Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Spożywanie mięsa - historia, religia, etyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Spożywanie mięsa - historia, religia, etyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Pilarczyk <Renata.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna z zakresu historii, religioznawstwa i etyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu historii spożywania mięsa przez człowieka, zasad i dopuszczalności spożywania mięsa różnych gatunków zwierząt w najważniejszych religiach świata, a także problemami etycznymi dotyczącymi praw zwierząt.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Historia spożywania mięsa od czasów najdawniejszych do współczesności. Zabijanie i spożywanie zwierząt przez ludy pierwotne. Spożywania mięsa przez ludy starożytne. Historia spożywania mięsa w Polsce od średniowiecza do końca XIX wieku.2
T-W-2Zasady i dopuszczalność spożywania mięsa różnych gatunków zwierząt w najważniejszych religiach świata. Jedzenie mięsa a buddyjskie pierwsze przykazanie. Dopuszczalność jedzenia mięsa w buddyzmie: wersja therawady i mahajany. Indyjska doktryna ahinsy. Kanon palijski na temat spożywania mięsa. Hinduistyczny zakaz zabijania bydła domowego i spożywania wołowiny. Kaszrut - zasady koszerności w judaizmie. Żywność haram i halal w islamie. Post w chrześcijaństwie.4
T-W-3Etyczne problemy spożywanie mięsa. Historia i idea wegetarianizmu. Religijne podstawy wegetarianizmu. „Wegetariańskie” religie. Dieta bezmięsna jako element „etyki środowiskowej i ekologicznej”.2
T-W-4Prawa zwierząt. Biocentryzm etyczny.2
T-W-5Geneza ruchu na rzecz praw zwierząt. Działalność ugrupowań animalistycznych.2
T-W-6Ideologia ruchu wyzwolenia zwierząt. Filozofia „wyzwolenia zwierząt” Petera Singera i zasada równego poszanowania interesów. Filozofia praw zwierząt i moralne podstawy wegetarianizmu Toma Regana.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.6
A-W-3Przygotowanie referatu na wskazany temat.9
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy użyciu komputera i laptopa.
M-3Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Referat.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Ocena końcowa na podstawie referatu i aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O1.3_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna historię i tradycję spożywania mięsa przez człowieka, potrafi wymienić i opisać zasady i dopuszczalność spożywania mięsa różnych gatunków zwierząt gospodarskich w najważniejszcych religiach świata, a także scharakteryzować etyczne problemy dotyczące spożywania mięsa, w tym prawa zwierząt oraz genezę i ideologię ruchu na na rzecz praw zwierząt.
ZO_1A_W11R1A_W02C-1T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6M-3, M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O1.3_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie zaprezentować swój pogląd na temat etycznych problemów dotyczących spożywania mięsa przez człowieka i związanych z tym praw zwierząt.
ZO_1A_U02R1A_U01C-1T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-1M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O1.3_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł oraz postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w chowiei i użytkowaniu zwierząt.
ZO_1A_K06, ZO_1A_K02R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01C-1T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-2M-3, M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O1.3_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna historię i tradycję spożywania mięsa przez człowieka, potrafi wymienić i opisać zasady i dopuszczalność spożywania mięsa różnych gatunków zwierząt gospodarskich w najważniejszcych religiach świata, a także scharakteryzować etyczne problemy dotyczące spożywania mięsa, w tym prawa zwierząt oraz genezę i ideologię ruchu na na rzecz praw zwierząt.
2,0
3,0Student zna historię i tradycję spożywania mięsa przez człowieka, potrafi wymienić i opisać zasady i dopuszczalność spożywania mięsa różnych gatunków zwierząt gospodarskich w najważniejszcych religiach świata, a także scharakteryzować etyczne problemy dotyczące spożywania mięsa, w tym prawa zwierząt oraz genezę i ideologię ruchu na na rzecz praw zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O1.3_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie zaprezentować swój pogląd na temat etycznych problemów dotyczących spożywania mięsa przez człowieka i związanych z tym praw zwierząt.
2,0
3,0Student umie zaprezentować swój pogląd na temat etycznych problemów dotyczących spożywania mięsa przez człowieka i związanych z tym praw zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O1.3_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł oraz postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w chowiei i użytkowaniu zwierząt.
2,0
3,0Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł oraz postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w chowiei i użytkowaniu zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Harris M., Krowy, świnie, wojny i czarownice. Zagadki kultury., Wyd. PIW., Warszawa, 1985
  2. Kapleau P., Ochraniać wszelkie życie. Buddyjski przyczynek do wegetarianizmu., Wyd. Pusty Obłok., Warszawa, 1985
  3. Pietrzykowski T., Spór o prawa zwierząt., Wyd. Sonia Draga., Katowice., 2007
  4. Zwoliński A., Wielkie Religie Wschodu., Wyd. PETRUS., Kraków., 2008

Literatura dodatkowa

  1. Zin M., Rys historyczny spożywania mięsa., Gospodarka mięsna 3, 22-25., 2007
  2. Jędrzejewski P., Judaizm bez tajemnic., Tora Pardes., Kraków, 2009
  3. Viva, Zeszyty Praw Zwierząt, Wyd. Viva, Warszawa, 2010
  4. Pluhar E. B., Meat and Morality: Alternatives to Factory Farming., J Agric Environ Ethics 23:455–468., 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia spożywania mięsa od czasów najdawniejszych do współczesności. Zabijanie i spożywanie zwierząt przez ludy pierwotne. Spożywania mięsa przez ludy starożytne. Historia spożywania mięsa w Polsce od średniowiecza do końca XIX wieku.2
T-W-2Zasady i dopuszczalność spożywania mięsa różnych gatunków zwierząt w najważniejszych religiach świata. Jedzenie mięsa a buddyjskie pierwsze przykazanie. Dopuszczalność jedzenia mięsa w buddyzmie: wersja therawady i mahajany. Indyjska doktryna ahinsy. Kanon palijski na temat spożywania mięsa. Hinduistyczny zakaz zabijania bydła domowego i spożywania wołowiny. Kaszrut - zasady koszerności w judaizmie. Żywność haram i halal w islamie. Post w chrześcijaństwie.4
T-W-3Etyczne problemy spożywanie mięsa. Historia i idea wegetarianizmu. Religijne podstawy wegetarianizmu. „Wegetariańskie” religie. Dieta bezmięsna jako element „etyki środowiskowej i ekologicznej”.2
T-W-4Prawa zwierząt. Biocentryzm etyczny.2
T-W-5Geneza ruchu na rzecz praw zwierząt. Działalność ugrupowań animalistycznych.2
T-W-6Ideologia ruchu wyzwolenia zwierząt. Filozofia „wyzwolenia zwierząt” Petera Singera i zasada równego poszanowania interesów. Filozofia praw zwierząt i moralne podstawy wegetarianizmu Toma Regana.3
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.6
A-W-3Przygotowanie referatu na wskazany temat.9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O1.3_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna historię i tradycję spożywania mięsa przez człowieka, potrafi wymienić i opisać zasady i dopuszczalność spożywania mięsa różnych gatunków zwierząt gospodarskich w najważniejszcych religiach świata, a także scharakteryzować etyczne problemy dotyczące spożywania mięsa, w tym prawa zwierząt oraz genezę i ideologię ruchu na na rzecz praw zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W11wykazuje ogólną wiedzę z zakresu nauk społeczno-humanistycznych oraz orientuje się w zootechnicznym aspekcie tych nauk
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu historii spożywania mięsa przez człowieka, zasad i dopuszczalności spożywania mięsa różnych gatunków zwierząt w najważniejszych religiach świata, a także problemami etycznymi dotyczącymi praw zwierząt.
Treści programoweT-W-3Etyczne problemy spożywanie mięsa. Historia i idea wegetarianizmu. Religijne podstawy wegetarianizmu. „Wegetariańskie” religie. Dieta bezmięsna jako element „etyki środowiskowej i ekologicznej”.
T-W-5Geneza ruchu na rzecz praw zwierząt. Działalność ugrupowań animalistycznych.
T-W-1Historia spożywania mięsa od czasów najdawniejszych do współczesności. Zabijanie i spożywanie zwierząt przez ludy pierwotne. Spożywania mięsa przez ludy starożytne. Historia spożywania mięsa w Polsce od średniowiecza do końca XIX wieku.
T-W-2Zasady i dopuszczalność spożywania mięsa różnych gatunków zwierząt w najważniejszych religiach świata. Jedzenie mięsa a buddyjskie pierwsze przykazanie. Dopuszczalność jedzenia mięsa w buddyzmie: wersja therawady i mahajany. Indyjska doktryna ahinsy. Kanon palijski na temat spożywania mięsa. Hinduistyczny zakaz zabijania bydła domowego i spożywania wołowiny. Kaszrut - zasady koszerności w judaizmie. Żywność haram i halal w islamie. Post w chrześcijaństwie.
T-W-4Prawa zwierząt. Biocentryzm etyczny.
T-W-6Ideologia ruchu wyzwolenia zwierząt. Filozofia „wyzwolenia zwierząt” Petera Singera i zasada równego poszanowania interesów. Filozofia praw zwierząt i moralne podstawy wegetarianizmu Toma Regana.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy użyciu komputera i laptopa.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-1Ocena formująca: Referat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna historię i tradycję spożywania mięsa przez człowieka, potrafi wymienić i opisać zasady i dopuszczalność spożywania mięsa różnych gatunków zwierząt gospodarskich w najważniejszcych religiach świata, a także scharakteryzować etyczne problemy dotyczące spożywania mięsa, w tym prawa zwierząt oraz genezę i ideologię ruchu na na rzecz praw zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O1.3_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie zaprezentować swój pogląd na temat etycznych problemów dotyczących spożywania mięsa przez człowieka i związanych z tym praw zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U02Umie stosować podstawowe zasady humanizmu i etyki w powiązaniu z historycznym rozwojem nauk zootechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu historii spożywania mięsa przez człowieka, zasad i dopuszczalności spożywania mięsa różnych gatunków zwierząt w najważniejszych religiach świata, a także problemami etycznymi dotyczącymi praw zwierząt.
Treści programoweT-W-2Zasady i dopuszczalność spożywania mięsa różnych gatunków zwierząt w najważniejszych religiach świata. Jedzenie mięsa a buddyjskie pierwsze przykazanie. Dopuszczalność jedzenia mięsa w buddyzmie: wersja therawady i mahajany. Indyjska doktryna ahinsy. Kanon palijski na temat spożywania mięsa. Hinduistyczny zakaz zabijania bydła domowego i spożywania wołowiny. Kaszrut - zasady koszerności w judaizmie. Żywność haram i halal w islamie. Post w chrześcijaństwie.
T-W-5Geneza ruchu na rzecz praw zwierząt. Działalność ugrupowań animalistycznych.
T-W-4Prawa zwierząt. Biocentryzm etyczny.
T-W-6Ideologia ruchu wyzwolenia zwierząt. Filozofia „wyzwolenia zwierząt” Petera Singera i zasada równego poszanowania interesów. Filozofia praw zwierząt i moralne podstawy wegetarianizmu Toma Regana.
T-W-3Etyczne problemy spożywanie mięsa. Historia i idea wegetarianizmu. Religijne podstawy wegetarianizmu. „Wegetariańskie” religie. Dieta bezmięsna jako element „etyki środowiskowej i ekologicznej”.
T-W-1Historia spożywania mięsa od czasów najdawniejszych do współczesności. Zabijanie i spożywanie zwierząt przez ludy pierwotne. Spożywania mięsa przez ludy starożytne. Historia spożywania mięsa w Polsce od średniowiecza do końca XIX wieku.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy użyciu komputera i laptopa.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-1Ocena formująca: Referat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie zaprezentować swój pogląd na temat etycznych problemów dotyczących spożywania mięsa przez człowieka i związanych z tym praw zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O1.3_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł oraz postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w chowiei i użytkowaniu zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
ZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu historii spożywania mięsa przez człowieka, zasad i dopuszczalności spożywania mięsa różnych gatunków zwierząt w najważniejszych religiach świata, a także problemami etycznymi dotyczącymi praw zwierząt.
Treści programoweT-W-5Geneza ruchu na rzecz praw zwierząt. Działalność ugrupowań animalistycznych.
T-W-1Historia spożywania mięsa od czasów najdawniejszych do współczesności. Zabijanie i spożywanie zwierząt przez ludy pierwotne. Spożywania mięsa przez ludy starożytne. Historia spożywania mięsa w Polsce od średniowiecza do końca XIX wieku.
T-W-4Prawa zwierząt. Biocentryzm etyczny.
T-W-3Etyczne problemy spożywanie mięsa. Historia i idea wegetarianizmu. Religijne podstawy wegetarianizmu. „Wegetariańskie” religie. Dieta bezmięsna jako element „etyki środowiskowej i ekologicznej”.
T-W-6Ideologia ruchu wyzwolenia zwierząt. Filozofia „wyzwolenia zwierząt” Petera Singera i zasada równego poszanowania interesów. Filozofia praw zwierząt i moralne podstawy wegetarianizmu Toma Regana.
T-W-2Zasady i dopuszczalność spożywania mięsa różnych gatunków zwierząt w najważniejszych religiach świata. Jedzenie mięsa a buddyjskie pierwsze przykazanie. Dopuszczalność jedzenia mięsa w buddyzmie: wersja therawady i mahajany. Indyjska doktryna ahinsy. Kanon palijski na temat spożywania mięsa. Hinduistyczny zakaz zabijania bydła domowego i spożywania wołowiny. Kaszrut - zasady koszerności w judaizmie. Żywność haram i halal w islamie. Post w chrześcijaństwie.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-2Prezentacje multimedialne przy użyciu komputera i laptopa.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-1Ocena formująca: Referat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł oraz postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w chowiei i użytkowaniu zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0