Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
Sylabus przedmiotu Patofizjologia ryb:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Patofizjologia ryb | ||
Specjalność | Biologia wód | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość anatomii, biologii i fizjologii ryb promieniopłetwych, chrzęstników i minogów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów przyczynami i istotą procesów patofizjologicznych |
C-2 | Kształtowanie umiejętności prowadzenia badań specjalistycznych |
C-3 | Zaprezentowanie obowiązującej wiedzy dotyczącej metod, technik oraz międzynarodowych standardów stosowanych w badaniach |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Patologia układu krążenia | 3 |
T-A-2 | Patologia pęcherza pławnego i oddechowego, infekcja, inwazja, rola stresu w powstawaniu zmian patofizjologicznych | 2 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Badania kliniczne i procedury oparte na standardach obowiązujących w UE i USA | 3 |
T-L-2 | Praktyczna patofizjologia chrzęstników, minogów i ryb promieniopłetwych | 2 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie patofizjologii, rola czynników usposabiających do rozwoju choroby | 2 |
T-W-2 | Rodzaje skażenia środowiska i ich wpływ na organizm ryb | 3 |
T-W-3 | Morfologiczne i fizjologiczne uwarunkowania procesów chorobotwórczych | 2 |
T-W-4 | Zmiany zapalne, wsteczne, wytwórcze, nowotworowe | 3 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 5 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zaliczenia | 10 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach praktycznych | 5 |
A-L-2 | przygotowanie się do zaliczenia | 5 |
A-L-3 | Teoretyczne przygotowanie się do zajęć praktycznych | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne przygotowane techniką multimedialną |
M-2 | dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | pokaz metod i technik stosowanych w badaniach patofizjologicznych |
M-4 | ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych - praca indywidualna i w małych zespołach) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena przygotowania teoretycznego studenta z tematyki prowadzonych zajęć |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O5.2_W02 Student wyróżnia i charakteryzuje zmiany patologiczne, powstałe pod wpływem działania niekorzystnych czynników środowiskowych. Student rozróżnia i nazywa zaburzenia odwracalne i nieodwracalne w funkcjonowaniu organizmu ryby oraz potrafi wskazać ich przyczyny. Student ma wiedzę dotyczącą zmian i zaburzeń w pracy komórek, narządów i układów w organizmie ryby, będących wynikiem choroby. | BL_2A_W11 | P2A_W04, P2A_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-L-1, T-W-2, T-L-2, T-A-2, T-A-1, T-W-4 | M-3, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O5.2_U01 Student rozumie i opisuje zależności między funkcjolowaniem organizmu ryby a środowiskiem | BL_2A_U13 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U06 | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-4, M-3, M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
BL_2A_BLW-S-O5.2_U02 Wykorzystuje wiedzę dotyczącą funkcjonowania narządów i układów organizmu ryby oraz interpretuje zachodzące w nich zmiany patologiczne | BL_2A_U01, BL_2A_U06 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06, P2A_U07 | C-3, C-2, C-1 | T-A-1, T-W-3, T-W-4, T-A-2, T-L-2 | M-2, M-1, M-4, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O5.2_K01 Student ma świadomość wpływu postępowania człowieka na stan zdrowia i kondycję ryb | BL_2A_K01, BL_2A_K08, BL_2A_K03 | P2A_K01, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07 | C-1, C-3 | T-W-3, T-L-1 | M-2, M-4, M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O5.2_W02 Student wyróżnia i charakteryzuje zmiany patologiczne, powstałe pod wpływem działania niekorzystnych czynników środowiskowych. Student rozróżnia i nazywa zaburzenia odwracalne i nieodwracalne w funkcjonowaniu organizmu ryby oraz potrafi wskazać ich przyczyny. Student ma wiedzę dotyczącą zmian i zaburzeń w pracy komórek, narządów i układów w organizmie ryby, będących wynikiem choroby. | 2,0 | Student nie potrafi przekazać swojej wiedzy dotyczącej charakterystyki zmian patologicznych. |
3,0 | Student prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą patofizjologii, bez umiejętności jej analizy. | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą procesów chorobowych, potrafi analizować ich przyczyny. | |
4,0 | Student prezentuje wiedzę dotyczącą przedmiotu w obowiązującym zakresie, potrafi analizować przyczyny opisanych procesów. | |
4,5 | Student prezentuje wiedzę dotyczącą przedmiotu w obowiązującym zakresie, potrafi ją analizować i dyskutować nad przyczynami opisanych procesów. | |
5,0 | Student prezentuje wiedzę dotyczącą przedmiotu w szerokim zakresie, potrafi analizować i dyskutować nad przyczynami opisanych procesów oraz powiązać je z dynamiką stanu środowiska naturalnego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O5.2_U01 Student rozumie i opisuje zależności między funkcjolowaniem organizmu ryby a środowiskiem | 2,0 | Student nie potrafi przekazać swojej wiedzy dotyczącej wpływu środowiska wodnego na funkcjonowanie organizmu ryby. |
3,0 | Student prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą przedmiotu, bez umiejętności jej analizy. | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą przedmiotu, potrafi analizować zależności między funcjonowaniem organizmu ryby w określonych warunkach środowiskowych. | |
4,0 | Student prezentuje wiedzę dotyczącą przedmiotu w obowiązującym zakresie, potrafi analizować przyczyny zachodzących procesów. | |
4,5 | Student prezentuje wiedzę dotyczącą przedmiotu w obowiązującym zakresie, potrafi ją analizować i dyskutować nad ich przyczynami i dynamiką. | |
5,0 | Student prezentuje wiedzę dotyczącą przedmiotu w poszerzonym zakresie, potrafi analizować i dyskutować nad przyczynami opisanych procesów oraz powiązać je ze zmianami stanu środowiska naturalnego. | |
BL_2A_BLW-S-O5.2_U02 Wykorzystuje wiedzę dotyczącą funkcjonowania narządów i układów organizmu ryby oraz interpretuje zachodzące w nich zmiany patologiczne | 2,0 | Student nie potrafi przekazać swojej wiedzy dotyczącej mozliwych zmian w funkcjonowaniu narządów i układów organizmu ryby. |
3,0 | Student prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą możliwych zmian w funkcjonowaniu narządów i układów organizmu ryby, bez umiejętności jej analizy. | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą możliwych zmian w funkcjonowaniu narządów i układów organizmu ryby, potrafi analizować ich przyczyny. | |
4,0 | Student prezentuje wiedzę dotyczącą przedmiotu w obowiązującym zakresie, potrafi analizować przyczyny powstania zmian patologicznych. | |
4,5 | Student prezentuje wiedzę dotyczącą patologii w funkcjonowaniu narządów i układów organizmu ryby w obowiązującym zakresie, potrafi analizować i dyskutować nad przyczynami opisanych procesów. | |
5,0 | Student prezentuje wiedzę dotyczącą patologii w funkcjonowaniu narządów i układów organizmu ryby w poszerzonym zakresie, potrafi analizować, interpretować i dyskutować nad przyczynami i skutkami opisanych procesów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O5.2_K01 Student ma świadomość wpływu postępowania człowieka na stan zdrowia i kondycję ryb | 2,0 | Student nie potrafi przekazać swojej wiedzy dotyczącej wpływu działalności człowieka na stan zdrowia i kondycje ryb |
3,0 | Student prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą wpływu działalności człowieka na stan zdrowia i kondycję ryb, bez umiejętności jej analizy | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą przedmiotu, potrafi analizować zależności między nieodpowiednimi warunkami środowiskowymi a charakterem i częstotliwością występowania zmian w funkcjonowaniu organizmu ryby. | |
4,0 | Student prezentuje obowiązującą wiedzę dotyczącą przedmiotu, potrafi analizować zależności między nieodpowiednimi warunkami środowiskowymi a charakterem i częstotliwością występowania zmian w funkcjonowaniu organizmu ryby. | |
4,5 | Student prezentuje wiedzę dotyczącą częstości występowania i specyfiki zmian patofizjologicznych w obowiązującym zakresie, potrafi analizować i wskazać przyczyny i ich skutki. | |
5,0 | Student prezentuje wiedzę dotyczącą częstości występowania i specyfiki zmian patofizjologicznych w poszerzonym zakresie, potrafi analizować i wskazać ich przyczyny i skutki oraz sposoby zapobiegania. |
Literatura podstawowa
- Jara Z., Chodyniecki A., Ichtiopatologia, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 1999, 1
Literatura dodatkowa
- Heath A.G., Water Pollution and Fish Physiology, CRC Press, Boston, 1990, 2
- Stoskopf M.K., Fish Medicine, ART Sciences Published, 2010, 2, Tom I
- Stoskopf M.K., Fish Medicine, ART Sciences, 2010, 2, Tom II