Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Historia zootechniki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia zootechniki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii i historii na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z historią chowu i hodowli zwierząt.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Udomowienie zwierząt gospodarskich i ich rozmieszczenie na świecie oraz czynniki wpływające na rozwój chowu i hodowli zwierząt3
T-W-2Zoologiczna i zootechniczna klasyfikacja zwierząt domowych1
T-W-3Historia chowu zwierząt. Zwyczaje zywieniowe oraz chów zwierząt w wiekach średnich i u Słowian. Modernizacja metod chowu, żywienia i utrzymania zwierząt. Wielkie obiekty inwentarskie XX wieku.2
T-W-4Historia hodowli zwierząt. Dawne poglądy na dziedziczenie cech u zwierząt. Doskonalenie ras zwierząt i tworzenie nowych. Wykorzystanie krzyzowań międzyrasowych i międzygatunkowych (bastardy).2
T-W-5Historia hodowli zwierząt. Historia biotechniki. Historia inżynierii genetycznej i komórkowej w hodowli zwierząt, próby restytucji dzikich gatunków przodków zwierząt domowych,2
T-W-6Historia literatury zootechnicznej.2
T-W-7Historia prawodawstwa chroniącego zwierzęta.2
T-W-8Zaliczenie pisemne zwykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo wykładach15
A-W-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem urządzeń multimedialnych.
M-2Objaśnienie i wyjaśnienie.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-A3_W01
Student posiada podstawowe wiadomości z historii chowu i hodowli zwierząt.
ZO_1A_W11R1A_W02C-1T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-A3_W01
Student posiada podstawowe wiadomości z historii chowu i hodowli zwierząt.
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Nie interesuje się pogłębianiem wiedzy.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale popełnia liczne błędy, wykazuje słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Opanowanie materiału na podstawowym poziomie. Popełnia nieliczne błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym poszerzaniem wiedzy.
4,0Dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału. Popełnia nieliczne błędy. Ma własne przemyślenia dotyczące tematyki przedmiotu.
4,5Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociagnięciami. Samodzielnie zdobywa wiedzę.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu historii zootechniki. Wiedza wykracza poza realizowane treści programowe. Ma własne przemyślenia na temat historii chowu i hodowli zwierząt.

Literatura podstawowa

  1. Kosowska B., Zwolińska-Bartczak I., Zarys historii zootechniki, Akademia Rolnicza we Wrocławiu, Wrocław, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Zwolińska-Bartczak I., Kosowska B., Zarys historii zootechniki, Akademia Rolnicza we Wrocławiu, Wrocław, 1984
  2. Harring F., Hodowla owiec, PWiRL, Warszawa, 1980
  3. Pr.Zbior. pod red. H. Jasiorowskiego, Użytkowanie bydła., PWiRL, Warszawa, 1972
  4. Alexandrowicz S., Hodowla świń, PWiRL, Waszawa, 1968, Wyd. II
  5. Pruski W., Szkice o wkładzie zootechników polskich do kultury hodowlanej kraju i świata, PWiRL, Warszawa, 1979
  6. Pruski W., Hodowla zwierząt gospodarskich w Królestwie Polskim w latach 1815-1918. t. 1-3., Warszawa, 1967
  7. Zwoliński J., Hodowla koni., PWiRL, Warszawa, 1971
  8. Praca zbiorowa pod red. Potemkowskiej E., Drobiarstwo, PWiRL, 1964, wyd. II

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Udomowienie zwierząt gospodarskich i ich rozmieszczenie na świecie oraz czynniki wpływające na rozwój chowu i hodowli zwierząt3
T-W-2Zoologiczna i zootechniczna klasyfikacja zwierząt domowych1
T-W-3Historia chowu zwierząt. Zwyczaje zywieniowe oraz chów zwierząt w wiekach średnich i u Słowian. Modernizacja metod chowu, żywienia i utrzymania zwierząt. Wielkie obiekty inwentarskie XX wieku.2
T-W-4Historia hodowli zwierząt. Dawne poglądy na dziedziczenie cech u zwierząt. Doskonalenie ras zwierząt i tworzenie nowych. Wykorzystanie krzyzowań międzyrasowych i międzygatunkowych (bastardy).2
T-W-5Historia hodowli zwierząt. Historia biotechniki. Historia inżynierii genetycznej i komórkowej w hodowli zwierząt, próby restytucji dzikich gatunków przodków zwierząt domowych,2
T-W-6Historia literatury zootechnicznej.2
T-W-7Historia prawodawstwa chroniącego zwierzęta.2
T-W-8Zaliczenie pisemne zwykładów.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo wykładach15
A-W-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-A3_W01Student posiada podstawowe wiadomości z historii chowu i hodowli zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W11wykazuje ogólną wiedzę z zakresu nauk społeczno-humanistycznych oraz orientuje się w zootechnicznym aspekcie tych nauk
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z historią chowu i hodowli zwierząt.
Treści programoweT-W-1Udomowienie zwierząt gospodarskich i ich rozmieszczenie na świecie oraz czynniki wpływające na rozwój chowu i hodowli zwierząt
T-W-7Historia prawodawstwa chroniącego zwierzęta.
T-W-6Historia literatury zootechnicznej.
T-W-2Zoologiczna i zootechniczna klasyfikacja zwierząt domowych
T-W-3Historia chowu zwierząt. Zwyczaje zywieniowe oraz chów zwierząt w wiekach średnich i u Słowian. Modernizacja metod chowu, żywienia i utrzymania zwierząt. Wielkie obiekty inwentarskie XX wieku.
T-W-5Historia hodowli zwierząt. Historia biotechniki. Historia inżynierii genetycznej i komórkowej w hodowli zwierząt, próby restytucji dzikich gatunków przodków zwierząt domowych,
T-W-4Historia hodowli zwierząt. Dawne poglądy na dziedziczenie cech u zwierząt. Doskonalenie ras zwierząt i tworzenie nowych. Wykorzystanie krzyzowań międzyrasowych i międzygatunkowych (bastardy).
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie i wyjaśnienie.
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem urządzeń multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Nie interesuje się pogłębianiem wiedzy.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale popełnia liczne błędy, wykazuje słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Opanowanie materiału na podstawowym poziomie. Popełnia nieliczne błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym poszerzaniem wiedzy.
4,0Dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału. Popełnia nieliczne błędy. Ma własne przemyślenia dotyczące tematyki przedmiotu.
4,5Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociagnięciami. Samodzielnie zdobywa wiedzę.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu historii zootechniki. Wiedza wykracza poza realizowane treści programowe. Ma własne przemyślenia na temat historii chowu i hodowli zwierząt.