Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Ekologia i profilaktyka zwierząt
Sylabus przedmiotu Apiterapia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Apiterapia | ||
Specjalność | Hodowla zwierząt amatorskich i laboratoryjnych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Pszczelnictwo, botanika, chemia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z właściwościami leczniczymi produktów pszczelich, recepturami i metodami ich stosownia w medycynie, wetrynarii i kosmetologii |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Domowe sposoby leczniczego wykorzystania miodu i propolisu | 1 |
T-A-2 | Domowe sposoby leczniczego wykorzystania pyłku kwiatowego, mleczka pszczelego i wosku. | 1 |
T-A-3 | Spożadzanie miodów z dodatkiem pyłku i propolisu | 1 |
T-A-4 | Zastosowanie miodu, mleczka pszczelego i wosku w kosmetokogii. | 1 |
T-A-5 | Udział i znaczenie produktów pszczelich w żywieniu człowieka | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Miód pszczeli - wykorzystanie na przestrzeni dziejów, właściwości biologiczne, dzialanie miodu na drobnoustroje; właściwości konserwujące miodu | 1 |
T-W-2 | Miód w wybranych schorzeniach układu oddechowego, chorobach serca i naczyń krwionośnych, przewodu pokarmowego. | 1 |
T-W-3 | Propolis - aktywność biologiczna i działanie farmakologiczne, zastoswanie propolisu w medycynie. Zastosowanie propolisu w weterynarii. | 1 |
T-W-4 | Pyłek kwiatowy i pierzga - aktywność biologiczna, działanie farmakologiczne, pyłek jako odzywka mineralno-witaminowa, zastosowanie w zapobieganiu i zwalczaniu róznych chorób. | 1 |
T-W-5 | Mleczko pszczele - aktywnośc biologiczna i działanie farmakologiczne; zastosowanie w zapobieganiu i zwalczaniu schorzeń sercowo-naczyniowych, przewodu pokarmowego, dermatologicznych, reumatycznych i okulistycznych. Jad pszczeli - reakcja organizmu na jad, działanie farmakologiczne, Zastosowanie w leczeniu ludzi i zwierząt. | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach | 5 |
A-A-2 | studiowanie literatury | 9 |
A-A-3 | przygotowanie prezentacji multimedialnej | 4 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 10 |
A-A-5 | konsultacje | 1 |
A-A-6 | zaliczenie ćwiczeń | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 5 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 15 |
A-W-3 | studiowanie literatury | 8 |
A-W-4 | konsultacje | 1 |
A-W-5 | zaliczenie wykladów | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład - z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego |
M-2 | film |
M-3 | dyskusja |
M-4 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: aktywność na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia |
S-3 | Ocena formująca: ocena prezentacji multimedialnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZA-O3.2_W01 student zna wartość odżywczą, aktywność biologiczną produktów pszczelich, ich zastosowanie w medycynie i weterynarii. | ZO_2A_W05 | R2A_W01, R2A_W06 | InzA2_W04, InzA2_W05 | C-1 | T-W-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
ZO_2A_HZA-O3.2_W02 zna domowe sposoby leczniczego wykorzystania produktów pszczelich | — | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-1 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZA-O3.2_U01 potrafi wykazać przydatność produktów pszczelich w zapobieganiu i zwalczaniu wybranych jednostek chorobowych | ZO_2A_U12 | R2A_U01, R2A_U05, R2A_U06 | InzA2_U04, InzA2_U05 | — | — | — | — |
ZO_2A_HZA-O3.2_U02 potrafi wykazać przydatność produktów pszczelich w zapobieganiu i zwalczaniu wybranych jednostek chorobowych, żywieniu człowieka i kosmetologii | ZO_2A_U12 | R2A_U01, R2A_U05, R2A_U06 | InzA2_U04, InzA2_U05 | — | T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Literatura podstawowa
- Kedzia B., Holdera-Kędzia E., Miód, skład i właściwości lecznicze, Przedsiebiorstwo Wydawnicze Rzeczypospolita SA, Warszawa, 2008, pierwsze
- Kędzia B., Holdera Kędzia E., Leczenie produktami pszczelimi, PWRiL, Warszawa, 1994, pierwsze
Literatura dodatkowa
- Ellmain-Wojtaszek M., Produkty pszcele - cenne leki medycyny naturalnej, Sądecki Bartnik, Nowy Sącz, 1998
- Kałużny E., Pszczela apteczka, Wytwórnia Leków Naturalnych, Apiherba, Leszno, 1996, pierwsze