Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo
Sylabus przedmiotu Podstawy ekologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy ekologii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Działa-Szczepańczyk <Ewa.Dziala-Szczepanczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | posiadanie wiedzy biologicznej (na poziomie szkoły średniej) i podstaw chemi i fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z ekologią jako nauką, historią jej powstania oraz czynnikami warunkującymi powstanie i trwanie życia na Ziemi. Student ma poznać zasady funkcjonowania ekosystemu, organizację i dynamikę biocenoz, oddziaływanie czynników środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz oraz jego adaptacje, podstawy zagadnień związanych z zależnościami wewnątrz- i międzygatunkowymi. Student powinien uwrażliwić się na problematykę związaną z ochroną środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Organizm a środowisko abiotyczne | 2 |
T-L-2 | Struktura biotyczna ekosystemu na przykładzie lasu liściastego strefy klimatu umiarkowanego | 3 |
T-L-3 | Organizm w środowisku antropogenicznym | 2 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ekologia jako dziedzina wiedzy - zakres, historia i podstawowe pojęcia. Źródła życia | 2 |
T-W-2 | Energia i materia w układach ekologicznych - prawa rządzace ich przemianami. | 2 |
T-W-3 | Struktura, organizacja i dynamika biocenozy | 2 |
T-W-4 | Ekosystemy antropogeniczne | 1 |
7 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-L-2 | studiowanie zalecanej literatury | 20 |
A-L-3 | przygotowanie do sprawdzianów | 18 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-W-2 | studiowanie zalecanej literatury | 20 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 18 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie Metody eksponujące: film, ekspozycja Metody praktyczne: ćwiczenia w terenie, ćwiczenia labolatoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-B4_W01 Student powinien prawidłowo definiować podstawowe pojęcia związane z ekologią, powinien znać mechanizmy funkcjonowania ekosystemów naturalnych i podlegających antropopresji, powinien wykazać się znajomością zagadnień związanych ze strukturą i dynamiką biocenozy,powinien prawidłowo tłumaczyć zjawiska związane z wpływem środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz znać rodzaje adaptacji wybranych grup (gatunków) ze świata roślin i zwierząt | ZO_1A_W05 | R1A_W01, R1A_W04 | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-B4_U01 Student powinien prawidłowo ocenić i charakteryzować relacje zachodzące między składowymi ekosystemu lub składowymi innych układów ekologicznych. student powinien umieć prawidłowo analizować i interpretować zjawiska zachodzące w ekosystemach naturalnych i antropogenicznych, powinien rozpoznawać stan degradacji środowiska naturalnego, prawidłowo ocenić etap rozwoju biocenozy. | ZO_1A_U08 | R1A_U05 | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-B4_K01 Student powinien cechować się szczególną wrażliwością w stosunku do świata żywego i odnosić się doń zgodnie z zasadami etyki; powinien szybko wychwytywać wszelkie nieprawidłowości związane z funkcjonowaniem środowiska naturalnego, powinien cechować się aktywnością przekładającą się na chęć tworzenia grup, zrzeszeń, organizacji pracujących na rzecz ochrony środowiska i cechować się odwagą w głoszeniu swoich poglądów. | ZO_1A_K03 | R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06 | — | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-B4_W01 Student powinien prawidłowo definiować podstawowe pojęcia związane z ekologią, powinien znać mechanizmy funkcjonowania ekosystemów naturalnych i podlegających antropopresji, powinien wykazać się znajomością zagadnień związanych ze strukturą i dynamiką biocenozy,powinien prawidłowo tłumaczyć zjawiska związane z wpływem środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz znać rodzaje adaptacji wybranych grup (gatunków) ze świata roślin i zwierząt | 2,0 | |
3,0 | student słabo zna zagadnienia poruszane na zajęciach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-B4_U01 Student powinien prawidłowo ocenić i charakteryzować relacje zachodzące między składowymi ekosystemu lub składowymi innych układów ekologicznych. student powinien umieć prawidłowo analizować i interpretować zjawiska zachodzące w ekosystemach naturalnych i antropogenicznych, powinien rozpoznawać stan degradacji środowiska naturalnego, prawidłowo ocenić etap rozwoju biocenozy. | 2,0 | |
3,0 | Student cechuje się słabą umiejętnością analizy i oceny zjawisk o charakterze ekologiczym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-B4_K01 Student powinien cechować się szczególną wrażliwością w stosunku do świata żywego i odnosić się doń zgodnie z zasadami etyki; powinien szybko wychwytywać wszelkie nieprawidłowości związane z funkcjonowaniem środowiska naturalnego, powinien cechować się aktywnością przekładającą się na chęć tworzenia grup, zrzeszeń, organizacji pracujących na rzecz ochrony środowiska i cechować się odwagą w głoszeniu swoich poglądów. | 2,0 | |
3,0 | Student cechuje się słabą wrażliwością na zjawiska zachodzące w otaczającym go środowisku. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Krebs J. Ch., Ekologia - eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności, PWN, Warszawa, 1997
- Odum E. P., Podstawy ekologii., PW Rolnicze i Leśne, 1977
- Weiner J., Życie i ewolucja biosfery – podręcznik ekologii ogólnej., PWN, Warszawa, 1999
- Trojan P., Ekologia ogólna, PWN, Warszawa, 1981
- Więckowski S., Ekologia ogólna, Oficyna Wydawnicza „Branta”, Bydgoszcz, 1998
Literatura dodatkowa
- Begon M., Mortimer M., Thompson D. J., Ekologia populacji. Studium porównawcze zwierzat i roslin, PWN, Warszawa, 1999
- Łabno G., Ekologia, słownik encyklopedyczny, Wydawnictwo "Europa", Warszawa, 2007
- Strzałko J., Mossor- Pietrzakowska T., Kompendium wiedzy o ekologii, PWN, Warszawa-Poznań, 1999
- Umiński T., Ekologia, środowisko, przyroda, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, 1995