin zarodnikowych
T-L-4Analiza pyłkowa - rozpoznawanie ziaren pyłku roślinnego
T-W-6Podstawy metodyczne analiz botanicznych i diagnostyka materiału roślinnego w różnych próbach biologicznych (archeologicznych, torfowych, palinologicznych)
T-L-2Oznaczanie metariałów roślinnych w próbkach biologicznych - osady biogeniczne (próbki torfu)
T-W-4Budowa ziaren pyłku roślinnego
T-W-3Anatomiczne przystosowania organów wegetatywnych do warunków siedliskowych
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0student uzyska 21-28 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5student uzyska 29-31 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0student uzyska 32-35 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5student uzyska 36-37 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0student uzyska 38-40 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.