Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)

Sylabus przedmiotu Pracownia specjalistyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pracownia specjalistyczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 8,0 ECTS (formy) 8,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 4,01,00zaliczenie
laboratoriaL4 50 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza kierunkowa na poziomie S1 oraz poszerzona wiedza na temat działalności badawczej jednostki Promotora

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem kursu jest zapoznanie studenta z zasadami i sposobem realizacji pracy magisterskiej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Realizacja części badawczej pracy magisterskiej prowadzona w Jednostce Promotora30
30
laboratoria
T-L-1Realizacja części badawczej pracy magisterskiej prowadzona w Jednostce Promotora50
50

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach20
A-L-3Praca własna studenta koordynowana indywidualnie z Promotorem i zgodna ze specyfiką pracy magisterskiej (opracowywanie wyników badań, wyszukiwanie publikacji, tłumaczenie tekstów naukowych, itp.)70
120
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach50
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach20
A-L-3Praca własna studenta koordynowana indywidualnie z Promotorem i zgodna ze specyfiką pracy magisterskiej (opracowywanie wyników badań, wyszukiwanie publikacji, tłumaczenie tekstów naukowych, itp.)50
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie
M-3Praca laboratoryjna związana z realizacją pracy magisterskiej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła pracy studenta
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin dyplomowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S-A5_W01
Student posiada wiedzę umożliwiającą realizację pracy magisterskiej w wybranej jednostce
BL_2A_W03, BL_2A_W05, BL_2A_W15, BL_2A_W18, BL_2A_W20, BL_2A_W21P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07, P2A_W10

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S-A5_U01
Student posiada umiejętności pozwalające na zrealizowanie tematu badwczego pracy magisterskiej pod kierunkiem Promotora
BL_2A_U06, BL_2A_U07, BL_2A_U15, BL_2A_U16, BL_2A_U17P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U05, P2A_U06, P2A_U07, P2A_U09, P2A_U10

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S-A5_K01
student wykazuje postawę społeczną wymaganą od absolwenta szkoły wyższej - wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych, w ich interpretowniu wykazuje podejście naukowe, rozumie etyczne i społeczne aspekty związane z praca badawczą. Postępuje etycznie i praworządnie
BL_2A_K01, BL_2A_K04P2A_K03, P2A_K04, P2A_K07

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-S-A5_W01
Student posiada wiedzę umożliwiającą realizację pracy magisterskiej w wybranej jednostce
2,0Kryteria oceny opracowane indywidualnie przez promotora
3,0Kryteria oceny opracowane indywidualnie przez promotora
3,5Kryteria oceny opracowane indywidualnie przez promotora
4,0Kryteria oceny opracowane indywidualnie przez promotora
4,5Kryteria oceny opracowane indywidualnie przez promotora
5,0Kryteria oceny opracowane indywidualnie przez promotora

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-S-A5_U01
Student posiada umiejętności pozwalające na zrealizowanie tematu badwczego pracy magisterskiej pod kierunkiem Promotora
2,0Kryteria oceny opracowane indywidualnie przez promotora
3,0Kryteria oceny opracowane indywidualnie przez promotora
3,5Kryteria oceny opracowane indywidualnie przez promotora
4,0Kryteria oceny opracowane indywidualnie przez promotora
4,5Kryteria oceny opracowane indywidualnie przez promotora
5,0Kryteria oceny opracowane indywidualnie przez promotora

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-S-A5_K01
student wykazuje postawę społeczną wymaganą od absolwenta szkoły wyższej - wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych, w ich interpretowniu wykazuje podejście naukowe, rozumie etyczne i społeczne aspekty związane z praca badawczą. Postępuje etycznie i praworządnie
2,0Kryteria oceny opracowane indywidualnie przez promotora
3,0Kryteria oceny opracowane indywidualnie przez promotora
3,5Kryteria oceny opracowane indywidualnie przez promotora
4,0Kryteria oceny opracowane indywidualnie przez promotora
4,5Kryteria oceny opracowane indywidualnie przez promotora
5,0Kryteria oceny opracowane indywidualnie przez promotora

Literatura podstawowa

  1. Literatura podawana przez Promotora

Literatura dodatkowa

  1. Literatura podawana przez Promotora, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Realizacja części badawczej pracy magisterskiej prowadzona w Jednostce Promotora30
30

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Realizacja części badawczej pracy magisterskiej prowadzona w Jednostce Promotora50
50

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach20
A-L-3Praca własna studenta koordynowana indywidualnie z Promotorem i zgodna ze specyfiką pracy magisterskiej (opracowywanie wyników badań, wyszukiwanie publikacji, tłumaczenie tekstów naukowych, itp.)70
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach50
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach20
A-L-3Praca własna studenta koordynowana indywidualnie z Promotorem i zgodna ze specyfiką pracy magisterskiej (opracowywanie wyników badań, wyszukiwanie publikacji, tłumaczenie tekstów naukowych, itp.)50
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S-A5_W01Student posiada wiedzę umożliwiającą realizację pracy magisterskiej w wybranej jednostce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W05posiada zaawansowaną wiedzę na temat możliwości wykorzystania metod obliczeniowych i informatycznych do modelowania zjawisk i procesów zachodzących na wszystkich poziomach hierarchicznej organizacji biologicznej
BL_2A_W15ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat metodologii zdobywania informacji o organizmach żywych i środowisku przyrodniczym na różnych stopniach organizacji
BL_2A_W18zna metodologię przygotowania i napisania pracy naukowej
BL_2A_W20ma zaawansowana wiedzę w zakresie prawa o dobrach niematerialnych (autorskiego i przemysłowego) oraz zna zasoby informacji patentowej
BL_2A_W21ma zaawansowaną wiedzę na temat aspektu humanistyczno-społeczego nauk przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kryteria oceny opracowane indywidualnie przez promotora
3,0Kryteria oceny opracowane indywidualnie przez promotora
3,5Kryteria oceny opracowane indywidualnie przez promotora
4,0Kryteria oceny opracowane indywidualnie przez promotora
4,5Kryteria oceny opracowane indywidualnie przez promotora
5,0Kryteria oceny opracowane indywidualnie przez promotora
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S-A5_U01Student posiada umiejętności pozwalające na zrealizowanie tematu badwczego pracy magisterskiej pod kierunkiem Promotora
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
BL_2A_U07ma pogłębioną wiedzę bioinformatyczną i posiada umiejętność jej stosowania w pracy biologa, posługuje się metodami statystyki matematycznej w analizie danych doświadczalnych i obserwacji biologicznych;
BL_2A_U15student posiada umiejętność prawidłowego zastosowania specjalistycznej terminologii, a w pracy badawczej zastosować poznane metody, potrafi także przygotować projekt własnych badań naukowych prawidłowo dobierając piśmiennictwo;
BL_2A_U16przestrzega podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, potrafi określić niebezpieczeństwo w pracy biologa, potrafi z zastosowaniem zasad BHP reagować w sytuacjach niebezpiecznych;
BL_2A_U17korzysta z poszerzonej wiedzy o prawach własności intelektualnej, wykorzystuje i potrafi interpretować wybrane akty prawne z zakresu własności intelektualnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U05stosuje metody statystyczne oraz techniki i narzędzia informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych o charakterze specjalistycznym
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P2A_U09wykazuje umiejętność napisania pracy badawczej w języku polskim oraz krótkiego doniesienia naukowego w języku obcym na podstawie własnych badań naukowych
P2A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym dotyczących, zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kryteria oceny opracowane indywidualnie przez promotora
3,0Kryteria oceny opracowane indywidualnie przez promotora
3,5Kryteria oceny opracowane indywidualnie przez promotora
4,0Kryteria oceny opracowane indywidualnie przez promotora
4,5Kryteria oceny opracowane indywidualnie przez promotora
5,0Kryteria oceny opracowane indywidualnie przez promotora
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S-A5_K01student wykazuje postawę społeczną wymaganą od absolwenta szkoły wyższej - wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych, w ich interpretowniu wykazuje podejście naukowe, rozumie etyczne i społeczne aspekty związane z praca badawczą. Postępuje etycznie i praworządnie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K04rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z pracą badawczą, zawodową i uczciwością intelektualną; postępuje zgodnie z zasadami etycznymi i prawnymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kryteria oceny opracowane indywidualnie przez promotora
3,0Kryteria oceny opracowane indywidualnie przez promotora
3,5Kryteria oceny opracowane indywidualnie przez promotora
4,0Kryteria oceny opracowane indywidualnie przez promotora
4,5Kryteria oceny opracowane indywidualnie przez promotora
5,0Kryteria oceny opracowane indywidualnie przez promotora