Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | ZO_1A_ZO-S-A6.3_U01 | Student samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień psychologicznych, formułuje na ich podstawie wnioski, wyjaśnia zachowania ludzi oraz wykorzystuje swoją wiedzę do kształtowania środowiska człowieka. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ZO_1A_U03 | Wykazuje umiejętność precyzyjnego, zwięzłego i właściwego opracowania materiałów |
---|
ZO_1A_U04 | Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska z różnymi podmiotami |
ZO_1A_U13 | Wykazuje umiejętność prezentowania własnego stanowiska i poglądów oraz porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U02 | posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
---|
R1A_U03 | stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R1A_U08 | posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł |
R1A_U09 | posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu psychologii środowiskowej mającymi wpływ na zachowanie, wskazanie prawidłowości rządzących funkcjonowaniem człowieka i grup ludzkich w środowisku społecznym oraz możliwości kontrolowania i planowania środowiska w celu eliminacji niepożądanych zachowań. |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Wprowadzenie do psychologii środowiskowej. Natura ludzka a środowisko (definicja i cele psychologii środowiskowej, metody badawcze, zagadnienia etyczne psychologii środowiskowej, wartości i postawy wobec środowiska, rola istot ludzkich w naturze, regeneracyjne działanie środowiska przyrodniczego). |
---|
T-W-2 | Percepcja i wiedza środowiskowa. Teorie dotyczące relacji środowisko człowieka-zachowanie (konceptualizacja interakcji ze środowiskiem, poziom pobudzenia, obciążenie i stres środowiskowy). |
T-W-3 | Wpływ hałasu na zachowanie (spostrzeganie dźwięku i hałasu, źródła hałasu i jego skutki: hałas a zdrowie psychiczne, oddziaływanie hałasu na dzieci, hałas a zachowania społeczne). |
T-W-8 | Miasto i jego wpływ na zachowanie człowieka (ograniczenia behawioralne życia w mieście, negatywne skutki życia w mieście: przestępczość, bezdomność, samotność, zaburzenia zachowania, środowiskowe rozwiązywanie problemów miejskich – rewitalizacja osiedli i dzielnic mieszkaniowych). |
T-W-9 | Wpływ planowania i projektowania miejsca pracy, nauki oraz zamieszkania na zachowanie człowieka. |
T-W-10 | Planowanie i projektowanie miejsc wypoczynku (znaczenie rekreacji dla zdrowia fizycznego i psychicznego człowieka, zarządzenie naturalnymi terenami rekreacyjnymi, problemy środowiskowe - bojkoty prośrodowiskowe). |
T-W-5 | Psychologiczne skutki katastrof, zagrożeń toksykologicznych i zanieczyszczeń (percepcja zagrożeń naturalnych i wpływ klęsk żywiołowych na zdrowie psychiczne człowieka, katastrofy technologiczne, zanieczyszczenia powietrza a zachowania społeczne). |
T-W-7 | Wpływ wysokiego poziomu zagęszczenia na ludzi (skutki zagęszczenia i jego konsekwencje dla afektu, pobudzenia i chorób fizycznych, wpływ zagęszczenia na zachowania społeczne, eliminacja skutków zatłoczenia). |
T-W-4 | Wpływ czynników klimatycznych na zachowanie (poglądy na temat klimatu i zachowania, percepcja i fizjologiczne reakcje na upał, wpływ wysokich i niskich temperatur na zachowania społeczne, wiatr a zachowanie: percepcja wiatru i jego behawioralne skutki, medyczne, emocjonalne i behawioralne skutki zmian ciśnienia atmosferycznego). |
T-W-6 | Przestrzeń osobista i terytorialność (definicja, funkcje i metody badania przestrzeni osobistej, wpływ pozycji ciała na kontakty interpersonalne, dystans interpersonalny, konsekwencje naruszenia przestrzeni osobistej, zachowania terytorialne). |
Metody nauczania | M-1 | Metody podające (wykład informacyjny). |
---|
M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny). |
M-3 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna). |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach. |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami z zakresu psychologii środowiskowej i nie jest zainteresowany samodzielnym analizowaniem zagadnień dotyczących tematyki wykładów. |
3,0 | Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu tematyki wykładów, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. |
3,5 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami z zakresu psychologii środowiskowej, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. |
4,0 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami z zakresu psychologii środowiskowej, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień psychologicznych i próbuje na ich podstawie formułować wnioski. |
4,5 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, nie popełnia błędów, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień psychologicznych i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. |
5,0 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami omawianymi w trakcie wykładów oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. |