Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria bioreaktorów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria bioreaktorów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 1,00,42egzamin
ćwiczenia audytoryjneA7 10 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL7 5 1,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chemii, biochemii i mikrobiologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wiedza dotycząca procesów biotechnologicznych, modeli matematycznych wzrostu komórek i namnażania biomasy oraz kinetyki reakcji enzymatycznych. Znajomość funkcjonowania bioreaktorów i ich rodzajów oraz wydajności procesów biosyntezy - produkcji biomasy i metabolitów, z uwzględnieniem optymalizacji przebiegu procesu biotechnologicznego w bioreaktorach (czynniki biologiczne, środowiskowe oraz inżynieryjne). Umiejętność prawidłowego wyznaczania parametrów pracy bioreaktorów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Etapy procesu biotechnologicznego realizowanego w bioreaktorach.2
T-A-2Metody pozyskiwania szczepów przemysłowych.2
T-A-3Bioreaktory enzymatyczne, tkankowe, komórkowe. ZWpływ zjawisk przenoszenia masy na przebieg procesów w bioreaktorze.4
T-A-4Metody przenoszenia skali bioreaktorów2
10
laboratoria
T-L-1Zasady projektowania bioreaktorów. Przygotowanie projektu.5
5
wykłady
T-W-1Podstawy inżynierii bioreaktorów w przemyśle biotechnologicznym.2
T-W-2Parametry i model namnażania komórek. Wzrost kultury ciągłej. Wzrost liniowy i przestrzenny.2
T-W-3Podstawy kinetyki reakcji enzymatycznych.2
T-W-4Wpływ czynników fizyko-chemicznych na szybkość wzrostu drobnoustrojów.1
T-W-5Substraty do procesów biotechnologicznych i sposoby ich przygotowywania.1
T-W-6Ogólna charakterystyka różnych typów bioreaktorów. Rodzaje procesów biotechnologicznych.4
T-W-7Bioreaktory idealne i nieidealne. Procesy okresowe i ciągłe. Procesy okresowe z zasilaniem.2
T-W-8Bilansowanie bioreaktorów.1
T-W-9Biokatalizatory unieruchomione. Sposoby unieruchamiania. Bioreaktory do procesów z biokatalizatorem unieruchomionym.1
T-W-10Bioreaktory do tlenowych procesów wgłębnych.1
T-W-11Mieszanie w bioreaktorach. Makro i mikromieszanie. Efektywność i intensywność mieszania.2
T-W-12Napowietrzanie w bioreaktorach. Powstawanie piany i metody jej zwalczania.2
T-W-13Aseptyka w procesach biotechnologicznych. Możliwościi drogi zakażenia hodowli w bioreaktorze. Zapobieganie infekcjom.2
T-W-14Optymalizacja przebiegu procesu biotechnologicznego w bioreaktorze.2
T-W-15Kontrola przebiegu procesów biotechnologicznych i sterowanie. Automatyzacja procesów biotechnologicznych.1
T-W-16Metody uzyskiwania i oczyszczania produktów. Separacja biomasy i dezintegracja komorek.2
T-W-17Dobór metod oczyszczania i rozdziału bioproduktów. Suszenie materiałów biologicznych.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie prezentacji10
A-A-3Konsultacje2
A-A-4Studiowanie zaleconej literatury8
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-L-2Studiowanie zaleconej literatury.10
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie do projektowania bioreaktora13
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Multimedialny wykład informacyjno-problemowy
M-2Prezentacja
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedzi ustne
S-2Ocena formująca: Test
S-3Ocena formująca: Prezentacja
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_??_W01
Student zna podstawowe rodzaje bioreaktorów i ma podstawową wiedzę z zakresu doboru bioreaktorów wykorzystywanych w biotechnologii oraz optymalizacji bioprocesów.
BT_1A_W11R1A_W05InzA_W01, InzA_W05C-1T-A-2, T-W-13, T-A-4, T-W-7, T-W-9, T-L-1, T-W-16, T-A-1, T-W-14, T-W-17, T-W-11, T-W-2, T-W-10, T-W-15, T-W-12, T-W-4, T-W-8, T-A-3, T-W-6, T-W-1, T-W-3M-2, M-4, M-1, M-3S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_??_U01
Student posługuje się pojęciami z zakresu inżynierii bioreaktorów i biotechnologii.
BT_1A_U10R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-8, T-W-16, T-W-15, T-W-11, T-W-6, T-W-1, T-W-14, T-A-2, T-W-12M-2, M-1, M-3, M-4S-2, S-4, S-1, S-3
BT_1A_??_U02
Student potrafi zaprojektować określone parametry związane z prawidłowym funkcjonowaniem bioreaktorów.
BT_1A_U10R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-A-4, T-W-8, T-L-1, T-W-1M-4, M-3, M-1, M-2S-2, S-3, S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_??_K01
Student ma świadomość potrzeby poszukiwania nowych mikroorganizmów z możliwością ich wykorzystania w praktyce i konieczności prowadzenia prac związanych z doskonaleniem aparatury technicznej do prowadzenia procesów biotechnologicznych.
BT_1A_K07, BT_1A_K08R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04C-1T-W-8, T-W-1, T-A-2, T-L-1M-3, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_??_W01
Student zna podstawowe rodzaje bioreaktorów i ma podstawową wiedzę z zakresu doboru bioreaktorów wykorzystywanych w biotechnologii oraz optymalizacji bioprocesów.
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe typy bioreaktorów i procesy, które można w nich realizować.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_??_U01
Student posługuje się pojęciami z zakresu inżynierii bioreaktorów i biotechnologii.
2,0
3,0Student wykazuje słabe umiejętności posługiwania się pojęciami z zakresu inżynierii bioreaktorów i procesów biotechnologicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_1A_??_U02
Student potrafi zaprojektować określone parametry związane z prawidłowym funkcjonowaniem bioreaktorów.
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować tylko najbardziej podstawowe elementy związane z prawidłową pracą bioreaktora.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_??_K01
Student ma świadomość potrzeby poszukiwania nowych mikroorganizmów z możliwością ich wykorzystania w praktyce i konieczności prowadzenia prac związanych z doskonaleniem aparatury technicznej do prowadzenia procesów biotechnologicznych.
2,0
3,0Student ma niewielką świadomość roli mikroorganizmów w procesach przebiegających z zastosowaniem bioreaktorów, w niewielkim stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, słabo prezentuje swoje poglądy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Viesturs U.E., Kuzniecow A.M., Sawienkow W.W., Bioreaktory, WNT, Warszawa, 1990
  2. Aiba S., Humphrey A.E., Millis N.F., Inżynieria biochemiczna., WNT, Warszawa, 1977
  3. Szewczyk K. W., Bilansowanie i kinetyka procesów biochemicznych., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
  4. Bałdyga J., Henczka M., Podgórska W., Obliczenia w inżynierii bioreaktorów., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1996

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Etapy procesu biotechnologicznego realizowanego w bioreaktorach.2
T-A-2Metody pozyskiwania szczepów przemysłowych.2
T-A-3Bioreaktory enzymatyczne, tkankowe, komórkowe. ZWpływ zjawisk przenoszenia masy na przebieg procesów w bioreaktorze.4
T-A-4Metody przenoszenia skali bioreaktorów2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady projektowania bioreaktorów. Przygotowanie projektu.5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy inżynierii bioreaktorów w przemyśle biotechnologicznym.2
T-W-2Parametry i model namnażania komórek. Wzrost kultury ciągłej. Wzrost liniowy i przestrzenny.2
T-W-3Podstawy kinetyki reakcji enzymatycznych.2
T-W-4Wpływ czynników fizyko-chemicznych na szybkość wzrostu drobnoustrojów.1
T-W-5Substraty do procesów biotechnologicznych i sposoby ich przygotowywania.1
T-W-6Ogólna charakterystyka różnych typów bioreaktorów. Rodzaje procesów biotechnologicznych.4
T-W-7Bioreaktory idealne i nieidealne. Procesy okresowe i ciągłe. Procesy okresowe z zasilaniem.2
T-W-8Bilansowanie bioreaktorów.1
T-W-9Biokatalizatory unieruchomione. Sposoby unieruchamiania. Bioreaktory do procesów z biokatalizatorem unieruchomionym.1
T-W-10Bioreaktory do tlenowych procesów wgłębnych.1
T-W-11Mieszanie w bioreaktorach. Makro i mikromieszanie. Efektywność i intensywność mieszania.2
T-W-12Napowietrzanie w bioreaktorach. Powstawanie piany i metody jej zwalczania.2
T-W-13Aseptyka w procesach biotechnologicznych. Możliwościi drogi zakażenia hodowli w bioreaktorze. Zapobieganie infekcjom.2
T-W-14Optymalizacja przebiegu procesu biotechnologicznego w bioreaktorze.2
T-W-15Kontrola przebiegu procesów biotechnologicznych i sterowanie. Automatyzacja procesów biotechnologicznych.1
T-W-16Metody uzyskiwania i oczyszczania produktów. Separacja biomasy i dezintegracja komorek.2
T-W-17Dobór metod oczyszczania i rozdziału bioproduktów. Suszenie materiałów biologicznych.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie prezentacji10
A-A-3Konsultacje2
A-A-4Studiowanie zaleconej literatury8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-L-2Studiowanie zaleconej literatury.10
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie do projektowania bioreaktora13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_W01Student zna podstawowe rodzaje bioreaktorów i ma podstawową wiedzę z zakresu doboru bioreaktorów wykorzystywanych w biotechnologii oraz optymalizacji bioprocesów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W11ma podstawową wiedzę z zakresu doboru reaktorów, urządzeń, linii technologicznych i programów komputerowych wykorzystywanych w biotechnologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Wiedza dotycząca procesów biotechnologicznych, modeli matematycznych wzrostu komórek i namnażania biomasy oraz kinetyki reakcji enzymatycznych. Znajomość funkcjonowania bioreaktorów i ich rodzajów oraz wydajności procesów biosyntezy - produkcji biomasy i metabolitów, z uwzględnieniem optymalizacji przebiegu procesu biotechnologicznego w bioreaktorach (czynniki biologiczne, środowiskowe oraz inżynieryjne). Umiejętność prawidłowego wyznaczania parametrów pracy bioreaktorów.
Treści programoweT-A-2Metody pozyskiwania szczepów przemysłowych.
T-W-13Aseptyka w procesach biotechnologicznych. Możliwościi drogi zakażenia hodowli w bioreaktorze. Zapobieganie infekcjom.
T-A-4Metody przenoszenia skali bioreaktorów
T-W-7Bioreaktory idealne i nieidealne. Procesy okresowe i ciągłe. Procesy okresowe z zasilaniem.
T-W-9Biokatalizatory unieruchomione. Sposoby unieruchamiania. Bioreaktory do procesów z biokatalizatorem unieruchomionym.
T-L-1Zasady projektowania bioreaktorów. Przygotowanie projektu.
T-W-16Metody uzyskiwania i oczyszczania produktów. Separacja biomasy i dezintegracja komorek.
T-A-1Etapy procesu biotechnologicznego realizowanego w bioreaktorach.
T-W-14Optymalizacja przebiegu procesu biotechnologicznego w bioreaktorze.
T-W-17Dobór metod oczyszczania i rozdziału bioproduktów. Suszenie materiałów biologicznych.
T-W-11Mieszanie w bioreaktorach. Makro i mikromieszanie. Efektywność i intensywność mieszania.
T-W-2Parametry i model namnażania komórek. Wzrost kultury ciągłej. Wzrost liniowy i przestrzenny.
T-W-10Bioreaktory do tlenowych procesów wgłębnych.
T-W-15Kontrola przebiegu procesów biotechnologicznych i sterowanie. Automatyzacja procesów biotechnologicznych.
T-W-12Napowietrzanie w bioreaktorach. Powstawanie piany i metody jej zwalczania.
T-W-4Wpływ czynników fizyko-chemicznych na szybkość wzrostu drobnoustrojów.
T-W-8Bilansowanie bioreaktorów.
T-A-3Bioreaktory enzymatyczne, tkankowe, komórkowe. ZWpływ zjawisk przenoszenia masy na przebieg procesów w bioreaktorze.
T-W-6Ogólna charakterystyka różnych typów bioreaktorów. Rodzaje procesów biotechnologicznych.
T-W-1Podstawy inżynierii bioreaktorów w przemyśle biotechnologicznym.
T-W-3Podstawy kinetyki reakcji enzymatycznych.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Multimedialny wykład informacyjno-problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Prezentacja
S-2Ocena formująca: Test
S-1Ocena formująca: Odpowiedzi ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe typy bioreaktorów i procesy, które można w nich realizować.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_U01Student posługuje się pojęciami z zakresu inżynierii bioreaktorów i biotechnologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U10Posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu biotechnologii; zna i ocenia znaczenie biotechnologii w różnych dziedzinach życia oraz w tworzeniu nowych i pozyskiwaniu istniejących substancji biologicznie aktywnych; zna podstawe zagadnienia z farmakologii i farmakokinetyki leków; potrafi zaprojektować linie biotechnologiczne oraz wykorzystywać różne urządzenia i aparaturę badawczą w biotechnologii; zdaje sobie sprawę z zagrożeń wynikających z osiągnięć biotechnologii; zna zagadnienia związane z biobezpieczeństwem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Wiedza dotycząca procesów biotechnologicznych, modeli matematycznych wzrostu komórek i namnażania biomasy oraz kinetyki reakcji enzymatycznych. Znajomość funkcjonowania bioreaktorów i ich rodzajów oraz wydajności procesów biosyntezy - produkcji biomasy i metabolitów, z uwzględnieniem optymalizacji przebiegu procesu biotechnologicznego w bioreaktorach (czynniki biologiczne, środowiskowe oraz inżynieryjne). Umiejętność prawidłowego wyznaczania parametrów pracy bioreaktorów.
Treści programoweT-W-8Bilansowanie bioreaktorów.
T-W-16Metody uzyskiwania i oczyszczania produktów. Separacja biomasy i dezintegracja komorek.
T-W-15Kontrola przebiegu procesów biotechnologicznych i sterowanie. Automatyzacja procesów biotechnologicznych.
T-W-11Mieszanie w bioreaktorach. Makro i mikromieszanie. Efektywność i intensywność mieszania.
T-W-6Ogólna charakterystyka różnych typów bioreaktorów. Rodzaje procesów biotechnologicznych.
T-W-1Podstawy inżynierii bioreaktorów w przemyśle biotechnologicznym.
T-W-14Optymalizacja przebiegu procesu biotechnologicznego w bioreaktorze.
T-A-2Metody pozyskiwania szczepów przemysłowych.
T-W-12Napowietrzanie w bioreaktorach. Powstawanie piany i metody jej zwalczania.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja
M-1Multimedialny wykład informacyjno-problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Test
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Odpowiedzi ustne
S-3Ocena formująca: Prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje słabe umiejętności posługiwania się pojęciami z zakresu inżynierii bioreaktorów i procesów biotechnologicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_U02Student potrafi zaprojektować określone parametry związane z prawidłowym funkcjonowaniem bioreaktorów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U10Posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu biotechnologii; zna i ocenia znaczenie biotechnologii w różnych dziedzinach życia oraz w tworzeniu nowych i pozyskiwaniu istniejących substancji biologicznie aktywnych; zna podstawe zagadnienia z farmakologii i farmakokinetyki leków; potrafi zaprojektować linie biotechnologiczne oraz wykorzystywać różne urządzenia i aparaturę badawczą w biotechnologii; zdaje sobie sprawę z zagrożeń wynikających z osiągnięć biotechnologii; zna zagadnienia związane z biobezpieczeństwem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Wiedza dotycząca procesów biotechnologicznych, modeli matematycznych wzrostu komórek i namnażania biomasy oraz kinetyki reakcji enzymatycznych. Znajomość funkcjonowania bioreaktorów i ich rodzajów oraz wydajności procesów biosyntezy - produkcji biomasy i metabolitów, z uwzględnieniem optymalizacji przebiegu procesu biotechnologicznego w bioreaktorach (czynniki biologiczne, środowiskowe oraz inżynieryjne). Umiejętność prawidłowego wyznaczania parametrów pracy bioreaktorów.
Treści programoweT-A-4Metody przenoszenia skali bioreaktorów
T-W-8Bilansowanie bioreaktorów.
T-L-1Zasady projektowania bioreaktorów. Przygotowanie projektu.
T-W-1Podstawy inżynierii bioreaktorów w przemyśle biotechnologicznym.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Multimedialny wykład informacyjno-problemowy
M-2Prezentacja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Test
S-3Ocena formująca: Prezentacja
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Odpowiedzi ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować tylko najbardziej podstawowe elementy związane z prawidłową pracą bioreaktora.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_K01Student ma świadomość potrzeby poszukiwania nowych mikroorganizmów z możliwością ich wykorzystania w praktyce i konieczności prowadzenia prac związanych z doskonaleniem aparatury technicznej do prowadzenia procesów biotechnologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K07rozumie potrzebę ustawicznego aktualizowania posiadanej wiedzy; wykazuje zdolność kreatywnego propagowania wiedzy dotyczącej znaczenia biotechnologii w życiu człowieka;
BT_1A_K08ma świadomość uwarunkowań biologicznych i technologicznych podstawowych procesów biotechnologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Wiedza dotycząca procesów biotechnologicznych, modeli matematycznych wzrostu komórek i namnażania biomasy oraz kinetyki reakcji enzymatycznych. Znajomość funkcjonowania bioreaktorów i ich rodzajów oraz wydajności procesów biosyntezy - produkcji biomasy i metabolitów, z uwzględnieniem optymalizacji przebiegu procesu biotechnologicznego w bioreaktorach (czynniki biologiczne, środowiskowe oraz inżynieryjne). Umiejętność prawidłowego wyznaczania parametrów pracy bioreaktorów.
Treści programoweT-W-8Bilansowanie bioreaktorów.
T-W-1Podstawy inżynierii bioreaktorów w przemyśle biotechnologicznym.
T-A-2Metody pozyskiwania szczepów przemysłowych.
T-L-1Zasady projektowania bioreaktorów. Przygotowanie projektu.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Multimedialny wykład informacyjno-problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedzi ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma niewielką świadomość roli mikroorganizmów w procesach przebiegających z zastosowaniem bioreaktorów, w niewielkim stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, słabo prezentuje swoje poglądy.
3,5
4,0
4,5
5,0