Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji roślinnej

Sylabus przedmiotu Inżynieria komórkowa w rozrodzie zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria komórkowa w rozrodzie zwierząt
Specjalność Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL2 20 2,00,29zaliczenie
wykładyW2 10 1,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu podstaw biotechnologii i biotechnologi w rozrodzie zwierząt.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami inżynierii komórkowej stosowanymi w manipulacjach na gametach i zarodkach ssaków.
C-2Zapoznanie studentów z procedurą dotyczącą transferu zarodków u różnych gatunków zwierząt.
C-3Zapoznanie studentów z możlliwościami wykorzystania hodowli komórkowych w badaniach procesów rozrodczych ssaków.
C-4Kształtowanie właściwej postawy wobec wykorzystania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wzrost i rozwój oocytów w warunkach in vivo.2
T-A-2Czynniki wpływające na ilość i jakość uzyskanych zarodków. Aktywacja oocytów ssaków w warunkach in vitro. (1h) Prowadzący: dr inż. hab. Barbara Błaszczyk2
T-A-3Znaczenie hodowli komórkowych "in vitro" w badaniach procesów rozrodczych.2
T-A-4Aktywacja oocytów ssaków w warunkach "in vitro" - metody i znaczenie. Enukleacja oocytów.2
T-A-5Wykorzystanie komórek zarodkowych przy produkcji zwierząt transgenicznych. Klonowanie zarodków - znaczenie i metody, potencjał i zdolności regulacyjne blastomerów.2
10
laboratoria
T-L-1Ocena morfologiczna oocytów z wykorzystaniem preparatów histologicznych jajnika.4
T-L-2Pozyskiwanie oocytów z jajników wybranych gatunków ssaków, ocena jakości i przydatności oocytów do badań "in vitro".4
T-L-3Przygotowanie oocytów do dojrzewania "in vitro". Ocena stopnia dojrzałości oocytów w procedurze IVM.4
T-L-4Ocena nasienia, metody kapacytacji plemników i przygotowanie nasienia do zapłodnieania "in vitro".3
T-L-5Zapłodnienie "in vitro" i hodowla zarodków do stadium blastocysty. Ocena jakości zarodków. Analiza stanu fizjologicznego narządów układu rozrodczego samicy jako potencjalnej biorczyni zarodków.3
T-L-6Metody hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych jajnika.2
20
wykłady
T-W-1Historia, rozwój i stan obecny w zakresie stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków.2
T-W-2Potencjał rozrodczy samic. Metody pozyskiwania i przechowywania gamet żeńskich.2
T-W-3Potencjał rozrodczy samców. Metody pozyskiwania gamet męskich. Możliwości wykorzystania plemnika w transgenezie jako nośnika obcej informacji genetycznej.1
T-W-4Zapłodnienie in vivo i zapłodnienie pozaustrojowe. Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia in vitro u poszczególnych gatunków ssaków (inseminacja oocytów, doplazmtycznea iniekcja).2
T-W-5Możliwości długotrwałej konserwacji zarodków oraz procesy zachodzące podczas mrożenia i rozmrażania. Właściwości i możliwości transplantacji komórek zarodkowych.2
T-W-6Sterowanie płcią - możliwości zastosowania i znaczenie praktyczne.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach.2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.18
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.15
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.18
A-L-4Udział w konsultacjach.6
59
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach.2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.13
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_null_W01
Student zna najważniejsze fakty i osiągnięcia w zakresie inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia czynniki determinujące potencjał rozrodczy ssaków. Student wymienia i opisuje metody inżynierii komórkowej wykorzystywane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
BT_2A_W08, BT_2A_W01R2A_W01, R2A_W04InzA2_W02C-4, C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-2, S-3, S-1
BT_2A_null_W02
Student zna metody pozyskiwania i transferu zarodków. Opisuje potencjalne korzyści wynikające z transferu zarodków w hodowli zwierząt.
BT_2A_W08, BT_2A_W09R2A_W04, R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-2, C-4T-W-2, T-W-6, T-A-5, T-W-5, T-A-2, T-W-4M-1S-2, S-3
BT_2A_null_W03
Student objaśnia znaczenie hodowli komórkowych w badaniach procesów rozrodczych ssaków.
BT_2A_W08R2A_W04InzA2_W02C-3T-L-6M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_null_U01
Student umie pozyskiwać i oceniać jakość gamet. Potrafi przeprowadzić kapacytację plemników i zakładać hodowle w procedurach: IVM, IVF i IVC.
BT_2A_U06, BT_2A_U05R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U08C-1, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-1
BT_2A_null_U02
Student umie ocenić jakość zarodków. Potrafi właściwie zaplanować procedurę transferu zarodków.
BT_2A_U08, BT_2A_U05R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U05, InzA2_U07, InzA2_U08C-2T-L-5, T-A-5M-1, M-2S-2, S-3
BT_2A_null_U03
Potrafi przeprowadzić procedurę pozyskiwania, oceny i zakładania hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych.
BT_2A_U05R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U05, InzA2_U08C-3T-L-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_null_K01
Student ma świadomość znaczenia wiedzy, zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Ukończenie zajęć będzie pomoce w pracy w jednostkach i laboratoriach wykorzystujących inżynierię komórkową w rozrodzie.
C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1
BT_2A_null_K02
Student analizuje problem merytorycznie podejmując dyskusję w grupie.
C-4T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_null_W01
Student zna najważniejsze fakty i osiągnięcia w zakresie inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia czynniki determinujące potencjał rozrodczy ssaków. Student wymienia i opisuje metody inżynierii komórkowej wykorzystywane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
2,0Student nie zna podstawowych faktów i osiągnięć z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Nie zna większości czynników determinujących potencjał rozrodczy samic i samców.
3,0Student zna niektóre fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców oraz niektóre metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
3,5Student zna niektóre fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i charakteryzuje niektóre czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców. Wymienia i opisuje niektóre metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
4,0Student zna niektóre fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i w sposób ogólny charakteryzuje czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców. Wymienia i opisuje najważniejsze metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
4,5Student zna najważniejsze fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i charakteryzuje czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców. Objaśnia znaczenie metod inżynierii komórkowej dla zwiększenia potencjału rozrodczego ssaków oraz opisuje najważniejsze metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
5,0Student zna wiele faktów i osiągnięć z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i bardzo dobrze charakteryzuje czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców wskazując na różnice u poszczególnych gatunków ssaków. W oparciu o szeroki warsztat merytoryczny opisuje i objaśnia znaczenie metod inżynierii komórkowej w zwiększaniu potencjału rozrodczego ssaków.
BT_2A_null_W02
Student zna metody pozyskiwania i transferu zarodków. Opisuje potencjalne korzyści wynikające z transferu zarodków w hodowli zwierząt.
2,0Student nie zna wszystkich metod pozyskiwania zarodków, nie zna znaczenia transferu zarodków.
3,0Student wymienia metody pozyskiwania zarodków i wylicza korzyści wynikające z transferu zarodków.
3,5Student wymienia metody pozyskiwania zarodków, niektóre z nich charakteryzuje. Wylicza korzyści wynikające z transferu zarodków.
4,0Student wymienia i opisuje metody pozyskiwania zarodków. Wymienia i opisuje korzyści wynikające z transferu zarodków.
4,5Student wymienia, charakteryzuje metody pozyskiwania zarodków i proponuje właściwe ich zastosowanie w zależności od celu. Opisuje znaczenie transferu zarodków.
5,0Student wymienia, charakteryzuje metody pozyskiwania zarodków i proponuje właściwe ich zastosowanie w zależności od celu. Wyczerpująco opisuje i uzasadnia na przykładach znaczenie transferu zarodków ze wskazaniem zalet i wad.
BT_2A_null_W03
Student objaśnia znaczenie hodowli komórkowych w badaniach procesów rozrodczych ssaków.
2,0
3,0Student wymienia korzyści, jakie dają hodowle komórkowe w badaniach procesów rozrodczych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_null_U01
Student umie pozyskiwać i oceniać jakość gamet. Potrafi przeprowadzić kapacytację plemników i zakładać hodowle w procedurach: IVM, IVF i IVC.
2,0
3,0Student potrafi pozyskiwać oocyty stosując jedną metodę. Potrafi ocenić jakość nasienia, przeprowadza kapacytację plemników przynajmniej jednego gatunku zwierząt. Potrafi ocenić stopień dojrzałości oocytów, umie założyć hodowle do IVM, IVF i IVC.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_null_U02
Student umie ocenić jakość zarodków. Potrafi właściwie zaplanować procedurę transferu zarodków.
2,0
3,0Student potrafi ocenić jakość zarodków przynajmniej w niektórych stadiach rozwoju. W procedurze transferu zarodków przedstawia ogólny schemat, ale nie uwzględnia uwarunkowań fizjologicznych samicy i różnic gatunkowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_null_U03
Potrafi przeprowadzić procedurę pozyskiwania, oceny i zakładania hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych.
2,0
3,0Student określa różnice między komórkami pęcherzykowymi a lutealnymi. Nie zna jednak procedur związanych z zakładaniem ich hodowli.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_null_K01
Student ma świadomość znaczenia wiedzy, zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Ukończenie zajęć będzie pomoce w pracy w jednostkach i laboratoriach wykorzystujących inżynierię komórkową w rozrodzie.
2,0
3,0Student zna tylko zalety lub tylko ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Nie podejmuje dyskusji w tym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_null_K02
Student analizuje problem merytorycznie podejmując dyskusję w grupie.
2,0
3,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność samodzielną; przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bielański A., Tischner M., Biotechnologia rozrodu zwierząt gospodarskich, Universitas, Kraków, 1993
  2. Zwierzchowski L., Jaszczak K., Modliński J.A. (red.), Biotechnologia zwierząt, PWN, Warszawa, 1997
  3. Krzanowska H., Sokół-Misiak W. (red.), Molekularne mechanizmy rozwoju zarodkowego, PWN, Warszawa, 2002
  4. Lechniak D., Sosnowski J., Dorynek Z., Inżynieria komórkowa u zwierząt. Przewodnik do ćwiczeń laboratoryjnych., AR Poznań, Poznań, 1998
  5. Stokłosowa S. (red.), Hodowla komórek i tkanek., PWN, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Rosłanowski K. (red.), Leksykon rozrodu zwierząt, AR Poznań, Poznań, 1996
  2. Jura Cz. Klag J. (red.), Podstawy embriologii zwierząt i człowieka. Tom 1-2., PWN, Warszawa, 2006
  3. Kurpisz M. (red.), Molekularne podstawy rozrodczości człowieka i innych ssaków., Termedia Wydawnictwo Medyczne, Poznań, 2002
  4. Szyncel K., Sztuczne zapłodnienie. Jeśli nie in vitro, to co?, Wydawnictwo św. Stanisława BM, Kraków, 2010
  5. Szymański Ł., In vitro. Życie za życie, Petrus, Kraków, 2009
  6. Litwin J. A., Gajda M., Podstawy technik mikroskopowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wzrost i rozwój oocytów w warunkach in vivo.2
T-A-2Czynniki wpływające na ilość i jakość uzyskanych zarodków. Aktywacja oocytów ssaków w warunkach in vitro. (1h) Prowadzący: dr inż. hab. Barbara Błaszczyk2
T-A-3Znaczenie hodowli komórkowych "in vitro" w badaniach procesów rozrodczych.2
T-A-4Aktywacja oocytów ssaków w warunkach "in vitro" - metody i znaczenie. Enukleacja oocytów.2
T-A-5Wykorzystanie komórek zarodkowych przy produkcji zwierząt transgenicznych. Klonowanie zarodków - znaczenie i metody, potencjał i zdolności regulacyjne blastomerów.2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena morfologiczna oocytów z wykorzystaniem preparatów histologicznych jajnika.4
T-L-2Pozyskiwanie oocytów z jajników wybranych gatunków ssaków, ocena jakości i przydatności oocytów do badań "in vitro".4
T-L-3Przygotowanie oocytów do dojrzewania "in vitro". Ocena stopnia dojrzałości oocytów w procedurze IVM.4
T-L-4Ocena nasienia, metody kapacytacji plemników i przygotowanie nasienia do zapłodnieania "in vitro".3
T-L-5Zapłodnienie "in vitro" i hodowla zarodków do stadium blastocysty. Ocena jakości zarodków. Analiza stanu fizjologicznego narządów układu rozrodczego samicy jako potencjalnej biorczyni zarodków.3
T-L-6Metody hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych jajnika.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia, rozwój i stan obecny w zakresie stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków.2
T-W-2Potencjał rozrodczy samic. Metody pozyskiwania i przechowywania gamet żeńskich.2
T-W-3Potencjał rozrodczy samców. Metody pozyskiwania gamet męskich. Możliwości wykorzystania plemnika w transgenezie jako nośnika obcej informacji genetycznej.1
T-W-4Zapłodnienie in vivo i zapłodnienie pozaustrojowe. Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia in vitro u poszczególnych gatunków ssaków (inseminacja oocytów, doplazmtycznea iniekcja).2
T-W-5Możliwości długotrwałej konserwacji zarodków oraz procesy zachodzące podczas mrożenia i rozmrażania. Właściwości i możliwości transplantacji komórek zarodkowych.2
T-W-6Sterowanie płcią - możliwości zastosowania i znaczenie praktyczne.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach.2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.18
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.15
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.18
A-L-4Udział w konsultacjach.6
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach.2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_null_W01Student zna najważniejsze fakty i osiągnięcia w zakresie inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia czynniki determinujące potencjał rozrodczy ssaków. Student wymienia i opisuje metody inżynierii komórkowej wykorzystywane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
BT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Kształtowanie właściwej postawy wobec wykorzystania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków.
C-1Zapoznanie studentów z metodami inżynierii komórkowej stosowanymi w manipulacjach na gametach i zarodkach ssaków.
Treści programoweT-L-1Ocena morfologiczna oocytów z wykorzystaniem preparatów histologicznych jajnika.
T-L-2Pozyskiwanie oocytów z jajników wybranych gatunków ssaków, ocena jakości i przydatności oocytów do badań "in vitro".
T-L-3Przygotowanie oocytów do dojrzewania "in vitro". Ocena stopnia dojrzałości oocytów w procedurze IVM.
T-L-4Ocena nasienia, metody kapacytacji plemników i przygotowanie nasienia do zapłodnieania "in vitro".
T-L-5Zapłodnienie "in vitro" i hodowla zarodków do stadium blastocysty. Ocena jakości zarodków. Analiza stanu fizjologicznego narządów układu rozrodczego samicy jako potencjalnej biorczyni zarodków.
T-W-1Historia, rozwój i stan obecny w zakresie stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków.
T-W-2Potencjał rozrodczy samic. Metody pozyskiwania i przechowywania gamet żeńskich.
T-W-3Potencjał rozrodczy samców. Metody pozyskiwania gamet męskich. Możliwości wykorzystania plemnika w transgenezie jako nośnika obcej informacji genetycznej.
T-W-4Zapłodnienie in vivo i zapłodnienie pozaustrojowe. Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia in vitro u poszczególnych gatunków ssaków (inseminacja oocytów, doplazmtycznea iniekcja).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych faktów i osiągnięć z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Nie zna większości czynników determinujących potencjał rozrodczy samic i samców.
3,0Student zna niektóre fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców oraz niektóre metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
3,5Student zna niektóre fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i charakteryzuje niektóre czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców. Wymienia i opisuje niektóre metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
4,0Student zna niektóre fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i w sposób ogólny charakteryzuje czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców. Wymienia i opisuje najważniejsze metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
4,5Student zna najważniejsze fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i charakteryzuje czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców. Objaśnia znaczenie metod inżynierii komórkowej dla zwiększenia potencjału rozrodczego ssaków oraz opisuje najważniejsze metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
5,0Student zna wiele faktów i osiągnięć z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i bardzo dobrze charakteryzuje czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców wskazując na różnice u poszczególnych gatunków ssaków. W oparciu o szeroki warsztat merytoryczny opisuje i objaśnia znaczenie metod inżynierii komórkowej w zwiększaniu potencjału rozrodczego ssaków.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_null_W02Student zna metody pozyskiwania i transferu zarodków. Opisuje potencjalne korzyści wynikające z transferu zarodków w hodowli zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
BT_2A_W09ma rozszerzoną wiedzę z zakresu procesów inżynierskich, urządzeń i linii technologicznych wykorzystywanych w biotechnologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z procedurą dotyczącą transferu zarodków u różnych gatunków zwierząt.
C-4Kształtowanie właściwej postawy wobec wykorzystania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków.
Treści programoweT-W-2Potencjał rozrodczy samic. Metody pozyskiwania i przechowywania gamet żeńskich.
T-W-6Sterowanie płcią - możliwości zastosowania i znaczenie praktyczne.
T-A-5Wykorzystanie komórek zarodkowych przy produkcji zwierząt transgenicznych. Klonowanie zarodków - znaczenie i metody, potencjał i zdolności regulacyjne blastomerów.
T-W-5Możliwości długotrwałej konserwacji zarodków oraz procesy zachodzące podczas mrożenia i rozmrażania. Właściwości i możliwości transplantacji komórek zarodkowych.
T-A-2Czynniki wpływające na ilość i jakość uzyskanych zarodków. Aktywacja oocytów ssaków w warunkach in vitro. (1h) Prowadzący: dr inż. hab. Barbara Błaszczyk
T-W-4Zapłodnienie in vivo i zapłodnienie pozaustrojowe. Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia in vitro u poszczególnych gatunków ssaków (inseminacja oocytów, doplazmtycznea iniekcja).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna wszystkich metod pozyskiwania zarodków, nie zna znaczenia transferu zarodków.
3,0Student wymienia metody pozyskiwania zarodków i wylicza korzyści wynikające z transferu zarodków.
3,5Student wymienia metody pozyskiwania zarodków, niektóre z nich charakteryzuje. Wylicza korzyści wynikające z transferu zarodków.
4,0Student wymienia i opisuje metody pozyskiwania zarodków. Wymienia i opisuje korzyści wynikające z transferu zarodków.
4,5Student wymienia, charakteryzuje metody pozyskiwania zarodków i proponuje właściwe ich zastosowanie w zależności od celu. Opisuje znaczenie transferu zarodków.
5,0Student wymienia, charakteryzuje metody pozyskiwania zarodków i proponuje właściwe ich zastosowanie w zależności od celu. Wyczerpująco opisuje i uzasadnia na przykładach znaczenie transferu zarodków ze wskazaniem zalet i wad.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_null_W03Student objaśnia znaczenie hodowli komórkowych w badaniach procesów rozrodczych ssaków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z możlliwościami wykorzystania hodowli komórkowych w badaniach procesów rozrodczych ssaków.
Treści programoweT-L-6Metody hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych jajnika.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia korzyści, jakie dają hodowle komórkowe w badaniach procesów rozrodczych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_null_U01Student umie pozyskiwać i oceniać jakość gamet. Potrafi przeprowadzić kapacytację plemników i zakładać hodowle w procedurach: IVM, IVF i IVC.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U06Potrafi wykorzystać techniki molekularne stosowane w taksonomii roślin, zwierząt i ludzi; rozumie budowę i funkcje genomu oraz transkryptomu organizmów eukariotycznych i prokariotycznych; zna procesy dziedziczenia i rozwoju organizmu; wykorzystuje metody molekularne w biotechnologii stosowanej; rozumie molekularne podstawy ewolucji; zna czynniki wpływające na zmienność organizmu.
BT_2A_U05Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proces eksperymentalny; zna i stosuje metody oraz systemy diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej; posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego; potrafi przeprowadzać badania z użyciem mikroskopów; stosuje w analizie i diagnostyce narzędzia bioinformatyczne. Zna systemy i procesy wykorzystywane w ocenie stanu środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami inżynierii komórkowej stosowanymi w manipulacjach na gametach i zarodkach ssaków.
C-3Zapoznanie studentów z możlliwościami wykorzystania hodowli komórkowych w badaniach procesów rozrodczych ssaków.
Treści programoweT-L-1Ocena morfologiczna oocytów z wykorzystaniem preparatów histologicznych jajnika.
T-L-2Pozyskiwanie oocytów z jajników wybranych gatunków ssaków, ocena jakości i przydatności oocytów do badań "in vitro".
T-L-3Przygotowanie oocytów do dojrzewania "in vitro". Ocena stopnia dojrzałości oocytów w procedurze IVM.
T-L-4Ocena nasienia, metody kapacytacji plemników i przygotowanie nasienia do zapłodnieania "in vitro".
T-L-5Zapłodnienie "in vitro" i hodowla zarodków do stadium blastocysty. Ocena jakości zarodków. Analiza stanu fizjologicznego narządów układu rozrodczego samicy jako potencjalnej biorczyni zarodków.
Metody nauczaniaM-2Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi pozyskiwać oocyty stosując jedną metodę. Potrafi ocenić jakość nasienia, przeprowadza kapacytację plemników przynajmniej jednego gatunku zwierząt. Potrafi ocenić stopień dojrzałości oocytów, umie założyć hodowle do IVM, IVF i IVC.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_null_U02Student umie ocenić jakość zarodków. Potrafi właściwie zaplanować procedurę transferu zarodków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U08Rozumie i potrafi ocenić praktyczny wkład biotechnologii w rozwój współczesnej medycyny; zna i potrafi wybrać odpowiednią metodę i narzędzia wykorzystywane w badaniach biotechnologicznych; określa i przestrzega wymagania jakościowe obowiązujace w pracy biotechnologa.
BT_2A_U05Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proces eksperymentalny; zna i stosuje metody oraz systemy diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej; posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego; potrafi przeprowadzać badania z użyciem mikroskopów; stosuje w analizie i diagnostyce narzędzia bioinformatyczne. Zna systemy i procesy wykorzystywane w ocenie stanu środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z procedurą dotyczącą transferu zarodków u różnych gatunków zwierząt.
Treści programoweT-L-5Zapłodnienie "in vitro" i hodowla zarodków do stadium blastocysty. Ocena jakości zarodków. Analiza stanu fizjologicznego narządów układu rozrodczego samicy jako potencjalnej biorczyni zarodków.
T-A-5Wykorzystanie komórek zarodkowych przy produkcji zwierząt transgenicznych. Klonowanie zarodków - znaczenie i metody, potencjał i zdolności regulacyjne blastomerów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi ocenić jakość zarodków przynajmniej w niektórych stadiach rozwoju. W procedurze transferu zarodków przedstawia ogólny schemat, ale nie uwzględnia uwarunkowań fizjologicznych samicy i różnic gatunkowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_null_U03Potrafi przeprowadzić procedurę pozyskiwania, oceny i zakładania hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U05Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proces eksperymentalny; zna i stosuje metody oraz systemy diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej; posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego; potrafi przeprowadzać badania z użyciem mikroskopów; stosuje w analizie i diagnostyce narzędzia bioinformatyczne. Zna systemy i procesy wykorzystywane w ocenie stanu środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z możlliwościami wykorzystania hodowli komórkowych w badaniach procesów rozrodczych ssaków.
Treści programoweT-L-6Metody hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych jajnika.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student określa różnice między komórkami pęcherzykowymi a lutealnymi. Nie zna jednak procedur związanych z zakładaniem ich hodowli.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_null_K01Student ma świadomość znaczenia wiedzy, zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Ukończenie zajęć będzie pomoce w pracy w jednostkach i laboratoriach wykorzystujących inżynierię komórkową w rozrodzie.
Cel przedmiotuC-4Kształtowanie właściwej postawy wobec wykorzystania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków.
Treści programoweT-L-1Ocena morfologiczna oocytów z wykorzystaniem preparatów histologicznych jajnika.
T-L-2Pozyskiwanie oocytów z jajników wybranych gatunków ssaków, ocena jakości i przydatności oocytów do badań "in vitro".
T-L-3Przygotowanie oocytów do dojrzewania "in vitro". Ocena stopnia dojrzałości oocytów w procedurze IVM.
T-L-4Ocena nasienia, metody kapacytacji plemników i przygotowanie nasienia do zapłodnieania "in vitro".
T-L-5Zapłodnienie "in vitro" i hodowla zarodków do stadium blastocysty. Ocena jakości zarodków. Analiza stanu fizjologicznego narządów układu rozrodczego samicy jako potencjalnej biorczyni zarodków.
T-L-6Metody hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych jajnika.
T-W-1Historia, rozwój i stan obecny w zakresie stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków.
T-W-2Potencjał rozrodczy samic. Metody pozyskiwania i przechowywania gamet żeńskich.
T-W-3Potencjał rozrodczy samców. Metody pozyskiwania gamet męskich. Możliwości wykorzystania plemnika w transgenezie jako nośnika obcej informacji genetycznej.
T-W-4Zapłodnienie in vivo i zapłodnienie pozaustrojowe. Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia in vitro u poszczególnych gatunków ssaków (inseminacja oocytów, doplazmtycznea iniekcja).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna tylko zalety lub tylko ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Nie podejmuje dyskusji w tym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_null_K02Student analizuje problem merytorycznie podejmując dyskusję w grupie.
Cel przedmiotuC-4Kształtowanie właściwej postawy wobec wykorzystania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków.
Treści programoweT-L-1Ocena morfologiczna oocytów z wykorzystaniem preparatów histologicznych jajnika.
T-L-2Pozyskiwanie oocytów z jajników wybranych gatunków ssaków, ocena jakości i przydatności oocytów do badań "in vitro".
T-L-5Zapłodnienie "in vitro" i hodowla zarodków do stadium blastocysty. Ocena jakości zarodków. Analiza stanu fizjologicznego narządów układu rozrodczego samicy jako potencjalnej biorczyni zarodków.
T-L-6Metody hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych jajnika.
T-W-2Potencjał rozrodczy samic. Metody pozyskiwania i przechowywania gamet żeńskich.
T-W-3Potencjał rozrodczy samców. Metody pozyskiwania gamet męskich. Możliwości wykorzystania plemnika w transgenezie jako nośnika obcej informacji genetycznej.
T-W-4Zapłodnienie in vivo i zapłodnienie pozaustrojowe. Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia in vitro u poszczególnych gatunków ssaków (inseminacja oocytów, doplazmtycznea iniekcja).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność samodzielną; przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0