Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
Sylabus przedmiotu Etyczne, prawne i ekonomiczne aspekty biotechnologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Etyczne, prawne i ekonomiczne aspekty biotechnologii | ||
Specjalność | Biotechnologia w produkcji roślinnej | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>, Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomosci z zakresu nauk biologicznych i humanistycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie aktualnych trendów i teorii dotyczących rozwoju ludzkości i miejsca człowieka w przyrodzie w aspekcie dynamicznego rozwoju nauk biologicznych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami etyczno-prawnymi i wyrobienie u nich właściwej postawy w kontekście mozliwości i celowości dokonywanych modyfikacji genetycznych u zwierzat i ludzi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Potęga przyrody - wielkość człowieka. Wspólny świat. Trwanie o długości skończonej. Dobro człowieka przed jego wolnością. Możliwości techniczne a etyka pragmatycznego działania. | 6 |
T-K-2 | Modyfikacje genetyczne a zdrowie i "jakość" życia oraz transformacja nowotworowa komórki. Komórki macierzyste i etyczna ocena ich wykorzystania. Teoria struktur dyspatywnych. Skuteczność terapii. | 6 |
T-K-3 | Transgeneza - organizmy transgeniczne: cele, sposoby otrzymywania, zagrożenia wynikajace z wprowadzenia organizmów transgenicznych, organizacje zwalczajace GMO. Etyczne aspekty terapii genowej, terapia genowa nowotworów, terapia genowa w Polsce. | 8 |
T-K-4 | Klonowanie - klonowanie zwierząt i ludzi, przyczyny aktualnych badań nad klonowaniem, klonowanie a przekazywanie osobowości, podstawowe problemy etyczne i prawne. | 4 |
T-K-5 | Transplantacje - przeszczepianie narządów: rys historyczny, aspekty medyczne, etyczne (transplantacja w poszczególnych systemach religijnych), prawne. Ograniczenia i wyzwania ksenotransplantacji. | 4 |
T-K-6 | Etyczne, prawne i praktyczne aspekty zapłodnienia in vitro oraz regulacji płci. | 2 |
T-K-7 | Transgeneza - organizmy transgeniczne: cele, sposoby otrzymywania, zagrożenia wynikajace z wprowadzenia organizmów transgenicznych, organizacje zwalczajace GMO. Aspekty społeczne i ekonomiczne. Etyczne uwarunkowania terapii genowej, terapia genowa nowotworów, terapia genowa w Polsce. | 8 |
T-K-8 | Klonowanie - klonowanie zwierząt i ludzi, przyczyny aktualnych badań nad klonowaniem, klonowanie a przekazywanie osobowości, podstawowe problemy etyczne, ekonomiczne i prawne. | 4 |
T-K-9 | Transplantacje - przeszczepianie narządów: rys historyczny, aspekty medyczne, etyczne (transplantacja w poszczególnych systemach religijnych), prawne i ekonomiczne. Ograniczenia i wyzwania ksenotransplantacji. | 4 |
46 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-K-2 | Przygotowanie sie do zajęć | 15 |
A-K-3 | Przygotowanie referatów | 10 |
A-K-4 | Przygotowanie sie do zaliczenia zajęć | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | dyskusja dydaktyczna panelowa |
M-2 | wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych |
M-3 | wykład konwersatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena zaangażowania i aktywności na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: ocena przygotowania sie do zajęć w formie ustnej lub pisemnej |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena okresowa obejmujaca zakres treści programowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTR-S-A4_W01 Posiada wiedzę dotycząca aktualnych trendów i kierunków badań w naukach biologicznych. Zna teorie i poglądy dotyczące roli i miejsca człowieka w przyrodzie, wskazuje mozliwości i ewentualne konsekwencje modyfikacji genetycznych. | BT_2A_W02 | R2A_W02 | InzA2_W03 | C-1 | T-K-1, T-K-3, T-K-2, T-K-7 | M-2, M-3, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
BT_2A_BTR-S-A4_W02 Zna podstawowe akty prawne dotyczace pracy z organizmami genetycznie modyfikowanymi oraz zna stanowiska i poglądy róznych grup społecznych odnośnie tożsamości genetycznej | BT_2A_W02 | R2A_W02 | InzA2_W03 | C-2 | T-K-5, T-K-6, T-K-4, T-K-9, T-K-8 | M-3, M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTR-S-A4_U01 Student potrafi przedstawić i ocenić znaczenie najważniejszych odkryć z zakresu biologii molekularnej i biotechnologii dla rozwoju nauki oraz wskazać granice odpowiedzialności człowieka w świecie przyrody | BT_2A_U01 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U05, R2A_U07 | InzA2_U04 | C-1 | T-K-2, T-K-3, T-K-1, T-K-7 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
BT_2A_BTR-S-A4_U02 Student potrafi przedstawić znaczenie unormowań prawnych i etycznych oraz świadomosci społeczeństwa w rozwoju nauk biologicznych i wykorzystania zdobyczy współczesnej biotechnologii | BT_2A_U01 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U05, R2A_U07 | InzA2_U04 | C-2 | T-K-5, T-K-6, T-K-4, T-K-9, T-K-8 | M-3, M-2, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTR-S-A4_K01 Student ma świadomość wpływu osiągnięć nauki na rozwój udzkości i całej przyrody oraz ewentualnych skutków związanych z ich niekontrolowanym wykorzystaniem | BT_2A_K04 | R2A_K02, R2A_K03 | — | C-1 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-7 | M-1 | S-1 |
BT_2A_BTR-S-A4_K02 Student wykazuje zaangażowanie i kreatywność w pracy zespołowej i ma świadomość wpływu umiejetności przekonywania na postawę innych członków grupy i osiagane przez nią efekty | BT_2A_K04 | R2A_K02, R2A_K03 | — | C-2 | T-K-5, T-K-4, T-K-9, T-K-8 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTR-S-A4_W01 Posiada wiedzę dotycząca aktualnych trendów i kierunków badań w naukach biologicznych. Zna teorie i poglądy dotyczące roli i miejsca człowieka w przyrodzie, wskazuje mozliwości i ewentualne konsekwencje modyfikacji genetycznych. | 2,0 | Student nie potrafi podać podstawowych trendów i kierunków badań w naukach biologicznych. W zakresie tematu wykazuje obojetność. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat aktualnych kierunków badań w naukach biologicznych. Potrafi przedstawić niektóre poglady na temat roli człowieka w przyrodzie, aczkolwiek nie potrafi szerzej rozwinąć tematu. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą aktualnych trendów w naukach biologicznych, przedstawia wybrane poglądy i teorie dotyczące miejsca i roli człowieka w przyrodzie oraz zna niektóre sposoby otrzymywania organizmów genetycznie modyfikowanych, niemnie przy prezentacji wiedzy popełnia błędy.. | |
4,0 | Student posiada wiedze dotyczącą bieżących kierunków i trendów w naukach biologicznych, zna i rozumie rolę człowieka w przyrodzie, zna niektóre sposoby otrzymywania GMO, potrafi wyjaśnić znaczenie modyfikacji genetycznych, sporadycznie popełniając błędy. | |
4,5 | Student posiada wiedzę dotycząca zarówno aktualnych trendów w naukach biologicznych jak również otrzymywania i wykorzystania organizmów genetycznie modyfikowanych, potrafi przedstawić różne teorie dotyczące rozwoju ludzkości, wykazuje duże zainteresowanie aktualnymi problemami terapii genowej, wykorzystania komórek macierzystych, problemami związanymi ze zwalczaniem GMO. | |
5,0 | Student posiada pełną wiedzę dotyczącą aktualnych trendów i kierunków w naukach biologicznych, aktualnych trendów i teorii dotyczących rozwoju ludzkości, miejsca człowieka w przyrodzie w kontekście rozwoju tych nauk. Posiada pełną wiedzę na temat organizmów genetycznie modyfikowanych i problemów związanych z ich stosowaniem. | |
BT_2A_BTR-S-A4_W02 Zna podstawowe akty prawne dotyczace pracy z organizmami genetycznie modyfikowanymi oraz zna stanowiska i poglądy róznych grup społecznych odnośnie tożsamości genetycznej | 2,0 | Srtudent nie potrafi przedstawić podstawowych aktów prawnych dotyczących prowadzenia prac nad GMO, nie zna genezy uwarunkowań i dążeń nad zachowaniem bioróżnorodności, nie orientuje się na temat korzyści ekonomicznych wynikających z osiągnięć biotechnologii. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat działań prowadzonych w wymiarze miedzynarodowym w celu wypracowania zgodnego stanowiska dotyczącego zachowania bioróżnorodności i unormowań prawnych. Ptrafi wskazać na wybrane korzyści ekonomiczne i społeczne wynikające z wykorzystania osiągnięć biotechnologii, aczkolwiek ma trudności z podaniem konkretnych przykładów., | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie gównych aktów prawnych związanych z rozwojem biotechnologii, stosowania GMO, popełnia jednak błędy przy prezentacji wiedzy. Potrafi wskazać na niektóre korzyści społeczno-gospodarcze wynikające z osiągnięć biotechnologii. | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat aktów prawnych i historii ich powstania, niemniej popełnia jeszcze błędy przy głębszej ich interpretacji. Posiada ogólną orientację na temat uwarunkowań prawnych zapłodnienia in vitro, ksenotransplantacji, klonowania ludzi i zwierząt, postaw różnych grup społecznych. Potrafi wskazać na korzyści ekonomiczne wynikajace z osiagnięć biotechnologii. | |
4,5 | Student posiada wiedzę dotyczącą aktów prawnych związanych z rozwojem biotechnologii i stosowanych obecnie wybranych metod biotechnologicznych. Potrafi przedstawić korzyści związane z rozwojem biotechnologii, przedstawić pozytywne i negatywne aspekty modyfikacji genetycznych. | |
5,0 | Student posiada bogatą wiedzę dotyczącą unormowań prawnych, stanowisk różnych grup społecznych odnośnie tożsamości genetycznej i wykorzystania osiągnięć biotechnologii, potrafi podać przykłady wskazujące na celowość stosowania modyfikacji genetycznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTR-S-A4_U01 Student potrafi przedstawić i ocenić znaczenie najważniejszych odkryć z zakresu biologii molekularnej i biotechnologii dla rozwoju nauki oraz wskazać granice odpowiedzialności człowieka w świecie przyrody | 2,0 | Student nie potrafi wyjaśnić znaczenia osiągnięć z zakresu biologii i biotechnologiii dla rozwoju nauk biologicznych i rozwoju społeczno-gospodarczego, w kontekście zachodzących zmian i praw obowiązujących w świecie przyrody. |
3,0 | Student potrafi wyjaśnić znaczenie niektórych osiągnięć z zakresu biologii i biotechnologii dla rozwoju nauk biologicznych. Potrafi wskazać, na podstawie wybranych teorii filozoficznych, na rolę i miejsce człowieka w świecie przyrody. | |
3,5 | Student wyjaśnia znaczenie niektórych osiągnięć z zakresu biologii i biotechnologii dla rozwoju nauk biologicznych. Wskazuje na pozytywne i negatywne aspekty dokonanych odkryć, objaśnia znaczenie człowieka w świecie przyrody. | |
4,0 | Na podstawie posiadanej wiedzy, student interpretuje i przedstawia poglądy na temat rozwoju ludzkości i znaczenia człowieka w przyrodzie, jego odpowiedzialność w kontekście dokonanych odkryć w naukach biologicznych. Wskazuje na ewentualne niebezpieczeństwa wynikające z modyfikacji genetycznych. | |
4,5 | W oparciu o posiadaną wiedzę student wyjaśnia, na podstawie wybranych przykładów, korzyści wynikające z dokonanych odkryć z zakresu biologii i biotechnologii. Objaśnia znaczenie tych odkryć w aspekcie społecznym i ekonomicznym. | |
5,0 | Student swobodnie interpretuje i objaśnia znaczenie osiągnięć z zakresu biologii i biotechnologii dla rozwoju ludzkości, wskazuje na podstawie przykładów, na korzyści ekonomiczne i społeczno-gospodarcze. Objaśnia genezę niektórych odkryć i ich znaczenie dla człowieka, w kontekście zachodzących zmian w przyrodzie. | |
BT_2A_BTR-S-A4_U02 Student potrafi przedstawić znaczenie unormowań prawnych i etycznych oraz świadomosci społeczeństwa w rozwoju nauk biologicznych i wykorzystania zdobyczy współczesnej biotechnologii | 2,0 | Student nie potrafi przedstawić znaczenia osiągnięć biotechnologii w aspekcie społecznych i ekonomicznym, nie kojarzy faktów związanych z najważniejszymi odkryciami. |
3,0 | Student potrafi powiązać osiągnięcia z zakresu biotechnologii z korzyściami społecznymi i ekonomicznymi. Kojarzy i wyjaśnia znaczenie unormowań prawnych dla zachowania bioróżnorodności i rozwoju biotechnologii. | |
3,5 | W oparciu o posiadaną wiedzę wyjaśnia znaczenie podstawowych aktów prawnych dotyczących biobezpieczeństwa, a także odpowiedzialności człowieka w tym zakresie. Objaśnia i interpretuje, przy nieznacznej pomocy prowadzącego, niektóre teorie i poglądy uczonych w tym względzie. | |
4,0 | Student wyjaśnia znaczenie podstawowych aktów prawnych dotyczących zachowania bioróżnorodnoiści i biobezpieczeństwa, a także odpowiedzialności człowieka w tym zakresie. Objaśnia i interpretuje, przy nieznacznej pomocy prowadzącego, niektóre teorie i poglądy uczonych w tym względzie. Udowadnia znaczenie ostatnich odkryć biotechnologicznych, wskazując jednocześnie na różne implikacje w aspektach etycznym, prawnym i ekonomicznym. Potrafi przedstawić własny punkt widzenia, jednak ma trudności z jego obroną | |
4,5 | Na podstawie posiadanej wiedzy student wyjaśnia znaczenie podstawowych aktów prawnych dotyczących zachowania bioróżnorodności i biobezpieczeństwa, a także odpowiedzialności człowieka w tym zakresie. Objaśnia i interpretuje, przy nieznacznej pomocy prowadzącego, niektóre teorie i poglądy uczonych w tym względzie. Udowadnia znaczenie ostatnich odkryć biotechnologicznych, wskazując jednocześnie na różne implikacje w aspektach etycznym, prawnym i ekonomicznym. Potrafi przedstawić własny punkt widzenia i go obronić. | |
5,0 | Student swobodnie interpretuje znaczenie głównych aktów prawnych dotyczących badań biotechnologicznych, przedstawia ich genezę i trudności towarzyszące ich przyjęciu w wymiarze krajowym i międzynarodowym. Wskazuje na implikacje natury prawnej i etycznej w tym zakresie. Potrafi przedstawić znaczenie ekonomiczne najnowszych odkryć w biologii i biotechnologii oraz przekonać do swojego stanowiska w kontekście modyfikacji genetycznych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTR-S-A4_K01 Student ma świadomość wpływu osiągnięć nauki na rozwój udzkości i całej przyrody oraz ewentualnych skutków związanych z ich niekontrolowanym wykorzystaniem | 2,0 | Student nie ma świadomości znaczenia osiągnięć w biologii i biotechnologii dla rozwoju ludzkości, nie przejawia inicjatywy i wykazuje nieprzychylną postawę wobec poczynań nauczyciela. |
3,0 | Student ma świadomość znaczenia osiągnięć w biologii i biotechnologii dla rozwoju ludzkości, nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student ma pełną świadomości znaczenia osiągnięć w biologii i biotechnologii dla rozwoju ludzkości, przejawia inicjatywę i wykazuje przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela. | |
BT_2A_BTR-S-A4_K02 Student wykazuje zaangażowanie i kreatywność w pracy zespołowej i ma świadomość wpływu umiejetności przekonywania na postawę innych członków grupy i osiagane przez nią efekty | 2,0 | Student nie wykazuje zdolności do pracy zespołowej oraz aktywnego uczestnictwa w powierzonych mu zadaniach |
3,0 | Student wykazuje zdolność do pracy w grupie, ale zadania wykonuje w sposób nieudolny, przejawiając umiarkowane zaangażowanie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student wykazuje zdolność do pracy w grupie i aktywnie uczestniczy w powierzonych mu zadaniach |
Literatura podstawowa
- Bishop J., Ssaki transgeniczne, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2001
- Szala S., Terapie genowe, Wydawnictwo PWN, 2003, 2003, 1
- Buchowicz J., Biotechnologia molekularna, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2009, 2
Literatura dodatkowa
- Twardowski T., Michalska A., Kod, korzyści, oczekiwania, dylematy biotechnologii, Agencja Edeytor, Poznań, 2001
- Twardowski T. (red.), Biotechnologia - kwartalnik, Instytut Chemii Bioorganicznej PAN, Poznań, 2011, również lata wcześniejsze