Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)

Sylabus przedmiotu Skażenie środowiska (chemiczne, biologiczne, fizyczne):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Skażenie środowiska (chemiczne, biologiczne, fizyczne)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Eugenia Jacyno <eugenia.jacyno@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>, Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 45 3,00,41zaliczenie
wykładyW1 15 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chemii, ekologii, toksykologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wpływem działalności człowieka na chemiczne, fizyczne i biologiczne skażenia srodowiska oraz skutkami tych zanieczyszczeń na biotyczne i abiotyczne elementy środowiska.
C-2zapoznanie studentów z metodami wykrywania wybranych zanieczyszczeń chemicznych, biologicznych i fizycznych środowiska

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie studentów z podstawami BHP w laboratorium. Metody pobierania i przygotowania prób wody, gleby i powietrza do analiz chemicznych.3
T-L-2Oznaczanie wskaźników zanieczyszczeń organicznych wód - biochemiczne zapotrzebowanie na tlen (BZT5).4
T-L-3Oznaczanie wskaźników zanieczyszczeń organicznych wód - Chemiczne zapotrzebowanie na tlen (ChZTMn).3
T-L-4Oznaczanie zanieczyszczeń nieorganicznych wód - azot ogólny, azotany, azotyny, azot amonowy.3
T-L-5Oznaczanie zanieczyszczeń nieorganicznych wód – fosfor ogólny, ortofosforany.2
T-L-6Oznaczanie zanieczyszczeń nieorganicznych w wodach - chlorki, żelazo, mangan.2
T-L-7Biotesty toksyczności zanieczyszczeń - określenie tosyczności odpadów z wykorzystaniem wybranych bioindykatorów roślinnych.2
T-L-8Oznaczanie zanieczyszczeń fizykochemicznych w glebach.3
T-L-9Badanie cech fizycznych wody (temperatura, zapach, mętność, przewodność, smak). Oznaczanie zawiesiny ogólnej metoda wagową.2
T-L-10Oznaczanie twardości wody. Zasady przeprowadzania badań bakteriologicznych wody.2
T-L-11Oznaczanie wybranych metali w wodach powierzchniowych/ściekach2
T-L-12Metody oznaczania drobnoustrojów w powietrzu. Pomiar zanieczyszczeń pyłowych2
T-L-13Analiza wyników pomiarów stężeń 24-godzinnych pyłu PM2,5 i PM 10 w punktach pomiarowych województwa zachodniopomorskiego2
T-L-14Ocena parazytologiczna środowiska. Metody badanie wybranych próbek środowiskowych3
T-L-15Pomiar poziomu hałasu. Obliczanie wskaźników hałasu.3
T-L-16Zespół chorego budynku (Sick Building Syndrome). Jakość środowiska w budynkach a problemy zdrowotne2
T-L-17Oznaczanie fenolu w wodach powierzchniowych i ściekach2
T-L-18Ocena dziennego pobrania wybranych metali ciężkich i pestycydów w żywnością3
45
wykłady
T-W-1Główne chemiczne skażenia poszczególnych elementów środowiska naturalnego oraz źródła ich emisji i metody zapobiegania2
T-W-2Wpływ chemicznego skażenia na biotyczne i abiotyczne elementy środowiska. Skutki zanieczyszczenia powietrza w skali globalnej (globalne ocieplenie, dziura ozonowa, smog, ozon przygruntowy, kwaśne deszcze2
T-W-3Polichlorowane bifenyle i dioksyny w środowisku naturalnym (źródła skażeń, toksyczność oraz metody ograniczające ich emisję.2
T-W-4Skażenie produktów spożywczych kancerogennymi substancjami chemicznymi (źródła skażeń oraz metody ograniczające ich występowanie).Zagrożenie środowiska hałasem i wibracjami. Skutki oddziaływania hałasu i wibracji na człowieka i środowisko przyrodnicze.2
T-W-5Biologiczne zanieczyszczenia środowiska - zagrożenia dla zdrowia człowieka i zwierząt2
T-W-6Temperatura jako czynnik skażający środowisko wodne i lądowe. Stres cieplny.2
T-W-7Naturalne i sztuczne źródła promieniowania jonizującego. Problem odpadów radioaktywnych. Ochrona radiologiczna. Wpływ promieniowania niejonizującego na biotyczne elementy środowiska. Charakterystyka wybranych emiterów promieniowania.2
T-W-8Uciążliwość odorów dla środowiska.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych45
A-L-2Teoretyczne przygotowanie do zajęć20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń25
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne przygotowanie do wykładów w oparciu o podaną literaturę.20
A-W-3Opanowanie wiedzy nezbędnej do zaliczenia wykładów.25
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena umiejętności wykonywania analiz laboratoryjnych, obsługi aparatury, wyciągania wniosków z wyników przeprowadzonych analiz.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej i laboratoryjnej.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-C2_W01
Student zna i opisuje rodzaje i źródła zanieczyszczeń emitowanych do środowiska oraz ich wpływ na funkcjonowanie ekosystemów oraz zdrowie ludzi i zwierząt.
BL_2A_W04, BL_2A_W06P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W07C-1T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-3M-2, M-1, M-3S-2
BL_2A_BLM-S-C2_W02
Zna metody laboratoryjne analizy wybranych wskaźników oceny stanu skażenia środowiska naturalnego.
BL_2A_W09, BL_2A_W04P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-2T-L-17, T-L-15, T-L-9, T-L-4, T-L-8, T-L-12, T-L-14, T-L-11, T-L-13, T-L-16, T-L-7, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-C2_U01
Student umie interpretować zależności pomiędzy rodzajem zanieczyszczeń (fizycznych, chemicznych i biologicznych) powstających w wyniku działalności człowieka a środowiskiem.
BL_2A_U10, BL_2A_U13P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2
BL_2A_BLM-S-C2_U02
Student posiada umiejętność rozpoznawania zagrożeń dla środowiska w skali lokalnej i globalnej, wynikających z działań antropogenicznych.
BL_2A_U13, BL_2A_U10P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-8M-2, M-1S-2
BL_2A_BLM-S-C2_U03
Student potrafi zastosować odpowiednie metody laboratoryjne do oceny skażenia środowiska.
BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06C-2T-L-7, T-L-9, T-L-5, T-L-13, T-L-6, T-L-14, T-L-8, T-L-16, T-L-3, T-L-11, T-L-17, T-L-15, T-L-10, T-L-4, T-L-2M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-C2_K01
Student posiada: zdolność do odpowiedzialnego działania na rzecz ochrony środowiska, umiejętność współpracy w działaniach mających na celu ochronę i redukcję zanieczyszczeń środowiska naturalnego oraz propagować postawy proekologiczne.
BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06C-1T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-4, T-W-6M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-C2_W01
Student zna i opisuje rodzaje i źródła zanieczyszczeń emitowanych do środowiska oraz ich wpływ na funkcjonowanie ekosystemów oraz zdrowie ludzi i zwierząt.
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu rodzajów i źródeł zanieczyszczeń oraz ich wpływu na funkcjonowanie ekosystemów oraz zdrowie ludzi i zwierząt.
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu rodzajów i źródeł zanieczyszczeń oraz ich wpływu na funkcjonowanie ekosystemów oraz zdrowie ludzi i zwierząt.
3,5Ma poszerzoną wiedzę z zakresu rodzajów i źródeł zanieczyszczeń oraz ich wpływu na funkcjonowanie ekosystemów oraz zdrowie ludzi i zwierząt.
4,0Ma dobrą wiedzę z zakresu rodzajów i źródeł zanieczyszczeń oraz ich wpływu na funkcjonowanie ekosystemów oraz zdrowie ludzi i zwierząt.
4,5Ma pogłębioną wiedzę z zakresu rodzajów i źródeł zanieczyszczeń oraz ich wpływu na funkcjonowanie ekosystemów oraz zdrowie ludzi i zwierząt.
5,0Ma w bardzo dobrym stopniu opanowaną wiedzę z zakresu rodzajów i źródeł zanieczyszczeń oraz ich wpływu na funkcjonowanie ekosystemów oraz zdrowie ludzi i zwierząt.
BL_2A_BLM-S-C2_W02
Zna metody laboratoryjne analizy wybranych wskaźników oceny stanu skażenia środowiska naturalnego.
2,0Nie zna metod laboratoryjnych analiz wybranych wskaźników oceny stanu skażenia środowiska naturalnego.
3,0Potafi wymienić metody laboratoryjnych analizy wybranych wskaźników oceny stanu skażenia środowiska naturalnego.
3,5Potrafi opisać w podstawowym stopniu metody laboratoryjnych analizy wybranych wskaźników oceny stanu skażenia środowiska naturalnego.
4,0Potrafi opisać w dobrym stopniu metody laboratoryjnych analizy wybranych wskaźników oceny stanu skażenia środowiska naturalnego.
4,5Zna metody laboratoryjne analizy wybranych wskaźników oceny stanu skażenia środowiska naturalnego i potrafi wyciągnąć wnioski z uzyskanych wyników.
5,0Zna w bardzo dobrym stopniu metody laboratoryjnych analizy wybranych wskaźników oceny stanu skażenia środowiska naturalnego i potrafi wyciągnąć wnioski z uzyskanych wyników.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-C2_U01
Student umie interpretować zależności pomiędzy rodzajem zanieczyszczeń (fizycznych, chemicznych i biologicznych) powstających w wyniku działalności człowieka a środowiskiem.
2,0Student nie umie określić źródeł i rodzajów zanieczyszczeń (fizycznych, chemiczne i biologiczne) powstających w wyniku działalności człowieka na środowisko.
3,0Student umie określić w stopniu dostatecznym podstawowe źródła i rodzaje zanieczyszczeń (fizycznych, chemiczne i biologiczne) powstające w wyniku działalności człowieka na środowisko.
3,5Student interpretuje w stopniu dostatecznym zależności pomiędzy zanieczyszczeniami (fizycznych, chemiczne i biologiczne) powstającymi w wyniku działalności człowieka a biotycznymi i abiotycznymi elementami środowiska.
4,0Student dobrze interpretuje zależności pomiędzy rodzajem zanieczyszczeń (fizycznych, chemiczne i biologiczne) powstających w wyniku działalności człowieka a biotycznymi i abiotycznymi elementami środowiska.
4,5Student dobrze interpretuje zależności pomiędzy rodzajem zanieczyszczeń (fizycznych, chemiczne i biologiczne) powstających w wyniku działalności człowieka a biotycznymi i abiotycznymi elementy środowiska oraz dobrze dobiera metody zapobiegania emisji zanieczyszczeń.
5,0Student bardzo dobrze interpretuje zależności pomiędzy rodzajem zanieczyszczeń (fizycznych, chemiczne i biologiczne) powstających w wyniku działalności człowieka a biotycznymi i abiotycznymi elementami środowiska oraz znakomicie dobiera metody zapobiegania emisji zanieczyszczeń.
BL_2A_BLM-S-C2_U02
Student posiada umiejętność rozpoznawania zagrożeń dla środowiska w skali lokalnej i globalnej, wynikających z działań antropogenicznych.
2,0Student nie posiada umiejętności rozpoznawania zagrożeń dla środowiska w skali lokalnej i globalnej, wynikających z działań antropogenicznych.
3,0Student posiada w dostatecznym stopniu umiejętność rozpoznawania zagrożeń dla środowiska w skali lokalnej i globalnej, wynikających z działań antropogenicznych.
3,5Student posiada w stopniu ponad dostatecznym umiejętność rozpoznawania zagrożeń dla środowiska w skali lokalnej i globalnej, wynikających z działań antropogenicznych.
4,0Student posiada dobrą umiejętność rozpoznawania zagrożeń dla środowiska w skali lokalnej i globalnej, wynikających z działań antropogenicznych
4,5Student posiada dobrą umiejętność rozpoznawania zagrożeń dla środowiska w skali lokalnej i globalnej, wynikających z działań antropogenicznych oraz dobrze dobiera metody zapobiegające emisji zanieczyszczeń
5,0Student posiada bardzo dobrą umiejętność rozpoznawania zagrożeń dla środowiska w skali lokalnej i globalnej, wynikających z działań antropogenicznych oraz znakomicie dobiera metody zapobiegających emisji zanieczyszczeń
BL_2A_BLM-S-C2_U03
Student potrafi zastosować odpowiednie metody laboratoryjne do oceny skażenia środowiska.
2,0Student nie potrafi przeprowadzić analizy laboratoryjnej oceny skażenia środowiska.
3,0Student potrafi przeprowadzić analizę laboratoryjną oceny skażenia środowiska.
3,5Student potrafi przeprowadzić analizę laboratoryjną oceny skażenia środowiska i prezentuje suche wyniki.
4,0Student potrafi przeprowadzić analizę laboratoryjną oceny skażenia środowiska i interpretuje wyniki.
4,5Student potrafi przeprowadzić analizę laboratoryjną oceny skażenia środowiska i interpretuje wyniki i wyciąga wnioski.
5,0Student potrafi przeprowadzić analizę laboratoryjną oceny skażenia środowiska i interpretuje wyniki, wyciąga wnioski i potafi odnieść je do zagrożenia jakie mogą spowodować w środowisku.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-C2_K01
Student posiada: zdolność do odpowiedzialnego działania na rzecz ochrony środowiska, umiejętność współpracy w działaniach mających na celu ochronę i redukcję zanieczyszczeń środowiska naturalnego oraz propagować postawy proekologiczne.
2,0Nie posiada zdolności do odpowiedzialnego działania na rzecz ochrony środowiska i nie ma umiejętności współpracy w działaniach mających na celu ochronę i redukcję zanieczyszczeń środowiska naturalnego oraz nie propaguje postaw proekologicznych
3,0Posiada dostateczną zdolność do odpowiedzialnego działania na rzecz ochrony środowiska, nie ma umiejętności współpracy w działaniach mających na celu ochronę i redukcję zanieczyszczeń środowiska naturalnego oraz nie propaguje postaw proekologicznych
3,5Posiada dostateczną zdolność do odpowiedzialnego działania na rzecz ochrony środowiska i dostateczną umiejętność współpracy w działaniach mających na celu ochronę i redukcję zanieczyszczeń środowiska naturalnego, ale nie propaguje postaw proekologicznych
4,0Posiada dobrą zdolność do odpowiedzialnego działania na rzecz ochrony środowiska i dobrą umiejętność współpracy w działaniach mających na celu ochronę i redukcję zanieczyszczeń środowiska naturalnego oraz w stopniu dostatecznym propaguje postawy proekologiczne
4,5Posiada dobrą zdolność do odpowiedzialnego działania na rzecz ochrony środowiska i dobrą umiejętność współpracy w działaniach mających na celu ochronę i redukcję zanieczyszczeń środowiska naturalnego oraz w stopniu dodrym propaguje postawy proekologiczne
5,0Posiada znakomitą zdolność do odpowiedzialnego działania na rzecz ochrony środowiska i bardzo dobrą umiejętność współpracy w działaniach mających na celu ochronę i redukcję zanieczyszczeń środowiska naturalnego oraz znakomicie propaguje postawy proekologiczne

Literatura podstawowa

  1. Walker C., Hopkin S., Sibly R., Peakall D., Podstawy ekotoksykologii, PWN, Warszawa, 2002
  2. Górka K., Ochrona środowiska, PWE, Warszawa, 2001
  3. Alloway B.J., Ayres D.C., Chemiczne podstawy zanieczyszczenia środowiska, PWN, Warszawa, 1999
  4. Szczepaniec-Cięciak E., Kościelniak P., Chemia środowiska, UJ, Kraków, 1999
  5. Składowska A., Gostkowska B., Promieniowanie jonizujące a człowiek i środowisko, Nauk. SCHOLAR, Warszawa, 1994
  6. Falandysz J., Polichlorowane bifenyle (PCB) w środowisku: Chemia, analiza, toksyczność, stężenie i ocena ryzyka, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Bieszczad S., Sobota J., Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego, AR, Wrocław, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie studentów z podstawami BHP w laboratorium. Metody pobierania i przygotowania prób wody, gleby i powietrza do analiz chemicznych.3
T-L-2Oznaczanie wskaźników zanieczyszczeń organicznych wód - biochemiczne zapotrzebowanie na tlen (BZT5).4
T-L-3Oznaczanie wskaźników zanieczyszczeń organicznych wód - Chemiczne zapotrzebowanie na tlen (ChZTMn).3
T-L-4Oznaczanie zanieczyszczeń nieorganicznych wód - azot ogólny, azotany, azotyny, azot amonowy.3
T-L-5Oznaczanie zanieczyszczeń nieorganicznych wód – fosfor ogólny, ortofosforany.2
T-L-6Oznaczanie zanieczyszczeń nieorganicznych w wodach - chlorki, żelazo, mangan.2
T-L-7Biotesty toksyczności zanieczyszczeń - określenie tosyczności odpadów z wykorzystaniem wybranych bioindykatorów roślinnych.2
T-L-8Oznaczanie zanieczyszczeń fizykochemicznych w glebach.3
T-L-9Badanie cech fizycznych wody (temperatura, zapach, mętność, przewodność, smak). Oznaczanie zawiesiny ogólnej metoda wagową.2
T-L-10Oznaczanie twardości wody. Zasady przeprowadzania badań bakteriologicznych wody.2
T-L-11Oznaczanie wybranych metali w wodach powierzchniowych/ściekach2
T-L-12Metody oznaczania drobnoustrojów w powietrzu. Pomiar zanieczyszczeń pyłowych2
T-L-13Analiza wyników pomiarów stężeń 24-godzinnych pyłu PM2,5 i PM 10 w punktach pomiarowych województwa zachodniopomorskiego2
T-L-14Ocena parazytologiczna środowiska. Metody badanie wybranych próbek środowiskowych3
T-L-15Pomiar poziomu hałasu. Obliczanie wskaźników hałasu.3
T-L-16Zespół chorego budynku (Sick Building Syndrome). Jakość środowiska w budynkach a problemy zdrowotne2
T-L-17Oznaczanie fenolu w wodach powierzchniowych i ściekach2
T-L-18Ocena dziennego pobrania wybranych metali ciężkich i pestycydów w żywnością3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Główne chemiczne skażenia poszczególnych elementów środowiska naturalnego oraz źródła ich emisji i metody zapobiegania2
T-W-2Wpływ chemicznego skażenia na biotyczne i abiotyczne elementy środowiska. Skutki zanieczyszczenia powietrza w skali globalnej (globalne ocieplenie, dziura ozonowa, smog, ozon przygruntowy, kwaśne deszcze2
T-W-3Polichlorowane bifenyle i dioksyny w środowisku naturalnym (źródła skażeń, toksyczność oraz metody ograniczające ich emisję.2
T-W-4Skażenie produktów spożywczych kancerogennymi substancjami chemicznymi (źródła skażeń oraz metody ograniczające ich występowanie).Zagrożenie środowiska hałasem i wibracjami. Skutki oddziaływania hałasu i wibracji na człowieka i środowisko przyrodnicze.2
T-W-5Biologiczne zanieczyszczenia środowiska - zagrożenia dla zdrowia człowieka i zwierząt2
T-W-6Temperatura jako czynnik skażający środowisko wodne i lądowe. Stres cieplny.2
T-W-7Naturalne i sztuczne źródła promieniowania jonizującego. Problem odpadów radioaktywnych. Ochrona radiologiczna. Wpływ promieniowania niejonizującego na biotyczne elementy środowiska. Charakterystyka wybranych emiterów promieniowania.2
T-W-8Uciążliwość odorów dla środowiska.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych45
A-L-2Teoretyczne przygotowanie do zajęć20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń25
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne przygotowanie do wykładów w oparciu o podaną literaturę.20
A-W-3Opanowanie wiedzy nezbędnej do zaliczenia wykładów.25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-C2_W01Student zna i opisuje rodzaje i źródła zanieczyszczeń emitowanych do środowiska oraz ich wpływ na funkcjonowanie ekosystemów oraz zdrowie ludzi i zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W04opisuje zjawiska i procesy fizyczne oraz chemiczne związane z przemianami zanieczyszczeń w atmosferze hydrosferze, geosferze i biosferze
BL_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę na temat czynników biotycznych i abiotycznych wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą oraz na jakość surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wpływem działalności człowieka na chemiczne, fizyczne i biologiczne skażenia srodowiska oraz skutkami tych zanieczyszczeń na biotyczne i abiotyczne elementy środowiska.
Treści programoweT-W-2Wpływ chemicznego skażenia na biotyczne i abiotyczne elementy środowiska. Skutki zanieczyszczenia powietrza w skali globalnej (globalne ocieplenie, dziura ozonowa, smog, ozon przygruntowy, kwaśne deszcze
T-W-1Główne chemiczne skażenia poszczególnych elementów środowiska naturalnego oraz źródła ich emisji i metody zapobiegania
T-W-6Temperatura jako czynnik skażający środowisko wodne i lądowe. Stres cieplny.
T-W-5Biologiczne zanieczyszczenia środowiska - zagrożenia dla zdrowia człowieka i zwierząt
T-W-4Skażenie produktów spożywczych kancerogennymi substancjami chemicznymi (źródła skażeń oraz metody ograniczające ich występowanie).Zagrożenie środowiska hałasem i wibracjami. Skutki oddziaływania hałasu i wibracji na człowieka i środowisko przyrodnicze.
T-W-7Naturalne i sztuczne źródła promieniowania jonizującego. Problem odpadów radioaktywnych. Ochrona radiologiczna. Wpływ promieniowania niejonizującego na biotyczne elementy środowiska. Charakterystyka wybranych emiterów promieniowania.
T-W-8Uciążliwość odorów dla środowiska.
T-W-3Polichlorowane bifenyle i dioksyny w środowisku naturalnym (źródła skażeń, toksyczność oraz metody ograniczające ich emisję.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-1Wykład informacyjny.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej i laboratoryjnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu rodzajów i źródeł zanieczyszczeń oraz ich wpływu na funkcjonowanie ekosystemów oraz zdrowie ludzi i zwierząt.
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu rodzajów i źródeł zanieczyszczeń oraz ich wpływu na funkcjonowanie ekosystemów oraz zdrowie ludzi i zwierząt.
3,5Ma poszerzoną wiedzę z zakresu rodzajów i źródeł zanieczyszczeń oraz ich wpływu na funkcjonowanie ekosystemów oraz zdrowie ludzi i zwierząt.
4,0Ma dobrą wiedzę z zakresu rodzajów i źródeł zanieczyszczeń oraz ich wpływu na funkcjonowanie ekosystemów oraz zdrowie ludzi i zwierząt.
4,5Ma pogłębioną wiedzę z zakresu rodzajów i źródeł zanieczyszczeń oraz ich wpływu na funkcjonowanie ekosystemów oraz zdrowie ludzi i zwierząt.
5,0Ma w bardzo dobrym stopniu opanowaną wiedzę z zakresu rodzajów i źródeł zanieczyszczeń oraz ich wpływu na funkcjonowanie ekosystemów oraz zdrowie ludzi i zwierząt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-C2_W02Zna metody laboratoryjne analizy wybranych wskaźników oceny stanu skażenia środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W09zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka
BL_2A_W04opisuje zjawiska i procesy fizyczne oraz chemiczne związane z przemianami zanieczyszczeń w atmosferze hydrosferze, geosferze i biosferze
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z metodami wykrywania wybranych zanieczyszczeń chemicznych, biologicznych i fizycznych środowiska
Treści programoweT-L-17Oznaczanie fenolu w wodach powierzchniowych i ściekach
T-L-15Pomiar poziomu hałasu. Obliczanie wskaźników hałasu.
T-L-9Badanie cech fizycznych wody (temperatura, zapach, mętność, przewodność, smak). Oznaczanie zawiesiny ogólnej metoda wagową.
T-L-4Oznaczanie zanieczyszczeń nieorganicznych wód - azot ogólny, azotany, azotyny, azot amonowy.
T-L-8Oznaczanie zanieczyszczeń fizykochemicznych w glebach.
T-L-12Metody oznaczania drobnoustrojów w powietrzu. Pomiar zanieczyszczeń pyłowych
T-L-14Ocena parazytologiczna środowiska. Metody badanie wybranych próbek środowiskowych
T-L-11Oznaczanie wybranych metali w wodach powierzchniowych/ściekach
T-L-13Analiza wyników pomiarów stężeń 24-godzinnych pyłu PM2,5 i PM 10 w punktach pomiarowych województwa zachodniopomorskiego
T-L-16Zespół chorego budynku (Sick Building Syndrome). Jakość środowiska w budynkach a problemy zdrowotne
T-L-7Biotesty toksyczności zanieczyszczeń - określenie tosyczności odpadów z wykorzystaniem wybranych bioindykatorów roślinnych.
T-L-6Oznaczanie zanieczyszczeń nieorganicznych w wodach - chlorki, żelazo, mangan.
T-L-2Oznaczanie wskaźników zanieczyszczeń organicznych wód - biochemiczne zapotrzebowanie na tlen (BZT5).
T-L-3Oznaczanie wskaźników zanieczyszczeń organicznych wód - Chemiczne zapotrzebowanie na tlen (ChZTMn).
T-L-5Oznaczanie zanieczyszczeń nieorganicznych wód – fosfor ogólny, ortofosforany.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena umiejętności wykonywania analiz laboratoryjnych, obsługi aparatury, wyciągania wniosków z wyników przeprowadzonych analiz.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej i laboratoryjnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna metod laboratoryjnych analiz wybranych wskaźników oceny stanu skażenia środowiska naturalnego.
3,0Potafi wymienić metody laboratoryjnych analizy wybranych wskaźników oceny stanu skażenia środowiska naturalnego.
3,5Potrafi opisać w podstawowym stopniu metody laboratoryjnych analizy wybranych wskaźników oceny stanu skażenia środowiska naturalnego.
4,0Potrafi opisać w dobrym stopniu metody laboratoryjnych analizy wybranych wskaźników oceny stanu skażenia środowiska naturalnego.
4,5Zna metody laboratoryjne analizy wybranych wskaźników oceny stanu skażenia środowiska naturalnego i potrafi wyciągnąć wnioski z uzyskanych wyników.
5,0Zna w bardzo dobrym stopniu metody laboratoryjnych analizy wybranych wskaźników oceny stanu skażenia środowiska naturalnego i potrafi wyciągnąć wnioski z uzyskanych wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-C2_U01Student umie interpretować zależności pomiędzy rodzajem zanieczyszczeń (fizycznych, chemicznych i biologicznych) powstających w wyniku działalności człowieka a środowiskiem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
BL_2A_U13interpretuje zagrożenia spowodowanych działalnością człowieka (przemysłem, urbanizacją, rolnictwem); wykorzystuje wiedzę ekologiczną w ocenie stanu środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wpływem działalności człowieka na chemiczne, fizyczne i biologiczne skażenia srodowiska oraz skutkami tych zanieczyszczeń na biotyczne i abiotyczne elementy środowiska.
Treści programoweT-W-5Biologiczne zanieczyszczenia środowiska - zagrożenia dla zdrowia człowieka i zwierząt
T-W-4Skażenie produktów spożywczych kancerogennymi substancjami chemicznymi (źródła skażeń oraz metody ograniczające ich występowanie).Zagrożenie środowiska hałasem i wibracjami. Skutki oddziaływania hałasu i wibracji na człowieka i środowisko przyrodnicze.
T-W-2Wpływ chemicznego skażenia na biotyczne i abiotyczne elementy środowiska. Skutki zanieczyszczenia powietrza w skali globalnej (globalne ocieplenie, dziura ozonowa, smog, ozon przygruntowy, kwaśne deszcze
T-W-1Główne chemiczne skażenia poszczególnych elementów środowiska naturalnego oraz źródła ich emisji i metody zapobiegania
T-W-8Uciążliwość odorów dla środowiska.
T-W-3Polichlorowane bifenyle i dioksyny w środowisku naturalnym (źródła skażeń, toksyczność oraz metody ograniczające ich emisję.
T-W-7Naturalne i sztuczne źródła promieniowania jonizującego. Problem odpadów radioaktywnych. Ochrona radiologiczna. Wpływ promieniowania niejonizującego na biotyczne elementy środowiska. Charakterystyka wybranych emiterów promieniowania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena umiejętności wykonywania analiz laboratoryjnych, obsługi aparatury, wyciągania wniosków z wyników przeprowadzonych analiz.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej i laboratoryjnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie określić źródeł i rodzajów zanieczyszczeń (fizycznych, chemiczne i biologiczne) powstających w wyniku działalności człowieka na środowisko.
3,0Student umie określić w stopniu dostatecznym podstawowe źródła i rodzaje zanieczyszczeń (fizycznych, chemiczne i biologiczne) powstające w wyniku działalności człowieka na środowisko.
3,5Student interpretuje w stopniu dostatecznym zależności pomiędzy zanieczyszczeniami (fizycznych, chemiczne i biologiczne) powstającymi w wyniku działalności człowieka a biotycznymi i abiotycznymi elementami środowiska.
4,0Student dobrze interpretuje zależności pomiędzy rodzajem zanieczyszczeń (fizycznych, chemiczne i biologiczne) powstających w wyniku działalności człowieka a biotycznymi i abiotycznymi elementami środowiska.
4,5Student dobrze interpretuje zależności pomiędzy rodzajem zanieczyszczeń (fizycznych, chemiczne i biologiczne) powstających w wyniku działalności człowieka a biotycznymi i abiotycznymi elementy środowiska oraz dobrze dobiera metody zapobiegania emisji zanieczyszczeń.
5,0Student bardzo dobrze interpretuje zależności pomiędzy rodzajem zanieczyszczeń (fizycznych, chemiczne i biologiczne) powstających w wyniku działalności człowieka a biotycznymi i abiotycznymi elementami środowiska oraz znakomicie dobiera metody zapobiegania emisji zanieczyszczeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-C2_U02Student posiada umiejętność rozpoznawania zagrożeń dla środowiska w skali lokalnej i globalnej, wynikających z działań antropogenicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U13interpretuje zagrożenia spowodowanych działalnością człowieka (przemysłem, urbanizacją, rolnictwem); wykorzystuje wiedzę ekologiczną w ocenie stanu środowiska;
BL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wpływem działalności człowieka na chemiczne, fizyczne i biologiczne skażenia srodowiska oraz skutkami tych zanieczyszczeń na biotyczne i abiotyczne elementy środowiska.
Treści programoweT-W-7Naturalne i sztuczne źródła promieniowania jonizującego. Problem odpadów radioaktywnych. Ochrona radiologiczna. Wpływ promieniowania niejonizującego na biotyczne elementy środowiska. Charakterystyka wybranych emiterów promieniowania.
T-W-6Temperatura jako czynnik skażający środowisko wodne i lądowe. Stres cieplny.
T-W-2Wpływ chemicznego skażenia na biotyczne i abiotyczne elementy środowiska. Skutki zanieczyszczenia powietrza w skali globalnej (globalne ocieplenie, dziura ozonowa, smog, ozon przygruntowy, kwaśne deszcze
T-W-3Polichlorowane bifenyle i dioksyny w środowisku naturalnym (źródła skażeń, toksyczność oraz metody ograniczające ich emisję.
T-W-5Biologiczne zanieczyszczenia środowiska - zagrożenia dla zdrowia człowieka i zwierząt
T-W-1Główne chemiczne skażenia poszczególnych elementów środowiska naturalnego oraz źródła ich emisji i metody zapobiegania
T-W-8Uciążliwość odorów dla środowiska.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej i laboratoryjnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności rozpoznawania zagrożeń dla środowiska w skali lokalnej i globalnej, wynikających z działań antropogenicznych.
3,0Student posiada w dostatecznym stopniu umiejętność rozpoznawania zagrożeń dla środowiska w skali lokalnej i globalnej, wynikających z działań antropogenicznych.
3,5Student posiada w stopniu ponad dostatecznym umiejętność rozpoznawania zagrożeń dla środowiska w skali lokalnej i globalnej, wynikających z działań antropogenicznych.
4,0Student posiada dobrą umiejętność rozpoznawania zagrożeń dla środowiska w skali lokalnej i globalnej, wynikających z działań antropogenicznych
4,5Student posiada dobrą umiejętność rozpoznawania zagrożeń dla środowiska w skali lokalnej i globalnej, wynikających z działań antropogenicznych oraz dobrze dobiera metody zapobiegające emisji zanieczyszczeń
5,0Student posiada bardzo dobrą umiejętność rozpoznawania zagrożeń dla środowiska w skali lokalnej i globalnej, wynikających z działań antropogenicznych oraz znakomicie dobiera metody zapobiegających emisji zanieczyszczeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-C2_U03Student potrafi zastosować odpowiednie metody laboratoryjne do oceny skażenia środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z metodami wykrywania wybranych zanieczyszczeń chemicznych, biologicznych i fizycznych środowiska
Treści programoweT-L-7Biotesty toksyczności zanieczyszczeń - określenie tosyczności odpadów z wykorzystaniem wybranych bioindykatorów roślinnych.
T-L-9Badanie cech fizycznych wody (temperatura, zapach, mętność, przewodność, smak). Oznaczanie zawiesiny ogólnej metoda wagową.
T-L-5Oznaczanie zanieczyszczeń nieorganicznych wód – fosfor ogólny, ortofosforany.
T-L-13Analiza wyników pomiarów stężeń 24-godzinnych pyłu PM2,5 i PM 10 w punktach pomiarowych województwa zachodniopomorskiego
T-L-6Oznaczanie zanieczyszczeń nieorganicznych w wodach - chlorki, żelazo, mangan.
T-L-14Ocena parazytologiczna środowiska. Metody badanie wybranych próbek środowiskowych
T-L-8Oznaczanie zanieczyszczeń fizykochemicznych w glebach.
T-L-16Zespół chorego budynku (Sick Building Syndrome). Jakość środowiska w budynkach a problemy zdrowotne
T-L-3Oznaczanie wskaźników zanieczyszczeń organicznych wód - Chemiczne zapotrzebowanie na tlen (ChZTMn).
T-L-11Oznaczanie wybranych metali w wodach powierzchniowych/ściekach
T-L-17Oznaczanie fenolu w wodach powierzchniowych i ściekach
T-L-15Pomiar poziomu hałasu. Obliczanie wskaźników hałasu.
T-L-10Oznaczanie twardości wody. Zasady przeprowadzania badań bakteriologicznych wody.
T-L-4Oznaczanie zanieczyszczeń nieorganicznych wód - azot ogólny, azotany, azotyny, azot amonowy.
T-L-2Oznaczanie wskaźników zanieczyszczeń organicznych wód - biochemiczne zapotrzebowanie na tlen (BZT5).
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej i laboratoryjnej.
S-1Ocena formująca: Ocena umiejętności wykonywania analiz laboratoryjnych, obsługi aparatury, wyciągania wniosków z wyników przeprowadzonych analiz.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić analizy laboratoryjnej oceny skażenia środowiska.
3,0Student potrafi przeprowadzić analizę laboratoryjną oceny skażenia środowiska.
3,5Student potrafi przeprowadzić analizę laboratoryjną oceny skażenia środowiska i prezentuje suche wyniki.
4,0Student potrafi przeprowadzić analizę laboratoryjną oceny skażenia środowiska i interpretuje wyniki.
4,5Student potrafi przeprowadzić analizę laboratoryjną oceny skażenia środowiska i interpretuje wyniki i wyciąga wnioski.
5,0Student potrafi przeprowadzić analizę laboratoryjną oceny skażenia środowiska i interpretuje wyniki, wyciąga wnioski i potafi odnieść je do zagrożenia jakie mogą spowodować w środowisku.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-C2_K01Student posiada: zdolność do odpowiedzialnego działania na rzecz ochrony środowiska, umiejętność współpracy w działaniach mających na celu ochronę i redukcję zanieczyszczeń środowiska naturalnego oraz propagować postawy proekologiczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wpływem działalności człowieka na chemiczne, fizyczne i biologiczne skażenia srodowiska oraz skutkami tych zanieczyszczeń na biotyczne i abiotyczne elementy środowiska.
Treści programoweT-W-3Polichlorowane bifenyle i dioksyny w środowisku naturalnym (źródła skażeń, toksyczność oraz metody ograniczające ich emisję.
T-W-5Biologiczne zanieczyszczenia środowiska - zagrożenia dla zdrowia człowieka i zwierząt
T-W-8Uciążliwość odorów dla środowiska.
T-W-2Wpływ chemicznego skażenia na biotyczne i abiotyczne elementy środowiska. Skutki zanieczyszczenia powietrza w skali globalnej (globalne ocieplenie, dziura ozonowa, smog, ozon przygruntowy, kwaśne deszcze
T-W-7Naturalne i sztuczne źródła promieniowania jonizującego. Problem odpadów radioaktywnych. Ochrona radiologiczna. Wpływ promieniowania niejonizującego na biotyczne elementy środowiska. Charakterystyka wybranych emiterów promieniowania.
T-W-1Główne chemiczne skażenia poszczególnych elementów środowiska naturalnego oraz źródła ich emisji i metody zapobiegania
T-W-4Skażenie produktów spożywczych kancerogennymi substancjami chemicznymi (źródła skażeń oraz metody ograniczające ich występowanie).Zagrożenie środowiska hałasem i wibracjami. Skutki oddziaływania hałasu i wibracji na człowieka i środowisko przyrodnicze.
T-W-6Temperatura jako czynnik skażający środowisko wodne i lądowe. Stres cieplny.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada zdolności do odpowiedzialnego działania na rzecz ochrony środowiska i nie ma umiejętności współpracy w działaniach mających na celu ochronę i redukcję zanieczyszczeń środowiska naturalnego oraz nie propaguje postaw proekologicznych
3,0Posiada dostateczną zdolność do odpowiedzialnego działania na rzecz ochrony środowiska, nie ma umiejętności współpracy w działaniach mających na celu ochronę i redukcję zanieczyszczeń środowiska naturalnego oraz nie propaguje postaw proekologicznych
3,5Posiada dostateczną zdolność do odpowiedzialnego działania na rzecz ochrony środowiska i dostateczną umiejętność współpracy w działaniach mających na celu ochronę i redukcję zanieczyszczeń środowiska naturalnego, ale nie propaguje postaw proekologicznych
4,0Posiada dobrą zdolność do odpowiedzialnego działania na rzecz ochrony środowiska i dobrą umiejętność współpracy w działaniach mających na celu ochronę i redukcję zanieczyszczeń środowiska naturalnego oraz w stopniu dostatecznym propaguje postawy proekologiczne
4,5Posiada dobrą zdolność do odpowiedzialnego działania na rzecz ochrony środowiska i dobrą umiejętność współpracy w działaniach mających na celu ochronę i redukcję zanieczyszczeń środowiska naturalnego oraz w stopniu dodrym propaguje postawy proekologiczne
5,0Posiada znakomitą zdolność do odpowiedzialnego działania na rzecz ochrony środowiska i bardzo dobrą umiejętność współpracy w działaniach mających na celu ochronę i redukcję zanieczyszczeń środowiska naturalnego oraz znakomicie propaguje postawy proekologiczne