Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
Sylabus przedmiotu Biologiczne podstawy żywienia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologiczne podstawy żywienia | ||
Specjalność | Biologia zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość fizjologii i podstaw racjonalnego żywienia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z wiedzą o żywności i jej wartości odżywczej |
C-2 | poznanie roli składników pokarmowych w profilaktyce zdrowia oraz prawidłowego wzrostu i rozwoju |
C-3 | zapoznanie studentów z zasad prawidłowego żywienia ze szczególnym wyeksponowaniem roli składników pokarmowych istotnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zapotrzebowanie energetyczne człowieka. Określenie podstawowej i całkowitej przemiany materii. Wartość kaloryczna pożywienia. | 3 |
T-A-2 | Wartość odżywcza białka żywności. Obliczanie wskaźników wartości odżywczej białka oraz efektu uzupełniania się różnych białek. | 3 |
T-A-3 | Zalecenia żywieniowe dla różnych grup ludności (dzienne racje pokarmowe). Wykorzystanie wskaźnika jakości żywieniowej INQ do oceny wartości odżywczej żywności i planowania jadłospisów. | 2 |
T-A-4 | Metody badania sposobu żywienia.Ocena sposobu odżywiania. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Fizjologiczne podstawy żywienia człowieka. Układ pokarmowy, trawienie, wchłanianie. Podstawowe pojęcia i definicje związane z racjonalnym żywieniem. | 2 |
T-W-2 | Potrzeby energetyczne organizmu. Podstawowa przemiana materii. Wartość energetyczna pożywienia. Bilans energii i masy ciała. | 2 |
T-W-3 | Składniki odżywcze;przemiany metaboliczne, źródła, biodostępność i znaczenie dla zdrowia człowieka. | 2 |
T-W-4 | Watość odżywcza produktów spożywczych. Tabale składu i wartości odżywczej produktów spożywczych.Normy żywienia i wyżywienia. | 3 |
T-W-5 | Fortyfikacja produktów spożywczych i suplementowanie diet. Bezpieczeństwo zdrowotne żywności i żywienia. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 2 |
A-A-3 | przygotowanie się do kolokwium | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 3 |
A-W-3 | Zaliczenie wykładów | 2 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | praca w grupach |
M-3 | pogadanka |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: wejściówki |
S-2 | Ocena formująca: pokazanie rozwiązania zadań |
S-3 | Ocena formująca: aktywność studenta na zajęciach |
S-4 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów |
S-5 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie audytorii |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O8.1_W01 zna i omawia rolę podstawowych składników pokarmowych i odżywczych oraz zna konsekwencje ich niedoboru i nadmiaru | BL_2A_W06 | P2A_W01, P2A_W03, P2A_W07 | C-3, C-2, C-1 | T-W-3, T-A-2, T-W-4, T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-A-3, T-A-4, T-W-5 | M-3, M-2, M-1 | S-3, S-1, S-5, S-4, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O8.1_U01 Student ma umiejętności związane z etycznym postępowaniem charakteryzujacym biologa oraz analizuje zależność między żywnoscią a własnym zdrowiem | BL_2A_U01 | P2A_U06, P2A_U07 | C-2, C-1, C-3 | T-W-5, T-W-4, T-A-3, T-W-3, T-W-2, T-A-1, T-A-4, T-W-1 | M-1 | S-4, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O8.1_K01 Student ma świadomość zagrożenia wynikającego z niewłasciwego odżywiania | BL_2A_K01, BL_2A_K07 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06, P2A_K07 | C-3 | T-A-3, T-W-4, T-A-4 | M-3, M-1 | S-2, S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O8.1_W01 zna i omawia rolę podstawowych składników pokarmowych i odżywczych oraz zna konsekwencje ich niedoboru i nadmiaru | 2,0 | student nie potrafi wymienić i omówić roli podstawowych składników pokarmowych i odżywczych |
3,0 | student definiuje podstawowe składniki pokarmowe i odżywcze | |
3,5 | student potrafi wyjaśnić rolę składników pożywienia i zna konsekwencje niedoboru i nadmiaru składników pokarmowych | |
4,0 | student potrafi dokonać podstawowej oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia | |
4,5 | student zna podstawowe potrzeby żywieniowe różnych grup ludności i potrafi określić normy | |
5,0 | student umie przedstawić zasady racjonalnego żywienia i potrafi przedstawić współczesne trendy w żywieniu człowieka |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O8.1_U01 Student ma umiejętności związane z etycznym postępowaniem charakteryzujacym biologa oraz analizuje zależność między żywnoscią a własnym zdrowiem | 2,0 | student nie posiada umiejętności zwiazanych z etycznym postępowaniem charakteryzującym biologa i nie potrafi dokonać analizy zalezności pomiędzy żywnoscią a zdrowiem |
3,0 | student posiada umiejętności zwiazanych z etycznym postępowaniem charakteryzującym biologa i potrafi dokonać analizy zalezności pomiędzy żywnoscią a zdrowiem w 60% | |
3,5 | student posiada umiejętności zwiazanych z etycznym postępowaniem charakteryzującym biologa i potrafi dokonać analizy zalezności pomiędzy żywnoscią a zdrowiem w 70% | |
4,0 | student posiada umiejętności zwiazanych z etycznym postępowaniem charakteryzującym biologa i potrafi dokonać analizy zalezności pomiędzy żywnoscią a zdrowiem w 85% | |
4,5 | student posiada umiejętności zwiazanych z etycznym postępowaniem charakteryzującym biologa i potrafi dokonać analizy zalezności pomiędzy żywnoscią a zdrowiem w 90% | |
5,0 | student posiada umiejętności zwiazanych z etycznym postępowaniem charakteryzującym biologa i potrafi dokonać analizy zalezności pomiędzy żywnoscią a zdrowiem |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O8.1_K01 Student ma świadomość zagrożenia wynikającego z niewłasciwego odżywiania | 2,0 | student nie ma swiadomości zagrożenia wynikającego z niewłaściwego odżywiania |
3,0 | student ma swiadomość zagrożenia wynikającego z niewłaściwego odżywiania w 60% | |
3,5 | student ma swiadomość zagrożenia wynikającego z niewłaściwego odżywiania w 70% | |
4,0 | student ma swiadomość zagrożenia wynikającego z niewłaściwego odżywiania w 85% | |
4,5 | student ma swiadomość zagrożenia wynikającego z niewłaściwego odżywiania w 90% | |
5,0 | student ma swiadomość zagrożenia wynikającego z niewłaściwego odżywiania |
Literatura podstawowa
- Gawęcki, J.,Hryniewiecki, L., Żywienie człowieka. T.I.Podstawe nauki o żywieniu, PWN, Warszawa, 1998
- Gawęcki, J.,Jeszka,J., Żywienie ludzi-ćwiczenia, PWN, Warszawa, 1995
- Gertig, H., Żywność a zdrowie, PZWL, Warszawa, 1996
- Sikorski, Z.E., Skład, przemiany i właściwości żywności, WNT, Warszawa, 2000
- Ziemiański, Ś., Normy żywienia człowieka. Fizjologiczne podstawy., PWN, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Hasik, J., Gawęcki, J., Żywienie człowieka zdrowego i chorego, PWN, Warszawa, 2000