Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
Sylabus przedmiotu Diagnostyka środowiska na podstawie szaty roślinnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Diagnostyka środowiska na podstawie szaty roślinnej | ||
Specjalność | Biologia molekularna i podstawy analityki | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Korchak <Magdalena.Korchak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień i terminów z zakresu botaniki i ekologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Fitoindykacja w ocenie stanu środowiska - metody badawcze i ich zastosowanie. | 2 |
T-A-2 | Flora wybranego obszaru jako wskaźnik stanu środowiska. | 4 |
T-A-3 | Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych. | 7 |
T-A-4 | Wskaźniki krajobrazowe w ocenie stopnia przekształcenia środowiska. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Szata roślinna jako wskaźnik procesów zachodzących w środowisku. Znaczenie i zastosowanie ocen stanu środowiska (Ochrona przyrody, planowanie przestrzenne). | 2 |
T-W-2 | Bioindykacja - klasyfikacja metod. | 2 |
T-W-3 | Bioróżnorodność jako wskaźnik stanu środowiska. Ocena środowiska na podstawie flory i zbiorowisk roślinnych. | 8 |
T-W-4 | Monitoring przyrodniczy jako metoda długofalowego dianozowania i pognozowania procesów w środowisku. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Pisanie sprawozdań z audytoriów | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji na zadany temat. | 7 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu, czytanie literatury przedmiotowej | 11 |
A-W-3 | Pisemne zaliczenie | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda projektów |
M-3 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemna praca zaliczeniowa |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat |
S-3 | Ocena formująca: Ocena referatu na zadany temat. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O6.2_W01 Zna metody stosowane w fitomonitoringu środowiska. | BL_2A_W09 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O6.2_U01 Umie zastosować wybrane metody fitoindykacji w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne. | BL_2A_U10 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-W-2 | M-2, M-3 | S-3, S-2 |
BL_2A_BLM-S-O6.2_U02 Umie rozpoznać wybrane gatunki oraz fitocenozy wskaźnikowe. | BL_2A_U10 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1 | T-A-1, T-A-2 | M-1, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O6.2_K01 Jest świadomy roli szaty roślinnej jako wskaźnika stanu i kierunków przekształceń środowiska. | BL_2A_K01 | P2A_K04, P2A_K07 | C-1 | T-A-3, T-W-3, T-A-4, T-A-2, T-W-1, T-A-1 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O6.2_W01 Zna metody stosowane w fitomonitoringu środowiska. | 2,0 | uzyska najwyżej 20 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów |
3,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
3,5 | uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
4,0 | uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
4,5 | uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
5,0 | uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O6.2_U01 Umie zastosować wybrane metody fitoindykacji w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne. | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0) |
3,0 | przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia | |
3,5 | przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, prawidłowo odpowie na jedno z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia | |
4,0 | przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, prawidłowo odpowie na dwa z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia | |
4,5 | przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w niemal wyczerpujący sposób omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, prawidłowo odpowie na trzy pytania dotyczące przedstawionego zagadnienia | |
5,0 | przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób pełny i wyczerpujący omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, prawidłowo odpowie na trzy pytania dotyczące przedstawionego zagadnienia | |
BL_2A_BLM-S-O6.2_U02 Umie rozpoznać wybrane gatunki oraz fitocenozy wskaźnikowe. | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0) |
3,0 | przedstawi pełną charakterystykę biocenotyczną 1 gatunku charakterystycznego dla siedliska | |
3,5 | przedstawi pełną charakterystykę biocenotyczną 2 gatunków charakterystycznych dla różnych typów siedlisk | |
4,0 | przedstawi pełną charakterystykę biocenotyczną 3 gatunków charakterystycznych dla różnych typów siedlisk | |
4,5 | przedstawi pełną charakterystykę biocenotyczną 4 gatunków charakterystycznych dla różnych typów siedlisk | |
5,0 | przedstawi pełną charakterystykę biocenotyczną 5 gatunków charakterystycznych dla różnych typów siedlisk |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O6.2_K01 Jest świadomy roli szaty roślinnej jako wskaźnika stanu i kierunków przekształceń środowiska. | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0) |
3,0 | przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia | |
3,5 | przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, prawidłowo odpowie na jedno z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia | |
4,0 | przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, prawidłowo odpowie na dwa z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia | |
4,5 | przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w niemal wyczerpujący sposób omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, prawidłowo odpowie na trzy pytania dotyczące przedstawionego zagadnienia | |
5,0 | przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób pełny i wyczerpujący omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, prawidłowo odpowie na trzy pytania dotyczące przedstawionego zagadnienia |
Literatura podstawowa
- Matuszkiewicz W., Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski, PWN, Warszawa, 2007
- Roo-Zielińska E., Solon J., Degórski M., Ocena stanu i przekształceń środowiska przyrodniczego na podstawie wskaźników geobotanicznych, krajobrazowych i glebowych, PAN, Inst. Geogr. i Przestrz. Zagosp., 2007, Monografie 9
- Zimny H., Ekologiczna ocena stanu środowiska. Bioindykacja i biomonitoring, Wyd. Grzegorczyk, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Kaźmierczakowa R., Zarzycki K., Polska Czerwona Księga Roślin. Paprotniki i rośliny kwiatowe, Inst. Bot. PAN, Kraków, 2001
- Zarzycki K, Trzcińska-Tacik H., Różański W., Szeląg Z., Wołek J., Korzeniak U., Ekologiczne liczby wskaźnikowe roślin naczyniowych Polski, Inst. Bot. PAN, Kraków, 2002