Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BL_2A_BLM-S-O7.6_W01 | Student zna rolę drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska, potrafi określić wpływ zmienionych mikroorganizmów na środowisko, człowieka i zwierzęta |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BL_2A_W10 | ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk |
---|
BL_2A_W09 | zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka |
BL_2A_W07 | ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę na temat planowanych i skoordynowanych czynności mających na celu racjonalne gospodarowanie organizmami żywymi w oparciu o zasady ekonomii i ochrony przyrody |
BL_2A_W16 | ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat chemii biologicznej i fizjologicznej organizmów żywych |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | P2A_W01 | rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze |
---|
P2A_W02 | konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych |
P2A_W03 | ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka) |
P2A_W04 | ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie |
P2A_W05 | ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej |
P2A_W06 | ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych |
Cel przedmiotu | C-2 | Zapoznanie studentów z wpływem zmienionych mikroorganizmów na środowisko, człowieka i zwierzęta. |
---|
C-1 | Zaznajomienie studentów z zasadami i skutkami biokonwersji różnego typu mikroorganizmów |
C-3 | Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania zmodyfikowanych mikroorganizmów w różnych dziedzinach życia człowieka, w ochronie zdrowia i w środowisku. |
Treści programowe | T-W-2 | Procesy zmienności genetycznej bakterii. Zaangażowanie mikroorganizmów w procesy syntezy biologicznie aktywnych substancji. Modyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w ochronie środowiska. Transformacja bakterii pod wpływem bakteriofagów. |
---|
T-A-2 | Mechanizm działania antybiotyków i chemioterapeutyków – miejsca docelowego działania. Interakcje między lekiem przeciwdrobnoustrojowym a patogenem bakteryjnym. |
T-W-3 | Mikrobiologiczne układy enzymatyczne biorące udział w biotransformacji egzogennych związków chemicznych. System regulacji układów enzymatycznych. Kierunkowa regulacja mikroorganizmów. |
T-A-4 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych |
T-A-1 | Metody analizy wrażliwości bakterii na antybiotyki i chemioterapeutyki. Molekularne podłoże lekooporności bakterii. |
T-A-3 | Systemy badań stosowane w hodowlach. Etapy testów cytotoksyczności wykorzystywanych w skriningu środków farmakologicznych. Skrining mikroorganizmów wykorzystywanych w procesach biotransformacji. |
T-W-1 | Zmienność fenotypowa mikroorganizmów stymulowana czynnikami środowiska zewnętrznego. Sposoby porozumiewania się bakterii. Mikroorganizmy w przemyśle farmaceutycznym. Ewolucja oporności na antybiotyki. |
Metody nauczania | M-3 | Przygotowanie i prezentacja wybranych zagadnień przez studentów na zajęciach audytoryjnych. Ich omówienie i dyskusja |
---|
M-2 | Praca w grupach |
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach |
---|
S-2 | Ocena formująca: "Wejściówki" na początku zajęć audytoryjnych |
S-5 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
S-3 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca stopień przygotowania studenta do mających się odbyć zajęć |
S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie audytoriów |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić roli drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska, nie potrafi określić wpływu zmienionych mikroorganizmów na środowisko, człowieka i zwierzęta |
3,0 | Student wykazuje minimum wiedzy roli drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska oraz wpływu zmienionych mikroorganizmów na środowisko, człowieka i zwierzęta, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. |
3,5 | Student objaśnia rolę drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska, objaśnia wpływ zmienionych mikroorganizmów na środowisko, człowieka i zwierzęta; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. |
4,0 | Student szczegółowo objaśnia rolę drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska oraz wpływ zmienionych mikroorganizmów na środowisko, człowieka i zwierzęta; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. |
4,5 | Student wyczerpująco objaśnia rolę drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska oraz wpływ zmienionych mikroorganizmów na środowisko, człowieka i zwierzęta; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. |
5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat roli drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska oraz wpływu zmienionych mikroorganizmów na środowisko, człowieka i zwierzęta; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. |