Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Zoologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zoologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 20 2,00,59zaliczenie
laboratoriaL1 25 3,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii na poziomie liceum ogólnokształcącego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z systematyką i różnorodnością świata zwierząt. Studiowanie biologii wybranych gatunków zwierząt oraz procesów warunkujących życie na różnych poziomach jego organizacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pierwotniaki, wirki i przywry. Budowa mikroskopu laboratoryjnego i stereoskopowego i technika mikroskopowania. Obserwacja żywych pierwotniaków z hodowli założonej wcześniej. Film „Organizmy jednokomórkowe". Budowa wybranych przedstawicieli zwierząt jednokomórkowych wolno żyjących, symbiotycznych i pasożytniczych (pantofelki, otwornice, pełzaki, szparkosze okrężnicy, wirczyki, Entodiniomorpha). Przywry - motylica wątrobowa5
T-L-2Tasiemce i nicienie - pasożyty zwierząt i ludzi. Pierścienice i mięczaki. Sprawdzian z ćwiczenia nr 1. Na podstawie preparatów makro i mikroskopowych zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli tasiemców i nicieni (postacie dorosłe i larwalne różnych tasiemców, ich skoleksy, proglotydy rozrodcze i maciczne, glista, forma mięśniowa włośnia krętego, kolcogłowów). Morfologiczna i anatomiczna budowa wybranych pierścienic (dżdżownica, pijawka). Film „Pierścienice". Krajowe mięczaki lądowe i wodne. Nauka oznaczania mięczaków według klucza.5
T-L-3Stawonogi. Sprawdzian z ćwiczenia nr 2. Cechy charakterystyczne gromad stawonogów Zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli krajowych skorupiaków (prosionki, raki, oczliki). Rozpoznawanie gatunków raków bytujących w Polsce. Film „ Ośmionożni drapieżcy". Cechy charakterystyczne i rozpoznawanie krajowych przedstawicieli gromady pajęczaków. Morfologia owada. Typy aparatów gębowych, odnóży i skrzydeł owadów. Budowa tchawki owada. Rozpoznawanie krajowych rzędów owadów. Rodzaje larw i poczwarek.5
T-L-4Smoczkouste, ryby płazy i gady. Sprawdzian z ćwiczenia nr 3. Morfologia minoga i jego larwy ślepicy. Budowa zewnętrzna ryb na przykładzie płoci. Cechy charakterystyczne ryb spoczywających na dnie na przykładzie dowolnego gatunku z grupy płastug i płaszczek. Film „Nasze gady i płazy". Szkielet kręgowca na przykładzie żaby. Praktyczna umiejętność odróżniania przedstawicieli rodziny ropuchowatych i żabowatych5
T-L-5Ptaki i ssaki. Sprawdzian z ćwiczenia nr 4. Film „Przystosowanie ptaków do środowiska". Na wybranych przykładach określanie cech budowy ptaków żyjących w różnych środowiskach - np. brodzących po dnie lub biegających po roślinności wodnej, dobrze pływających w wodzie i dobrze nurkujących, ptaków drapieżnych. Typy uzębienia ssaków. Oznaczanie przynależności systematycznej ssaka na podstawie czaszki. Cechy budowy ssaków przystosowanych do podziemnego trybu życia. Cechy budowy ssaków latających.5
25
wykłady
T-W-1Zoologia jako system nauk. Podział nauk zoologicznych w zależności od przedmiotu badań. Systematyka zoologiczna. Współczesne zasoby fauny w Polsce i na świecie2
T-W-2Pasożytnicze pierwotniaki, płazińce i nicienie przyczyną chorób człowieka i zwierząt4
T-W-3Pierścienice i mięczaki. Charakterystyka i znaczenie przyrodnicze i fospodarcze2
T-W-4Stawonogi. Cechy charakterystyczne i podział systematyczny. Skorupiaki i pajęczaki - charakterystyka i znaczenie ekologiczne oraz gospodarcze tych stawonogów2
T-W-5Owady - charakterystyka morfologiczna. Owady rozwijające się bez przeobrażenia, z przeobrażeniem niezupełnym i zupełnym. Znaczenie ekologiczne i gospodarcze owadów2
T-W-6Smoczkouste, ryby, płazy i gady. Charakterystyka i znaczenie ichtio- i herpetofauny krajowej2
T-W-7Ptaki - charakterystyka wybranych rzędów awifauny krajowej ze szczególnym uwzględnieniem ptaków w ekosystemach rolniczych oraz podlegających ochronie gatunkowej i łownych2
T-W-8Ssaki. Charakterystyka wybranych rzędów teriofauny krajowej – ze szczególnym uwzględnieniem zwierząt w ekosystemach rolniczych oraz podlegających ochronie gatunkowej i łownych2
T-W-9Domestykacja. Zmiany morfologiczne, anatomiczne i fizjologiczne odróżniające zwierzęta domowe od ich dzikich przodków. Zwierzęta domowe, gospodarskie, użytkowe, amatorskie i laboratoryjne. Najważniejsze gatunki udomowione i ich przodkowie2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach25
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych10
A-L-3Przygotowanie sie do sprawdzianów zaliczających ćwiczenia30
A-L-4Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia5
A-L-5Samodzielne zgłębianie wskazanej literatury20
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematu20
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z użyciem technik multimedialnych, ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie sprawdzianów cząstkowych, pisanych w trakcie ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Wykłady – godzinny test wyboru, obejmujący zagadnienia wykładowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B3_W01
Student zyskuje wiedzę na temat zasobów fauny naszego kraju na tle zasobów świata. Poznaje budowę i funkcję różnorodnych organizmów zwierzęcych. Powinien być w stanie odpowiednio je umiejscowić w układzie systematycznym, opisać ich cykl życiowy i określić wpływ na życie człowieka.
ZO_1A_W05, ZO_1A_W01R1A_W01, R1A_W04

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B3_U01
Student zyskuje umiejętność rozpoznawania najbardziej rozpowszechnionych gatunków fauny, zwłaszcza tych, których cykle życiowe związane są z ekosystemami rolniczymi. Ma świadomość ich znaczenia przyrodniczego i gospodarczego
ZO_1A_U04, ZO_1A_U08, ZO_1A_U21R1A_U02, R1A_U05C-1T-W-4, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-3M-1S-2, S-1
ZO_1A_ZO-S-B3_U02
Student powinien umieć wskazać pasożyty, będące przyczyną chorób ludzi i zwierząt, podać drogi zarażenia oraz sposoby minimalizacji możliwości zchorowań
ZO_1A_U17, ZO_1A_U08R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08C-1T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B3_K01
Przeprowadzone zajęcia mają kształtować postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt. Mają kształtować poczucie odpowiedzialności za ich egzystencję, tak ważną z punktu widzenia zachowania bioróżnorodności organizmów żywych.
ZO_1A_K02, ZO_1A_K03R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-B3_W01
Student zyskuje wiedzę na temat zasobów fauny naszego kraju na tle zasobów świata. Poznaje budowę i funkcję różnorodnych organizmów zwierzęcych. Powinien być w stanie odpowiednio je umiejscowić w układzie systematycznym, opisać ich cykl życiowy i określić wpływ na życie człowieka.
2,0
3,0Studdent zna pobieżnie zasoby fauny w naszym krasju i w świecie. Zna budowę wybranych bezkręgowców i kręgowców. Potrafi określić ich znaczenie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-B3_U01
Student zyskuje umiejętność rozpoznawania najbardziej rozpowszechnionych gatunków fauny, zwłaszcza tych, których cykle życiowe związane są z ekosystemami rolniczymi. Ma świadomość ich znaczenia przyrodniczego i gospodarczego
2,0
3,0W stopniu dostatecznym student potrafi rozpoznawać najbardziej rozpowszechnione gatunki naszej fauny krajowej i ma świadomość ich znaczenia
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-S-B3_U02
Student powinien umieć wskazać pasożyty, będące przyczyną chorób ludzi i zwierząt, podać drogi zarażenia oraz sposoby minimalizacji możliwości zchorowań
2,0
3,0Student wykazuje się wiedzą, w stopniu dostatecznym, na temat pasożytów występujących w naszym klimacie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rajski A., Zoologia, PWN, Warszawa, 1988
  2. Hempel-Zawitkowska J.(red), Zoologia dla uczelni rolniczych, PWN, Warszawa, 2007
  3. Jura C., Bezkręgowce., PWN, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kawecki Z., Zoologia stosowana, PWN, Warszawa, 1988
  2. Moraczewski J. , Riedel W., Sołtyńska M., Umiński T., Ćwiczenia z zoologii bezkręgowców, PWN, Warszawa, 1980

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pierwotniaki, wirki i przywry. Budowa mikroskopu laboratoryjnego i stereoskopowego i technika mikroskopowania. Obserwacja żywych pierwotniaków z hodowli założonej wcześniej. Film „Organizmy jednokomórkowe". Budowa wybranych przedstawicieli zwierząt jednokomórkowych wolno żyjących, symbiotycznych i pasożytniczych (pantofelki, otwornice, pełzaki, szparkosze okrężnicy, wirczyki, Entodiniomorpha). Przywry - motylica wątrobowa5
T-L-2Tasiemce i nicienie - pasożyty zwierząt i ludzi. Pierścienice i mięczaki. Sprawdzian z ćwiczenia nr 1. Na podstawie preparatów makro i mikroskopowych zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli tasiemców i nicieni (postacie dorosłe i larwalne różnych tasiemców, ich skoleksy, proglotydy rozrodcze i maciczne, glista, forma mięśniowa włośnia krętego, kolcogłowów). Morfologiczna i anatomiczna budowa wybranych pierścienic (dżdżownica, pijawka). Film „Pierścienice". Krajowe mięczaki lądowe i wodne. Nauka oznaczania mięczaków według klucza.5
T-L-3Stawonogi. Sprawdzian z ćwiczenia nr 2. Cechy charakterystyczne gromad stawonogów Zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli krajowych skorupiaków (prosionki, raki, oczliki). Rozpoznawanie gatunków raków bytujących w Polsce. Film „ Ośmionożni drapieżcy". Cechy charakterystyczne i rozpoznawanie krajowych przedstawicieli gromady pajęczaków. Morfologia owada. Typy aparatów gębowych, odnóży i skrzydeł owadów. Budowa tchawki owada. Rozpoznawanie krajowych rzędów owadów. Rodzaje larw i poczwarek.5
T-L-4Smoczkouste, ryby płazy i gady. Sprawdzian z ćwiczenia nr 3. Morfologia minoga i jego larwy ślepicy. Budowa zewnętrzna ryb na przykładzie płoci. Cechy charakterystyczne ryb spoczywających na dnie na przykładzie dowolnego gatunku z grupy płastug i płaszczek. Film „Nasze gady i płazy". Szkielet kręgowca na przykładzie żaby. Praktyczna umiejętność odróżniania przedstawicieli rodziny ropuchowatych i żabowatych5
T-L-5Ptaki i ssaki. Sprawdzian z ćwiczenia nr 4. Film „Przystosowanie ptaków do środowiska". Na wybranych przykładach określanie cech budowy ptaków żyjących w różnych środowiskach - np. brodzących po dnie lub biegających po roślinności wodnej, dobrze pływających w wodzie i dobrze nurkujących, ptaków drapieżnych. Typy uzębienia ssaków. Oznaczanie przynależności systematycznej ssaka na podstawie czaszki. Cechy budowy ssaków przystosowanych do podziemnego trybu życia. Cechy budowy ssaków latających.5
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zoologia jako system nauk. Podział nauk zoologicznych w zależności od przedmiotu badań. Systematyka zoologiczna. Współczesne zasoby fauny w Polsce i na świecie2
T-W-2Pasożytnicze pierwotniaki, płazińce i nicienie przyczyną chorób człowieka i zwierząt4
T-W-3Pierścienice i mięczaki. Charakterystyka i znaczenie przyrodnicze i fospodarcze2
T-W-4Stawonogi. Cechy charakterystyczne i podział systematyczny. Skorupiaki i pajęczaki - charakterystyka i znaczenie ekologiczne oraz gospodarcze tych stawonogów2
T-W-5Owady - charakterystyka morfologiczna. Owady rozwijające się bez przeobrażenia, z przeobrażeniem niezupełnym i zupełnym. Znaczenie ekologiczne i gospodarcze owadów2
T-W-6Smoczkouste, ryby, płazy i gady. Charakterystyka i znaczenie ichtio- i herpetofauny krajowej2
T-W-7Ptaki - charakterystyka wybranych rzędów awifauny krajowej ze szczególnym uwzględnieniem ptaków w ekosystemach rolniczych oraz podlegających ochronie gatunkowej i łownych2
T-W-8Ssaki. Charakterystyka wybranych rzędów teriofauny krajowej – ze szczególnym uwzględnieniem zwierząt w ekosystemach rolniczych oraz podlegających ochronie gatunkowej i łownych2
T-W-9Domestykacja. Zmiany morfologiczne, anatomiczne i fizjologiczne odróżniające zwierzęta domowe od ich dzikich przodków. Zwierzęta domowe, gospodarskie, użytkowe, amatorskie i laboratoryjne. Najważniejsze gatunki udomowione i ich przodkowie2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach25
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych10
A-L-3Przygotowanie sie do sprawdzianów zaliczających ćwiczenia30
A-L-4Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia5
A-L-5Samodzielne zgłębianie wskazanej literatury20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematu20
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-B3_W01Student zyskuje wiedzę na temat zasobów fauny naszego kraju na tle zasobów świata. Poznaje budowę i funkcję różnorodnych organizmów zwierzęcych. Powinien być w stanie odpowiednio je umiejscowić w układzie systematycznym, opisać ich cykl życiowy i określić wpływ na życie człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
ZO_1A_W01wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studdent zna pobieżnie zasoby fauny w naszym krasju i w świecie. Zna budowę wybranych bezkręgowców i kręgowców. Potrafi określić ich znaczenie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-B3_U01Student zyskuje umiejętność rozpoznawania najbardziej rozpowszechnionych gatunków fauny, zwłaszcza tych, których cykle życiowe związane są z ekosystemami rolniczymi. Ma świadomość ich znaczenia przyrodniczego i gospodarczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U04Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska z różnymi podmiotami
ZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
ZO_1A_U21Potrafi ocenić stan środowiska i zasobów naturalnych, ponadto zagrożenia wynikające z chowu i hodowli zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z systematyką i różnorodnością świata zwierząt. Studiowanie biologii wybranych gatunków zwierząt oraz procesów warunkujących życie na różnych poziomach jego organizacji.
Treści programoweT-W-4Stawonogi. Cechy charakterystyczne i podział systematyczny. Skorupiaki i pajęczaki - charakterystyka i znaczenie ekologiczne oraz gospodarcze tych stawonogów
T-W-8Ssaki. Charakterystyka wybranych rzędów teriofauny krajowej – ze szczególnym uwzględnieniem zwierząt w ekosystemach rolniczych oraz podlegających ochronie gatunkowej i łownych
T-W-7Ptaki - charakterystyka wybranych rzędów awifauny krajowej ze szczególnym uwzględnieniem ptaków w ekosystemach rolniczych oraz podlegających ochronie gatunkowej i łownych
T-W-6Smoczkouste, ryby, płazy i gady. Charakterystyka i znaczenie ichtio- i herpetofauny krajowej
T-W-5Owady - charakterystyka morfologiczna. Owady rozwijające się bez przeobrażenia, z przeobrażeniem niezupełnym i zupełnym. Znaczenie ekologiczne i gospodarcze owadów
T-W-3Pierścienice i mięczaki. Charakterystyka i znaczenie przyrodnicze i fospodarcze
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem technik multimedialnych, ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykłady – godzinny test wyboru, obejmujący zagadnienia wykładowe
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie sprawdzianów cząstkowych, pisanych w trakcie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopniu dostatecznym student potrafi rozpoznawać najbardziej rozpowszechnione gatunki naszej fauny krajowej i ma świadomość ich znaczenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-B3_U02Student powinien umieć wskazać pasożyty, będące przyczyną chorób ludzi i zwierząt, podać drogi zarażenia oraz sposoby minimalizacji możliwości zchorowań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
ZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z systematyką i różnorodnością świata zwierząt. Studiowanie biologii wybranych gatunków zwierząt oraz procesów warunkujących życie na różnych poziomach jego organizacji.
Treści programoweT-W-2Pasożytnicze pierwotniaki, płazińce i nicienie przyczyną chorób człowieka i zwierząt
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem technik multimedialnych, ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie sprawdzianów cząstkowych, pisanych w trakcie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje się wiedzą, w stopniu dostatecznym, na temat pasożytów występujących w naszym klimacie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-B3_K01Przeprowadzone zajęcia mają kształtować postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt. Mają kształtować poczucie odpowiedzialności za ich egzystencję, tak ważną z punktu widzenia zachowania bioróżnorodności organizmów żywych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
ZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje