Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Fizjologia roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu botaniki ogólnej, chemii i fizyki na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami fizycznymi i fzjologicznymi zachodzącymi w roślinach oraz z czynnikami wpływającymi na te procesy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Gospodarka wodna i mineralna roślin (dyfuzja, pęcznienie, osmoza, gutacja, transpiracja, pierwiastki niezbędne dla roślin, rola fizjologiczna makro i mikroskładników, antagonizm jonowy)4
T-W-2Czynniki zewnętrzne wpływające na gospodarkę wodną i mineralną roślin (pobieranie i transport wody oraz jonów w roślinie)3
T-W-3Wymiana gazowa roślin typu C3 i C4 (fotosynteza i oddychanie)2
T-W-4Czynniki fotosyntezy i oddychania roślin.2
T-W-5Hormonalna regulacja procesów wzrostu i rozwoju roślin2
T-W-6Charakterystyka procesów wzrostu i rozwoju roślin.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia wykładów7
A-W-3Przygotowanie eseju na wybrany temat7
A-W-4Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie lub wyjśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Praca pisemna na wybrany temat
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe pisemne zaliczenie przedmiotu w formie zadań zamkniętych związanych z tematyką wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B5_W01
Definiuje podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
ZO_1A_W01R1A_W01C-1T-W-6, T-W-1, T-W-3M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B5_U01
Ocenia wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na podstawowe procesy produktywności roślin oraz na ich wzrost i rozwój
ZO_1A_U09R1A_U06C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-B5_W01
Definiuje podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
2,0Student nie zna i nie definiuje procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzących w roślinach
3,0Student zna i definiuje podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,5Student zna i definiuje wiekszość procesów fizycznych i fizjologicznych w roślinach, potrafi też je rozróżnić
4,0Student zna i definiuje wiekszość procesów fizycznych i fizjologicznych w roślinach, potrafi też je rozróżnić
4,5Student zna i definiuje bez problemu wszystkie omawiane na zajęciach procesy fizyczne i fizjologiczne, potrafi je roróżnić i wyjaśnić różnice, a także podaje znaczenie tych procesów
5,0Student zna, definiuje i rozróżnia bez problemu wszystkie procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach, podaje ich znaczenie, a także wyjaśnia między nimi różnice. Ponadto potrafi ptrzedstawić przebieg tych procesów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-B5_U01
Ocenia wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na podstawowe procesy produktywności roślin oraz na ich wzrost i rozwój
2,0Student nie zna i nie umie ocenić wpływu podstawowych czynników ona procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,0Student w stopniu zadawalającym zna podstawowe czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz umie ocenić ich wpływ na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,5Student zna większość czynników zewnęrznych i wewnętrznych wpływających na procesy fizjologiczne oraz umie ocenić i wyjaśnić ich wpływ na te procesy
4,0Student zna dobrze czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz potrafi ocenić i wyjaśnić ich wpływ na procesy fizjologiczne. Ponadto wykazuje zależności miedzy czynnikami a procesami fizjologicznymi
4,5Student nie tylko wymienia , ocenia i objaśnia wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne, a także wykazuje ich wzajemną zależność. Potrafi przewidzieć zmiany w przebiegu podstawowych procesów fizjologicznych pod wpływem określonych czynników.
5,0Student nie tylko wymienia , ocenia i objaśnia wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne, a także wykazuje ich wzajemną zależność. Potrafi przewidzieć zmiany w przebiegu wszystkich omawianaych na zajęciach procesów fizjologicznych pod wpływem różnych czynników.

Literatura podstawowa

  1. Lewak S., Kopcewicz J., Fizjologia roślin. Wprowadzenie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Szwykowska A., Fizjologia roślin, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000
  2. Gregorczyk A., Matrska E., Mikiciuk M., Wróbel J., Fizjologia roślin. Przewodnik do ćwiczeń, Wydawnictwo AR, Szczecin, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Gospodarka wodna i mineralna roślin (dyfuzja, pęcznienie, osmoza, gutacja, transpiracja, pierwiastki niezbędne dla roślin, rola fizjologiczna makro i mikroskładników, antagonizm jonowy)4
T-W-2Czynniki zewnętrzne wpływające na gospodarkę wodną i mineralną roślin (pobieranie i transport wody oraz jonów w roślinie)3
T-W-3Wymiana gazowa roślin typu C3 i C4 (fotosynteza i oddychanie)2
T-W-4Czynniki fotosyntezy i oddychania roślin.2
T-W-5Hormonalna regulacja procesów wzrostu i rozwoju roślin2
T-W-6Charakterystyka procesów wzrostu i rozwoju roślin.2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia wykładów7
A-W-3Przygotowanie eseju na wybrany temat7
A-W-4Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-B5_W01Definiuje podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W01wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami fizycznymi i fzjologicznymi zachodzącymi w roślinach oraz z czynnikami wpływającymi na te procesy
Treści programoweT-W-6Charakterystyka procesów wzrostu i rozwoju roślin.
T-W-1Gospodarka wodna i mineralna roślin (dyfuzja, pęcznienie, osmoza, gutacja, transpiracja, pierwiastki niezbędne dla roślin, rola fizjologiczna makro i mikroskładników, antagonizm jonowy)
T-W-3Wymiana gazowa roślin typu C3 i C4 (fotosynteza i oddychanie)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Końcowe pisemne zaliczenie przedmiotu w formie zadań zamkniętych związanych z tematyką wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie definiuje procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzących w roślinach
3,0Student zna i definiuje podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,5Student zna i definiuje wiekszość procesów fizycznych i fizjologicznych w roślinach, potrafi też je rozróżnić
4,0Student zna i definiuje wiekszość procesów fizycznych i fizjologicznych w roślinach, potrafi też je rozróżnić
4,5Student zna i definiuje bez problemu wszystkie omawiane na zajęciach procesy fizyczne i fizjologiczne, potrafi je roróżnić i wyjaśnić różnice, a także podaje znaczenie tych procesów
5,0Student zna, definiuje i rozróżnia bez problemu wszystkie procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach, podaje ich znaczenie, a także wyjaśnia między nimi różnice. Ponadto potrafi ptrzedstawić przebieg tych procesów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-B5_U01Ocenia wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na podstawowe procesy produktywności roślin oraz na ich wzrost i rozwój
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami fizycznymi i fzjologicznymi zachodzącymi w roślinach oraz z czynnikami wpływającymi na te procesy
Treści programoweT-W-2Czynniki zewnętrzne wpływające na gospodarkę wodną i mineralną roślin (pobieranie i transport wody oraz jonów w roślinie)
T-W-4Czynniki fotosyntezy i oddychania roślin.
T-W-5Hormonalna regulacja procesów wzrostu i rozwoju roślin
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie lub wyjśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Końcowe pisemne zaliczenie przedmiotu w formie zadań zamkniętych związanych z tematyką wykładów
S-1Ocena formująca: Praca pisemna na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie umie ocenić wpływu podstawowych czynników ona procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,0Student w stopniu zadawalającym zna podstawowe czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz umie ocenić ich wpływ na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,5Student zna większość czynników zewnęrznych i wewnętrznych wpływających na procesy fizjologiczne oraz umie ocenić i wyjaśnić ich wpływ na te procesy
4,0Student zna dobrze czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz potrafi ocenić i wyjaśnić ich wpływ na procesy fizjologiczne. Ponadto wykazuje zależności miedzy czynnikami a procesami fizjologicznymi
4,5Student nie tylko wymienia , ocenia i objaśnia wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne, a także wykazuje ich wzajemną zależność. Potrafi przewidzieć zmiany w przebiegu podstawowych procesów fizjologicznych pod wpływem określonych czynników.
5,0Student nie tylko wymienia , ocenia i objaśnia wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne, a także wykazuje ich wzajemną zależność. Potrafi przewidzieć zmiany w przebiegu wszystkich omawianaych na zajęciach procesów fizjologicznych pod wpływem różnych czynników.