Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BT_1A_BT-S-C28_U01 | Potrafi zastosować procesy biotechnologiczne w produkcji biopolimerów oraz dobrać i pozyskać wlasciwe organizmy żywe w celu efektywnej ich produkcji, Umie scharakteryzować biopolimery i ocenić stopień ich biodegradowalności |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BT_1A_U10 | Posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu biotechnologii; zna i ocenia znaczenie biotechnologii w różnych dziedzinach życia oraz w tworzeniu nowych i pozyskiwaniu istniejących substancji biologicznie aktywnych; zna podstawe zagadnienia z farmakologii i farmakokinetyki leków; potrafi zaprojektować linie biotechnologiczne oraz wykorzystywać różne urządzenia i aparaturę badawczą w biotechnologii; zdaje sobie sprawę z zagrożeń wynikających z osiągnięć biotechnologii; zna zagadnienia związane z biobezpieczeństwem. |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_U02 | posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
R1A_U03 | stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R1A_U04 | wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski |
R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
R1A_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Opanowanie podstaw teoretycznych dotyczących najważniejszych grup biopolimerów oraz zastosowania procesów biotechnologicznych w ich produkcji, poznanie metod doboru właściwych organizmów żywych, ich pozyskiwania i modyfikacji w kierunku efektywnej produkcji biopolimerów, regulacji i optymalizacji warunków biosyntezy biopolimerów przez drobnoustroje, poznanie najważniejszych kierunków wykorzystania biopolimerów i metod ich charakteryzacji, poznanie metod wykorzystywanych w procesach biodegradacji biopolimerów oraz metodyki oceny ich biodegradowalności. |
---|
Treści programowe | T-W-4 | Polisacharydy, egzopolisacharydy produkowane przez bakterie kwasu mlekowego, skleroglukan, bioemulgatory polisacharydowe. |
---|
T-A-6 | Biosynteza i oczyszczanie celulozy. |
T-W-7 | Proces biotechnologiczny w produkcji monomerów służących do produkcji polimerów. Syntetyczne nośniki DNA stosowane m.in. w terapii genowej. Najważniejsze kierunki wykorzystania biopolimerów i metody ich charakteryzacji oraz aspekty ekonomiczne biotechnologicznej produkcji biopolimerów |
T-W-2 | Biotechnologiczne przekształcanie węgla w kierunku surowców i półproduktów wykorzystywanych w procesach biochemicznych. |
T-A-3 | Regulacja biosyntezy oraz optymalizacja warunków wzrostu szczepów bakteryjnych w kierunku produkcji EPS, odpady pochodzenia rolniczego jako tanie substraty. |
T-W-3 | Biosynteza ligniny w transgenicznych i zmutowanych roślinach i jej biodegradacja w obecności grzybów. Biochemia naturalnego lateksu. Poliestry: polihydroksykwasy PHA – metaboliczne przemiany i bioinżynieria biosyntezy PHA, produkcja PHA w transgenicznych roślinach, ukierunkowane procesy fermentacji jako źródło komonomerów do chemicznej produkcji poliestrów. |
T-A-2 | Monitoring środowiskowych szczepów, wykazujących zdolność do biosyntezy PHA. Modyfikacja genetyczna mikroorganizmów prowadząca do uzyskania szczepów, produkujących biopolimery. |
T-A-1 | Biosynteza PHA, jego kopolimerów oraz naturalnych elastomerów. Szlak biochemiczny syntezy PHA oraz elastomerów. |
T-A-7 | Biotechnologia w produkcji polilaktydu. |
T-W-6 | Inne polimery pochodzenia naturalnego: biofosforany i poli(tioestry). |
T-W-5 | Poliamidy i kompleksy białkowe, biologia i technologia produkcji jedwabiu w tym zastosowanie transgenicznych roślin, manipulacja strukturalna kwasów nukleinowych i białek jako metoda modyfikacji procesów biotechnologicznych. |
T-A-4 | Oczyszczanie i charakterystyka EPS syntetyzowanego przez Bacillus sp. Egzopolisacharydy syntetyzowane przez grzyby i bakterie. |
T-W-1 | Budowa i główne rodzaje biopolimerów. |
T-A-5 | Szlak biochemiczny biosyntezy EPS umożliwiający ich pozyskiwanie w warunkach laboratoryjnych. Modyfikacja produkowanych w warunkach laboratoryjnych egzopolisacharydów. |
Metody nauczania | M-2 | Problemowe i pokazowe ćwiczenia audytoryjno-laboratoryjne |
---|
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Kolokwium |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdania, w którym zapisane zostaną wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń) |
3,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym potrafi zapisać wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń) |
3,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym będzie prezentować wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a z doświadczeń potrafi wyciągnąć wnioski |
4,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym będzie efektywnie prezentować wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a z doświadczeń potrafi wyciągnąć wnioski |
4,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym zawarte zostaną wnioski, ponadto student będzie efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o wynikach z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń). |
5,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym zawarte zostaną wnioski, ponadto student będzie efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o wynikach z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a także potrafi zapisać reakcje do przeprowadzonych ćwiczeń. |