Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)

Sylabus przedmiotu Ekologia gleby:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia gleby
Specjalność Biologia roślin
Jednostka prowadząca Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 14 0,70,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 6 0,30,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z mikrobiologii ogólnej, chemii i biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie przez studentow mikroorganizmów występujących w glebie.
C-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzących w środowisku glebowym i relacjami zachodzącymi między populacjami drobnoustrojów.
C-3Poznanie czynników modyfikujących aktywność mikroorganizmów w glebie oraz sposobów wywierania przez człowieka wpływu na populacje drobnoustrojów i powodowane przez nie przemiany.
C-4Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystywania drobnoustrojów glebowych jako bioindykatorów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Określanie liczebności i aktywności mikroorganizmów w glebie.2
T-A-2Mikrobiologiczna hydrolizaskrobi, tłuszczu, białek, celulozy. Symbiotyczne i wolnożyjące asymilatory azotu. Amonifikacja, nitryfikacja i denitryfikacja.2
T-A-3Równowaga biologiczna gleby. Wpływ ksenobiotyków na mikroflorę gleb.2
6
wykłady
T-W-1Ekologia mikroorganizmów - rodzaje i liczebność organizmów, aktywność metaboliczna. Typy pokarmowe.2
T-W-2Metabolizm mikroorganizmów. Rozwój drobnoustrojów w warunkach naturalnych. Powiązanie pomiędzy rozkładem substancji organicznej i wzrostem.2
T-W-3Regulacje metabolizmu. Selekcja i modyfikacje genetyczne. Wpływ środowiska na mikroorganizmy.2
T-W-4Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne oddziaływania pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.1
T-W-5Przemiany węgla w przyrodzie. Aktualne i potencjalne możliwości degradacji ksenobiotyków.1
T-W-6Mikrobiologiczne przemiany związków fosforu. Uruchamianie fosforu w glebie. Mikrobiologiczne przemiany siarki i znaczenie drobnoustrojów w tych procesach. Powstawanie siarkowodoru oraz kwasu siarkowego.1
T-W-7Mikrobiologiczne utlenianie żelaza. Bakterie żelazowe. Mikrobiologiczne przemiany rtęci i tworzenie związków rtęcioorganicznych.2
T-W-8Wpływ człowieka na mikroflorę. Nawożenie mineralne. Nawozy organiczne. Szczepionki bakteryjne. Uprawa roli i roślin. Melioracje. Pestycydy w środowisku. Mikroorganizmy a żyzność gleby.3
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1przygotowanie się do kolokwium3
A-A-2uczestnictwo w zajęciach6
9
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach14
A-W-2czytanie wskazanej literatury2
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia3
A-W-4konsultacje2
21

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład multimedialny i problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: odpowiedzi ustne
S-3Ocena formująca: prezentacja
S-4Ocena podsumowująca: test
S-5Ocena podsumowująca: odpowiedzi ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O2.1_W01
Student powinien definiować grupy mikroorganizmów glebowych i opisywać ich rolę w życiu gleby.
BL_2A_W04, BL_2A_W01P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-A-2, T-W-5, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4
BL_2A_BLR-S-O2.1_W02
Student ma wiedzę dotyczącą metabolizmu drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy.
BL_2A_W01, BL_2A_W04, BL_2A_W07P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-2, C-3T-W-8, T-A-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4
BL_2A_BLR-S-O2.1_W03
Student zna zależności zachodzące pomiędzy mikroorganizmami i innymi organizmami oraz bioindykacyjne znaczenie drobnoustrojów glebowych.
BL_2A_W01, BL_2A_W06P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W07C-4, C-2, C-3T-W-8, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O2.1_U01
Student powinien swobodnie posługiwać sie pojęciami naukowymi związanymi z ekologią gleby i samodzielnie aktualizować wiedzę w tym zakresie.
BL_2A_U01P2A_U06, P2A_U07C-1T-W-8, T-W-6, T-A-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-3, T-W-5, T-W-7, T-A-1M-2, M-1, M-3S-1, S-2, S-3
BL_2A_BLR-S-O2.1_U02
Student potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku zachodzące przy udziale mikroorganizmów glebowych i dobierać odpowiednie metody oceny liczebności i aktywności drobnoustrojów.
BL_2A_U01, BL_2A_U06, BL_2A_U10P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06, P2A_U07C-2T-W-5, T-A-2, T-W-6, T-W-7, T-A-1M-1, M-2, M-3S-2, S-4, S-1
BL_2A_BLR-S-O2.1_U03
Student powinien umieć oceniać w jakim zakresie czynniki środowiskowe, w tym antropogeniczne, mogą wpływać na populacje mikroorganizmów i powodowane przez nie zmiany oraz w jaki sposób wykorzystywać poznane mikroorganizmy do oceny stanu środowiska glebowego.
BL_2A_U01, BL_2A_U13, BL_2A_U10P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06, P2A_U07C-3T-W-4, T-W-8, T-A-3M-2, M-1, M-3S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O2.1_K01
Student ma świadomość istotnej roli jaką pełnią mikroorganizmy w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego.
BL_2A_K01, BL_2A_K05P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K07, P2A_K08C-2, C-1, C-3T-A-3, T-W-4, T-W-1, T-W-8M-3, M-2, M-1S-4, S-2, S-1
BL_2A_BLR-S-O2.1_K02
Student dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji.
BL_2A_K01, BL_2A_K02, BL_2A_K03P2A_K01, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K07C-2T-A-3, T-W-8, T-W-1, T-W-4M-3, M-2, M-1S-2, S-4, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O2.1_W01
Student powinien definiować grupy mikroorganizmów glebowych i opisywać ich rolę w życiu gleby.
2,0Znajomość 20% materiału
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału
BL_2A_BLR-S-O2.1_W02
Student ma wiedzę dotyczącą metabolizmu drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy.
2,0Znajomość 20% materiału
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału
BL_2A_BLR-S-O2.1_W03
Student zna zależności zachodzące pomiędzy mikroorganizmami i innymi organizmami oraz bioindykacyjne znaczenie drobnoustrojów glebowych.
2,0Znajomość 20% materiału
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O2.1_U01
Student powinien swobodnie posługiwać sie pojęciami naukowymi związanymi z ekologią gleby i samodzielnie aktualizować wiedzę w tym zakresie.
2,0Znajomość 20% materiału
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału
BL_2A_BLR-S-O2.1_U02
Student potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku zachodzące przy udziale mikroorganizmów glebowych i dobierać odpowiednie metody oceny liczebności i aktywności drobnoustrojów.
2,0Znajomość 20% materiału
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału
BL_2A_BLR-S-O2.1_U03
Student powinien umieć oceniać w jakim zakresie czynniki środowiskowe, w tym antropogeniczne, mogą wpływać na populacje mikroorganizmów i powodowane przez nie zmiany oraz w jaki sposób wykorzystywać poznane mikroorganizmy do oceny stanu środowiska glebowego.
2,0Znajomość 20% materiału
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O2.1_K01
Student ma świadomość istotnej roli jaką pełnią mikroorganizmy w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego.
2,0Student nie ma świadomości jaką rolę pełnią mikroorganizmy w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego.
3,0Student ma niewielką świadomość jaką rolę pełnią mikroorganizmy w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego.
3,5Student ma średnią świadomość jaką rolę pełnią mikroorganizmy w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego.
4,0Student ma dość dobrą świadomość jaką rolę pełnią mikroorganizmy w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego.
4,5Student ma dobrą świadomość jaką rolę pełnią mikroorganizmy w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego.
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość jaką rolę pełnią mikroorganizmy w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego.
BL_2A_BLR-S-O2.1_K02
Student dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji.
2,0Student nie dostrzega potrzeby stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzania zakresu zdobytych informacji.
3,0Student w niewielkim stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzania zakresu zdobytych informacji.
3,5Student w średnim stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzania zakresu zdobytych informacji.
4,0Student w dość dobrym stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzania zakresu zdobytych informacji.
4,5Student dobrze dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzania zakresu zdobytych informacji.
5,0Student bardzo dobrze dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzania zakresu zdobytych informacji.

Literatura podstawowa

  1. Burges A., Raw F., Biologia gleby, PWRiL, Warszawa, 1971
  2. McKenzie A., Ball A.s., Virdee S.R., Ekologia, PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Określanie liczebności i aktywności mikroorganizmów w glebie.2
T-A-2Mikrobiologiczna hydrolizaskrobi, tłuszczu, białek, celulozy. Symbiotyczne i wolnożyjące asymilatory azotu. Amonifikacja, nitryfikacja i denitryfikacja.2
T-A-3Równowaga biologiczna gleby. Wpływ ksenobiotyków na mikroflorę gleb.2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekologia mikroorganizmów - rodzaje i liczebność organizmów, aktywność metaboliczna. Typy pokarmowe.2
T-W-2Metabolizm mikroorganizmów. Rozwój drobnoustrojów w warunkach naturalnych. Powiązanie pomiędzy rozkładem substancji organicznej i wzrostem.2
T-W-3Regulacje metabolizmu. Selekcja i modyfikacje genetyczne. Wpływ środowiska na mikroorganizmy.2
T-W-4Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne oddziaływania pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.1
T-W-5Przemiany węgla w przyrodzie. Aktualne i potencjalne możliwości degradacji ksenobiotyków.1
T-W-6Mikrobiologiczne przemiany związków fosforu. Uruchamianie fosforu w glebie. Mikrobiologiczne przemiany siarki i znaczenie drobnoustrojów w tych procesach. Powstawanie siarkowodoru oraz kwasu siarkowego.1
T-W-7Mikrobiologiczne utlenianie żelaza. Bakterie żelazowe. Mikrobiologiczne przemiany rtęci i tworzenie związków rtęcioorganicznych.2
T-W-8Wpływ człowieka na mikroflorę. Nawożenie mineralne. Nawozy organiczne. Szczepionki bakteryjne. Uprawa roli i roślin. Melioracje. Pestycydy w środowisku. Mikroorganizmy a żyzność gleby.3
14

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1przygotowanie się do kolokwium3
A-A-2uczestnictwo w zajęciach6
9
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach14
A-W-2czytanie wskazanej literatury2
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia3
A-W-4konsultacje2
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O2.1_W01Student powinien definiować grupy mikroorganizmów glebowych i opisywać ich rolę w życiu gleby.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W04opisuje zjawiska i procesy fizyczne oraz chemiczne związane z przemianami zanieczyszczeń w atmosferze hydrosferze, geosferze i biosferze
BL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Poznanie przez studentow mikroorganizmów występujących w glebie.
C-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzących w środowisku glebowym i relacjami zachodzącymi między populacjami drobnoustrojów.
Treści programoweT-W-1Ekologia mikroorganizmów - rodzaje i liczebność organizmów, aktywność metaboliczna. Typy pokarmowe.
T-W-4Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne oddziaływania pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.
T-W-6Mikrobiologiczne przemiany związków fosforu. Uruchamianie fosforu w glebie. Mikrobiologiczne przemiany siarki i znaczenie drobnoustrojów w tych procesach. Powstawanie siarkowodoru oraz kwasu siarkowego.
T-W-7Mikrobiologiczne utlenianie żelaza. Bakterie żelazowe. Mikrobiologiczne przemiany rtęci i tworzenie związków rtęcioorganicznych.
T-A-2Mikrobiologiczna hydrolizaskrobi, tłuszczu, białek, celulozy. Symbiotyczne i wolnożyjące asymilatory azotu. Amonifikacja, nitryfikacja i denitryfikacja.
T-W-5Przemiany węgla w przyrodzie. Aktualne i potencjalne możliwości degradacji ksenobiotyków.
T-A-1Określanie liczebności i aktywności mikroorganizmów w glebie.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny i problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: odpowiedzi ustne
S-4Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Znajomość 20% materiału
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O2.1_W02Student ma wiedzę dotyczącą metabolizmu drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
BL_2A_W04opisuje zjawiska i procesy fizyczne oraz chemiczne związane z przemianami zanieczyszczeń w atmosferze hydrosferze, geosferze i biosferze
BL_2A_W07ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę na temat planowanych i skoordynowanych czynności mających na celu racjonalne gospodarowanie organizmami żywymi w oparciu o zasady ekonomii i ochrony przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzących w środowisku glebowym i relacjami zachodzącymi między populacjami drobnoustrojów.
C-3Poznanie czynników modyfikujących aktywność mikroorganizmów w glebie oraz sposobów wywierania przez człowieka wpływu na populacje drobnoustrojów i powodowane przez nie przemiany.
Treści programoweT-W-8Wpływ człowieka na mikroflorę. Nawożenie mineralne. Nawozy organiczne. Szczepionki bakteryjne. Uprawa roli i roślin. Melioracje. Pestycydy w środowisku. Mikroorganizmy a żyzność gleby.
T-A-1Określanie liczebności i aktywności mikroorganizmów w glebie.
T-W-2Metabolizm mikroorganizmów. Rozwój drobnoustrojów w warunkach naturalnych. Powiązanie pomiędzy rozkładem substancji organicznej i wzrostem.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny i problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: odpowiedzi ustne
S-4Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Znajomość 20% materiału
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O2.1_W03Student zna zależności zachodzące pomiędzy mikroorganizmami i innymi organizmami oraz bioindykacyjne znaczenie drobnoustrojów glebowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
BL_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę na temat czynników biotycznych i abiotycznych wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą oraz na jakość surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystywania drobnoustrojów glebowych jako bioindykatorów.
C-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzących w środowisku glebowym i relacjami zachodzącymi między populacjami drobnoustrojów.
C-3Poznanie czynników modyfikujących aktywność mikroorganizmów w glebie oraz sposobów wywierania przez człowieka wpływu na populacje drobnoustrojów i powodowane przez nie przemiany.
Treści programoweT-W-8Wpływ człowieka na mikroflorę. Nawożenie mineralne. Nawozy organiczne. Szczepionki bakteryjne. Uprawa roli i roślin. Melioracje. Pestycydy w środowisku. Mikroorganizmy a żyzność gleby.
T-A-3Równowaga biologiczna gleby. Wpływ ksenobiotyków na mikroflorę gleb.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny i problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-4Ocena podsumowująca: test
S-2Ocena formująca: odpowiedzi ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Znajomość 20% materiału
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O2.1_U01Student powinien swobodnie posługiwać sie pojęciami naukowymi związanymi z ekologią gleby i samodzielnie aktualizować wiedzę w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U01potrafi stosować normy etyczne w pracy zawodowej biologa, potrafi postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalająca na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie, dostrzega i wykorzystuje aspekty społeczne w pracy biologa;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Poznanie przez studentow mikroorganizmów występujących w glebie.
Treści programoweT-W-8Wpływ człowieka na mikroflorę. Nawożenie mineralne. Nawozy organiczne. Szczepionki bakteryjne. Uprawa roli i roślin. Melioracje. Pestycydy w środowisku. Mikroorganizmy a żyzność gleby.
T-W-6Mikrobiologiczne przemiany związków fosforu. Uruchamianie fosforu w glebie. Mikrobiologiczne przemiany siarki i znaczenie drobnoustrojów w tych procesach. Powstawanie siarkowodoru oraz kwasu siarkowego.
T-A-2Mikrobiologiczna hydrolizaskrobi, tłuszczu, białek, celulozy. Symbiotyczne i wolnożyjące asymilatory azotu. Amonifikacja, nitryfikacja i denitryfikacja.
T-W-4Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne oddziaływania pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.
T-W-1Ekologia mikroorganizmów - rodzaje i liczebność organizmów, aktywność metaboliczna. Typy pokarmowe.
T-W-3Regulacje metabolizmu. Selekcja i modyfikacje genetyczne. Wpływ środowiska na mikroorganizmy.
T-W-2Metabolizm mikroorganizmów. Rozwój drobnoustrojów w warunkach naturalnych. Powiązanie pomiędzy rozkładem substancji organicznej i wzrostem.
T-A-3Równowaga biologiczna gleby. Wpływ ksenobiotyków na mikroflorę gleb.
T-W-5Przemiany węgla w przyrodzie. Aktualne i potencjalne możliwości degradacji ksenobiotyków.
T-W-7Mikrobiologiczne utlenianie żelaza. Bakterie żelazowe. Mikrobiologiczne przemiany rtęci i tworzenie związków rtęcioorganicznych.
T-A-1Określanie liczebności i aktywności mikroorganizmów w glebie.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-1wykład multimedialny i problemowy
M-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: odpowiedzi ustne
S-3Ocena formująca: prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Znajomość 20% materiału
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O2.1_U02Student potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku zachodzące przy udziale mikroorganizmów glebowych i dobierać odpowiednie metody oceny liczebności i aktywności drobnoustrojów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U01potrafi stosować normy etyczne w pracy zawodowej biologa, potrafi postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalająca na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie, dostrzega i wykorzystuje aspekty społeczne w pracy biologa;
BL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
BL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzących w środowisku glebowym i relacjami zachodzącymi między populacjami drobnoustrojów.
Treści programoweT-W-5Przemiany węgla w przyrodzie. Aktualne i potencjalne możliwości degradacji ksenobiotyków.
T-A-2Mikrobiologiczna hydrolizaskrobi, tłuszczu, białek, celulozy. Symbiotyczne i wolnożyjące asymilatory azotu. Amonifikacja, nitryfikacja i denitryfikacja.
T-W-6Mikrobiologiczne przemiany związków fosforu. Uruchamianie fosforu w glebie. Mikrobiologiczne przemiany siarki i znaczenie drobnoustrojów w tych procesach. Powstawanie siarkowodoru oraz kwasu siarkowego.
T-W-7Mikrobiologiczne utlenianie żelaza. Bakterie żelazowe. Mikrobiologiczne przemiany rtęci i tworzenie związków rtęcioorganicznych.
T-A-1Określanie liczebności i aktywności mikroorganizmów w glebie.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny i problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: odpowiedzi ustne
S-4Ocena podsumowująca: test
S-1Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Znajomość 20% materiału
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O2.1_U03Student powinien umieć oceniać w jakim zakresie czynniki środowiskowe, w tym antropogeniczne, mogą wpływać na populacje mikroorganizmów i powodowane przez nie zmiany oraz w jaki sposób wykorzystywać poznane mikroorganizmy do oceny stanu środowiska glebowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U01potrafi stosować normy etyczne w pracy zawodowej biologa, potrafi postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalająca na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie, dostrzega i wykorzystuje aspekty społeczne w pracy biologa;
BL_2A_U13interpretuje zagrożenia spowodowanych działalnością człowieka (przemysłem, urbanizacją, rolnictwem); wykorzystuje wiedzę ekologiczną w ocenie stanu środowiska;
BL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-3Poznanie czynników modyfikujących aktywność mikroorganizmów w glebie oraz sposobów wywierania przez człowieka wpływu na populacje drobnoustrojów i powodowane przez nie przemiany.
Treści programoweT-W-4Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne oddziaływania pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.
T-W-8Wpływ człowieka na mikroflorę. Nawożenie mineralne. Nawozy organiczne. Szczepionki bakteryjne. Uprawa roli i roślin. Melioracje. Pestycydy w środowisku. Mikroorganizmy a żyzność gleby.
T-A-3Równowaga biologiczna gleby. Wpływ ksenobiotyków na mikroflorę gleb.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-1wykład multimedialny i problemowy
M-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: odpowiedzi ustne
S-4Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Znajomość 20% materiału
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O2.1_K01Student ma świadomość istotnej roli jaką pełnią mikroorganizmy w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzących w środowisku glebowym i relacjami zachodzącymi między populacjami drobnoustrojów.
C-1Poznanie przez studentow mikroorganizmów występujących w glebie.
C-3Poznanie czynników modyfikujących aktywność mikroorganizmów w glebie oraz sposobów wywierania przez człowieka wpływu na populacje drobnoustrojów i powodowane przez nie przemiany.
Treści programoweT-A-3Równowaga biologiczna gleby. Wpływ ksenobiotyków na mikroflorę gleb.
T-W-4Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne oddziaływania pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.
T-W-1Ekologia mikroorganizmów - rodzaje i liczebność organizmów, aktywność metaboliczna. Typy pokarmowe.
T-W-8Wpływ człowieka na mikroflorę. Nawożenie mineralne. Nawozy organiczne. Szczepionki bakteryjne. Uprawa roli i roślin. Melioracje. Pestycydy w środowisku. Mikroorganizmy a żyzność gleby.
Metody nauczaniaM-3pokaz
M-2dyskusja dydaktyczna
M-1wykład multimedialny i problemowy
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: test
S-2Ocena formująca: odpowiedzi ustne
S-1Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości jaką rolę pełnią mikroorganizmy w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego.
3,0Student ma niewielką świadomość jaką rolę pełnią mikroorganizmy w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego.
3,5Student ma średnią świadomość jaką rolę pełnią mikroorganizmy w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego.
4,0Student ma dość dobrą świadomość jaką rolę pełnią mikroorganizmy w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego.
4,5Student ma dobrą świadomość jaką rolę pełnią mikroorganizmy w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego.
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość jaką rolę pełnią mikroorganizmy w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O2.1_K02Student dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
BL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzących w środowisku glebowym i relacjami zachodzącymi między populacjami drobnoustrojów.
Treści programoweT-A-3Równowaga biologiczna gleby. Wpływ ksenobiotyków na mikroflorę gleb.
T-W-8Wpływ człowieka na mikroflorę. Nawożenie mineralne. Nawozy organiczne. Szczepionki bakteryjne. Uprawa roli i roślin. Melioracje. Pestycydy w środowisku. Mikroorganizmy a żyzność gleby.
T-W-1Ekologia mikroorganizmów - rodzaje i liczebność organizmów, aktywność metaboliczna. Typy pokarmowe.
T-W-4Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne oddziaływania pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.
Metody nauczaniaM-3pokaz
M-2dyskusja dydaktyczna
M-1wykład multimedialny i problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: odpowiedzi ustne
S-4Ocena podsumowująca: test
S-1Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dostrzega potrzeby stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzania zakresu zdobytych informacji.
3,0Student w niewielkim stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzania zakresu zdobytych informacji.
3,5Student w średnim stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzania zakresu zdobytych informacji.
4,0Student w dość dobrym stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzania zakresu zdobytych informacji.
4,5Student dobrze dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzania zakresu zdobytych informacji.
5,0Student bardzo dobrze dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzania zakresu zdobytych informacji.