Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Zootechnika

Sylabus przedmiotu Pszczelnictwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pszczelnictwo
Specjalność Hodowla koni i jeździectwo
Jednostka prowadząca Katedra Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 11 1,50,41zaliczenie
wykładyW4 10 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zoologia, botaniak,chemia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej użytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej
C-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
C-3zapoznaie z najważniejszymi jednostkami chorobowymi pszczół

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Morfologia pszczoły robotnicy1
T-L-2Sekcja pszczoły1
T-L-3Róznice w budowie morfologiczej trzech postaci w rodzinie pszczelej1
T-L-4Rozwój osobnuczy pszczól1
T-L-5Budowa gniazda pszczół1
T-L-6Porozumiewanie się pszczół1
T-L-7Budowa i systemy uli1
T-L-8Główny przegląd wiosenny rodzin w pasiece1
T-L-9Choroby pszczół - nosemoza, warroza; ponieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka1
T-L-10Wprawianie węzy. Prace w pasiece;przesiedlanie rodzin, poszerzanie gniazd.1
T-L-11Wychów trutni, wychów matek w sztycznych miseczkach1
11
wykłady
T-W-1Stanowisko systematyczne z charakterystyką podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju1
T-W-2Budowa morfologiczna i anatomiczna pszczoły1
T-W-3Biologia rodziny pszczelej - polimorfizm1
T-W-4Życie rodziny pszczelej na pzrestrzeni roku1
T-W-5Prace pasieczne w sezonie1
T-W-6Przegląd najważniejszych chorób pszczół2
T-W-7Wychów matek i trutni1
T-W-8Naturalne i sztucze unasienianie matek pszczelich1
T-W-9Pszczoły zapylacze roślin. Zakładanie pasieki1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach11
A-L-2studiowanie litertury6
A-L-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń25
A-L-4konsultacje2
A-L-5zaliczenie ćwiczeń1
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykladach10
A-W-2studiowanie literatury9
A-W-3przygotowanie do zaliczenia25
A-W-4zaliczenie wykładów1
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład- prezentacje multimedialne
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4zajecia praktyczne w pasiece
M-5film

Sposoby oceny

dla tego przedmiotu nie są określone sposoby oceny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-C8_W01
student potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą , zna znaczenie pszczoły jako zapylacza roślin entomofilnych
ZO_1A_W05R1A_W01, R1A_W04

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-C8_U01
ma umiejetność wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin pszczelich w sezonie,
ZO_1A_U17R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08
ZO_1A_ZOK-S-C8_U02
umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy i warrozy,
ZO_1A_U09R1A_U06

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-C8_K01
nabiera umiejetnosci pracy w zespole
ZO_1A_K01R1A_K02, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K08InzA_K02

Literatura podstawowa

  1. Wilde J., Prabucki J. red., Hodowla pszczół, PWRiL, Warszawa, 2009, pierwsze
  2. Wilkaniec Z., red., Owady użytkowe materiały do ćwiczeń, AR Poznań, Poznań, 2002, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Prabucki J., red, Pszczelnictwo, Albatros, Szczecin, 1998, pierwsze
  2. Skowronek W., Pszczelnictwo, Odzdiał Pszcelnictwa ISiK, Pułwy, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Morfologia pszczoły robotnicy1
T-L-2Sekcja pszczoły1
T-L-3Róznice w budowie morfologiczej trzech postaci w rodzinie pszczelej1
T-L-4Rozwój osobnuczy pszczól1
T-L-5Budowa gniazda pszczół1
T-L-6Porozumiewanie się pszczół1
T-L-7Budowa i systemy uli1
T-L-8Główny przegląd wiosenny rodzin w pasiece1
T-L-9Choroby pszczół - nosemoza, warroza; ponieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka1
T-L-10Wprawianie węzy. Prace w pasiece;przesiedlanie rodzin, poszerzanie gniazd.1
T-L-11Wychów trutni, wychów matek w sztycznych miseczkach1
11

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stanowisko systematyczne z charakterystyką podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju1
T-W-2Budowa morfologiczna i anatomiczna pszczoły1
T-W-3Biologia rodziny pszczelej - polimorfizm1
T-W-4Życie rodziny pszczelej na pzrestrzeni roku1
T-W-5Prace pasieczne w sezonie1
T-W-6Przegląd najważniejszych chorób pszczół2
T-W-7Wychów matek i trutni1
T-W-8Naturalne i sztucze unasienianie matek pszczelich1
T-W-9Pszczoły zapylacze roślin. Zakładanie pasieki1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach11
A-L-2studiowanie litertury6
A-L-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń25
A-L-4konsultacje2
A-L-5zaliczenie ćwiczeń1
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykladach10
A-W-2studiowanie literatury9
A-W-3przygotowanie do zaliczenia25
A-W-4zaliczenie wykładów1
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-C8_W01student potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą , zna znaczenie pszczoły jako zapylacza roślin entomofilnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-C8_U01ma umiejetność wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin pszczelich w sezonie,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-C8_U02umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy i warrozy,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-C8_K01nabiera umiejetnosci pracy w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy