Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
Sylabus przedmiotu Muzealnictwo hydrobiontów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Muzealnictwo hydrobiontów | ||
Specjalność | Biologia wód | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agata Korzelecka-Orkisz <Agata.Korzelecka-Orkisz@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawę do realizacji programu z Akwarystyki i muzealnictwa stanowić będą podstawowe wiadomosci z zakresu anatomii ryb, biologii ryb i systematyki ryb. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | W ramach realizowanego przedmiotu przedstawione zostaną metody pozyskiwania i zabezpieczania organizmów wodnych głównie fauny morskiej w celu ich utrwalania, preparowania i aranżowania wystaw muzealniczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ogólne zasady postępowania podczas prac w preparatorni i wynikające z tego zagrożenia. | 2 |
T-A-2 | Katalogowanie zbiorów – opis, procedury, karty katalogowe. | 2 |
T-A-3 | Przechowywanie okazów – wpływ światła, wilgotności, podwyższonej temperatury, szkodników, grzybów, itp. | 2 |
T-A-4 | Sposoby preparowania trofeów wędkarskich i myśliwskich. | 2 |
T-A-5 | Preparaty mokre – słoje, skład utrwalaczy, stężenia, czas penetracji. | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Pozyskiwanie okazów muzealnych | 2 |
T-L-2 | Zabezpieczanie wstępne (utrwalanie okazów małych i dużych, bezkręgowców i kręgowców), zmiany pośmiertne, etykietowanie. | 2 |
T-L-3 | Preparowanie ryb | 2 |
T-L-4 | Preparaty kostne – izolowanie utrwalanie, łączenie kości. | 2 |
T-L-5 | Renowacja biologicznych preparatów muzealnych | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody pozyskiwania okazów muzealnych. | 2 |
T-W-2 | Sposoby utrwalania okazów małych i dużych, bezkręgowców i kręgowców. Zmiany pośmiertne, etykietowanie. | 2 |
T-W-3 | Sprzęt i narzędzia do preparowania. | 2 |
T-W-4 | Zabezpieczenie – środki renowacyjne (utrwalacze, wypełniacze, itp.). | 2 |
T-W-5 | Ekspozycje tematyczne – kompozycja flory i fauny. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Udział w konsultacjach | 4 |
A-A-3 | Przygotowanie sie do zajęć | 3 |
A-A-4 | Przygotowanie sie do zaliczenia przedmiotu | 4 |
21 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 4 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia laboratoriów | 4 |
18 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 4 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 3 |
21 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny |
M-2 | Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie preparatów suchych i mokrych, wykonywanie odlewów, utrwalanie okazów małych i dużych, bezkręgowców i kręgowców, etykietowanie, wykonywanie preparatów kostnych, preparowanie trofeów wędkarskich, renowacja okazów muzealnych) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena za przygotowanie się do zajęć ocena aktywnosci studenta na zajęciach ocena poprawnosci wykonania zadania (np. preparatu) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykonanie preparatu, pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O4.2_W01 Student posiądzie wiedzę z zakresu rodzajów narzędzi do pozyskiwania organizmów żywych, sposobów utrwalania okazów małych i dużych, bezkręgowców i kręgowców, zmian pośmiertnych, oznaczania zbiorów muzealnych, a także działania srodków renowacyjnych. | BL_2A_W11 | P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-A-3, T-W-4, T-L-2, T-A-5, T-L-5, T-A-2, T-W-5 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O4.2_U01 Student posiądzie umiejętność pozyskiwania organizmów wodnych do celów muzealniczych, utrwalania preparatów oraz ich wykonywanie i konserwacji. Ponadto w ramach realizacji przedmiotu studenci posiądą umiejętności wykonywania ekspozycji tematycznych związanych z kompozycją flory i fauny wodnej | BL_2A_U12, BL_2A_U14 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-L-4, T-A-5, T-A-2, T-L-5, T-L-2 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O4.2_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania; | BL_2A_K01, BL_2A_K08 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07 | C-1 | T-L-4, T-A-1, T-A-4, T-W-3, T-W-2, T-L-3, T-A-5, T-A-3, T-A-2, T-L-2, T-W-1, T-W-4, T-L-5, T-L-1, T-W-5 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O4.2_W01 Student posiądzie wiedzę z zakresu rodzajów narzędzi do pozyskiwania organizmów żywych, sposobów utrwalania okazów małych i dużych, bezkręgowców i kręgowców, zmian pośmiertnych, oznaczania zbiorów muzealnych, a także działania srodków renowacyjnych. | 2,0 | Student nie wie nic na temat sposobów utrwalania okazów muzealnych |
3,0 | Student ma wiedzę na temat sposobów utrwalania okazów małych i dużych, bezkręgowców i kręgowców, posiadł wiedzę na temat oznaczania zbiorów muzealnych. | |
3,5 | Student ma wiedzę na temat sposobów utrwalania okazów małych i dużych, bezkręgowców i kręgowców. Student wie w jaki sposób działają preparaty utrwalające i renowacyjne, posiadł wiedzę na temat oznaczania zbiorów muzealnych. | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat sposobów utrwalania okazów małych i dużych, bezkręgowców i kręgowców. Student wie w jakim tempe i czego dotyczą zmiany pośmiertne w zalezności od składu ciała, student wie w jaki sposób działają preparaty utrwalające i renowacyjne, posiadł wiedzę na temat oznaczania zbiorów muzealnych. | |
4,5 | Student wie jak dobrać technikę pozyskiwania i rodzaj narzędzi do rodzaju organizmów żywych w celu pozyskania ich na preparaty muzealne. Ma wiedzę na temat sposobów utrwalania okazów małych i dużych, bezkręgowców i kręgowców. Student wie w jakim tempe i czego dotyczą zmiany pośmiertne w zalezności od składu ciała, student wie w jaki sposób działają preparaty utrwalające i renowacyjne, posiadł wiedzę na temat oznaczania zbiorów muzealnych. | |
5,0 | Student wie jak dobrać technikę pozyskiwania i rodzaj narzędzi do rodzaju organizmów żywych w celu pozyskania ich na preparaty muzealne. Ma wiedzę na temat sposobów utrwalania okazów małych i dużych, bezkręgowców i kręgowców. Student wie w jakim tempe i czego dotyczą zmiany pośmiertne w zalezności od składu ciała, student wie w jaki sposób działają preparaty utrwalające i renowacyjne, posiadł wiedzę na temat oznaczania zbiorów muzealnych, wie w jaki sposób zaaranżować wystawe muzealniczą. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O4.2_U01 Student posiądzie umiejętność pozyskiwania organizmów wodnych do celów muzealniczych, utrwalania preparatów oraz ich wykonywanie i konserwacji. Ponadto w ramach realizacji przedmiotu studenci posiądą umiejętności wykonywania ekspozycji tematycznych związanych z kompozycją flory i fauny wodnej | 2,0 | Student nie potrafi wykonać preparatów muzealnych |
3,0 | Student potrafi wykonać preparaty muzealne z organizmów wodnych | |
3,5 | Student potrafi wykonać preparaty muzealne z organizmów wodnych, zabezpieczyć je i w sposób właściwy sie z nimi obchodzić | |
4,0 | Student potrafi pozyskiwać organizmy wodne do celów muzealniczych, zabezpieczyć je i utrwalić oraz wykonać z nich preparaty muzealne, w sposób właściwy potrafi obchodzić się z preparatami muzealniczymi | |
4,5 | Student potrafi pozyskiwać organizmy wodne do celów muzealniczych, zabezpieczyć je i utrwalić oraz wykonać z nich preparaty muzealne, potrafi dobrać metodę i narzędzia do wykonywanych preparatów, w sposób właściwy potrafi obchodzić się z preparatami muzealniczymi | |
5,0 | Student potrafi pozyskiwać organizmy wodne do celów muzealniczych, zabezpieczyć je i utrwalić oraz wykonać z nich preparaty muzealne, potrafi dobrać metodę i narzędzia do wykonywanych preparatów, w sposób właściwy potrafi obchodzić się z preparatami muzealniczymi i wykonać ich właściwą renowację, |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O4.2_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania; | 2,0 | Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki |
3,0 | Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
3,5 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
4,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
4,5 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
5,0 | Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole |
Literatura podstawowa
- Dakin N., Morskie akwarium., Amber, Warszawa, 1997
- Foremska Eleonora, Tomkowiak Jan, Preparatyka organiczna, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, 2001
- M. Bailey, N. Dakin, Akwarystyka poradnik, Galaktyka, Łódź, 2000
- P. Beck, Rośliny akwariowe, Multico, Warszawa, 2001
- K. Teisseyre, Słodkowodne akwarium ozdobne, OWH, Warszawa, 2002
- S. Kronobis, Jak założyć i pielęgnować akwarium, Multum, Poznań, 2001
- Vogel A., Preparatyka Organiczna, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, Warszawa, 1984
Literatura dodatkowa
- A. Sieniawski, Ryby żyworodne w akwarium, Ergos, Warszawa, 2001
- Gay J., Akwarium doskonałe, Bellona, Warszawa, 2006