Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Ekologia i profilaktyka zwierząt

Sylabus przedmiotu Dodatki do żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dodatki do żywności
Specjalność Agroturystyka
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1biochemia,chemia organiczna i nieorganiczna,towaroznastwo surowców i produktów zwierzęcych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z aktualnymi zagadnieniami dotyczącymi dodatków do żywności, składem chemicznym tych substancji i ich wpływem na jakość żywności oraz na zdrowie konsumenta.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Substancje zapachowe. Rozpuszczalniki do substancji zapachowych.Barwniki.1
T-A-2Substancje konserwujące,Przeciwutleniacze i synergenty.1
T-A-3Substancje stabilizujące i emulgujące. Substancje zagęszczające1
T-A-4Substancje wzmacniające smak i zapach.Substancje słodzące, wzbogacające.1
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń1
5
wykłady
T-W-1Stosowanie dodatków funkcjonalnych w produktach spożywczych w świetle ustawodawstwa polskiego i Unii Europejskiej.1
T-W-2Zasady dopuszczania dodatków do stosowania w produkcji żywności. Wymagania jakościowe.1
T-W-3Dodatki jako niezbędne elementy we współczesnej technologii żywności. Wiadomości wstępne, rola i zastosowanie dodatków.1
T-W-4Podział dodatków według funkcji technologicznych.1
T-W-5Dodatki utrwalające – podział i charakterystyka substancji utrwalających, właściwości konserwantów i przeciwutleniaczy, regulatorów kwasowości i stabilizatorów.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia zajęć5
A-A-3Studiowanie literatury związanej z tematyką zajęć5
A-A-4Praca w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu przygotowanej prezentacji5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-3Studiowanie literatury10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_W01
Student posiada wiedzę z budowy chemicznej substancji dodatkowych ich roli w przemyśle spożywczym jako dodatków do żywności (przedłużanie trwałości, wpływ na cechy organoleptyczyczne,poprawienie właściwości odżywczych i funkcjonalnych produktów) oraz ich wpływu na zdrowie człowieka.
ZO_2A_W06R2A_W05InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-A-1, T-W-3, T-A-5, T-W-4, T-W-2, T-A-3, T-W-1, T-W-5, T-A-4, T-A-2M-2, M-1S-2, S-4, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_U01
Student powinien posiąść umiejętność analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności.
ZO_2A_U04R2A_U01, R2A_U02, R2A_U09InzA2_U02, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U07C-1T-W-5, T-A-3, T-W-2, T-W-4, T-A-2, T-W-3, T-W-1M-2, M-1S-3, S-1, S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_K01
Potrafi właściwie ocenić ryzyko zawodowe z zastosowania substancji dodatkowych do żywności i ocenić zagrożenia jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka.
ZO_2A_K04R2A_K05, R2A_K06

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_W01
Student posiada wiedzę z budowy chemicznej substancji dodatkowych ich roli w przemyśle spożywczym jako dodatków do żywności (przedłużanie trwałości, wpływ na cechy organoleptyczyczne,poprawienie właściwości odżywczych i funkcjonalnych produktów) oraz ich wpływu na zdrowie człowieka.
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociągnięciami. Popełnia błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociągnięciami. Popełnia nieliczne błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Popełnia nieliczne błędy. Wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy z zakresu realizowanego materiału.
4,5Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału, ale zniewielkimi niedociągnięciami.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_U01
Student powinien posiąść umiejętność analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności.
2,0Student nie wykazał umiejętności analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności.
3,0Student nie wykazał umiejętności dostateczne przy analizowaniu korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_K01
Potrafi właściwie ocenić ryzyko zawodowe z zastosowania substancji dodatkowych do żywności i ocenić zagrożenia jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka.
2,0Nie potrafi właściwie ocenić ryzyka zawodowego po zastosowaniu substancji dodatkowych do żywności i ocenić zagrożenia jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka.
3,0Potrafi na poziomie dostatecznym ocenić ryzyko zawodowe po zastosowaniu substancji dodatkowych do żywności i nie potrafi dostatecznie ocenić zagrożenia jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rutkowski A., Gwiazda S., Dąbrowski K., Kompedium Dodatków do Żywności, HORTIMEX, Konin, 2003
  2. pod red. Świderski Franciszek, Żywność Wygodna i Żywność Funkcjonalna, WNT, Warszawa, 2006
  3. pod red. Sikorski Z, Chemia Żywności, WNT, Warszawa, 2007
  4. Ministerstwo Zdrowia, Aktualne Ustawodawstwo (Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie dozwolonych substancji dodatkowych stosowanych w żywności)Dzienniki Ustaw, Dyrektywy, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Gawęcki J., Żywienie Człowieka, Podstawy Nauki o Żywieniu t., PWN, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Substancje zapachowe. Rozpuszczalniki do substancji zapachowych.Barwniki.1
T-A-2Substancje konserwujące,Przeciwutleniacze i synergenty.1
T-A-3Substancje stabilizujące i emulgujące. Substancje zagęszczające1
T-A-4Substancje wzmacniające smak i zapach.Substancje słodzące, wzbogacające.1
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stosowanie dodatków funkcjonalnych w produktach spożywczych w świetle ustawodawstwa polskiego i Unii Europejskiej.1
T-W-2Zasady dopuszczania dodatków do stosowania w produkcji żywności. Wymagania jakościowe.1
T-W-3Dodatki jako niezbędne elementy we współczesnej technologii żywności. Wiadomości wstępne, rola i zastosowanie dodatków.1
T-W-4Podział dodatków według funkcji technologicznych.1
T-W-5Dodatki utrwalające – podział i charakterystyka substancji utrwalających, właściwości konserwantów i przeciwutleniaczy, regulatorów kwasowości i stabilizatorów.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia zajęć5
A-A-3Studiowanie literatury związanej z tematyką zajęć5
A-A-4Praca w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu przygotowanej prezentacji5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-3Studiowanie literatury10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_W01Student posiada wiedzę z budowy chemicznej substancji dodatkowych ich roli w przemyśle spożywczym jako dodatków do żywności (przedłużanie trwałości, wpływ na cechy organoleptyczyczne,poprawienie właściwości odżywczych i funkcjonalnych produktów) oraz ich wpływu na zdrowie człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę z zakresu organizacji i planowania pracy hodowlanej, w tym również z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi informatycznych, a także z zakresu oceny jakości produktów żywnościowych oraz zarządzania obrotem produktami pochodzenia zwierzęcego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z aktualnymi zagadnieniami dotyczącymi dodatków do żywności, składem chemicznym tych substancji i ich wpływem na jakość żywności oraz na zdrowie konsumenta.
Treści programoweT-A-1Substancje zapachowe. Rozpuszczalniki do substancji zapachowych.Barwniki.
T-W-3Dodatki jako niezbędne elementy we współczesnej technologii żywności. Wiadomości wstępne, rola i zastosowanie dodatków.
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń
T-W-4Podział dodatków według funkcji technologicznych.
T-W-2Zasady dopuszczania dodatków do stosowania w produkcji żywności. Wymagania jakościowe.
T-A-3Substancje stabilizujące i emulgujące. Substancje zagęszczające
T-W-1Stosowanie dodatków funkcjonalnych w produktach spożywczych w świetle ustawodawstwa polskiego i Unii Europejskiej.
T-W-5Dodatki utrwalające – podział i charakterystyka substancji utrwalających, właściwości konserwantów i przeciwutleniaczy, regulatorów kwasowości i stabilizatorów.
T-A-4Substancje wzmacniające smak i zapach.Substancje słodzące, wzbogacające.
T-A-2Substancje konserwujące,Przeciwutleniacze i synergenty.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociągnięciami. Popełnia błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociągnięciami. Popełnia nieliczne błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Popełnia nieliczne błędy. Wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy z zakresu realizowanego materiału.
4,5Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału, ale zniewielkimi niedociągnięciami.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_U01Student powinien posiąść umiejętność analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U04Umie prowadzić rzeczową i merytoryczną dyskusję z różnymi podmiotami, prowadzącą do osiągnięcia wspólnego rozwiązania problemu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z aktualnymi zagadnieniami dotyczącymi dodatków do żywności, składem chemicznym tych substancji i ich wpływem na jakość żywności oraz na zdrowie konsumenta.
Treści programoweT-W-5Dodatki utrwalające – podział i charakterystyka substancji utrwalających, właściwości konserwantów i przeciwutleniaczy, regulatorów kwasowości i stabilizatorów.
T-A-3Substancje stabilizujące i emulgujące. Substancje zagęszczające
T-W-2Zasady dopuszczania dodatków do stosowania w produkcji żywności. Wymagania jakościowe.
T-W-4Podział dodatków według funkcji technologicznych.
T-A-2Substancje konserwujące,Przeciwutleniacze i synergenty.
T-W-3Dodatki jako niezbędne elementy we współczesnej technologii żywności. Wiadomości wstępne, rola i zastosowanie dodatków.
T-W-1Stosowanie dodatków funkcjonalnych w produktach spożywczych w świetle ustawodawstwa polskiego i Unii Europejskiej.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazał umiejętności analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności.
3,0Student nie wykazał umiejętności dostateczne przy analizowaniu korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_K01Potrafi właściwie ocenić ryzyko zawodowe z zastosowania substancji dodatkowych do żywności i ocenić zagrożenia jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K04Potrafi właściwie zdefiniować ryzyko zawodowe związane z produkcją wysokiej jakości żywności oraz kształtowaniem i stanem środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi właściwie ocenić ryzyka zawodowego po zastosowaniu substancji dodatkowych do żywności i ocenić zagrożenia jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka.
3,0Potrafi na poziomie dostatecznym ocenić ryzyko zawodowe po zastosowaniu substancji dodatkowych do żywności i nie potrafi dostatecznie ocenić zagrożenia jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0