Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Profilaktyka i patologia rozrodu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Profilaktyka i patologia rozrodu
Specjalność Hodowla zwierząt amatorskich i laboratoryjnych
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 9 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 9 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza w zakresie rozrodu zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności pozwalających zapobiegać występowaniu chorób związanych z rozrodem zwierząt, rozpoznawać najważniejsze objawy chorobowe i znać efekty ich leczenia oraz stosować odpowiednie procedury w celu sanacji stada..

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Profilaktyka w rozrodzie zwierząt.1
T-L-2Profilaktyka i higiena obrotu materiałem biologicznym cz. 1 nasienie1
T-L-3Profilaktyka i higiena obrotu materiałem biologicznym cz.2 oocyty i zarodki1
T-L-4Diagnoza stanów patologicznych gonad męskich i dróg wyprowadzających oraz dodatkowych gruczołów płciowych1
T-L-5Diagnoza wybranych schorzeń gonad żeńskich i dróg rodnych oraz ich zwalczanie.1
T-L-6Ocena stanu higienicznego nasienia na podstawie wybranych testów.2
T-L-7Wykrywanie i zapobieganie schorzeniom okresu poporodowego.2
9
wykłady
T-W-1Rola i znaczenie profilaktyki weterynaryjnej w rozrodzie zwierząt.1
T-W-2Zaburzenia płodności samców na tle czynników nieinfekcyjnych i infekcyjnych. Najczęstsze przyczyny zaburzeń płodności u samic spowodowane nieprzestrzeganiem zasad higieny1
T-W-3Wpływ drobnoustrojów warunkowo-chorobotwórczych na płodność samców i samic ze szczególnym uwzględnieniem jakości nasienia.1
T-W-4Sanitarne aspekty transplantacji zarodków.1
T-W-5Wymogi sanitarne w obrocie międzynarodowym nasieniem i zarodkami1
T-W-6Profilaktyka i higiena przy sztucznym unasienianiu i kryciu naturalnym, ciąży i porodzie oraz okresie poporodowym.1
T-W-7Higieniczne aspekty regulacji cyklu rujowego i indukcji porodu u poszczególnych gatunków samic zwierząt gospodarskich1
T-W-8Wymogi sanitarne obowiązujące w wychowalniach buhajów, zakładach unasieniania zwierząt i punktach kopulacyjnych1
T-W-9Współpraca służby zootechnicznej i weterynaryjnej w zwalczaniu niepłodności.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia końcowego10
A-L-3Studiowanie fachowej literatury8
A-L-4Konsultacje3
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Studiowanie fachowej literatury6
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia końcowego10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykad informaczjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda sytuacyjna
M-4Symulacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca na podstawie uczestnictwa w zajęciach sytuacyjnych i symulacyjnych
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca- pisemne odpowiedzi na pytania z zakresu przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZA-C4_W01
Student zna zasady profilaktyki w rozrodzie zwierząt, wskazuje zagrożenia dla reprodukcji zwierząt wynikajace z niezachowania zasad higieny. Potrafi scharakteryzować najwazniejsze objawy wybranych schorzeń i chorób zwierząt gospodarskicj związane z rozrodem i wskazać odpowiednią metodę dalszego postępowania.
ZO_2A_W05R2A_W01, R2A_W06InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-3, T-L-7, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-6, T-L-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZA-C4_U01
Student potrafi wybrać odpowiednie procedury profilaktyczne zapobiegajace rozprzestrenianiu się chorób związanych z rozrodem zwierząt. Potrafi przygotowac dokumentację niezbędną w obrocie nasienia i zarodków.
ZO_2A_U14R2A_U01, R2A_U04, R2A_U05C-1T-W-1, T-L-1, T-W-2, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZA-C4_K01
Student ma świadomość znaczenia profilaktyki rozrodu w prawidłowej organizacji hodowli zwierzat i potrafi przekonać współpracowników do zachowania wymaganych procedur zapobiegających stanom patologicznym pojedynczych zwierząd i całego stada.
ZO_2A_K08R2A_K05, R2A_K06C-1T-W-1, T-L-1, T-W-2, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-5, T-L-4, T-L-7, T-L-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZA-C4_W01
Student zna zasady profilaktyki w rozrodzie zwierząt, wskazuje zagrożenia dla reprodukcji zwierząt wynikajace z niezachowania zasad higieny. Potrafi scharakteryzować najwazniejsze objawy wybranych schorzeń i chorób zwierząt gospodarskicj związane z rozrodem i wskazać odpowiednią metodę dalszego postępowania.
2,0Student nie potrafi podać podstawowych zasad obowiązujących w profilaktyce rozrodu oraz wymienić głównych zaburzeń w reprodukcji zwierząt. Prezentując wiedzę popełnia bardzo dużo błędów, wykazuje obojętność, nie zna podstawowych pozycji piśmiennictwa dotyczących przedmiotu.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu profilaktyki rozrodu oraz zaburzeń w reprodukcji zwierząt. Potrafi wskazać najważniejsze objawy wybranych chorób związanych z rozrodem. Zna przepisy sanitarno-weterynaryjne oraz zasady obowiązujące przy obrocie materiałem biologicznym. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje przeciętne zainteresowanie.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu profilaktyki rozrodu oraz zaburzeń w reprodukcji zwierząt. Potrafi wymienić i omówić główne choroby dotyczące rozrodu. Zna przepisy sanitarno-weterynaryjne oraz zasady obowiązujące przy obrocie materiałem biologicznym. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje przeciętne zainteresowanie.
4,0Student posiada wiedzę ponadprzeciętną z zakresu profilaktyki rozrodu oraz zaburzeń w reprodukcji zwierząt. Podaje przyczyny, objawy i metody zwalczania głównych chorób obniżających płodność. Zna przepisy sanitarno-weterynaryjne oraz zasady obowiązujące przy obrocie materiałem biologicznym. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie.
4,5Student posiada szeroką wiedzę z zakresu profilaktyki rozrodu oraz zaburzeń w reprodukcji zwierząt. Podaje przyczyny, objawy i metody zwalczania oraz leczenia głównych chorób obniżających płodność. Zna przepisy sanitarno-weterynaryjne oraz zasady obowiązujące przy obrocie materiałem biologicznym. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student posiada szeroką i ugruntowana wiedzę z zakresu profilaktyki rozrodu oraz zaburzeń w reprodukcji zwierząt. Podaje przyczyny, objawy i metody zwalczania oraz leczenia głównych chorób obniżających płodność. Zna przepisy sanitarno-weterynaryjne oraz zasady obowiązujące przy obrocie materiałem biologicznym. Potrafi omówić najważniejsze programy zwalczania niepłodności. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZA-C4_U01
Student potrafi wybrać odpowiednie procedury profilaktyczne zapobiegajace rozprzestrenianiu się chorób związanych z rozrodem zwierząt. Potrafi przygotowac dokumentację niezbędną w obrocie nasienia i zarodków.
2,0Student nie potrafi wyjaśnić znaczenia profilaktyki w rozrodzie zwierząt i konieczności zwalczania zaburzeń w rozrodzie. Nie potrafi kojarzyć faktów.
3,0Student wyjaśnia znaczenie profilaktyki w rozrodzie, interpretuje główne akty prawne obowiązujące w hodowli i rozrodzie zwierząt. Wyjaśnia zależności między stanem zdrowotnym a wydajnością zwierząt i ich płodnością. Analizuje i przy pomocy prowadzącego kojarzy fakty.
3,5Student wyjaśnia znaczenie profilaktyki w rozrodzie, interpretuje główne akty prawne obowiązujące w hodowli i rozrodzie zwierząt. Wyjaśnia zależności między stanem zdrowotnym a wydajnością zwierząt i ich płodnością. Przy pomocy prowadzącego dobiera odpowiednie programy profilaktyczne oraz sposoby zwalczania niepłodności.
4,0Student wyjaśnia znaczenie profilaktyki w rozrodzie, interpretuje główne akty prawne obowiązujące w hodowli i rozrodzie zwierząt. Wyjaśnia zależności między stanem zdrowotnym a wydajnością zwierząt i ich płodnością oraz wskazuje na potrzebę stosowania zasad profilaktyki w praktyce. Przy pomocy prowadzącego dobiera odpowiednie programy profilaktyczne oraz sposoby zwalczania niepłodności.
4,5Student wyjaśnia znaczenie profilaktyki w hodowli oraz wskazuje na potrzebę zwalczania zaburzeń rozrodu. Wyjaśnia znaczenie głównych aktów prawnych obowiązujących w hodowli i rozrodzie zwierząt. Wyjaśnia zależności między stanem zdrowotnym a wydajnością zwierząt i ich płodnością oraz wskazuje na potrzebę stosowania zasad profilaktyki w praktyce. Przy pomocy prowadzącego dobiera odpowiednie programy profilaktyczne oraz sposoby zwalczania niepłodności. Na podstawie objawów diagnozuje wybrane choroby narządów rozrodczych i przy pomocy prowadzącego próbuje określić ich przyczynę oraz sposób zwalczenia.
5,0Student wyjaśnia znaczenie profilaktyki w hodowli oraz wskazuje na potrzebę zwalczania zaburzeń rozrodu. Wyjaśnia znaczenie aktów prawnych obowiązujących w hodowli i rozrodzie zwierząt. Wyjaśnia zależności między stanem zdrowotnym a wydajnością zwierząt i ich płodnością oraz wskazuje na potrzebę stosowania zasad profilaktyki w praktyce. Samodzielnie dobiera odpowiednie programy profilaktyczne oraz sposoby zwalczania niepłodności. Na podstawie objawów diagnozuje wybrane choroby narządów rozrodczych i próbuje określić ich przyczynę oraz sposób zwalczenia. Student wyjaśnia znaczenie profilaktyki w hodowli oraz wskazuje na potrzebę zwalczania zaburzeń rozrodu. Wyjaśnia znaczenie aktów prawnych obowiązujących w hodowli i rozrodzie zwierząt. Wyjaśnia zależności między stanem zdrowotnym a wydajnością zwierząt i ich płodnością oraz wskazuje na potrzebę stosowania zasad profilaktyki w praktyce. Samodzielnie dobiera odpowiednie programy profilaktyczne oraz sposoby zwalczania niepłodności. Na podstawie objawów diagnozuje wybrane choroby narządów rozrodczych i próbuje określić ich przyczynę oraz sposób zwalczenia. Student wyjaśnia znaczenie profilaktyki w hodowli oraz wskazuje na potrzebę zwalczania zaburzeń rozrodu. Wyjaśnia znaczenie aktów prawnych obowiązujących w hodowli i rozrodzie zwierząt. Wyjaśnia zależności między stanem zdrowotnym a wydajnością zwierząt i ich płodnością oraz wskazuje na potrzebę stosowania zasad profilaktyki w praktyce. Samodzielnie dobiera odpowiednie programy profilaktyczne oraz sposoby zwalczania niepłodności. Na podstawie objawów diagnozuje wybrane choroby narządów rozrodczych i próbuje określić ich przyczynę oraz sposób zwalczenia. Student wyjaśnia znaczenie profilaktyki w hodowli oraz wskazuje na potrzebę zwalczania zaburzeń rozrodu. Wyjaśnia znaczenie aktów prawnych obowiązujących w hodowli i rozrodzie zwierząt. Wyjaśnia zależności między stanem zdrowotnym a wydajnością zwierząt i ich płodnością oraz wskazuje na potrzebę stosowania zasad profilaktyki w praktyce. Samodzielnie dobiera odpowiednie programy profilaktyczne oraz sposoby zwalczania niepłodności. Na podstawie objawów diagnozuje wybrane choroby narządów rozrodczych i próbuje określić ich przyczynę oraz sposób zwalczenia.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZA-C4_K01
Student ma świadomość znaczenia profilaktyki rozrodu w prawidłowej organizacji hodowli zwierzat i potrafi przekonać współpracowników do zachowania wymaganych procedur zapobiegających stanom patologicznym pojedynczych zwierząd i całego stada.
2,0
3,0Student zdaje sobie sprawę ze znaczenia profilaktyki rozrodu w prawidłowej organizacji hodowli zwierząt, potrafi przekonać współpracowników do przestrzegania przepisów sanitarno-weterynaryjnych, ma świadomość znaczenia pracy kolektywnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bielański Wł, Rozród zwierząt, PWRiL, Warszawa, 1997
  2. Wierzbowski S/, Andrologia, Platan-Kryspinów, Kraków, 1996
  3. Kust D.. Schaetz F., Zaburzenia rozrodu zwierząt gospodarskich, PWRiL, Warszawa, 1972

Literatura dodatkowa

  1. Głód Wł., Rozród i unasienianie bydła, PWRiL, 1976
  2. Gamcik P., Sakala, Zaburzenia płodności u bydła, PWRiL, Warszawa, 1976
  3. Kovar V., Charvat J., Sarudy L., Położnictwo i unasienianie zwierząt, PWRiL, Warszawa, 1985
  4. Jaczewski S., Rozród i sztuczne unasienianie zwierząt gospodarskich, Skrypt AR we Wrocławiu, Wrocław, 1986
  5. -Bielański A., Tischner M., Biotechnologia Rozrodu Zwierząt Udomowionych, Wyd. Drukol s.c., Kraków, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Profilaktyka w rozrodzie zwierząt.1
T-L-2Profilaktyka i higiena obrotu materiałem biologicznym cz. 1 nasienie1
T-L-3Profilaktyka i higiena obrotu materiałem biologicznym cz.2 oocyty i zarodki1
T-L-4Diagnoza stanów patologicznych gonad męskich i dróg wyprowadzających oraz dodatkowych gruczołów płciowych1
T-L-5Diagnoza wybranych schorzeń gonad żeńskich i dróg rodnych oraz ich zwalczanie.1
T-L-6Ocena stanu higienicznego nasienia na podstawie wybranych testów.2
T-L-7Wykrywanie i zapobieganie schorzeniom okresu poporodowego.2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola i znaczenie profilaktyki weterynaryjnej w rozrodzie zwierząt.1
T-W-2Zaburzenia płodności samców na tle czynników nieinfekcyjnych i infekcyjnych. Najczęstsze przyczyny zaburzeń płodności u samic spowodowane nieprzestrzeganiem zasad higieny1
T-W-3Wpływ drobnoustrojów warunkowo-chorobotwórczych na płodność samców i samic ze szczególnym uwzględnieniem jakości nasienia.1
T-W-4Sanitarne aspekty transplantacji zarodków.1
T-W-5Wymogi sanitarne w obrocie międzynarodowym nasieniem i zarodkami1
T-W-6Profilaktyka i higiena przy sztucznym unasienianiu i kryciu naturalnym, ciąży i porodzie oraz okresie poporodowym.1
T-W-7Higieniczne aspekty regulacji cyklu rujowego i indukcji porodu u poszczególnych gatunków samic zwierząt gospodarskich1
T-W-8Wymogi sanitarne obowiązujące w wychowalniach buhajów, zakładach unasieniania zwierząt i punktach kopulacyjnych1
T-W-9Współpraca służby zootechnicznej i weterynaryjnej w zwalczaniu niepłodności.1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia końcowego10
A-L-3Studiowanie fachowej literatury8
A-L-4Konsultacje3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Studiowanie fachowej literatury6
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia końcowego10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZA-C4_W01Student zna zasady profilaktyki w rozrodzie zwierząt, wskazuje zagrożenia dla reprodukcji zwierząt wynikajace z niezachowania zasad higieny. Potrafi scharakteryzować najwazniejsze objawy wybranych schorzeń i chorób zwierząt gospodarskicj związane z rozrodem i wskazać odpowiednią metodę dalszego postępowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W05ma pogłębioną wiedzę o wpływie środowiska zoohigienicznego na zdrowie i produkcyjność zwierząt oraz o metodach laboratoryjnych oceny pasz i żywności oraz ich wartości prozdrowotnej i leczniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności pozwalających zapobiegać występowaniu chorób związanych z rozrodem zwierząt, rozpoznawać najważniejsze objawy chorobowe i znać efekty ich leczenia oraz stosować odpowiednie procedury w celu sanacji stada..
Treści programoweT-W-1Rola i znaczenie profilaktyki weterynaryjnej w rozrodzie zwierząt.
T-W-2Zaburzenia płodności samców na tle czynników nieinfekcyjnych i infekcyjnych. Najczęstsze przyczyny zaburzeń płodności u samic spowodowane nieprzestrzeganiem zasad higieny
T-W-3Wpływ drobnoustrojów warunkowo-chorobotwórczych na płodność samców i samic ze szczególnym uwzględnieniem jakości nasienia.
T-W-4Sanitarne aspekty transplantacji zarodków.
T-W-5Wymogi sanitarne w obrocie międzynarodowym nasieniem i zarodkami
T-W-6Profilaktyka i higiena przy sztucznym unasienianiu i kryciu naturalnym, ciąży i porodzie oraz okresie poporodowym.
T-W-7Higieniczne aspekty regulacji cyklu rujowego i indukcji porodu u poszczególnych gatunków samic zwierząt gospodarskich
T-W-8Wymogi sanitarne obowiązujące w wychowalniach buhajów, zakładach unasieniania zwierząt i punktach kopulacyjnych
T-W-9Współpraca służby zootechnicznej i weterynaryjnej w zwalczaniu niepłodności.
T-L-3Profilaktyka i higiena obrotu materiałem biologicznym cz.2 oocyty i zarodki
T-L-7Wykrywanie i zapobieganie schorzeniom okresu poporodowego.
T-L-4Diagnoza stanów patologicznych gonad męskich i dróg wyprowadzających oraz dodatkowych gruczołów płciowych
T-L-5Diagnoza wybranych schorzeń gonad żeńskich i dróg rodnych oraz ich zwalczanie.
T-L-2Profilaktyka i higiena obrotu materiałem biologicznym cz. 1 nasienie
T-L-6Ocena stanu higienicznego nasienia na podstawie wybranych testów.
T-L-1Profilaktyka w rozrodzie zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Wykad informaczjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda sytuacyjna
M-4Symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca na podstawie uczestnictwa w zajęciach sytuacyjnych i symulacyjnych
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca- pisemne odpowiedzi na pytania z zakresu przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podać podstawowych zasad obowiązujących w profilaktyce rozrodu oraz wymienić głównych zaburzeń w reprodukcji zwierząt. Prezentując wiedzę popełnia bardzo dużo błędów, wykazuje obojętność, nie zna podstawowych pozycji piśmiennictwa dotyczących przedmiotu.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu profilaktyki rozrodu oraz zaburzeń w reprodukcji zwierząt. Potrafi wskazać najważniejsze objawy wybranych chorób związanych z rozrodem. Zna przepisy sanitarno-weterynaryjne oraz zasady obowiązujące przy obrocie materiałem biologicznym. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje przeciętne zainteresowanie.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu profilaktyki rozrodu oraz zaburzeń w reprodukcji zwierząt. Potrafi wymienić i omówić główne choroby dotyczące rozrodu. Zna przepisy sanitarno-weterynaryjne oraz zasady obowiązujące przy obrocie materiałem biologicznym. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje przeciętne zainteresowanie.
4,0Student posiada wiedzę ponadprzeciętną z zakresu profilaktyki rozrodu oraz zaburzeń w reprodukcji zwierząt. Podaje przyczyny, objawy i metody zwalczania głównych chorób obniżających płodność. Zna przepisy sanitarno-weterynaryjne oraz zasady obowiązujące przy obrocie materiałem biologicznym. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie.
4,5Student posiada szeroką wiedzę z zakresu profilaktyki rozrodu oraz zaburzeń w reprodukcji zwierząt. Podaje przyczyny, objawy i metody zwalczania oraz leczenia głównych chorób obniżających płodność. Zna przepisy sanitarno-weterynaryjne oraz zasady obowiązujące przy obrocie materiałem biologicznym. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student posiada szeroką i ugruntowana wiedzę z zakresu profilaktyki rozrodu oraz zaburzeń w reprodukcji zwierząt. Podaje przyczyny, objawy i metody zwalczania oraz leczenia głównych chorób obniżających płodność. Zna przepisy sanitarno-weterynaryjne oraz zasady obowiązujące przy obrocie materiałem biologicznym. Potrafi omówić najważniejsze programy zwalczania niepłodności. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZA-C4_U01Student potrafi wybrać odpowiednie procedury profilaktyczne zapobiegajace rozprzestrenianiu się chorób związanych z rozrodem zwierząt. Potrafi przygotowac dokumentację niezbędną w obrocie nasienia i zarodków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U14Potrafi wybrać, opracować i zastosować odpowiednią metodykę działania w celu optymalizacji procesów rozrodczych u zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności pozwalających zapobiegać występowaniu chorób związanych z rozrodem zwierząt, rozpoznawać najważniejsze objawy chorobowe i znać efekty ich leczenia oraz stosować odpowiednie procedury w celu sanacji stada..
Treści programoweT-W-1Rola i znaczenie profilaktyki weterynaryjnej w rozrodzie zwierząt.
T-L-1Profilaktyka w rozrodzie zwierząt.
T-W-2Zaburzenia płodności samców na tle czynników nieinfekcyjnych i infekcyjnych. Najczęstsze przyczyny zaburzeń płodności u samic spowodowane nieprzestrzeganiem zasad higieny
T-L-2Profilaktyka i higiena obrotu materiałem biologicznym cz. 1 nasienie
T-L-3Profilaktyka i higiena obrotu materiałem biologicznym cz.2 oocyty i zarodki
T-W-3Wpływ drobnoustrojów warunkowo-chorobotwórczych na płodność samców i samic ze szczególnym uwzględnieniem jakości nasienia.
T-W-4Sanitarne aspekty transplantacji zarodków.
T-W-5Wymogi sanitarne w obrocie międzynarodowym nasieniem i zarodkami
T-W-6Profilaktyka i higiena przy sztucznym unasienianiu i kryciu naturalnym, ciąży i porodzie oraz okresie poporodowym.
T-W-7Higieniczne aspekty regulacji cyklu rujowego i indukcji porodu u poszczególnych gatunków samic zwierząt gospodarskich
T-W-8Wymogi sanitarne obowiązujące w wychowalniach buhajów, zakładach unasieniania zwierząt i punktach kopulacyjnych
T-W-9Współpraca służby zootechnicznej i weterynaryjnej w zwalczaniu niepłodności.
T-L-6Ocena stanu higienicznego nasienia na podstawie wybranych testów.
T-L-4Diagnoza stanów patologicznych gonad męskich i dróg wyprowadzających oraz dodatkowych gruczołów płciowych
T-L-7Wykrywanie i zapobieganie schorzeniom okresu poporodowego.
T-L-5Diagnoza wybranych schorzeń gonad żeńskich i dróg rodnych oraz ich zwalczanie.
Metody nauczaniaM-1Wykad informaczjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda sytuacyjna
M-4Symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca na podstawie uczestnictwa w zajęciach sytuacyjnych i symulacyjnych
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca- pisemne odpowiedzi na pytania z zakresu przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyjaśnić znaczenia profilaktyki w rozrodzie zwierząt i konieczności zwalczania zaburzeń w rozrodzie. Nie potrafi kojarzyć faktów.
3,0Student wyjaśnia znaczenie profilaktyki w rozrodzie, interpretuje główne akty prawne obowiązujące w hodowli i rozrodzie zwierząt. Wyjaśnia zależności między stanem zdrowotnym a wydajnością zwierząt i ich płodnością. Analizuje i przy pomocy prowadzącego kojarzy fakty.
3,5Student wyjaśnia znaczenie profilaktyki w rozrodzie, interpretuje główne akty prawne obowiązujące w hodowli i rozrodzie zwierząt. Wyjaśnia zależności między stanem zdrowotnym a wydajnością zwierząt i ich płodnością. Przy pomocy prowadzącego dobiera odpowiednie programy profilaktyczne oraz sposoby zwalczania niepłodności.
4,0Student wyjaśnia znaczenie profilaktyki w rozrodzie, interpretuje główne akty prawne obowiązujące w hodowli i rozrodzie zwierząt. Wyjaśnia zależności między stanem zdrowotnym a wydajnością zwierząt i ich płodnością oraz wskazuje na potrzebę stosowania zasad profilaktyki w praktyce. Przy pomocy prowadzącego dobiera odpowiednie programy profilaktyczne oraz sposoby zwalczania niepłodności.
4,5Student wyjaśnia znaczenie profilaktyki w hodowli oraz wskazuje na potrzebę zwalczania zaburzeń rozrodu. Wyjaśnia znaczenie głównych aktów prawnych obowiązujących w hodowli i rozrodzie zwierząt. Wyjaśnia zależności między stanem zdrowotnym a wydajnością zwierząt i ich płodnością oraz wskazuje na potrzebę stosowania zasad profilaktyki w praktyce. Przy pomocy prowadzącego dobiera odpowiednie programy profilaktyczne oraz sposoby zwalczania niepłodności. Na podstawie objawów diagnozuje wybrane choroby narządów rozrodczych i przy pomocy prowadzącego próbuje określić ich przyczynę oraz sposób zwalczenia.
5,0Student wyjaśnia znaczenie profilaktyki w hodowli oraz wskazuje na potrzebę zwalczania zaburzeń rozrodu. Wyjaśnia znaczenie aktów prawnych obowiązujących w hodowli i rozrodzie zwierząt. Wyjaśnia zależności między stanem zdrowotnym a wydajnością zwierząt i ich płodnością oraz wskazuje na potrzebę stosowania zasad profilaktyki w praktyce. Samodzielnie dobiera odpowiednie programy profilaktyczne oraz sposoby zwalczania niepłodności. Na podstawie objawów diagnozuje wybrane choroby narządów rozrodczych i próbuje określić ich przyczynę oraz sposób zwalczenia. Student wyjaśnia znaczenie profilaktyki w hodowli oraz wskazuje na potrzebę zwalczania zaburzeń rozrodu. Wyjaśnia znaczenie aktów prawnych obowiązujących w hodowli i rozrodzie zwierząt. Wyjaśnia zależności między stanem zdrowotnym a wydajnością zwierząt i ich płodnością oraz wskazuje na potrzebę stosowania zasad profilaktyki w praktyce. Samodzielnie dobiera odpowiednie programy profilaktyczne oraz sposoby zwalczania niepłodności. Na podstawie objawów diagnozuje wybrane choroby narządów rozrodczych i próbuje określić ich przyczynę oraz sposób zwalczenia. Student wyjaśnia znaczenie profilaktyki w hodowli oraz wskazuje na potrzebę zwalczania zaburzeń rozrodu. Wyjaśnia znaczenie aktów prawnych obowiązujących w hodowli i rozrodzie zwierząt. Wyjaśnia zależności między stanem zdrowotnym a wydajnością zwierząt i ich płodnością oraz wskazuje na potrzebę stosowania zasad profilaktyki w praktyce. Samodzielnie dobiera odpowiednie programy profilaktyczne oraz sposoby zwalczania niepłodności. Na podstawie objawów diagnozuje wybrane choroby narządów rozrodczych i próbuje określić ich przyczynę oraz sposób zwalczenia. Student wyjaśnia znaczenie profilaktyki w hodowli oraz wskazuje na potrzebę zwalczania zaburzeń rozrodu. Wyjaśnia znaczenie aktów prawnych obowiązujących w hodowli i rozrodzie zwierząt. Wyjaśnia zależności między stanem zdrowotnym a wydajnością zwierząt i ich płodnością oraz wskazuje na potrzebę stosowania zasad profilaktyki w praktyce. Samodzielnie dobiera odpowiednie programy profilaktyczne oraz sposoby zwalczania niepłodności. Na podstawie objawów diagnozuje wybrane choroby narządów rozrodczych i próbuje określić ich przyczynę oraz sposób zwalczenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZA-C4_K01Student ma świadomość znaczenia profilaktyki rozrodu w prawidłowej organizacji hodowli zwierzat i potrafi przekonać współpracowników do zachowania wymaganych procedur zapobiegających stanom patologicznym pojedynczych zwierząd i całego stada.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K08Potrafi świadomie ocenić czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności pozwalających zapobiegać występowaniu chorób związanych z rozrodem zwierząt, rozpoznawać najważniejsze objawy chorobowe i znać efekty ich leczenia oraz stosować odpowiednie procedury w celu sanacji stada..
Treści programoweT-W-1Rola i znaczenie profilaktyki weterynaryjnej w rozrodzie zwierząt.
T-L-1Profilaktyka w rozrodzie zwierząt.
T-W-2Zaburzenia płodności samców na tle czynników nieinfekcyjnych i infekcyjnych. Najczęstsze przyczyny zaburzeń płodności u samic spowodowane nieprzestrzeganiem zasad higieny
T-L-2Profilaktyka i higiena obrotu materiałem biologicznym cz. 1 nasienie
T-L-3Profilaktyka i higiena obrotu materiałem biologicznym cz.2 oocyty i zarodki
T-W-3Wpływ drobnoustrojów warunkowo-chorobotwórczych na płodność samców i samic ze szczególnym uwzględnieniem jakości nasienia.
T-W-4Sanitarne aspekty transplantacji zarodków.
T-W-5Wymogi sanitarne w obrocie międzynarodowym nasieniem i zarodkami
T-W-6Profilaktyka i higiena przy sztucznym unasienianiu i kryciu naturalnym, ciąży i porodzie oraz okresie poporodowym.
T-W-7Higieniczne aspekty regulacji cyklu rujowego i indukcji porodu u poszczególnych gatunków samic zwierząt gospodarskich
T-W-8Wymogi sanitarne obowiązujące w wychowalniach buhajów, zakładach unasieniania zwierząt i punktach kopulacyjnych
T-W-9Współpraca służby zootechnicznej i weterynaryjnej w zwalczaniu niepłodności.
T-L-5Diagnoza wybranych schorzeń gonad żeńskich i dróg rodnych oraz ich zwalczanie.
T-L-4Diagnoza stanów patologicznych gonad męskich i dróg wyprowadzających oraz dodatkowych gruczołów płciowych
T-L-7Wykrywanie i zapobieganie schorzeniom okresu poporodowego.
T-L-6Ocena stanu higienicznego nasienia na podstawie wybranych testów.
Metody nauczaniaM-1Wykad informaczjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda sytuacyjna
M-4Symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca na podstawie uczestnictwa w zajęciach sytuacyjnych i symulacyjnych
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca- pisemne odpowiedzi na pytania z zakresu przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zdaje sobie sprawę ze znaczenia profilaktyki rozrodu w prawidłowej organizacji hodowli zwierząt, potrafi przekonać współpracowników do przestrzegania przepisów sanitarno-weterynaryjnych, ma świadomość znaczenia pracy kolektywnej.
3,5
4,0
4,5
5,0