Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Ekologia i profilaktyka zwierząt
Sylabus przedmiotu Etologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Etologia | ||
Specjalność | Ekologia i profilaktyka zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw zoologii i fizjologii zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zyskuje wiedzę o najważniejszych zagadnieniach, które bada etologia. Poznaje proste i złożone formy zachowania się różnych zwierząt oraz metody, którymi się je bada. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Początki badań nad zachowaniem się zwierząt. Metody badawcze etologii i jej powiązania z innymi naukami. Najważniejsze działy etologii | 2 |
T-W-2 | Różne sposoby komunikowania się zwierząt, sygnały wizualne, akustyczne i chemiczne. Sygnały oszukańcze, a także ostrzeganie i współpraca w kontaktach międzygatunkowych. | 1 |
T-W-3 | Rytmy biologiczne endo- i egzogenne. Dobowe rytmy aktywności. Rytmy pływowe. Rytmy długookresowe. Czuwanie i sen u zwierząt i ludzi. Fazy snu; marzenia senne | 2 |
T-W-4 | Poszukiwanie pokarmu i typy pokarmowe u zwierząt | 1 |
T-W-5 | Uczenie się percepcyjne i asocjacyjne u zwierząt. Prawo efektu Thorndike’a | 2 |
T-W-6 | Filopatryczność i migracje | 2 |
T-W-7 | Rodzaje grup społecznych w świecie zwierząt. Rodzaje i funkcje rodzin. Skutki życia społecznego. | 2 |
T-W-8 | Biologiczna funkcja zalotów u zwierząt. Zdrady małżeńskie. Opieka nad potomstwem | 2 |
T-W-9 | Sprawdzian zaliczeniowy | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie zalecanej literatury | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie sie do sprawdzianu zaliczeniowego | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem programu power point |
M-2 | Fragmenty filmów ilustrujące omawiane zachowania |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstwie sprawdzinu z omawianej problematyki |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_null_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien definiować podstawowe pojęcia z zakresu etologii | ZO_2A_W01 | R2A_W01 | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_null_U01 Student powinien umieć interpretować obserwowane zachowania zwierząt | ZO_2A_U07 | R2A_U01 | — | C-1 | T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_null_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student wykazuje większy szacunek dla zwierząt, jako "naszych braci mniejszych", lepiej rozumie ich zachowania i jest bardziej wrażliwy na nieetyczne z nimi postępowanie. | ZO_2A_K07, ZO_2A_K09 | R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05 | InzA2_K01 | — | — | — | — |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_null_U01 Student powinien umieć interpretować obserwowane zachowania zwierząt | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w sopniu dostatecznym interpretować zachowania obserwowanych zwierzat | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Sadowski B., Chmurzyński J.A., Biologiczne mechanizmy zachowania, PWN, Warszawa, 1989
- Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, PWN, Warszawa, 2003
- Kaleta T., Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki, Wyd. SGGW, Warszawa, 2003
- Griffin D.R., Umysły zwierząt. Czy zwierzęta mają świadomość?, GWP, Gdańsk, 2004
Literatura dodatkowa
- Attenborough D., Na ścieżkach życia, Wyd. Wilga, Warszawa, 1993
- Dröscher V.B., Świat w którym żyją zwierzęta, PIW, Warszawa 2000., 2000
- Dröscher V.B., Cena miłości. U źródeł zachowań godowych, Wyd. Cyklady, Warszawa, 2002
- Sparks J., Życie seksualne zwierząt. Walka płci, Grupa Wydawnicza Bartelsmann, Warszawa, 2001