Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Ekologia i profilaktyka zwierząt

Sylabus przedmiotu Chów i hodowla kotów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chów i hodowla kotów
Specjalność Hodowla zwierząt amatorskich i laboratoryjnych
Jednostka prowadząca Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Tarasewicz <Zofia.Tarasewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 6 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 7 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zoologia, żywienie zwierząt, higiena zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie z genealogią rodziny kotów, z morfologią i ich zachowaniem. Zapoznanie z wybranymi rasami kotów oraz sposobami ich pielęgnacji, rozrodu, warunków utrzymywania i żywienia a także z najczęściej wystepującymi chorobami kotów domowych i sposobami ich zapobiegania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rasy kotów - eksterier, wzorzec rasy, rasy kotów długowłosych, półdługowłosych i krótkowłosych.2
T-A-2Organizacja hodowli kotów rasowych w Polsce1
T-A-3Regulaminy hodowli kotów i praca z dokumentacją hodowlaną1
T-A-4Wychów kotów (noworodki, okres niemowlęcy, kocia młodzież - żywienie, pielęgnacja i warunki utrzymania).1
T-A-5Utrzymywanie kotów dorosłych (żywienie, zabiegi pielęgnacyjne i podstawowe środki do zachowanie higieny, warunki utrzymania).1
6
wykłady
T-W-1Genealogia rodziny kotowatych (systematyka, cechy rodziny, domestykacja kota). Koty dzikie (koty duże, koty małe, gepard - gatunek szczególny).1
T-W-2Kot - ssak doskonały (szkielet i narządy ruchu, skóra i włosy, rodzaje okrywy włosowej, uzębienie i narządy zmysłów).1
T-W-3Kot i człowiek (wpływ kota na człowieka, dzieci i koty, kot towarzysz życia). Kot, a inne zwierzęta (współzależności, hierarchia w grupie, porozumienie z osobnikami innych gatunków, antagonizmy).1
T-W-4Zachowanie kotów (nauka i zabawa, znaczenie i cel zabawy, zabawy dorosłych kotów, Zachowanie kotów (mowa dźwięków, mimika, mowa ciała, pory i długość snu).1
T-W-5Wychowanie kota (inteligencja kotów, zaspakajanie podstawowych potrzeb emocjonalnych kotów, wychowanie i posłuszeństwo, nawyki1
T-W-6Rozród kotów (dobieranie par do kojarzeń, ruja u kotki, aktywność płciowa kocura, krycie kotów. Wybrane aspekty ciąży i porodu (postępowanie z ciężarną kotką, postępowanie z kotką i żywienie w czasie ciąży i okresie poporodowym).2
7

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Czytanie wskazanej literatury fachowej13
A-A-3Przygotowanie do sprawdzanu wiadomości11
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-W-2Czytanie wskazanej literatury11
A-W-3Przygotowanie do kolokwium10
A-W-4Zaliczenie tresci programowych zawartych w wykładach i ćwiczeniach2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w oparciu o prezentację multimedialną
M-2Zajęcia praktyczne w lecznicy zwierząt
M-3Film
M-4Ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowujaca w formie sprawdzianów pisemnych
S-2Ocena formująca: Ocena ciągła na podstawie aktywności na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_W01
Zna pochodzenie i rasy kotów. Charakteryzuje zachowania, sposoby pielęgnacji, żywienia i warunki utrzymania. Opisuje zasady prowadzenia rozrodu i racjonalnego utrzymania kotki w okresie ciąży i po porodzie.
ZO_2A_W09R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W04C-1T-W-6, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-3, T-A-5, T-W-1, T-W-5M-2, M-1, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZA-D3_U01
Student posiada umiejętność pracy z dokumentacją hodowlaną w hodowli kotów rasowych
ZO_2A_U11R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-W-6M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_W01
Zna pochodzenie i rasy kotów. Charakteryzuje zachowania, sposoby pielęgnacji, żywienia i warunki utrzymania. Opisuje zasady prowadzenia rozrodu i racjonalnego utrzymania kotki w okresie ciąży i po porodzie.
2,0Nie zna pochodzenia kotów i nie potrafi wymienić nawet jednej rasy. Nie potrafi podać żadnych zasad utrzymania i żywienia kotów. Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu utrzymania kotki w ciąży i połogu.
3,0Zna w ogólnym zarysie pochodzenie kotów i potrafi wymienić chociaż kilka ras. Charakteryzuje niektóre zachowania kotów, podaje ogólne zasady i sposoby ich pielęgnacji oraz żywienia.
3,5Zna pochodzenie i niektóre rasy kotów. Charakteryzuje zachowania, sposoby pielęgnacji, żywienia. Opisuje podstawowe zasady prowadzenia rozrodu utrzymania kotki w okresie ciąży i po porodzie.
4,0Zna pochodzenie i rasy kotów a niektóre z nich potrafi opisać. Charakteryzuje zachowania, sposoby pielęgnacji, żywienia i warunki utrzymania. Opisuje zasady prowadzenia rozrodu i utrzymania kotki w okresie ciąży i po porodzie.
4,5Zna pochodzenie i rasy kotów oraz potrafi je opisać. Charakteryzuje zachowania, sposoby pielęgnacji, żywienia i warunki utrzymania. Opisuje zasady prowadzenia rozrodu i racjonalnego utrzymania kotki w okresie ciąży i po porodzie.
5,0Zna pochodzenie i rasy kotów oraz potrafi je opisać. Charakteryzuje szczegółowo zachowania oraz sposoby pielęgnacji kotów, a także ich racjonalnego żywienia i optymalnych warunków utrzymania. Opisuje w szczegółowy sposób zasady prowadzenia rozrodu i utrzymania kotki w okresie ciąży i po porodzie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZA-D3_U01
Student posiada umiejętność pracy z dokumentacją hodowlaną w hodowli kotów rasowych
2,0Student nie zna żadnych dokumentów hodowlanych
3,0Student zna niektóre dokumenty hodowlane, wypełnia je ale popełnia przy tym błędy
3,5Student potrafi wymienić całość dokumentacji związanej z hodowlą kotów, wypełnia ją popełniając nieliczne błędy
4,0Student wymienia większość dokumentów związanych z hodowlą kotów, prawidłowo wypełnia niektóre z nich
4,5Student wymienia większość dokumentów związanych z hodowlą kotów, prawidłowo je wypełniając
5,0Student wymienia wszystkie dokumenty związane z hodowlą kotów, prawidłowo je wypełniając

Literatura podstawowa

  1. praca zbiorowa pod redakcją Jamroz D., Żywienie zwierząt i paszoznawstwo, PWN, Warszawa, 2004
  2. Spangenberg R., Choroby kotów, 2004
  3. With-Dzięciołowska E., Poradnik hodowcy kotów, Oficyna MULTICO, Warszawa, 1999
  4. Stromenger Z., Koty i kotki, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rasy kotów - eksterier, wzorzec rasy, rasy kotów długowłosych, półdługowłosych i krótkowłosych.2
T-A-2Organizacja hodowli kotów rasowych w Polsce1
T-A-3Regulaminy hodowli kotów i praca z dokumentacją hodowlaną1
T-A-4Wychów kotów (noworodki, okres niemowlęcy, kocia młodzież - żywienie, pielęgnacja i warunki utrzymania).1
T-A-5Utrzymywanie kotów dorosłych (żywienie, zabiegi pielęgnacyjne i podstawowe środki do zachowanie higieny, warunki utrzymania).1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Genealogia rodziny kotowatych (systematyka, cechy rodziny, domestykacja kota). Koty dzikie (koty duże, koty małe, gepard - gatunek szczególny).1
T-W-2Kot - ssak doskonały (szkielet i narządy ruchu, skóra i włosy, rodzaje okrywy włosowej, uzębienie i narządy zmysłów).1
T-W-3Kot i człowiek (wpływ kota na człowieka, dzieci i koty, kot towarzysz życia). Kot, a inne zwierzęta (współzależności, hierarchia w grupie, porozumienie z osobnikami innych gatunków, antagonizmy).1
T-W-4Zachowanie kotów (nauka i zabawa, znaczenie i cel zabawy, zabawy dorosłych kotów, Zachowanie kotów (mowa dźwięków, mimika, mowa ciała, pory i długość snu).1
T-W-5Wychowanie kota (inteligencja kotów, zaspakajanie podstawowych potrzeb emocjonalnych kotów, wychowanie i posłuszeństwo, nawyki1
T-W-6Rozród kotów (dobieranie par do kojarzeń, ruja u kotki, aktywność płciowa kocura, krycie kotów. Wybrane aspekty ciąży i porodu (postępowanie z ciężarną kotką, postępowanie z kotką i żywienie w czasie ciąży i okresie poporodowym).2
7

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Czytanie wskazanej literatury fachowej13
A-A-3Przygotowanie do sprawdzanu wiadomości11
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-W-2Czytanie wskazanej literatury11
A-W-3Przygotowanie do kolokwium10
A-W-4Zaliczenie tresci programowych zawartych w wykładach i ćwiczeniach2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_W01Zna pochodzenie i rasy kotów. Charakteryzuje zachowania, sposoby pielęgnacji, żywienia i warunki utrzymania. Opisuje zasady prowadzenia rozrodu i racjonalnego utrzymania kotki w okresie ciąży i po porodzie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie z genealogią rodziny kotów, z morfologią i ich zachowaniem. Zapoznanie z wybranymi rasami kotów oraz sposobami ich pielęgnacji, rozrodu, warunków utrzymywania i żywienia a także z najczęściej wystepującymi chorobami kotów domowych i sposobami ich zapobiegania.
Treści programoweT-W-6Rozród kotów (dobieranie par do kojarzeń, ruja u kotki, aktywność płciowa kocura, krycie kotów. Wybrane aspekty ciąży i porodu (postępowanie z ciężarną kotką, postępowanie z kotką i żywienie w czasie ciąży i okresie poporodowym).
T-A-4Wychów kotów (noworodki, okres niemowlęcy, kocia młodzież - żywienie, pielęgnacja i warunki utrzymania).
T-A-1Rasy kotów - eksterier, wzorzec rasy, rasy kotów długowłosych, półdługowłosych i krótkowłosych.
T-A-2Organizacja hodowli kotów rasowych w Polsce
T-W-2Kot - ssak doskonały (szkielet i narządy ruchu, skóra i włosy, rodzaje okrywy włosowej, uzębienie i narządy zmysłów).
T-W-3Kot i człowiek (wpływ kota na człowieka, dzieci i koty, kot towarzysz życia). Kot, a inne zwierzęta (współzależności, hierarchia w grupie, porozumienie z osobnikami innych gatunków, antagonizmy).
T-W-4Zachowanie kotów (nauka i zabawa, znaczenie i cel zabawy, zabawy dorosłych kotów, Zachowanie kotów (mowa dźwięków, mimika, mowa ciała, pory i długość snu).
T-A-3Regulaminy hodowli kotów i praca z dokumentacją hodowlaną
T-A-5Utrzymywanie kotów dorosłych (żywienie, zabiegi pielęgnacyjne i podstawowe środki do zachowanie higieny, warunki utrzymania).
T-W-1Genealogia rodziny kotowatych (systematyka, cechy rodziny, domestykacja kota). Koty dzikie (koty duże, koty małe, gepard - gatunek szczególny).
T-W-5Wychowanie kota (inteligencja kotów, zaspakajanie podstawowych potrzeb emocjonalnych kotów, wychowanie i posłuszeństwo, nawyki
Metody nauczaniaM-2Zajęcia praktyczne w lecznicy zwierząt
M-1Wykład informacyjny w oparciu o prezentację multimedialną
M-3Film
M-4Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowujaca w formie sprawdzianów pisemnych
S-2Ocena formująca: Ocena ciągła na podstawie aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna pochodzenia kotów i nie potrafi wymienić nawet jednej rasy. Nie potrafi podać żadnych zasad utrzymania i żywienia kotów. Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu utrzymania kotki w ciąży i połogu.
3,0Zna w ogólnym zarysie pochodzenie kotów i potrafi wymienić chociaż kilka ras. Charakteryzuje niektóre zachowania kotów, podaje ogólne zasady i sposoby ich pielęgnacji oraz żywienia.
3,5Zna pochodzenie i niektóre rasy kotów. Charakteryzuje zachowania, sposoby pielęgnacji, żywienia. Opisuje podstawowe zasady prowadzenia rozrodu utrzymania kotki w okresie ciąży i po porodzie.
4,0Zna pochodzenie i rasy kotów a niektóre z nich potrafi opisać. Charakteryzuje zachowania, sposoby pielęgnacji, żywienia i warunki utrzymania. Opisuje zasady prowadzenia rozrodu i utrzymania kotki w okresie ciąży i po porodzie.
4,5Zna pochodzenie i rasy kotów oraz potrafi je opisać. Charakteryzuje zachowania, sposoby pielęgnacji, żywienia i warunki utrzymania. Opisuje zasady prowadzenia rozrodu i racjonalnego utrzymania kotki w okresie ciąży i po porodzie.
5,0Zna pochodzenie i rasy kotów oraz potrafi je opisać. Charakteryzuje szczegółowo zachowania oraz sposoby pielęgnacji kotów, a także ich racjonalnego żywienia i optymalnych warunków utrzymania. Opisuje w szczegółowy sposób zasady prowadzenia rozrodu i utrzymania kotki w okresie ciąży i po porodzie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZA-D3_U01Student posiada umiejętność pracy z dokumentacją hodowlaną w hodowli kotów rasowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie z genealogią rodziny kotów, z morfologią i ich zachowaniem. Zapoznanie z wybranymi rasami kotów oraz sposobami ich pielęgnacji, rozrodu, warunków utrzymywania i żywienia a także z najczęściej wystepującymi chorobami kotów domowych i sposobami ich zapobiegania.
Treści programoweT-A-2Organizacja hodowli kotów rasowych w Polsce
T-A-3Regulaminy hodowli kotów i praca z dokumentacją hodowlaną
T-A-1Rasy kotów - eksterier, wzorzec rasy, rasy kotów długowłosych, półdługowłosych i krótkowłosych.
T-W-6Rozród kotów (dobieranie par do kojarzeń, ruja u kotki, aktywność płciowa kocura, krycie kotów. Wybrane aspekty ciąży i porodu (postępowanie z ciężarną kotką, postępowanie z kotką i żywienie w czasie ciąży i okresie poporodowym).
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena ciągła na podstawie aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych dokumentów hodowlanych
3,0Student zna niektóre dokumenty hodowlane, wypełnia je ale popełnia przy tym błędy
3,5Student potrafi wymienić całość dokumentacji związanej z hodowlą kotów, wypełnia ją popełniając nieliczne błędy
4,0Student wymienia większość dokumentów związanych z hodowlą kotów, prawidłowo wypełnia niektóre z nich
4,5Student wymienia większość dokumentów związanych z hodowlą kotów, prawidłowo je wypełniając
5,0Student wymienia wszystkie dokumenty związane z hodowlą kotów, prawidłowo je wypełniając