Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich
Sylabus przedmiotu Nutrigenomika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nutrigenomika | ||
Specjalność | Hodowla zwierząt amatorskich i laboratoryjnych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Hanna Kulig <Hanna.Kulig@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstaw z zakresu genetyki i biologii komórki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zależności między substancjami czynnymi pochodzenia egzogennego a genomem człowieka z uwzględnieniem polimorfizmu genetycznego. |
C-2 | Zapoznanie z możliwościami stosowania diety w oparciu o profil genetyczny. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Organizmy modelowe i metody stosowane w badaniach nutrigenomicznych. | 4 |
T-A-2 | Nutrigenomika a wspomaganie terapii chorób. Przegląd chorób i defektów, do których możliwe jest zastosowanie diety wspomagającej leczenie w oparciu o genom. | 6 |
T-A-3 | Nutri- i farmakogenomika w różnych stanach fizjologicznych organizmu i różnych formach uzależnienia. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozwój i perspektywy nutrigenomiki. Podstawowe pojęcia i powiązanie z innymi dziedzinami nauki. | 3 |
T-W-2 | Ekspresja genów w odpowiedzi na różne sygnały pochodzenia wewnętrznego i zewnętrznego, w tym substancje biologicznie czynne i czynniki toksyczne zawarte w pożywieniu i farmaceutykach. | 6 |
T-W-3 | Polimorfizm genetyczny a reakcja organizmu na czynniki żywieniowe, farmakologiczne i toksyczne. Omówienie indywidualnych i etnicznych różnic w odpowiedzi na składniki zawarte w produktach spożywczych i lekach w odniesieniu do różnych wariantów polimorficznych w danych genach. | 4 |
T-W-4 | Nutrigenomika w aspekcie pozyskiwania produktów zwierzęcych o odpowiedniej jakości i ich przydatność w spersonalizowanym żywieniu człowieka. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | przygotowanie prezentacji tematycznej | 12 |
A-A-3 | konsultacje | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestniczenie w wykładach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 12 |
A-W-3 | zaliczenie treści wykładów i omówienie wyników | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZA-O1.1_W01 student opisuje interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety a genomem człowieka | ZO_2A_W04 | R2A_W03, R2A_W04 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ZO_2A_HZA-O1.1_W02 student wskazuje możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka | ZO_2A_W04 | R2A_W03, R2A_W04 | — | C-2 | T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZA-O1.1_U01 student potrafi zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania nutrigenomiki | ZO_2A_U01 | R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04 | InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U07 | C-2 | T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZA-O1.1_K01 wykonując powierzone zadanie, student jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie | ZO_2A_K02 | R2A_K01, R2A_K07 | InzA2_K02 | C-2 | T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZA-O1.1_W01 student opisuje interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety a genomem człowieka | 2,0 | niezadowalająca wiedza |
3,0 | zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami | |
3,5 | zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami | |
4,0 | dobra wiedza | |
4,5 | bardzo dobra wiedza | |
5,0 | znakomita wiedza | |
ZO_2A_HZA-O1.1_W02 student wskazuje możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka | 2,0 | niezadowalająca wiedza |
3,0 | zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami | |
3,5 | zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami | |
4,0 | dobra wiedza | |
4,5 | bardzo dobra wiedza | |
5,0 | znakomita wiedza |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZA-O1.1_U01 student potrafi zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania nutrigenomiki | 2,0 | student nie prezentuje samodzielnie zdobytej wiedzy z zakresu praktycznego wykorzystania nutrigenomiki |
3,0 | student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania nutrigenomiki, pobieżnie i w sposób mało komunikatywny | |
3,5 | student prezentuje samodzielnie zdobytą , lecz niepełną, wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania nutrigenomiki, dość komunikatywnie | |
4,0 | student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania nutrigenomiki, w sposób jasny i komunikatywny lecz nie wyczerpując tematu | |
4,5 | student potrafi jasno i dość szczegółowo zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania nutrigenomiki | |
5,0 | student potrafi jasno i szczegółowo, w ciekawy sposób zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania nutrigenomiki |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZA-O1.1_K01 wykonując powierzone zadanie, student jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie | 2,0 | student nie wykonuje powierzonego zadania wymagającego potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie |
3,0 | student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany ubogi materiał źródłowy, głównie podręcznikowy i w języku polskim | |
3,5 | student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany przeciętny materiał źródłowy, głównie w języku polskim | |
4,0 | student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie dokumentując wykorzystany dość bogaty materiał źródłowy, głównie w języku polskim | |
4,5 | student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany dość bogaty materiał źródłowy, w tym obcojęzyczny | |
5,0 | student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany bogaty materiał źródłowy, w tym najnowszy oryginalny i obcojęzyczny |
Literatura podstawowa
- Bal J. (red)., Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej., PWN, Warszawa, 2008
- Grajek W. (red.), Przeciwutleniacze w żywności., WNT, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Drewa G., Ferenc T. (red.), Podstawy genetyki dla studentów i lekarzy., Wyd. Medyczne Urban & Partner, Wrocław, 2003