Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Ekologia i profilaktyka zwierząt

Sylabus przedmiotu Dietetyka w żywieniu człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dietetyka w żywieniu człowieka
Specjalność Agroturystyka
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 7 2,00,41zaliczenie
wykładyW3 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstwy edukacji żywieniowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z wiedzą na temat żywieniowych uwarunkowań zdrowia człowieka, z jakościowym i ilościowym zapotrzebowaniem organizmu człowieka na składniki pokarmowe niezbędne dla utrzymania życia w warunkach zdrowia i choroby

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Klasyfikacja i charakterystyka diet. Alternatywne sposoby żywienia.1
T-L-2Wegetarianizm. Weganizm. Niedożywienie. Postępowanie dietetyczne w chorobach.2
T-L-3Podstawy leczenia dietetycznego chorób żywieniowo-zależnych. Leczenie żywieniowe. Psychogenne zaburzenia odżywiania. Żywienie w alergiach, nietolerancji pokarmowej i zespołach złego wchłaniania. Żywienie w otyłości.4
7
wykłady
T-W-1Prawidłowe żywienie w różnych okresach życia. Rola żywienia w etiopatogenezie poszczególnych chorób, ich profilaktyce i leczeniu.3
T-W-2Modyfikacje żywienia związane ze specyficznymi potrzebami i zmianami adaptacyjnymi w ustroju związanymi ze stanami fizjologicznymi. Modyfikacje żywienia związane z ograniczeniem zdolności trawienia i wchłaniania składników pokarmowych związane bądź z wiekiem, bądź stanem chorobowym (np. celiakia). Modyfikacje żywienia związane z ograniczeniem lub brakiem możliwości metabolizowania niektórych składników pokarmowych.5
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2studiowanie literatury20
A-L-3przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń16
A-L-4pisemne zaliczenie ćwiczeń2
A-L-5Uczestnictwo w konsultacjach7
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-3studiowanie literatury5
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia wykładów3
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2indywidualna praca w grupach
M-3film dydaktyczny
M-4wysłuchanie prezentacji przygotowanej przez studentów
M-5Pisemne zaliczenie wykładów i ćwiczeń

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_W01
student potrafi dokonywać podstawowej oceny stanu odżywienia, dokonywać korekty w sposobie żywienia,dokonywać prostych porad w zakresie prawidłowego żywienia
ZO_2A_W09R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W04C-1T-W-1, T-L-1, T-W-2, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_K01
student wykazuje aktywną postawę w propagowaniu zasad modyfikacji żywienia jako czynnika kształtującego stan zdrowia społeczeństwa
ZO_2A_K04R2A_K05, R2A_K06

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_W01
student potrafi dokonywać podstawowej oceny stanu odżywienia, dokonywać korekty w sposobie żywienia,dokonywać prostych porad w zakresie prawidłowego żywienia
2,0student nie zna żadnej modyfikacji żywienia w stanach chorobowych
3,0student potrafi wymienić modyfikacje żywienia w pewnych stanach chorobowych
3,5student potrafi wymienić modyfikacje żywienia w stanach chorobowych w 35%
4,0student potrafi prawidłowo dobrać dietę do wielu chorzeń
4,5student potrafi prawidłowo dokonać korekty w sposobie żywienia
5,0student potrafi prawidłowo dokonać korekty w sposobie żywienia oraz dokonać prostych porad w zakresie prawidłowego żywienia

Literatura podstawowa

  1. Ciborowska H., Rudnicka A., Dietetyka, żywienie zdrowego i chorego człowieka, PZWL, Warszawa, 2007
  2. Gertig H., Przysławski J., Bromatologia – zarys nauki o żywności i żywieniu, PZWL, Warszawa, 2006
  3. Bujko J., Podstawy dietetyki, SGGW, Warszawa, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Klasyfikacja i charakterystyka diet. Alternatywne sposoby żywienia.1
T-L-2Wegetarianizm. Weganizm. Niedożywienie. Postępowanie dietetyczne w chorobach.2
T-L-3Podstawy leczenia dietetycznego chorób żywieniowo-zależnych. Leczenie żywieniowe. Psychogenne zaburzenia odżywiania. Żywienie w alergiach, nietolerancji pokarmowej i zespołach złego wchłaniania. Żywienie w otyłości.4
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawidłowe żywienie w różnych okresach życia. Rola żywienia w etiopatogenezie poszczególnych chorób, ich profilaktyce i leczeniu.3
T-W-2Modyfikacje żywienia związane ze specyficznymi potrzebami i zmianami adaptacyjnymi w ustroju związanymi ze stanami fizjologicznymi. Modyfikacje żywienia związane z ograniczeniem zdolności trawienia i wchłaniania składników pokarmowych związane bądź z wiekiem, bądź stanem chorobowym (np. celiakia). Modyfikacje żywienia związane z ograniczeniem lub brakiem możliwości metabolizowania niektórych składników pokarmowych.5
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2studiowanie literatury20
A-L-3przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń16
A-L-4pisemne zaliczenie ćwiczeń2
A-L-5Uczestnictwo w konsultacjach7
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-3studiowanie literatury5
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia wykładów3
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_W01student potrafi dokonywać podstawowej oceny stanu odżywienia, dokonywać korekty w sposobie żywienia,dokonywać prostych porad w zakresie prawidłowego żywienia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z wiedzą na temat żywieniowych uwarunkowań zdrowia człowieka, z jakościowym i ilościowym zapotrzebowaniem organizmu człowieka na składniki pokarmowe niezbędne dla utrzymania życia w warunkach zdrowia i choroby
Treści programoweT-W-1Prawidłowe żywienie w różnych okresach życia. Rola żywienia w etiopatogenezie poszczególnych chorób, ich profilaktyce i leczeniu.
T-L-1Klasyfikacja i charakterystyka diet. Alternatywne sposoby żywienia.
T-W-2Modyfikacje żywienia związane ze specyficznymi potrzebami i zmianami adaptacyjnymi w ustroju związanymi ze stanami fizjologicznymi. Modyfikacje żywienia związane z ograniczeniem zdolności trawienia i wchłaniania składników pokarmowych związane bądź z wiekiem, bądź stanem chorobowym (np. celiakia). Modyfikacje żywienia związane z ograniczeniem lub brakiem możliwości metabolizowania niektórych składników pokarmowych.
T-L-2Wegetarianizm. Weganizm. Niedożywienie. Postępowanie dietetyczne w chorobach.
T-L-3Podstawy leczenia dietetycznego chorób żywieniowo-zależnych. Leczenie żywieniowe. Psychogenne zaburzenia odżywiania. Żywienie w alergiach, nietolerancji pokarmowej i zespołach złego wchłaniania. Żywienie w otyłości.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2indywidualna praca w grupach
M-3film dydaktyczny
M-4wysłuchanie prezentacji przygotowanej przez studentów
M-5Pisemne zaliczenie wykładów i ćwiczeń
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna żadnej modyfikacji żywienia w stanach chorobowych
3,0student potrafi wymienić modyfikacje żywienia w pewnych stanach chorobowych
3,5student potrafi wymienić modyfikacje żywienia w stanach chorobowych w 35%
4,0student potrafi prawidłowo dobrać dietę do wielu chorzeń
4,5student potrafi prawidłowo dokonać korekty w sposobie żywienia
5,0student potrafi prawidłowo dokonać korekty w sposobie żywienia oraz dokonać prostych porad w zakresie prawidłowego żywienia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_K01student wykazuje aktywną postawę w propagowaniu zasad modyfikacji żywienia jako czynnika kształtującego stan zdrowia społeczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K04Potrafi właściwie zdefiniować ryzyko zawodowe związane z produkcją wysokiej jakości żywności oraz kształtowaniem i stanem środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska