Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Zootechnika

Sylabus przedmiotu Wykorzystanie zwierząt w służbach mundurowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wykorzystanie zwierząt w służbach mundurowych
Specjalność Hodowla koni i jeździectwo
Jednostka prowadząca Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczenie z przedmiotu "Użytkowanie i hodowla koni", ogólne wiadomości z zakresu hodowli i użytkowania psów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Potrafi określić przydatność psów i koni w służbach mundurowych w Polsce.
C-2Zna zasady doboru zwierząt do pracy w służbach mundurowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Korzyści instrumentalne z użytkowania zwierząt.2
T-W-2Rozporządzenie w sprawie zwierząt wykorzystywanych w akcjach ratowniczych. Psy ratownicze: gruzowiskowe, terenowe, lawinowe, zwłokowe. Rasy psów predysponowanych do pracy ratowniczej.3
T-W-3Przydatność psów w policji, straży granicznej. Psy patrolowo-obronne, tropiące, specjalne do wyszukiwania narkotyków, specjalne do wyszukiwania materiałów wybuchowych i broni, specjalne do wyszukiwania ukrytych osób. Predyspozycje, szkolenie, umiejętności.3
T-W-4Konie w policji, straży granicznej i straży miejskiej w Polsce. Akty prawne dotyczące wykorzystania koni w służbach mundurowych.3
T-W-5Predyspozycje, wyszkolenie, umiejętności koni służbowych. Rasy koni predysponowanych do pracy w służbach mundurowych. Przykłady policyjnych formacji konnych na świecie.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4uczestnicwo w pokazie treningu koni policyjnych2
A-W-5zaliczenie pisemne1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład multimedialny
M-2prelekcja, odczyt
M-3dyskusja
M-4film
M-5pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O9.3_W01
student wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy psów ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych, wylicza i opisuje cechy określające przydatność psów do ww. pracy
ZO_1A_W12R1A_W05C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1M-2, M-1, M-3, M-4S-1
ZO_1A_ZOK-S-O9.3_W02
student charakteryzuje przydatność koni do pracy w służbach mundurowych, wskazuje i opisuje cechy predysponujące konie do tej formy użytkowania
ZO_1A_W12R1A_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-5M-4, M-5, M-2, M-3, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O9.3_W01
student wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy psów ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych, wylicza i opisuje cechy określające przydatność psów do ww. pracy
2,0student nie wymienia i nie opisuje większości korzyści wynikających z pracy psów, nie wylicza i nie potrafi opisać większości cech określających przydatność psów do pracy, popełnia liczne błędy merytoryczne
3,0student wymienia i opisuje zdecydowaną więszkość korzyści wynikających z pracy psów ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych, wylicza i opisuje zdecydowaną większość cech określających przydatność psów do ww. pracy, dopuszczalne nieliczne błędy
3,5student wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy psów ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych, wylicza i opisuje cechy określające przydatność psów do ww. pracy, popełnia nieliczne i nieistotne błędy
4,0student wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy psów ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych, wylicza i opisuje cechy określające przydatność psów do ww. pracy,
4,5student bezbłędnie wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy psów ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych, bezbłędnie wylicza i opisuje cechy określające przydatność psów do ww. pracy, wykazuje aktywność na zajęciach
5,0student bezbłędnie wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy psów ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych, bezbłędnie wylicza i opisuje cechy określające przydatność psów do ww. pracy, wykazuje dużą aktywność i wiedzę wykraczającą poza materiał prezentowany na zajęciach
ZO_1A_ZOK-S-O9.3_W02
student charakteryzuje przydatność koni do pracy w służbach mundurowych, wskazuje i opisuje cechy predysponujące konie do tej formy użytkowania
2,0student nie charakteryzuje przydatność koni do pracy w służbach mundurowych, nie wskazuje i nie opisuje cech predysponujących konie do tej formy użytkowania
3,0student charakteryzuje przydatność koni do pracy w służbach mundurowych, wskazuje i opisuje cechy predysponujące konie do tej formy użytkowania, popełnia jednak błędy merytoryczne
3,5student charakteryzuje przydatność koni do pracy w służbach mundurowych, wskazuje i opisuje cechy predysponujące konie do tej formy użytkowania, popełnia jednak błędy merytoryczne
4,0student charakteryzuje przydatność koni do pracy w służbach mundurowych, wskazuje i opisuje cechy predysponujące konie do tej formy użytkowania, popełnia nieliczne i nieistotne błędy
4,5student bezbłędnie charakteryzuje przydatność koni do pracy w służbach mundurowych, wskazuje i opisuje cechy predysponujące konie do tej formy użytkowania
5,0student bezbłędnie charakteryzuje przydatność koni do pracy w służbach mundurowych, wskazuje i opisuje cechy predysponujące konie do tej formy użytkowania, wykazuje wiedzę wykraczającą poza materiał prezentowany na zajęciach

Literatura podstawowa

  1. różni, periodyki tematyczne z zakresu hodowli i użytkowania koni i psów

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Korzyści instrumentalne z użytkowania zwierząt.2
T-W-2Rozporządzenie w sprawie zwierząt wykorzystywanych w akcjach ratowniczych. Psy ratownicze: gruzowiskowe, terenowe, lawinowe, zwłokowe. Rasy psów predysponowanych do pracy ratowniczej.3
T-W-3Przydatność psów w policji, straży granicznej. Psy patrolowo-obronne, tropiące, specjalne do wyszukiwania narkotyków, specjalne do wyszukiwania materiałów wybuchowych i broni, specjalne do wyszukiwania ukrytych osób. Predyspozycje, szkolenie, umiejętności.3
T-W-4Konie w policji, straży granicznej i straży miejskiej w Polsce. Akty prawne dotyczące wykorzystania koni w służbach mundurowych.3
T-W-5Predyspozycje, wyszkolenie, umiejętności koni służbowych. Rasy koni predysponowanych do pracy w służbach mundurowych. Przykłady policyjnych formacji konnych na świecie.4
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4uczestnicwo w pokazie treningu koni policyjnych2
A-W-5zaliczenie pisemne1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O9.3_W01student wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy psów ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych, wylicza i opisuje cechy określające przydatność psów do ww. pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W12posiada podstawową wiedzę z zakresu użytkowania zwierząt oraz selekcji, doboru i oceny wartości użytkowej i hodowlanej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Potrafi określić przydatność psów i koni w służbach mundurowych w Polsce.
C-2Zna zasady doboru zwierząt do pracy w służbach mundurowych.
Treści programoweT-W-2Rozporządzenie w sprawie zwierząt wykorzystywanych w akcjach ratowniczych. Psy ratownicze: gruzowiskowe, terenowe, lawinowe, zwłokowe. Rasy psów predysponowanych do pracy ratowniczej.
T-W-3Przydatność psów w policji, straży granicznej. Psy patrolowo-obronne, tropiące, specjalne do wyszukiwania narkotyków, specjalne do wyszukiwania materiałów wybuchowych i broni, specjalne do wyszukiwania ukrytych osób. Predyspozycje, szkolenie, umiejętności.
T-W-1Korzyści instrumentalne z użytkowania zwierząt.
Metody nauczaniaM-2prelekcja, odczyt
M-1wykład multimedialny
M-3dyskusja
M-4film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wymienia i nie opisuje większości korzyści wynikających z pracy psów, nie wylicza i nie potrafi opisać większości cech określających przydatność psów do pracy, popełnia liczne błędy merytoryczne
3,0student wymienia i opisuje zdecydowaną więszkość korzyści wynikających z pracy psów ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych, wylicza i opisuje zdecydowaną większość cech określających przydatność psów do ww. pracy, dopuszczalne nieliczne błędy
3,5student wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy psów ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych, wylicza i opisuje cechy określające przydatność psów do ww. pracy, popełnia nieliczne i nieistotne błędy
4,0student wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy psów ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych, wylicza i opisuje cechy określające przydatność psów do ww. pracy,
4,5student bezbłędnie wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy psów ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych, bezbłędnie wylicza i opisuje cechy określające przydatność psów do ww. pracy, wykazuje aktywność na zajęciach
5,0student bezbłędnie wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy psów ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych, bezbłędnie wylicza i opisuje cechy określające przydatność psów do ww. pracy, wykazuje dużą aktywność i wiedzę wykraczającą poza materiał prezentowany na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O9.3_W02student charakteryzuje przydatność koni do pracy w służbach mundurowych, wskazuje i opisuje cechy predysponujące konie do tej formy użytkowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W12posiada podstawową wiedzę z zakresu użytkowania zwierząt oraz selekcji, doboru i oceny wartości użytkowej i hodowlanej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Potrafi określić przydatność psów i koni w służbach mundurowych w Polsce.
C-2Zna zasady doboru zwierząt do pracy w służbach mundurowych.
Treści programoweT-W-1Korzyści instrumentalne z użytkowania zwierząt.
T-W-4Konie w policji, straży granicznej i straży miejskiej w Polsce. Akty prawne dotyczące wykorzystania koni w służbach mundurowych.
T-W-5Predyspozycje, wyszkolenie, umiejętności koni służbowych. Rasy koni predysponowanych do pracy w służbach mundurowych. Przykłady policyjnych formacji konnych na świecie.
Metody nauczaniaM-4film
M-5pokaz
M-2prelekcja, odczyt
M-3dyskusja
M-1wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie charakteryzuje przydatność koni do pracy w służbach mundurowych, nie wskazuje i nie opisuje cech predysponujących konie do tej formy użytkowania
3,0student charakteryzuje przydatność koni do pracy w służbach mundurowych, wskazuje i opisuje cechy predysponujące konie do tej formy użytkowania, popełnia jednak błędy merytoryczne
3,5student charakteryzuje przydatność koni do pracy w służbach mundurowych, wskazuje i opisuje cechy predysponujące konie do tej formy użytkowania, popełnia jednak błędy merytoryczne
4,0student charakteryzuje przydatność koni do pracy w służbach mundurowych, wskazuje i opisuje cechy predysponujące konie do tej formy użytkowania, popełnia nieliczne i nieistotne błędy
4,5student bezbłędnie charakteryzuje przydatność koni do pracy w służbach mundurowych, wskazuje i opisuje cechy predysponujące konie do tej formy użytkowania
5,0student bezbłędnie charakteryzuje przydatność koni do pracy w służbach mundurowych, wskazuje i opisuje cechy predysponujące konie do tej formy użytkowania, wykazuje wiedzę wykraczającą poza materiał prezentowany na zajęciach