Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Zootechnika

Sylabus przedmiotu Chów i hodowla drobiu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chów i hodowla drobiu
Specjalność Hodowla koni i jeździectwo
Jednostka prowadząca Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Tarasewicz <Zofia.Tarasewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl>, Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 8 0,50,29zaliczenie
laboratoriaL7 8 2,50,29zaliczenie
wykładyW7 16 2,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy anatomii, fizjologii oraz żywienia ptaków

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami prowadzenia ferm drobiarskich, z uwzględnieniem nowoczesnych technologii utrzymania i żywienia poszczególnych gatunków ptaków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Cechy charakterystyczne w pokroju i użytkowości kur i indyków1
T-A-2Pokrój i użytkowość kaczek, gęsi oraz perlic i przepiórek.1
T-A-3Zasady lokalizacji fermy drobiarskiej i mikroklimat pomieszczeń i jego wpływ na wyniki produkcyjne drobiu1
T-A-4Omówienie budowy i mechanizmu działania mechanicznych ciągów do pojenia, karmienia i zbioru jaj. Sposoby ogrzewania i wymiany powietrza pomieszczeń drobiarskich. Normy poideł, karmideł i gniazd.1
T-A-5Lokalizacja zakładu wylęgowego, rozplanowanie pomieszczeń, organizacja pracy w zakładzie wylęgowym z zachowaniem zasad bioasekuracji.1
T-A-6Żywienie drobiu- regulacja mechaniczna i fizjologiczna pobrania paszy przez drób. Charakterystyka podstawowych składników pasz pod względem mozliwości ich zastosowania w żywieniu drobiu. Zasady normowania i układania dawek.2
T-A-7Kolokwia sprawdzające wiedzę z treści zrealizowanych podczas zajęć audytoryjnych.1
8
laboratoria
T-L-1Rozpoznawanie gatunków, typów użytkowych i ras drobiu oraz wybranych mieszańców towarowych kur.1
T-L-2Sekcja ptaka- poznanie morfologii ze szczególnym uwzględnieniem układów pokarmowego i rozrodczego.1
T-L-3Wyjazd na fermę towarową kur nieśnych. Wypełnianie karty producenta drobiu i analiza produkcji nieśnej. Obliczanie podstawowych parametrów mówiących o wydajności nieśnej drobiu.1
T-L-4Ocena jakości jaj. Pomiary podstawowych cech fizycznych jaja kurzego. Ustalanie świeżości jaj na podstawie wyznaczanych indeksów i pomiaru wielkosci komory powietrznej. Wybór jaj do wylęgu i wady w budowie białka i żółtka.1
T-L-5Poznanie zasad budowy aparatów wylęgowych i regulacji warunków inkubacji. Nakład jaj do aparatu wylęgowego, ważenie, dezynfekcja, świetlenia jaj za pomocą ovoskopów. Przygotowanie komory klujnikowej i przekład jaj z rozwijającymi się zarodkami do klujnika. Analiza czynników wpływających na zdolność wylęgową jaj. Technika lęgu poszczególnych gatunków drobiu.Biologiczna analiza lęgów- otwieranie jaj z zamarłymi zarodkami, ustalanie wieku i przyczyn zamierania embrionów.1
T-L-6Układanie dawek żywieniowych dla drobiu młodego i dorosłego.1
T-L-7Wyjazd na fermę w celu omówienia zasad lokalizacji ferm drobiarskich i podstawowego wyposażenia budynków-sprzęt do karmienia i pojenia drobiu. Pomiary zanieczyszczeń powietrza w hali produkcyjnej.1
T-L-8Ocena poubojowa drobiu- przeprowadzenie dysekcji tuszek brojlera kurzego i obliczenie podstawowych wskaźników wydajności rzeźnej.1
8
wykłady
T-W-1Pochodzenie i udomowienie drobiu. Systematyka ptaków wykorzystywanych gospodarczo. Charakterystyka przodków kury domowej, indyka, kaczki i gęsi1
T-W-2Znaczenie i organizacja produkcji drobiarskiej i jej rozwój na świecie i w kraju. Kierunki użytkowania drobiu wodnego i grzebiącego.1
T-W-3Zasady i technika chowu drobiu w zależności od gatunku i wieku ptaków. Chów ekstensywny, półintesywny i intensywny. Wady i zalety chowu klatkowego. Sposoby alternatywnego utrzymania drobiu.2
T-W-4Specyfika budowy układu rozrodczego samic w powiązaniu z funkcją tworzenia oocytu i wtórnych osłon jajowych. Charakterystyka układu rozrodczego samców ze wskazaniem na najważniejsze różnice w odniesieniu do ssaków. Metody rozmnażania ptaków. Aspekty sztucznego unasienniania.2
T-W-5Użytkowanie nieśne w różnych systemach chowu, neurohormonalna regulacja nieśności, oogeneza, witelogeneza i steroidogeneza, fazy dojrzewania pęcherzyków jajnikowych, czynniki genetyczne i środowiskowe warunkujące wielkość produkcji nieśnej, programy świetlne, mierniiki uzytkowowści nieśnej, analiza krzywej nieśności3
T-W-6Mięsne użytkowanie drobiu- cechy predestynujące do tuczu. Czynniki genetyczne i środowiskowe wpływające na wydajność rzeźną drobiu. Metody subiektywne i obiektywne określające umięśnienie drobiu. Możliwości modyfikacji wartości ożywczej mięsa drobiowego.1
T-W-7Charakterystyka pasz stosowanych w żywieniu drobiu. Dodatki paszowe stosowane w żywieniu drobiu. Sposoby oceny wartości pokarmowej i zapotrzebowania drobiu. Systemy żywienia drobiu. Czyyniki wpłwające na wielkośc dawki żywieniowej. Zalecenia żywieniowe dla kur w zależności od kierunku produkcji i wieku.2
T-W-8Zasady żywienia indyków, kaczek i gęsi. Zapotrzebowanie w okresie wychowu i reprodukcji. Żywienie brojlerów kaczych i młodych indyków rzeźnych. Specyfika żywienia w czasie tuczu młodych gęsi.2
T-W-9Historia i znaczenie sztucznych lęgów. Budowa aparatów wylęgowych. Technika lęgów poszczególnych gatunków ptaków. Lęgi grupowe i indywidualne.Postępowanie z pisklętami. Sposoby seksowania. Szczepienia piskląt. Warunki magazynowania i transportu piskląt na fermę.2
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2samodzielne studiowanie treści programowych zawartych w audytoriach7
15
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2opracowanie raportów z laboratoriów12
A-L-3opracowanie dawek pokarmowych dla drobiu młodego i dorosłego12
A-L-4czytanie wskazanej literatury18
A-L-5Przygotowanie się poprzez analizę wskazanej literatury przedmiotowej do "wejściówek" na zajęcia laboratoryjne15
A-L-6Przygotowanie się do kolokwiów10
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach16
A-W-2studiowanie zalecanej literatury przedmiotowej19
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu17
A-W-4przygotowanie prezentacji multimedialnej8
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie, wykład konwersatoryjny
M-2film
M-3ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca- 60 minutowy egzamin pisemy
S-2Ocena formująca: kolokwia cząstkowe
S-3Ocena formująca: ocena aktywności studenta na wykladach i ćwiczeniach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-D5_W01
Wymienia i charakteryzuje typy użytkowe i rasy drobiu. Zna zasady lokalizacji ferm i sposoby utrzymania ptaków z zachowaniem ich dobrostanu. Charakteryzuje czynniki wpływające na jakość surowców drobiarskich oraz wielkość produkcji jaj i mięsa drobiowego. Zna zasady prowadzenia lęgów. Zna zasady racjonalnego żywienia drobiu.
ZO_1A_W04, ZO_1A_W06, ZO_1A_W10R1A_W04, R1A_W05InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-4, T-L-8, T-L-3, T-W-8, T-W-3, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-W-5, T-L-2, T-L-4, T-W-7, T-W-9, T-W-1, T-A-7, T-W-6, T-W-2, T-L-7, T-A-6, T-A-1, T-L-6, T-L-1, T-L-5M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-D5_U01
Student potrafi właściwie zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji fermy i zastosowania optymalnych sposobów utrzymania ptaków. Ocenia jakość jaj i wykonuje analizę rzeźną brojlera kurzego. Oblicza wskaźniki produkcyjne i wylęgowe. Opracowuje dawki żywieniowe dla drobiu.
ZO_1A_U07, ZO_1A_U16, ZO_1A_U17R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U08C-1T-L-5, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-7, T-L-6, T-L-8M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-N-D5_K01
Student wykazuje umiejętność pracy samodzielnej i zespołowej
ZO_1A_K01R1A_K02, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K08InzA_K02C-1T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-6, T-L-7, T-L-1M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-D5_W01
Wymienia i charakteryzuje typy użytkowe i rasy drobiu. Zna zasady lokalizacji ferm i sposoby utrzymania ptaków z zachowaniem ich dobrostanu. Charakteryzuje czynniki wpływające na jakość surowców drobiarskich oraz wielkość produkcji jaj i mięsa drobiowego. Zna zasady prowadzenia lęgów. Zna zasady racjonalnego żywienia drobiu.
2,0Student nie potrafi wymienić gatunków, typów użytkowych i ras drobiu. Nie zna zasad lokalizacji ferm. Nie ma żadnej wiedzy o jakości surowców drobiarskich oraz wielkości produkcji jaj i mięsa drobiowego w Polsce i na świecie. Nie zna zasad prowadzenia lęgów i racjonalnego żywienia drobiu.
3,0Wymienia gatunki, typy użytkowe i rasy drobiu ale nie potrafi ich opisać. Zna niektóre zasady lokalizacji ferm. W ogólny sposób charakteryzuje czynniki wpływające na jakość surowców drobiarskich. Zna podstawy racjonalnego żywienia drobiu.
3,5Wymienia i podaje ogólną charakterykę gatunków, typów użytkowych i ras drobiu. Zna podstawowe zasady lokalizacji ferm. Charakteryzuje czynniki wpływające na jakość surowców drobiarskich oraz wielkość produkcji jaj i mięsa drobiowego. Zna zasady prowadzenia lęgów. Zna zasady racjonalnego żywienia drobiu.
4,0Wymienia i charakteryzuje typy użytkowe i rasy drobiu. Zna zasady lokalizacji ferm i sposoby utrzymania ptaków z zachowaniem ich dobrostanu. Charakteryzuje czynniki wpływające na jakość surowców drobiarskich. Zna podtawowe zasady prowadzenia lęgów. Zna zasady racjonalnego żywienia drobiu.
4,5Wymienia i szczegółowo charakteryzuje typy użytkowe i rasy drobiu z podziałem na poszczególne gatuynki. Zna zasady lokalizacji ferm i sposoby utrzymania ptaków z zachowaniem ich dobrostanu. Charakteryzuje czynniki wpływające na jakość surowców drobiarskich oraz wielkość produkcji jaj i mięsa drobiowego. Zna zasady prowadzenia lęgów. Zna zasady racjonalnego żywienia drobiu.
5,0Wymienia i szczegółowo charakteryzuje typy użytkowe i rasy drobiu z podziałem na poszczególne gatuynki. Ma szczegółową widzę o zasadach lokalizacji ferm i sposobach utrzymania ptaków z zachowaniem ich dobrostanu. Wnikliwie charakteryzuje czynniki wpływające na jakość surowców drobiarskich oraz wielkość produkcji jaj i mięsa drobiowego. Zna doskonale zasady prowadzenia lęgów. Podaje szczegółowo zasady racjonalnego żywienia drobiu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-D5_U01
Student potrafi właściwie zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji fermy i zastosowania optymalnych sposobów utrzymania ptaków. Ocenia jakość jaj i wykonuje analizę rzeźną brojlera kurzego. Oblicza wskaźniki produkcyjne i wylęgowe. Opracowuje dawki żywieniowe dla drobiu.
2,0Student nie potrafi nawet z wydatną pomocą nauczyciela: - zinterpretować potrzeby prawidłowej lokalizacji i wyposażenia fermy drobiarskiej - przeprowadzić oceny jakości jaj oraz analizy rzeźnej brojlera kurzego - obliczyć wskaźniki produkcyjne i wylęgowe - opracować dawek żywieniowych z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków drobiu
3,0Student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela: - zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji i wyposażenia fermy drobiarskiej - przeprowadzić ocenę jakości jaj oraz analizę rzeźną brojlera kurzego - obliczyć wskaźniki produkcyjne i wylęgowe - opracować dawki zywieniowe z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków drobiu
3,5Student potrafi z nieznaczną pomocą nauczyciela: - zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji i wyposażenia fermy drobiarskiej - przeprowadzić ocenę jakości jaj oraz analizę rzeźną brojlera kurzego - obliczyć wskaźniki produkcyjne i wylęgowe - opracować dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków drobiu
4,0Student potrafi samodzielnie popełniając nieznaczne błędy: - zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji i wyposażenia fermy drobiarskiej, - przeprowadzić ocenę jakości jaj oraz analizę rzeźną brojlera kurzego - obliczyć wskaźniki produkcyjne i wylęgowe - opracować dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków drobiu
4,5Student potrafi samodzielnie, nie popełniając błędów: - zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji i wyposażenia fermy drobiarskiej, - przeprowadzić ocenę jakości jaj oraz analizę rzeźną brojlera kurzego - obliczyć wskaźniki produkcyjne i wylęgowe - opracować dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków drobiu
5,0Student potrafi samodzielnie, nie popełniając błędów: - zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji i wyposażenia fermy drobiarskiej, - przeprowadzić ocenę jakości jaj oraz analizę rzeźną brojlera kurzego - obliczyć wskaźniki produkcyjne i wylęgowe - opracować dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków drobiu Student formułuje oceny dotyczące stanu pomieszczeń dla ptaków użytkowych, potrafi ocenić zagrożenia wynikające z błędów żywieniowych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-N-D5_K01
Student wykazuje umiejętność pracy samodzielnej i zespołowej
2,0Student przejawia całkowitą bierność na zajęciach
3,0Student wykazuje niewielką aktywność na zajęciach
3,5Student wykazuje aktywność w pracy indywidualnej i niewielką w zespołowej
4,0Student wykazuje aktywność w pracy indywidualnej i zespołowej
4,5Student wykazuje znaczącą aktywność w pracy indywidualnej i zespołowej
5,0Student wykazuje aktywność w pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera zespołu

Literatura podstawowa

  1. praca zbiorowa pod redakcją E. Potemkowskiej, Technologia przemysłowej produkcji drobiarskiej, PWRiL, Warszawa, 1983, 83-0900625-X
  2. praca zbiorowa pod redakcją Ewy Świerczewskiej, Hodowla i użytkowanie drobiu, SGGW, Warszawa, 1993
  3. E. Świerczewska, M. Stępińska, J. Niemiec, Chów kur, SGGW, Warszawa, 1999
  4. A. Faruga, J. Jankowski, Indyki- hodowla i Użytkowanie, PWRiL, Warszawa, 1996
  5. praca zbiorowa pod redakcją T. Krzymowskiego, Fizjologia zwierząt. Wybrane zagadnienia z fizjologii ptaków., PWRiL, Warszawa, 1995
  6. praca zbiorowa pod redakcją D. Jamroz i A. Potkańskiego, Żywienie Zwierząt i Paszoznawstwo. Podstawy szczegółowego żywienia zwierząt, PWN, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. praca zbiorowa pod redakcją M. Mazurkiewicza, Choroby drobiu, Akademia Rolnicza, Wrocław, 1995
  2. D.Szczerbińska, D.Majewska, A.Dańczak, Z.Tarasewicz, Emu, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Cechy charakterystyczne w pokroju i użytkowości kur i indyków1
T-A-2Pokrój i użytkowość kaczek, gęsi oraz perlic i przepiórek.1
T-A-3Zasady lokalizacji fermy drobiarskiej i mikroklimat pomieszczeń i jego wpływ na wyniki produkcyjne drobiu1
T-A-4Omówienie budowy i mechanizmu działania mechanicznych ciągów do pojenia, karmienia i zbioru jaj. Sposoby ogrzewania i wymiany powietrza pomieszczeń drobiarskich. Normy poideł, karmideł i gniazd.1
T-A-5Lokalizacja zakładu wylęgowego, rozplanowanie pomieszczeń, organizacja pracy w zakładzie wylęgowym z zachowaniem zasad bioasekuracji.1
T-A-6Żywienie drobiu- regulacja mechaniczna i fizjologiczna pobrania paszy przez drób. Charakterystyka podstawowych składników pasz pod względem mozliwości ich zastosowania w żywieniu drobiu. Zasady normowania i układania dawek.2
T-A-7Kolokwia sprawdzające wiedzę z treści zrealizowanych podczas zajęć audytoryjnych.1
8

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozpoznawanie gatunków, typów użytkowych i ras drobiu oraz wybranych mieszańców towarowych kur.1
T-L-2Sekcja ptaka- poznanie morfologii ze szczególnym uwzględnieniem układów pokarmowego i rozrodczego.1
T-L-3Wyjazd na fermę towarową kur nieśnych. Wypełnianie karty producenta drobiu i analiza produkcji nieśnej. Obliczanie podstawowych parametrów mówiących o wydajności nieśnej drobiu.1
T-L-4Ocena jakości jaj. Pomiary podstawowych cech fizycznych jaja kurzego. Ustalanie świeżości jaj na podstawie wyznaczanych indeksów i pomiaru wielkosci komory powietrznej. Wybór jaj do wylęgu i wady w budowie białka i żółtka.1
T-L-5Poznanie zasad budowy aparatów wylęgowych i regulacji warunków inkubacji. Nakład jaj do aparatu wylęgowego, ważenie, dezynfekcja, świetlenia jaj za pomocą ovoskopów. Przygotowanie komory klujnikowej i przekład jaj z rozwijającymi się zarodkami do klujnika. Analiza czynników wpływających na zdolność wylęgową jaj. Technika lęgu poszczególnych gatunków drobiu.Biologiczna analiza lęgów- otwieranie jaj z zamarłymi zarodkami, ustalanie wieku i przyczyn zamierania embrionów.1
T-L-6Układanie dawek żywieniowych dla drobiu młodego i dorosłego.1
T-L-7Wyjazd na fermę w celu omówienia zasad lokalizacji ferm drobiarskich i podstawowego wyposażenia budynków-sprzęt do karmienia i pojenia drobiu. Pomiary zanieczyszczeń powietrza w hali produkcyjnej.1
T-L-8Ocena poubojowa drobiu- przeprowadzenie dysekcji tuszek brojlera kurzego i obliczenie podstawowych wskaźników wydajności rzeźnej.1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pochodzenie i udomowienie drobiu. Systematyka ptaków wykorzystywanych gospodarczo. Charakterystyka przodków kury domowej, indyka, kaczki i gęsi1
T-W-2Znaczenie i organizacja produkcji drobiarskiej i jej rozwój na świecie i w kraju. Kierunki użytkowania drobiu wodnego i grzebiącego.1
T-W-3Zasady i technika chowu drobiu w zależności od gatunku i wieku ptaków. Chów ekstensywny, półintesywny i intensywny. Wady i zalety chowu klatkowego. Sposoby alternatywnego utrzymania drobiu.2
T-W-4Specyfika budowy układu rozrodczego samic w powiązaniu z funkcją tworzenia oocytu i wtórnych osłon jajowych. Charakterystyka układu rozrodczego samców ze wskazaniem na najważniejsze różnice w odniesieniu do ssaków. Metody rozmnażania ptaków. Aspekty sztucznego unasienniania.2
T-W-5Użytkowanie nieśne w różnych systemach chowu, neurohormonalna regulacja nieśności, oogeneza, witelogeneza i steroidogeneza, fazy dojrzewania pęcherzyków jajnikowych, czynniki genetyczne i środowiskowe warunkujące wielkość produkcji nieśnej, programy świetlne, mierniiki uzytkowowści nieśnej, analiza krzywej nieśności3
T-W-6Mięsne użytkowanie drobiu- cechy predestynujące do tuczu. Czynniki genetyczne i środowiskowe wpływające na wydajność rzeźną drobiu. Metody subiektywne i obiektywne określające umięśnienie drobiu. Możliwości modyfikacji wartości ożywczej mięsa drobiowego.1
T-W-7Charakterystyka pasz stosowanych w żywieniu drobiu. Dodatki paszowe stosowane w żywieniu drobiu. Sposoby oceny wartości pokarmowej i zapotrzebowania drobiu. Systemy żywienia drobiu. Czyyniki wpłwające na wielkośc dawki żywieniowej. Zalecenia żywieniowe dla kur w zależności od kierunku produkcji i wieku.2
T-W-8Zasady żywienia indyków, kaczek i gęsi. Zapotrzebowanie w okresie wychowu i reprodukcji. Żywienie brojlerów kaczych i młodych indyków rzeźnych. Specyfika żywienia w czasie tuczu młodych gęsi.2
T-W-9Historia i znaczenie sztucznych lęgów. Budowa aparatów wylęgowych. Technika lęgów poszczególnych gatunków ptaków. Lęgi grupowe i indywidualne.Postępowanie z pisklętami. Sposoby seksowania. Szczepienia piskląt. Warunki magazynowania i transportu piskląt na fermę.2
16

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2samodzielne studiowanie treści programowych zawartych w audytoriach7
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2opracowanie raportów z laboratoriów12
A-L-3opracowanie dawek pokarmowych dla drobiu młodego i dorosłego12
A-L-4czytanie wskazanej literatury18
A-L-5Przygotowanie się poprzez analizę wskazanej literatury przedmiotowej do "wejściówek" na zajęcia laboratoryjne15
A-L-6Przygotowanie się do kolokwiów10
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach16
A-W-2studiowanie zalecanej literatury przedmiotowej19
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu17
A-W-4przygotowanie prezentacji multimedialnej8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-D5_W01Wymienia i charakteryzuje typy użytkowe i rasy drobiu. Zna zasady lokalizacji ferm i sposoby utrzymania ptaków z zachowaniem ich dobrostanu. Charakteryzuje czynniki wpływające na jakość surowców drobiarskich oraz wielkość produkcji jaj i mięsa drobiowego. Zna zasady prowadzenia lęgów. Zna zasady racjonalnego żywienia drobiu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu wzrostu i rozwoju zwierząt gospodarskich
ZO_1A_W06ma wiedzę o organizacji i wykonywaniu technicznych zadań inżynierskich dostosowanych do kierunku zootechnika
ZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami prowadzenia ferm drobiarskich, z uwzględnieniem nowoczesnych technologii utrzymania i żywienia poszczególnych gatunków ptaków.
Treści programoweT-W-4Specyfika budowy układu rozrodczego samic w powiązaniu z funkcją tworzenia oocytu i wtórnych osłon jajowych. Charakterystyka układu rozrodczego samców ze wskazaniem na najważniejsze różnice w odniesieniu do ssaków. Metody rozmnażania ptaków. Aspekty sztucznego unasienniania.
T-L-8Ocena poubojowa drobiu- przeprowadzenie dysekcji tuszek brojlera kurzego i obliczenie podstawowych wskaźników wydajności rzeźnej.
T-L-3Wyjazd na fermę towarową kur nieśnych. Wypełnianie karty producenta drobiu i analiza produkcji nieśnej. Obliczanie podstawowych parametrów mówiących o wydajności nieśnej drobiu.
T-W-8Zasady żywienia indyków, kaczek i gęsi. Zapotrzebowanie w okresie wychowu i reprodukcji. Żywienie brojlerów kaczych i młodych indyków rzeźnych. Specyfika żywienia w czasie tuczu młodych gęsi.
T-W-3Zasady i technika chowu drobiu w zależności od gatunku i wieku ptaków. Chów ekstensywny, półintesywny i intensywny. Wady i zalety chowu klatkowego. Sposoby alternatywnego utrzymania drobiu.
T-A-4Omówienie budowy i mechanizmu działania mechanicznych ciągów do pojenia, karmienia i zbioru jaj. Sposoby ogrzewania i wymiany powietrza pomieszczeń drobiarskich. Normy poideł, karmideł i gniazd.
T-A-3Zasady lokalizacji fermy drobiarskiej i mikroklimat pomieszczeń i jego wpływ na wyniki produkcyjne drobiu
T-A-5Lokalizacja zakładu wylęgowego, rozplanowanie pomieszczeń, organizacja pracy w zakładzie wylęgowym z zachowaniem zasad bioasekuracji.
T-A-2Pokrój i użytkowość kaczek, gęsi oraz perlic i przepiórek.
T-W-5Użytkowanie nieśne w różnych systemach chowu, neurohormonalna regulacja nieśności, oogeneza, witelogeneza i steroidogeneza, fazy dojrzewania pęcherzyków jajnikowych, czynniki genetyczne i środowiskowe warunkujące wielkość produkcji nieśnej, programy świetlne, mierniiki uzytkowowści nieśnej, analiza krzywej nieśności
T-L-2Sekcja ptaka- poznanie morfologii ze szczególnym uwzględnieniem układów pokarmowego i rozrodczego.
T-L-4Ocena jakości jaj. Pomiary podstawowych cech fizycznych jaja kurzego. Ustalanie świeżości jaj na podstawie wyznaczanych indeksów i pomiaru wielkosci komory powietrznej. Wybór jaj do wylęgu i wady w budowie białka i żółtka.
T-W-7Charakterystyka pasz stosowanych w żywieniu drobiu. Dodatki paszowe stosowane w żywieniu drobiu. Sposoby oceny wartości pokarmowej i zapotrzebowania drobiu. Systemy żywienia drobiu. Czyyniki wpłwające na wielkośc dawki żywieniowej. Zalecenia żywieniowe dla kur w zależności od kierunku produkcji i wieku.
T-W-9Historia i znaczenie sztucznych lęgów. Budowa aparatów wylęgowych. Technika lęgów poszczególnych gatunków ptaków. Lęgi grupowe i indywidualne.Postępowanie z pisklętami. Sposoby seksowania. Szczepienia piskląt. Warunki magazynowania i transportu piskląt na fermę.
T-W-1Pochodzenie i udomowienie drobiu. Systematyka ptaków wykorzystywanych gospodarczo. Charakterystyka przodków kury domowej, indyka, kaczki i gęsi
T-A-7Kolokwia sprawdzające wiedzę z treści zrealizowanych podczas zajęć audytoryjnych.
T-W-6Mięsne użytkowanie drobiu- cechy predestynujące do tuczu. Czynniki genetyczne i środowiskowe wpływające na wydajność rzeźną drobiu. Metody subiektywne i obiektywne określające umięśnienie drobiu. Możliwości modyfikacji wartości ożywczej mięsa drobiowego.
T-W-2Znaczenie i organizacja produkcji drobiarskiej i jej rozwój na świecie i w kraju. Kierunki użytkowania drobiu wodnego i grzebiącego.
T-L-7Wyjazd na fermę w celu omówienia zasad lokalizacji ferm drobiarskich i podstawowego wyposażenia budynków-sprzęt do karmienia i pojenia drobiu. Pomiary zanieczyszczeń powietrza w hali produkcyjnej.
T-A-6Żywienie drobiu- regulacja mechaniczna i fizjologiczna pobrania paszy przez drób. Charakterystyka podstawowych składników pasz pod względem mozliwości ich zastosowania w żywieniu drobiu. Zasady normowania i układania dawek.
T-A-1Cechy charakterystyczne w pokroju i użytkowości kur i indyków
T-L-6Układanie dawek żywieniowych dla drobiu młodego i dorosłego.
T-L-1Rozpoznawanie gatunków, typów użytkowych i ras drobiu oraz wybranych mieszańców towarowych kur.
T-L-5Poznanie zasad budowy aparatów wylęgowych i regulacji warunków inkubacji. Nakład jaj do aparatu wylęgowego, ważenie, dezynfekcja, świetlenia jaj za pomocą ovoskopów. Przygotowanie komory klujnikowej i przekład jaj z rozwijającymi się zarodkami do klujnika. Analiza czynników wpływających na zdolność wylęgową jaj. Technika lęgu poszczególnych gatunków drobiu.Biologiczna analiza lęgów- otwieranie jaj z zamarłymi zarodkami, ustalanie wieku i przyczyn zamierania embrionów.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia przedmiotowe
M-2film
M-1wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca- 60 minutowy egzamin pisemy
S-2Ocena formująca: kolokwia cząstkowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić gatunków, typów użytkowych i ras drobiu. Nie zna zasad lokalizacji ferm. Nie ma żadnej wiedzy o jakości surowców drobiarskich oraz wielkości produkcji jaj i mięsa drobiowego w Polsce i na świecie. Nie zna zasad prowadzenia lęgów i racjonalnego żywienia drobiu.
3,0Wymienia gatunki, typy użytkowe i rasy drobiu ale nie potrafi ich opisać. Zna niektóre zasady lokalizacji ferm. W ogólny sposób charakteryzuje czynniki wpływające na jakość surowców drobiarskich. Zna podstawy racjonalnego żywienia drobiu.
3,5Wymienia i podaje ogólną charakterykę gatunków, typów użytkowych i ras drobiu. Zna podstawowe zasady lokalizacji ferm. Charakteryzuje czynniki wpływające na jakość surowców drobiarskich oraz wielkość produkcji jaj i mięsa drobiowego. Zna zasady prowadzenia lęgów. Zna zasady racjonalnego żywienia drobiu.
4,0Wymienia i charakteryzuje typy użytkowe i rasy drobiu. Zna zasady lokalizacji ferm i sposoby utrzymania ptaków z zachowaniem ich dobrostanu. Charakteryzuje czynniki wpływające na jakość surowców drobiarskich. Zna podtawowe zasady prowadzenia lęgów. Zna zasady racjonalnego żywienia drobiu.
4,5Wymienia i szczegółowo charakteryzuje typy użytkowe i rasy drobiu z podziałem na poszczególne gatuynki. Zna zasady lokalizacji ferm i sposoby utrzymania ptaków z zachowaniem ich dobrostanu. Charakteryzuje czynniki wpływające na jakość surowców drobiarskich oraz wielkość produkcji jaj i mięsa drobiowego. Zna zasady prowadzenia lęgów. Zna zasady racjonalnego żywienia drobiu.
5,0Wymienia i szczegółowo charakteryzuje typy użytkowe i rasy drobiu z podziałem na poszczególne gatuynki. Ma szczegółową widzę o zasadach lokalizacji ferm i sposobach utrzymania ptaków z zachowaniem ich dobrostanu. Wnikliwie charakteryzuje czynniki wpływające na jakość surowców drobiarskich oraz wielkość produkcji jaj i mięsa drobiowego. Zna doskonale zasady prowadzenia lęgów. Podaje szczegółowo zasady racjonalnego żywienia drobiu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-D5_U01Student potrafi właściwie zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji fermy i zastosowania optymalnych sposobów utrzymania ptaków. Ocenia jakość jaj i wykonuje analizę rzeźną brojlera kurzego. Oblicza wskaźniki produkcyjne i wylęgowe. Opracowuje dawki żywieniowe dla drobiu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U07Wykonuje pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze, dotyczące szeroko rozumianych nauk o zwierzętach i wyciąga prawidłowe wnioski
ZO_1A_U16Potrafi określić zapotrzebowanie zwierząt na składniki pokarmowe, ocenić jakość pasz, prawidłowo zbilansować dawki pokarmowe oraz nadzorować przygotowanie pasz
ZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami prowadzenia ferm drobiarskich, z uwzględnieniem nowoczesnych technologii utrzymania i żywienia poszczególnych gatunków ptaków.
Treści programoweT-L-5Poznanie zasad budowy aparatów wylęgowych i regulacji warunków inkubacji. Nakład jaj do aparatu wylęgowego, ważenie, dezynfekcja, świetlenia jaj za pomocą ovoskopów. Przygotowanie komory klujnikowej i przekład jaj z rozwijającymi się zarodkami do klujnika. Analiza czynników wpływających na zdolność wylęgową jaj. Technika lęgu poszczególnych gatunków drobiu.Biologiczna analiza lęgów- otwieranie jaj z zamarłymi zarodkami, ustalanie wieku i przyczyn zamierania embrionów.
T-L-3Wyjazd na fermę towarową kur nieśnych. Wypełnianie karty producenta drobiu i analiza produkcji nieśnej. Obliczanie podstawowych parametrów mówiących o wydajności nieśnej drobiu.
T-L-2Sekcja ptaka- poznanie morfologii ze szczególnym uwzględnieniem układów pokarmowego i rozrodczego.
T-L-4Ocena jakości jaj. Pomiary podstawowych cech fizycznych jaja kurzego. Ustalanie świeżości jaj na podstawie wyznaczanych indeksów i pomiaru wielkosci komory powietrznej. Wybór jaj do wylęgu i wady w budowie białka i żółtka.
T-L-1Rozpoznawanie gatunków, typów użytkowych i ras drobiu oraz wybranych mieszańców towarowych kur.
T-L-7Wyjazd na fermę w celu omówienia zasad lokalizacji ferm drobiarskich i podstawowego wyposażenia budynków-sprzęt do karmienia i pojenia drobiu. Pomiary zanieczyszczeń powietrza w hali produkcyjnej.
T-L-6Układanie dawek żywieniowych dla drobiu młodego i dorosłego.
T-L-8Ocena poubojowa drobiu- przeprowadzenie dysekcji tuszek brojlera kurzego i obliczenie podstawowych wskaźników wydajności rzeźnej.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwia cząstkowe
S-3Ocena formująca: ocena aktywności studenta na wykladach i ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi nawet z wydatną pomocą nauczyciela: - zinterpretować potrzeby prawidłowej lokalizacji i wyposażenia fermy drobiarskiej - przeprowadzić oceny jakości jaj oraz analizy rzeźnej brojlera kurzego - obliczyć wskaźniki produkcyjne i wylęgowe - opracować dawek żywieniowych z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków drobiu
3,0Student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela: - zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji i wyposażenia fermy drobiarskiej - przeprowadzić ocenę jakości jaj oraz analizę rzeźną brojlera kurzego - obliczyć wskaźniki produkcyjne i wylęgowe - opracować dawki zywieniowe z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków drobiu
3,5Student potrafi z nieznaczną pomocą nauczyciela: - zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji i wyposażenia fermy drobiarskiej - przeprowadzić ocenę jakości jaj oraz analizę rzeźną brojlera kurzego - obliczyć wskaźniki produkcyjne i wylęgowe - opracować dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków drobiu
4,0Student potrafi samodzielnie popełniając nieznaczne błędy: - zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji i wyposażenia fermy drobiarskiej, - przeprowadzić ocenę jakości jaj oraz analizę rzeźną brojlera kurzego - obliczyć wskaźniki produkcyjne i wylęgowe - opracować dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków drobiu
4,5Student potrafi samodzielnie, nie popełniając błędów: - zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji i wyposażenia fermy drobiarskiej, - przeprowadzić ocenę jakości jaj oraz analizę rzeźną brojlera kurzego - obliczyć wskaźniki produkcyjne i wylęgowe - opracować dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków drobiu
5,0Student potrafi samodzielnie, nie popełniając błędów: - zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji i wyposażenia fermy drobiarskiej, - przeprowadzić ocenę jakości jaj oraz analizę rzeźną brojlera kurzego - obliczyć wskaźniki produkcyjne i wylęgowe - opracować dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków drobiu Student formułuje oceny dotyczące stanu pomieszczeń dla ptaków użytkowych, potrafi ocenić zagrożenia wynikające z błędów żywieniowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-N-D5_K01Student wykazuje umiejętność pracy samodzielnej i zespołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami prowadzenia ferm drobiarskich, z uwzględnieniem nowoczesnych technologii utrzymania i żywienia poszczególnych gatunków ptaków.
Treści programoweT-L-5Poznanie zasad budowy aparatów wylęgowych i regulacji warunków inkubacji. Nakład jaj do aparatu wylęgowego, ważenie, dezynfekcja, świetlenia jaj za pomocą ovoskopów. Przygotowanie komory klujnikowej i przekład jaj z rozwijającymi się zarodkami do klujnika. Analiza czynników wpływających na zdolność wylęgową jaj. Technika lęgu poszczególnych gatunków drobiu.Biologiczna analiza lęgów- otwieranie jaj z zamarłymi zarodkami, ustalanie wieku i przyczyn zamierania embrionów.
T-L-3Wyjazd na fermę towarową kur nieśnych. Wypełnianie karty producenta drobiu i analiza produkcji nieśnej. Obliczanie podstawowych parametrów mówiących o wydajności nieśnej drobiu.
T-L-4Ocena jakości jaj. Pomiary podstawowych cech fizycznych jaja kurzego. Ustalanie świeżości jaj na podstawie wyznaczanych indeksów i pomiaru wielkosci komory powietrznej. Wybór jaj do wylęgu i wady w budowie białka i żółtka.
T-L-2Sekcja ptaka- poznanie morfologii ze szczególnym uwzględnieniem układów pokarmowego i rozrodczego.
T-L-6Układanie dawek żywieniowych dla drobiu młodego i dorosłego.
T-L-7Wyjazd na fermę w celu omówienia zasad lokalizacji ferm drobiarskich i podstawowego wyposażenia budynków-sprzęt do karmienia i pojenia drobiu. Pomiary zanieczyszczeń powietrza w hali produkcyjnej.
T-L-1Rozpoznawanie gatunków, typów użytkowych i ras drobiu oraz wybranych mieszańców towarowych kur.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena aktywności studenta na wykladach i ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przejawia całkowitą bierność na zajęciach
3,0Student wykazuje niewielką aktywność na zajęciach
3,5Student wykazuje aktywność w pracy indywidualnej i niewielką w zespołowej
4,0Student wykazuje aktywność w pracy indywidualnej i zespołowej
4,5Student wykazuje znaczącą aktywność w pracy indywidualnej i zespołowej
5,0Student wykazuje aktywność w pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera zespołu