Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BL_2A_BLZ-S-O9.1_W01 | Student zna i charakteryzuje podstawowe czynniki kancerogenne. Zna główne kryteruim klasyfikacji nowotorów i w danej grupie wylicza i charakteryzuje najczęstsze z nich. Rozróżnia cechy komórki prawidłowej od nieprawidłowej. Wylicza i opisuje mechanizmy odpowiedzialne za nadmierną proliferację, przeżycie, inwazyjność i metastazę komórek nowotworowych. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BL_2A_W03 | wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody |
---|
BL_2A_W11 | ma ogólną w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania, morfologii i anatomii oraz aberracji wybranych narządów i układów organizmów żywych oraz procesów życiowych na różnych etapach rozwoju organizmu |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | P2A_W02 | konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych |
---|
P2A_W04 | ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie |
P2A_W05 | ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej |
P2A_W06 | ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych |
P2A_W07 | ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Student pozna podstawowe kryteria klasyfikacji nowotworów oraz cechy różniace komórki nowotworowe od prawidłowych. pozna główne przyczyny odpowiadające za transformację nowotworową oraz warunkujące rozrost, przeżycie, inwazję i przerzutowanie komórek nowotworowych. |
---|
Treści programowe | T-A-1 | Najważniejsze czynniki kancerogenne pochodzenia fizycznego, chemicznego i bilogicznego. Etapy kancerogenezy i ich charakterystyka. |
---|
T-A-3 | Telomery i telomeraza w komórkach prawidłowych i nowotworowych. Komórki nowotworowe a starzenie replikacyjne. Alternatywne metody wydłużania telomerów w komórkach nowotworowych. Telomeraza jako cel w terapii antynowotworowej. |
T-W-2 | Klasyfikacja nowotworów. Nowotwory niezłośliwe, miejscowo złośliwe i zlośliwe, raki, mięsaki, chłonniaki i białaczki - podstawowe zmiany w strukturze makro- i mikroskopowej w porównianiu z komórkami i tkankami prawidłowymi. Wpływ nowotworow na organizm |
T-A-2 | Klonalny rozwój nowotworów. protoonkogeny i onkogeny, geny supresowrowe nowotworów. Zaburzenia przebiegu cyklu komórkowego w komórkach nowotworowych - rola białka p53 i mutacji jego genu oraz białka Rb (retinoblastoma). |
T-W-3 | Neoangiogeneza - mechanizmy, główne czynniki proangiogenne i cechy nowotworowych naczyń krwionośnych. Mechanizmy i czynniki opowiedzialne za inwazję, przerzutowanie i kolonizację nowych narzadów. |
T-A-4 | Transformacja nowotworowa a apoptoza. Mechanizmy ucieczki komórek nowotworowych przed apoptozą. Białka pro- i antyapoptyczne (białka śmierci i przeżycia). Mechanizm działania białek z rodziny inhibitorów apoptozy. Apoptoza jako cel molekularny w onkologii. |
T-W-1 | Nowotwory - problem medyczny i społeczny. Wskażniki eidemiologiczne chorób nowotworowych na Świecie i w Polsce. Najczęstsze nowotwory i kobiet i mężczyzn. Podstawowe cechy komórek nowotworowych i procesu nowotworzenia. |
T-A-5 | Antygeny i markery nowotworowe. Mechanizmy efektorowe odpowiedzi immunologicznej przeciw komórkom nowotworowym. Jak komórki nowotworowe uciekają przed odpowiedzią immunologiczną. Immunoterapia nowotworów. |
Metody nauczania | M-2 | Prezentacja mulimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora |
---|
M-1 | Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna i problemowa. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena na każdych ćwiczeniach stopnia przygotowaniado zajęć i zaagażowania w dyskusję. |
---|
S-4 | Ocena podsumowująca: Końcowa ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składają się ocena przedstawionej prezentacji i aktywności studenta na wszystkich ćwiczeniach. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowanej wraz z zespołem prezentacji i udziału studenta w jej omówieniu. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena pisemnego zaliczenia materiału objętego programem wykładów. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe kryteria klasyfkacji nowotworów, wymienia i w znacznie organiczonym zakresie charakteryzuje cechy podstawowe cechy rózniące komórki nowotworowe od prawidłowych. Zna podstawy klasyfikacji i wybiórczo podaje podstawowy mechanizm działania niektórych czynników kancerogennych. W zarysie charakteryzuje niektóre mechanizmy warunkujace rozrost, inwazję i przerzutowanie nowotworów. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |