Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Mikroorganizmy w biotechnologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikroorganizmy w biotechnologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Nowak <Andrzej.Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>, Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,59zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chemii, biochemii i mikrobiologii ogólnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem nauczania jest poznanie przez studentów zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych, sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych, ich doboru i optymalizacji, sposobu hodowli, sterowania przebiegiem wzrostu oraz najważniejszych przykładów zastosowań.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające. Regulamin pracowni i BHP. Podstawowy sprzęt i czynności oraz aparatura wykonywane w laboratorium.2
T-L-2Określanie czasu generacji mikroorganizmów w hodowli na podłożu laboratoryjnym. Określanie wpływu warunków hodowli na wzrost mikroorganizmów.2
T-L-3Skrining mikroorganizmów o znacznym potencjale enzymatycznym.2
T-L-4Kiszenie materiału roślinnego – obserwacja zmian zachodzących podczas procesu.2
T-L-5Fermentacja alkoholowa – obserwacje zmian zachodzących podczas produkcji etanolu.4
T-L-6Produkcja kwasu cytrynowego przez Aspergillus niger.1
T-L-7Biodegradacja substancji ropopochodnych w glebie.2
15
wykłady
T-W-1Znaczenie mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Rodzaje mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii. Charakterystyka najważniejszych mikroorganizmów stosowanych w biotechnologii.2
T-W-2Pozyskiwanie szczepów. Metody screeningu. Metody genetyczne.2
T-W-3Dobór i optymalizacja mikroorganizmów w zastosowaniach biotechnologicznych.2
T-W-4Sposoby namnażania mikroorganizmów. Wzrost mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Wykorzystywanie mikroorganizmów unieruchomionych w procesach biotechnologicznych.2
T-W-5Sposoby hodowli mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Dobór podłoży, metody sterylizacji, ustalanie warunków hodowli, metody kontroli przebiegu hodowli.2
T-W-6Przykłady najważniejszych procesów biotechnologicznych. Produkcja biopolimerów i metabolitów pierwotnych (kwas cytrynowy, kwasu octowy, produkcja aminokwasów). Produkcja metabolitów wtórnych (wytwarzanie antybiotyków). Biotechnologia w przetwarzaniu produktów spożywczych (kwaszenie mleka, produkcja serów, kiszenie warzyw, wykorzystanie fermentacji alkohoowej).3
T-W-7Rola mikroorganizmów w biotechnologii środowiskowej (oczyszczanie ścieków, biofiltracja powietrza, biodegradacja odpadów, rekultywacja gleby).2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2prygotowanie do zajęć praktycznych8
A-L-3studiowanie podanej literatury5
A-L-4konsultacje z prowadzącym przedmiot2
30
wykłady
A-W-1pwtórzenie wiedzy z mikrobiologii i biochemii10
A-W-2uczestnictwo w zajęciach15
A-W-3studiowanie podanej literatury15
A-W-4przygotowanie do zaliczenia15
A-W-5konsultacje z prowadzącym przedmiot5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Multimedialny wykład informacyjny
M-2Pokaz.
M-3Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium
S-2Ocena formująca: Odpowiedzi ustne
S-3Ocena formująca: Prezentacja
S-4Ocena podsumowująca: Test

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C18_W01
Student ma wiedzę z zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych i sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych.
BT_1A_W16R1A_W01, R1A_W04, R1A_W06C-1T-L-4, T-W-3, T-W-7, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-L-2, T-W-4, T-L-5, T-L-6, T-W-5M-1, M-2, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C18_U01
Student potrafi optymalizować sposoby hodowli mikroorganizmów, sterować przebiegiem ich wzrostu , potrafi posługiwac się pojęciami związanymi z biotechnologią i posługiwać się przedmiotami, narzędziami wykorzystanymi na zajęciach laboratoryjnych.
BT_1A_U10R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-L-3M-2, M-3, M-1S-2, S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C18_K01
Rozumienie potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii ze względu na dynamiczny rozwój tej "młodej" dziedziny. Wykazuje chęć doskonalenia swoich laboratoryjnych technik pracy.
BT_1A_K07R1A_K01, R1A_K03C-1T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-7M-3, M-1, M-2S-2, S-1, S-4
BT_1A_BT-S-C18_K02
Zaangażowanie w pracę zespołową, poczucie odpowiedzialności za powstanie projektów, zadań laboratoryjnych, czy prezetacji multimedialnych na wysokim poziomie merytorycznym i technicznym. Inspirowanie innych swoją naukową i etyczną postawą, zarówno jako członek zespołu, jak i jego lider.
BT_1A_K03R1A_K02, R1A_K03C-1T-L-6, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-7M-2, M-3, M-1S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C18_W01
Student ma wiedzę z zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych i sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych.
2,0Brak wiedzy z zakresu wykorzystania mikroorganizmów w różnych gałęziach przemysłu, brak wiedzy jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.
3,0Wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów jedynie w trzech procesach biotechnologicznych, brak wiedzy jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.
3,5Wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów w czterech przykładowych biotechnologiach, wiedza jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.
4,0Wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów w pięciu wybranych przez siebie zastosowaniach biotechnologicznych, wiedza jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.
4,5Wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów w siedmiu wybranych przez siebie zastosowaniach biotechnologicznych, wiedza jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.
5,0Wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów w siedmiu wybranych przez prowadzącego zajęcia zastosowaniach biotechnologicznych (z zakresu podanego na zajęciach lub wybranych przez siebie), wiedza jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C18_U01
Student potrafi optymalizować sposoby hodowli mikroorganizmów, sterować przebiegiem ich wzrostu , potrafi posługiwac się pojęciami związanymi z biotechnologią i posługiwać się przedmiotami, narzędziami wykorzystanymi na zajęciach laboratoryjnych.
2,0Brak umiejętności posługiwania się podstawowymi pojęciami związanymi z biotechnologią, brak wykorzystania dostępnych narzędzi i przedmiotów laboratoryjnych do hodowli mikroorganizmów i jej optymalizacji z zakesu podanego na zajęciach.
3,0Umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami związanymi z biotechnoogią, brak wykorzystania dostępnych narzędzi i przedmiotów laboratoryjnych do hodowli mikroorganizmów i jej optymalizacji z zakesu podanego na zajęciach.
3,5Umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami związanymi z biotechnoogią, wykorzystanie dostępnych narzędzi i przedmiotów laboratoryjnych do jednego rodzaju hodowli mikroorganizmów i jej optymalizacji z zakesu podanego na zajęciach.
4,0Umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami związanymi z biotechnoogią, wykorzystanie dostępnych narzędzi i przedmiotów laboratoryjnych do kilku rodzajów hodowli mikroorganizmów i ich optymalizacji z zakesu podanego na zajęciach.
4,5Umiejętność posługiwania się pojęciami związanymi z biotechnoogią w sposób zaawansowany, wykorzystanie dostępnych narzędzi i przedmiotów laboratoryjnych do hodowli mikroorganizmów i jej optymalizacji w różnych wariantach podanych na zajęciach.
5,0Umiejętność posługiwania się pojęciami związanymi z biotechnoogią w sposób zaawansowany, wykorzystanie dostępnych narzędzi i przedmiotów laboratoryjnych do hodowli mikroorganizmów i jej optymalizacji w różnych wariantach podanych na zajęciach i wyszukanych przez siebie w literaturze nauowej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C18_K01
Rozumienie potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii ze względu na dynamiczny rozwój tej "młodej" dziedziny. Wykazuje chęć doskonalenia swoich laboratoryjnych technik pracy.
2,0Brak zrozumienia potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii, brak chęci do doskonalenia znanych technik pracy w laboratorium.
3,0Częściowe zrozumienie potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii, brak chęci do doskonalenia znanych technik pracy w laboratorium.
3,5Zrozumienie potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii, jednak brak chęci do doskonalenia znanych technik pracy w laboratorium.
4,0Zrozumienie potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii, wykazywanie chęci do doskonalenia znanych technik pracy w laboratorium.
4,5Zrozumienie potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii, wykazywanie chęci do doskonalenia podanych na zajęciach technik pracy w laboratorium oraz propnowanie i testowanie technik poznanych poza obligatoryjnym programem nauczania .
5,0Zrozumienie potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii i kreatywne rozpowszechnianie nowo zdobytej wiedzy naukowej na zajęciach, wykazywanie chęci do doskonalenia podanych na zajęciach technik pracy w laboratorium oraz propnowanie i testowanie technik poznanych poza obligatoryjnym programem nauczania .
BT_1A_BT-S-C18_K02
Zaangażowanie w pracę zespołową, poczucie odpowiedzialności za powstanie projektów, zadań laboratoryjnych, czy prezetacji multimedialnych na wysokim poziomie merytorycznym i technicznym. Inspirowanie innych swoją naukową i etyczną postawą, zarówno jako członek zespołu, jak i jego lider.
2,0Brak zaangażowania w pracę w grupie oraz indywidualną. Brak poczucia odpowiedzialności za powstanie wspólnego dzieła naukowego.
3,0Zaangażowanie w pracę w grupie oraz indywidualną, ale ograniczone i wspomagane przez prowadzącego zajęcia. Brak poczucia odpowiedzialności za powstanie wspólnego dzieła naukowego.
3,5Duże zaangażowanie w pracę indywidualną, ale w grupie postawa bierna. Ograniczone poczucie odpowiedzialności za powstanie wspólnego dzieła naukowego.
4,0Zaangażowanie w pracę indywidualną i grupową w zakresie zadowalającym . Poczucie odpowiedzialności za powstanie wspólnego dzieła naukowego, jednak jedynie jako członek zespołu, brak kreatywności do proponowania nowych rozwiązań.
4,5Pełne zaangażowanie w pracę indywidualną i grupową . Poczucie odpowiedzialności za powstanie wspólnego dzieła naukowego, proponowanie różnych rozwiązań, kreatywność, ale nie zawsze jego działania kończą się terminowym i bardzo dobrym skutkiem naukowym.
5,0Pełne zaangażowanie w pracę indywidualną i grupową . Poczucie odpowiedzialności za powstanie wspólnego dzieła naukowego, proponowanie różnych rozwiązań, kreatywność. Inspirowanie innych członków zespołu swoją aktywną postawą, w roli lidera prowadzi grupę do terminowego, bardzo dobrego zakończenia naukowych zobowiązań.

Literatura podstawowa

  1. Chmiel A., Biotechnologia podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne, PWN, Warszawa, 1994
  2. Fiedurka J., Procesy jednostkowe w biotechnologii – ćwiczenia., Wydawn. UMCS, Lublin, 2000
  3. Libudzisz Z., Kowal K., Mikrobiologia techniczna., Politechnika Łódzka, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Buchowicz J., Biotechnologia molekularna, PWN, Warszawa, 2009, 2
  2. Nowak A., Marska B., Wronkowska H., Michalcewicz W., Błazak M., Przybulewska K., Hawrot-Paw M., Ćwiczenia z mikrobiologii, Wdawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające. Regulamin pracowni i BHP. Podstawowy sprzęt i czynności oraz aparatura wykonywane w laboratorium.2
T-L-2Określanie czasu generacji mikroorganizmów w hodowli na podłożu laboratoryjnym. Określanie wpływu warunków hodowli na wzrost mikroorganizmów.2
T-L-3Skrining mikroorganizmów o znacznym potencjale enzymatycznym.2
T-L-4Kiszenie materiału roślinnego – obserwacja zmian zachodzących podczas procesu.2
T-L-5Fermentacja alkoholowa – obserwacje zmian zachodzących podczas produkcji etanolu.4
T-L-6Produkcja kwasu cytrynowego przez Aspergillus niger.1
T-L-7Biodegradacja substancji ropopochodnych w glebie.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Rodzaje mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii. Charakterystyka najważniejszych mikroorganizmów stosowanych w biotechnologii.2
T-W-2Pozyskiwanie szczepów. Metody screeningu. Metody genetyczne.2
T-W-3Dobór i optymalizacja mikroorganizmów w zastosowaniach biotechnologicznych.2
T-W-4Sposoby namnażania mikroorganizmów. Wzrost mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Wykorzystywanie mikroorganizmów unieruchomionych w procesach biotechnologicznych.2
T-W-5Sposoby hodowli mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Dobór podłoży, metody sterylizacji, ustalanie warunków hodowli, metody kontroli przebiegu hodowli.2
T-W-6Przykłady najważniejszych procesów biotechnologicznych. Produkcja biopolimerów i metabolitów pierwotnych (kwas cytrynowy, kwasu octowy, produkcja aminokwasów). Produkcja metabolitów wtórnych (wytwarzanie antybiotyków). Biotechnologia w przetwarzaniu produktów spożywczych (kwaszenie mleka, produkcja serów, kiszenie warzyw, wykorzystanie fermentacji alkohoowej).3
T-W-7Rola mikroorganizmów w biotechnologii środowiskowej (oczyszczanie ścieków, biofiltracja powietrza, biodegradacja odpadów, rekultywacja gleby).2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2prygotowanie do zajęć praktycznych8
A-L-3studiowanie podanej literatury5
A-L-4konsultacje z prowadzącym przedmiot2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1pwtórzenie wiedzy z mikrobiologii i biochemii10
A-W-2uczestnictwo w zajęciach15
A-W-3studiowanie podanej literatury15
A-W-4przygotowanie do zaliczenia15
A-W-5konsultacje z prowadzącym przedmiot5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C18_W01Student ma wiedzę z zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych i sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W16ma wiedzę na temat róznorodności, funkcjonowania oraz znaczenia mikroorganizmów dla człowieka i środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest poznanie przez studentów zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych, sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych, ich doboru i optymalizacji, sposobu hodowli, sterowania przebiegiem wzrostu oraz najważniejszych przykładów zastosowań.
Treści programoweT-L-4Kiszenie materiału roślinnego – obserwacja zmian zachodzących podczas procesu.
T-W-3Dobór i optymalizacja mikroorganizmów w zastosowaniach biotechnologicznych.
T-W-7Rola mikroorganizmów w biotechnologii środowiskowej (oczyszczanie ścieków, biofiltracja powietrza, biodegradacja odpadów, rekultywacja gleby).
T-L-3Skrining mikroorganizmów o znacznym potencjale enzymatycznym.
T-W-1Znaczenie mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Rodzaje mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii. Charakterystyka najważniejszych mikroorganizmów stosowanych w biotechnologii.
T-W-2Pozyskiwanie szczepów. Metody screeningu. Metody genetyczne.
T-W-6Przykłady najważniejszych procesów biotechnologicznych. Produkcja biopolimerów i metabolitów pierwotnych (kwas cytrynowy, kwasu octowy, produkcja aminokwasów). Produkcja metabolitów wtórnych (wytwarzanie antybiotyków). Biotechnologia w przetwarzaniu produktów spożywczych (kwaszenie mleka, produkcja serów, kiszenie warzyw, wykorzystanie fermentacji alkohoowej).
T-L-2Określanie czasu generacji mikroorganizmów w hodowli na podłożu laboratoryjnym. Określanie wpływu warunków hodowli na wzrost mikroorganizmów.
T-W-4Sposoby namnażania mikroorganizmów. Wzrost mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Wykorzystywanie mikroorganizmów unieruchomionych w procesach biotechnologicznych.
T-L-5Fermentacja alkoholowa – obserwacje zmian zachodzących podczas produkcji etanolu.
T-L-6Produkcja kwasu cytrynowego przez Aspergillus niger.
T-W-5Sposoby hodowli mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Dobór podłoży, metody sterylizacji, ustalanie warunków hodowli, metody kontroli przebiegu hodowli.
Metody nauczaniaM-1Multimedialny wykład informacyjny
M-2Pokaz.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Prezentacja
S-1Ocena formująca: Kolokwium
S-2Ocena formująca: Odpowiedzi ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak wiedzy z zakresu wykorzystania mikroorganizmów w różnych gałęziach przemysłu, brak wiedzy jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.
3,0Wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów jedynie w trzech procesach biotechnologicznych, brak wiedzy jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.
3,5Wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów w czterech przykładowych biotechnologiach, wiedza jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.
4,0Wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów w pięciu wybranych przez siebie zastosowaniach biotechnologicznych, wiedza jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.
4,5Wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów w siedmiu wybranych przez siebie zastosowaniach biotechnologicznych, wiedza jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.
5,0Wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów w siedmiu wybranych przez prowadzącego zajęcia zastosowaniach biotechnologicznych (z zakresu podanego na zajęciach lub wybranych przez siebie), wiedza jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C18_U01Student potrafi optymalizować sposoby hodowli mikroorganizmów, sterować przebiegiem ich wzrostu , potrafi posługiwac się pojęciami związanymi z biotechnologią i posługiwać się przedmiotami, narzędziami wykorzystanymi na zajęciach laboratoryjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U10Posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu biotechnologii; zna i ocenia znaczenie biotechnologii w różnych dziedzinach życia oraz w tworzeniu nowych i pozyskiwaniu istniejących substancji biologicznie aktywnych; zna podstawe zagadnienia z farmakologii i farmakokinetyki leków; potrafi zaprojektować linie biotechnologiczne oraz wykorzystywać różne urządzenia i aparaturę badawczą w biotechnologii; zdaje sobie sprawę z zagrożeń wynikających z osiągnięć biotechnologii; zna zagadnienia związane z biobezpieczeństwem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest poznanie przez studentów zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych, sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych, ich doboru i optymalizacji, sposobu hodowli, sterowania przebiegiem wzrostu oraz najważniejszych przykładów zastosowań.
Treści programoweT-W-3Dobór i optymalizacja mikroorganizmów w zastosowaniach biotechnologicznych.
T-W-1Znaczenie mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Rodzaje mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii. Charakterystyka najważniejszych mikroorganizmów stosowanych w biotechnologii.
T-W-6Przykłady najważniejszych procesów biotechnologicznych. Produkcja biopolimerów i metabolitów pierwotnych (kwas cytrynowy, kwasu octowy, produkcja aminokwasów). Produkcja metabolitów wtórnych (wytwarzanie antybiotyków). Biotechnologia w przetwarzaniu produktów spożywczych (kwaszenie mleka, produkcja serów, kiszenie warzyw, wykorzystanie fermentacji alkohoowej).
T-L-3Skrining mikroorganizmów o znacznym potencjale enzymatycznym.
Metody nauczaniaM-2Pokaz.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-1Multimedialny wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Odpowiedzi ustne
S-1Ocena formująca: Kolokwium
S-3Ocena formująca: Prezentacja
S-4Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak umiejętności posługiwania się podstawowymi pojęciami związanymi z biotechnologią, brak wykorzystania dostępnych narzędzi i przedmiotów laboratoryjnych do hodowli mikroorganizmów i jej optymalizacji z zakesu podanego na zajęciach.
3,0Umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami związanymi z biotechnoogią, brak wykorzystania dostępnych narzędzi i przedmiotów laboratoryjnych do hodowli mikroorganizmów i jej optymalizacji z zakesu podanego na zajęciach.
3,5Umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami związanymi z biotechnoogią, wykorzystanie dostępnych narzędzi i przedmiotów laboratoryjnych do jednego rodzaju hodowli mikroorganizmów i jej optymalizacji z zakesu podanego na zajęciach.
4,0Umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami związanymi z biotechnoogią, wykorzystanie dostępnych narzędzi i przedmiotów laboratoryjnych do kilku rodzajów hodowli mikroorganizmów i ich optymalizacji z zakesu podanego na zajęciach.
4,5Umiejętność posługiwania się pojęciami związanymi z biotechnoogią w sposób zaawansowany, wykorzystanie dostępnych narzędzi i przedmiotów laboratoryjnych do hodowli mikroorganizmów i jej optymalizacji w różnych wariantach podanych na zajęciach.
5,0Umiejętność posługiwania się pojęciami związanymi z biotechnoogią w sposób zaawansowany, wykorzystanie dostępnych narzędzi i przedmiotów laboratoryjnych do hodowli mikroorganizmów i jej optymalizacji w różnych wariantach podanych na zajęciach i wyszukanych przez siebie w literaturze nauowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C18_K01Rozumienie potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii ze względu na dynamiczny rozwój tej "młodej" dziedziny. Wykazuje chęć doskonalenia swoich laboratoryjnych technik pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K07rozumie potrzebę ustawicznego aktualizowania posiadanej wiedzy; wykazuje zdolność kreatywnego propagowania wiedzy dotyczącej znaczenia biotechnologii w życiu człowieka;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest poznanie przez studentów zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych, sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych, ich doboru i optymalizacji, sposobu hodowli, sterowania przebiegiem wzrostu oraz najważniejszych przykładów zastosowań.
Treści programoweT-W-3Dobór i optymalizacja mikroorganizmów w zastosowaniach biotechnologicznych.
T-W-4Sposoby namnażania mikroorganizmów. Wzrost mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Wykorzystywanie mikroorganizmów unieruchomionych w procesach biotechnologicznych.
T-W-7Rola mikroorganizmów w biotechnologii środowiskowej (oczyszczanie ścieków, biofiltracja powietrza, biodegradacja odpadów, rekultywacja gleby).
T-W-1Znaczenie mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Rodzaje mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii. Charakterystyka najważniejszych mikroorganizmów stosowanych w biotechnologii.
T-W-2Pozyskiwanie szczepów. Metody screeningu. Metody genetyczne.
T-W-6Przykłady najważniejszych procesów biotechnologicznych. Produkcja biopolimerów i metabolitów pierwotnych (kwas cytrynowy, kwasu octowy, produkcja aminokwasów). Produkcja metabolitów wtórnych (wytwarzanie antybiotyków). Biotechnologia w przetwarzaniu produktów spożywczych (kwaszenie mleka, produkcja serów, kiszenie warzyw, wykorzystanie fermentacji alkohoowej).
T-W-5Sposoby hodowli mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Dobór podłoży, metody sterylizacji, ustalanie warunków hodowli, metody kontroli przebiegu hodowli.
T-L-4Kiszenie materiału roślinnego – obserwacja zmian zachodzących podczas procesu.
T-L-6Produkcja kwasu cytrynowego przez Aspergillus niger.
T-L-3Skrining mikroorganizmów o znacznym potencjale enzymatycznym.
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające. Regulamin pracowni i BHP. Podstawowy sprzęt i czynności oraz aparatura wykonywane w laboratorium.
T-L-2Określanie czasu generacji mikroorganizmów w hodowli na podłożu laboratoryjnym. Określanie wpływu warunków hodowli na wzrost mikroorganizmów.
T-L-5Fermentacja alkoholowa – obserwacje zmian zachodzących podczas produkcji etanolu.
T-L-7Biodegradacja substancji ropopochodnych w glebie.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-1Multimedialny wykład informacyjny
M-2Pokaz.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Odpowiedzi ustne
S-1Ocena formująca: Kolokwium
S-4Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak zrozumienia potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii, brak chęci do doskonalenia znanych technik pracy w laboratorium.
3,0Częściowe zrozumienie potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii, brak chęci do doskonalenia znanych technik pracy w laboratorium.
3,5Zrozumienie potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii, jednak brak chęci do doskonalenia znanych technik pracy w laboratorium.
4,0Zrozumienie potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii, wykazywanie chęci do doskonalenia znanych technik pracy w laboratorium.
4,5Zrozumienie potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii, wykazywanie chęci do doskonalenia podanych na zajęciach technik pracy w laboratorium oraz propnowanie i testowanie technik poznanych poza obligatoryjnym programem nauczania .
5,0Zrozumienie potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii i kreatywne rozpowszechnianie nowo zdobytej wiedzy naukowej na zajęciach, wykazywanie chęci do doskonalenia podanych na zajęciach technik pracy w laboratorium oraz propnowanie i testowanie technik poznanych poza obligatoryjnym programem nauczania .
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C18_K02Zaangażowanie w pracę zespołową, poczucie odpowiedzialności za powstanie projektów, zadań laboratoryjnych, czy prezetacji multimedialnych na wysokim poziomie merytorycznym i technicznym. Inspirowanie innych swoją naukową i etyczną postawą, zarówno jako członek zespołu, jak i jego lider.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K03rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej i zespołowej; potrafi współdziałać zarówno jako szeregowy członek zespołu, jak i jego lider
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest poznanie przez studentów zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych, sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych, ich doboru i optymalizacji, sposobu hodowli, sterowania przebiegiem wzrostu oraz najważniejszych przykładów zastosowań.
Treści programoweT-L-6Produkcja kwasu cytrynowego przez Aspergillus niger.
T-L-2Określanie czasu generacji mikroorganizmów w hodowli na podłożu laboratoryjnym. Określanie wpływu warunków hodowli na wzrost mikroorganizmów.
T-L-4Kiszenie materiału roślinnego – obserwacja zmian zachodzących podczas procesu.
T-L-3Skrining mikroorganizmów o znacznym potencjale enzymatycznym.
T-L-5Fermentacja alkoholowa – obserwacje zmian zachodzących podczas produkcji etanolu.
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające. Regulamin pracowni i BHP. Podstawowy sprzęt i czynności oraz aparatura wykonywane w laboratorium.
T-L-7Biodegradacja substancji ropopochodnych w glebie.
Metody nauczaniaM-2Pokaz.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-1Multimedialny wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Odpowiedzi ustne
S-3Ocena formująca: Prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak zaangażowania w pracę w grupie oraz indywidualną. Brak poczucia odpowiedzialności za powstanie wspólnego dzieła naukowego.
3,0Zaangażowanie w pracę w grupie oraz indywidualną, ale ograniczone i wspomagane przez prowadzącego zajęcia. Brak poczucia odpowiedzialności za powstanie wspólnego dzieła naukowego.
3,5Duże zaangażowanie w pracę indywidualną, ale w grupie postawa bierna. Ograniczone poczucie odpowiedzialności za powstanie wspólnego dzieła naukowego.
4,0Zaangażowanie w pracę indywidualną i grupową w zakresie zadowalającym . Poczucie odpowiedzialności za powstanie wspólnego dzieła naukowego, jednak jedynie jako członek zespołu, brak kreatywności do proponowania nowych rozwiązań.
4,5Pełne zaangażowanie w pracę indywidualną i grupową . Poczucie odpowiedzialności za powstanie wspólnego dzieła naukowego, proponowanie różnych rozwiązań, kreatywność, ale nie zawsze jego działania kończą się terminowym i bardzo dobrym skutkiem naukowym.
5,0Pełne zaangażowanie w pracę indywidualną i grupową . Poczucie odpowiedzialności za powstanie wspólnego dzieła naukowego, proponowanie różnych rozwiązań, kreatywność. Inspirowanie innych członków zespołu swoją aktywną postawą, w roli lidera prowadzi grupę do terminowego, bardzo dobrego zakończenia naukowych zobowiązań.