Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Pracownia inżynierska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pracownia inżynierska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Czernomysy-Furowicz <Danuta.Czernomysy-Furowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 3,01,00zaliczenie
laboratoriaL7 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza kierunkowa oraz poszerzona wiedza na temat działalności badawczej jednostki Promotora

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem kursu jest zapoznanie studenta z zasadami i sposobem realizacji pracy inżynierskiej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Realizacja części badawczej pracy inżynierskiej prowadzona w Jednostce Promotora30
30
laboratoria
T-L-1Realizacja części badawczej pracy inżynierskiej prowadzona w Jednostce Promotora30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach20
A-L-3Praca własna studenta koordynowana indywidualnie z Promotorem i zgodna ze specyfiką pracy inżynierskiej (opracowywanie wyników badań, wyszukiwanie publikacji, tłumaczenie tekstów naukowych, itp.)40
90
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach20
A-L-3Praca własna studenta koordynowana indywidualnie z Promotorem i zgodna ze specyfiką pracy inżynierskiej (opracowywanie wyników badań, wyszukiwanie publikacji, tłumaczenie tekstów naukowych, itp.)40
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie
M-3Praca laboratoryjna związana z realizacją pracy inżynierskiej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ciągła ocena pracy studenta
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin dyplomowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-A11_W01
Student posiada wiedzę umożliwiającą realizację pracy inżynierskiej w wybranej jednostce
BT_1A_W13R1A_W05, R1A_W09C-1T-L-1M-2, M-3, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-A11_U01
Student posiada umiejętności pozwalające na zrealizowanie tematu badwczego pracy inżynierskiej pod kierunkiem Promotora
BT_1A_U17R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-1M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-A11_K01
Student wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych, w ich interpretowniu wykazuje podejście naukowe, rozumie etyczne i społeczne aspekty związane z pracą badawczą
BT_1A_K02R1A_K02, R1A_K04C-1T-L-1M-3, M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-A11_W01
Student posiada wiedzę umożliwiającą realizację pracy inżynierskiej w wybranej jednostce
2,0Student nie posiada wystarczającej wiedzy dla danego kierunku studiów i specjalności umożliwiającej napisanie pracy inżynierskiej i jej obronę.
3,0Student posiada wiedzę dla danej specjalności studiów i minimalny zasób wiedzy związanej kierunkiem studiów umożliwiający napisanie pracy inżynierskiej w bardzo ograniczonym zakresie tematycznym, ale wystarczającym do jej obrony.
3,5Student posiada wystarczającą wiedzę dla danego kierunku studiów i specjalności umożliwiającą napisanie poprawnej pracy inżynierskiej i jej obronę.
4,0Student posiada dobrą wiedzę dla danego kierunku studiów i specjalności umożliwiającą napisanie wyczerpującej pracy inżynierskiej i właściwą jej obronę.
4,5Student posiada dużą wiedzę dla danego kierunku studiów i specjalności umożliwiającą napisanie dobrej pracy inżynierskiej i jej obronę.
5,0Student posiada bardzo dużą wiedzę dla danego kierunku studiów i związaną z daną specjalnością umożliwiającą napisanie wyczerpującej dany temat pracy inżynierskiej i wzorową obronę.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-A11_U01
Student posiada umiejętności pozwalające na zrealizowanie tematu badwczego pracy inżynierskiej pod kierunkiem Promotora
2,0Student nie posiada umiejętności pozwalających na napisanie i redagowanie pracy naukowej.
3,0Student posiada minimalne umiejętności pozwalające na podjęcie proponowanego tematu pracy, uczestniczy w pracach badawczych, ale badania wykonuje tylko pod kierunkiem promotora, zachowuje właściwy układ pracy, poprawnie redaguje pracę dobierając pozycje piśmiennictwa, ale głównie stanowią je prace polskojęzyczne, w tym podręczniki.
3,5Student posiada wystarczające umiejętności pozwalające na podjęcie proponowanego tematu pracy, zachowuje właściwy układ pracy, poprawnie redaguje pracę dobierając pozycje piśmiennictwa, z których tylko nieliczne są pracami oryginalnymi i obcojęzycznymi.
4,0Student posiada wystarczające umiejętności pozwalające na podjęcie dowolnego z zaproponowanych tematów pracy, zachowuje właściwy układ pracy, poprawnie redaguje pracę dobierając właściwe pozycje piśmiennictwa, z którym co najmniej połowa to prace oryginalne i obcojęzyczne.
4,5Student posiada wystarczające umiejętności pozwalające na podjęcie dowolnego z zaproponowanych tematów pracy, zachowuje właściwy układ pracy, poprawnie redaguje pracę dobierając właściwe pozycje piśmiennictwa, z których większość to prace oryginalne i obcojęzyczne.
5,0Student posiada wystarczające umiejętności pozwalające na podjęcie dowolnego z zaproponowanych tematów pracy bądź sam proponuje temat pracy motywując jego podjęcie. zachowuje właściwy układ pracy, poprawnie redaguje pracę dobierając właściwe pozycje piśmiennictwa, z których większość to najnowsze prace oryginalne i obcojęzyczne.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-A11_K01
Student wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych, w ich interpretowniu wykazuje podejście naukowe, rozumie etyczne i społeczne aspekty związane z pracą badawczą
2,0Student nie wykazuje przekonania o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych, w ich interpretowniu nie wykazuje podejścia naukowe, nie rozumie etycznych i społecznych aspektów związanych z pracą badawczą
3,0Student wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych, w ich interpretowniu wykazuje podejście naukowe, rozumie etyczne i społeczne aspekty związane z pracą badawczą w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0Student wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych, w ich interpretowniu wykazuje podejście naukowe, rozumie etyczne i społeczne aspekty związane z pracą badawczą

Literatura podstawowa

  1. Weiner J., Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych, PWN, Warszawa, 2009
  2. Lindsay D., Dobre rady dla piszących teksty naukowe, Oficyna Wydawnicza Pilitechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1995
  3. Gambarelli G., Łucki Z., Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, Universitas, Kraków, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Święcicki M., Jak studiować? Jak pisać pracę magisterską?, PWN, Warszawa, 1969

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Realizacja części badawczej pracy inżynierskiej prowadzona w Jednostce Promotora30
30

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Realizacja części badawczej pracy inżynierskiej prowadzona w Jednostce Promotora30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach20
A-L-3Praca własna studenta koordynowana indywidualnie z Promotorem i zgodna ze specyfiką pracy inżynierskiej (opracowywanie wyników badań, wyszukiwanie publikacji, tłumaczenie tekstów naukowych, itp.)40
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach20
A-L-3Praca własna studenta koordynowana indywidualnie z Promotorem i zgodna ze specyfiką pracy inżynierskiej (opracowywanie wyników badań, wyszukiwanie publikacji, tłumaczenie tekstów naukowych, itp.)40
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-A11_W01Student posiada wiedzę umożliwiającą realizację pracy inżynierskiej w wybranej jednostce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W13zna techniki badawcze oraz zasady przygotowania i napisania pracy naukowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studenta z zasadami i sposobem realizacji pracy inżynierskiej
Treści programoweT-L-1Realizacja części badawczej pracy inżynierskiej prowadzona w Jednostce Promotora
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie
M-3Praca laboratoryjna związana z realizacją pracy inżynierskiej
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ciągła ocena pracy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wystarczającej wiedzy dla danego kierunku studiów i specjalności umożliwiającej napisanie pracy inżynierskiej i jej obronę.
3,0Student posiada wiedzę dla danej specjalności studiów i minimalny zasób wiedzy związanej kierunkiem studiów umożliwiający napisanie pracy inżynierskiej w bardzo ograniczonym zakresie tematycznym, ale wystarczającym do jej obrony.
3,5Student posiada wystarczającą wiedzę dla danego kierunku studiów i specjalności umożliwiającą napisanie poprawnej pracy inżynierskiej i jej obronę.
4,0Student posiada dobrą wiedzę dla danego kierunku studiów i specjalności umożliwiającą napisanie wyczerpującej pracy inżynierskiej i właściwą jej obronę.
4,5Student posiada dużą wiedzę dla danego kierunku studiów i specjalności umożliwiającą napisanie dobrej pracy inżynierskiej i jej obronę.
5,0Student posiada bardzo dużą wiedzę dla danego kierunku studiów i związaną z daną specjalnością umożliwiającą napisanie wyczerpującej dany temat pracy inżynierskiej i wzorową obronę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-A11_U01Student posiada umiejętności pozwalające na zrealizowanie tematu badwczego pracy inżynierskiej pod kierunkiem Promotora
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U17Posiada umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu biotechnologii stosowanej; zna i rozumie zasady przygotowania i opracowania pracy dyplomowej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studenta z zasadami i sposobem realizacji pracy inżynierskiej
Treści programoweT-L-1Realizacja części badawczej pracy inżynierskiej prowadzona w Jednostce Promotora
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie
M-3Praca laboratoryjna związana z realizacją pracy inżynierskiej
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin dyplomowy
S-1Ocena formująca: Ciągła ocena pracy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności pozwalających na napisanie i redagowanie pracy naukowej.
3,0Student posiada minimalne umiejętności pozwalające na podjęcie proponowanego tematu pracy, uczestniczy w pracach badawczych, ale badania wykonuje tylko pod kierunkiem promotora, zachowuje właściwy układ pracy, poprawnie redaguje pracę dobierając pozycje piśmiennictwa, ale głównie stanowią je prace polskojęzyczne, w tym podręczniki.
3,5Student posiada wystarczające umiejętności pozwalające na podjęcie proponowanego tematu pracy, zachowuje właściwy układ pracy, poprawnie redaguje pracę dobierając pozycje piśmiennictwa, z których tylko nieliczne są pracami oryginalnymi i obcojęzycznymi.
4,0Student posiada wystarczające umiejętności pozwalające na podjęcie dowolnego z zaproponowanych tematów pracy, zachowuje właściwy układ pracy, poprawnie redaguje pracę dobierając właściwe pozycje piśmiennictwa, z którym co najmniej połowa to prace oryginalne i obcojęzyczne.
4,5Student posiada wystarczające umiejętności pozwalające na podjęcie dowolnego z zaproponowanych tematów pracy, zachowuje właściwy układ pracy, poprawnie redaguje pracę dobierając właściwe pozycje piśmiennictwa, z których większość to prace oryginalne i obcojęzyczne.
5,0Student posiada wystarczające umiejętności pozwalające na podjęcie dowolnego z zaproponowanych tematów pracy bądź sam proponuje temat pracy motywując jego podjęcie. zachowuje właściwy układ pracy, poprawnie redaguje pracę dobierając właściwe pozycje piśmiennictwa, z których większość to najnowsze prace oryginalne i obcojęzyczne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-A11_K01Student wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych, w ich interpretowniu wykazuje podejście naukowe, rozumie etyczne i społeczne aspekty związane z pracą badawczą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K02wykazuje zrozumienie podstawowych zasad etyki, ekonomii i prawa; postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studenta z zasadami i sposobem realizacji pracy inżynierskiej
Treści programoweT-L-1Realizacja części badawczej pracy inżynierskiej prowadzona w Jednostce Promotora
Metody nauczaniaM-3Praca laboratoryjna związana z realizacją pracy inżynierskiej
M-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ciągła ocena pracy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje przekonania o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych, w ich interpretowniu nie wykazuje podejścia naukowe, nie rozumie etycznych i społecznych aspektów związanych z pracą badawczą
3,0Student wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych, w ich interpretowniu wykazuje podejście naukowe, rozumie etyczne i społeczne aspekty związane z pracą badawczą w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0Student wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych, w ich interpretowniu wykazuje podejście naukowe, rozumie etyczne i społeczne aspekty związane z pracą badawczą